magnus_moss
Racing is life!
- Gick med
- 11 Aug 2003
- Ort
- västkusten
- Hoj
- Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Finndubb skulle nog fungera om dom satt kvar i däcket efter ca220km/h + och om ytan på isen var perfekt.
I verkligheten ser det lite annorlunda ut. Det är inte ovanligt att det ligger ca 15mm lös sönderkörd is på banan efter alla fordon och då når inte finndubben ner tyvär. Finndubben sitter ju monterade i det yttre gummi lagret på däcket till skillnad från dessa som sitter genom däcket med stöd från corden och det som brukar hända är att dom flyger ur med gummit runt sig... alltså det är inte limningen som släpper utan gummit runt dubben håller inte. En annan aspekt är ju effekten som ska förmedlas ner i isen... ska du åka fort så krävs ju en hoj på 200-330hk som väger runt 300kg+ med förare så det blir grymma påfrestningar. Kör du med för få dubb så ökar ju belastningen per dubb och kör du med för många så blir däcket tungt samt att du kanske inte får det tryck på varje dubb som man vill ha.. allt är en balansgång... Jag hade titan bult i mitt andra däck (inte gratis) men det höll inte iallafall.
Startsträckan innan mätområdet är 1,5km och det låter långt men det går fort och man måste ligga på rätt hårt om man ska hinna upp i fart. Annat vore ju om man hade mycket längre sträcka och kunde öka i det tempo man själv vill då skulle man spara mycket slitage.
Så det är inte så lätt som man tror.
Jag betvivlar INtE att det är svårt!!! Absolut inte, är bara nyfiken! Två frågor: varför gick däcket med titandubb sönder? Isracingdubb, är de ihåliga?