300 km/h stoppie, på is

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Finndubb skulle nog fungera om dom satt kvar i däcket efter ca220km/h + och om ytan på isen var perfekt.
I verkligheten ser det lite annorlunda ut. Det är inte ovanligt att det ligger ca 15mm lös sönderkörd is på banan efter alla fordon och då når inte finndubben ner tyvär. Finndubben sitter ju monterade i det yttre gummi lagret på däcket till skillnad från dessa som sitter genom däcket med stöd från corden och det som brukar hända är att dom flyger ur med gummit runt sig... alltså det är inte limningen som släpper utan gummit runt dubben håller inte. En annan aspekt är ju effekten som ska förmedlas ner i isen... ska du åka fort så krävs ju en hoj på 200-330hk som väger runt 300kg+ med förare så det blir grymma påfrestningar. Kör du med för få dubb så ökar ju belastningen per dubb och kör du med för många så blir däcket tungt samt att du kanske inte får det tryck på varje dubb som man vill ha.. allt är en balansgång... Jag hade titan bult i mitt andra däck (inte gratis) men det höll inte iallafall. :)
Startsträckan innan mätområdet är 1,5km och det låter långt men det går fort och man måste ligga på rätt hårt om man ska hinna upp i fart. Annat vore ju om man hade mycket längre sträcka och kunde öka i det tempo man själv vill då skulle man spara mycket slitage.
Så det är inte så lätt som man tror. :)

Jag betvivlar INtE att det är svårt!!! Absolut inte, är bara nyfiken! Två frågor: varför gick däcket med titandubb sönder? Isracingdubb, är de ihåliga?
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Robert Gull la upp en video när han bygger isdäck.
Verkar som om "spikbandet" på insidan av däcket kanske kan motverka belastningen på bara själva däcket.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
100 till Rädda Barnen, 100 till Läkare utan gränser och 100 till Farfar, det gäller att fördela det ekonomiska biståndet med omsorg. Tack Broberg.

Kan bli än mer effektivt, (om inte Magdalena får sin vilja igenom).

Ge dubbelt till de 2 förstnämnda varannan månad istället så får du tillbaka 25%. 600 till per år att kunna skänka till samma kostnad. Skänker du dem till något på skatteverkets lista i länken nedan får du avdrag på de pengarna också. Eller gör det 1-2 ggr årligen så får organisationerna mindre administration. Ska ge minst 2000 kr/år för att få avdrag, minst 200 vid varje tillfälle, avdraget gäller från 2000-6000 kr och organisationerna ska finnas i listan på pdf-en i nämnda länk.

Det är så alltigenom bra och det vill regeringen ta bort!

Gör mer nytta med samma pengar eller låt det kosta mindre att göra samma nytta som nu.

http://www.skatteverket.se/privat/skatter/betalafatillbaka/skattereduktionforgavor.4.5fc8c94513259a4ba1d800064144.html
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Kan bli än mer effektivt, (om inte Magdalena får sin vilja igenom).

Ge dubbelt till de 2 förstnämnda varannan månad istället så får du tillbaka 25%. 600 till per år att kunna skänka till samma kostnad. Skänker du dem till något på skatteverkets lista i länken nedan får du avdrag på de pengarna också. Eller gör det 1-2 ggr årligen så får organisationerna mindre administration. Ska ge minst 2000 kr/år för att få avdrag, minst 200 vid varje tillfälle, avdraget gäller från 2000-6000 kr och organisationerna ska finnas i listan på pdf-en i nämnda länk.

Det är så alltigenom bra och det vill regeringen ta bort!

Gör mer nytta med samma pengar eller låt det kosta mindre att göra samma nytta som nu.

http://www.skatteverket.se/privat/skatter/betalafatillbaka/skattereduktionforgavor.4.5fc8c94513259a4ba1d800064144.html

Bra tips!:tummenupp
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Är det bara jag som tycker att ett par saker låter lite för bra för att vara sant?

284 km/h med en sugmotor och skruvdubbade isdäck låter redan det som en häpnadsväckande prestation. Den här gubben har dessutom ett antal sekunder innan sprängt bakdäcket vilket redan det bör ha sänkkt farten ganska snabbt med tanke på luftmotståndet i den farten i kombination med att bakdäcket säkert också börjat bromsa ner farten lite.
Inte nog med det så har alltså gubben därefter bromsat upp hojen på framhjulet vilket ganska få skulle våga i den farten.
Och trots allt ovan så har han alltså passerat mållinjen på framhjulet i 284 km/h.

Trots massor av publik har tydligen ingen haft intresse att filma evenemangets äldsta deltagare så det finns inga bildbevis?

Jag säger inte att han ljuger men vore det poker så skulle jag synat gubbens kort direkt.

Jag var på plats och körde hoj jag med. Snackade med honom på plats... Han sa att däcket small ett par hundra meter innan mål. Det låter för mig inte riktigt sant eftersom han då bromsat upp hojen på framhjulet också. Då borde snittfarten omöjligt kunna bli över 280 km/h. Sen tror jag ju det är omöjligt att bromsa upp hojen på framhjulet i den farten. Jag tror att han bromsade rätt hårt så att trycket på bakdäcket blev mindre och då upplevde han den som att den reste sig. Han säger att han har 220 hk på bakhjulet med enbart sidewinder och elektroniktrim vilket jag tycker kan låta lite mycket också. Man får väl ta allt med en nypa salt, men fort körde han gubben!
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Och så kan man sätta en massa skruv i däcken så de får större effektiv diameter när man står still och ännu större effektiv diameter när centrifugalkraften försöker kasta ut dito skruvar-brickor-muttrar i tangentens riktning. (och till slut lyckas. :crash)

Någon med miniräknare, gymnasiefysik och en stor kopp kaffe får gärna räkna på effektiv vikt på ett stycke M8(?)x50(?)+2 brickor+1 mutter vid 300km/h och centrumavstånd typ 30-40cm(?)

View attachment 416811
(Illustration, gymnasiefysik.)

:hej

/e

Rättelse: M6x30.... M8x50 blir lite för mycket!
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Frågan är om han bara körde en repa eller om 284 sattes på en repa innan den där däcket small?
Sen vet jag inte hur de mäter? är 284 ett medel eller hastigheten vid målgång?

284 km/h är en snittfart som mäts under en flygande kilometer. 1,5 km accelerationssträcka och 1 km mätsträcka. Han körde denna hastighet på andra försöket och däcket small under just denna repa.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag var på plats och körde hoj jag med. Snackade med honom på plats... Han sa att däcket small ett par hundra meter innan mål. Det låter för mig inte riktigt sant eftersom han då bromsat upp hojen på framhjulet också. Då borde snittfarten omöjligt kunna bli över 280 km/h. Sen tror jag ju det är omöjligt att bromsa upp hojen på framhjulet i den farten. Jag tror att han bromsade rätt hårt så att trycket på bakdäcket blev mindre och då upplevde han den som att den reste sig. Han säger att han har 220 hk på bakhjulet med enbart sidewinder och elektroniktrim vilket jag tycker kan låta lite mycket också. Man får väl ta allt med en nypa salt, men fort körde han gubben!

Det var ungefär vad jag tänkte mig.

Gubben behöver ju egentligen inte salta, jag lyfter på hatten av respekt redan så som du beskriver det.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Original lämnar en sån hoj runt 170 häst på slangen, 50 häst till i form av sugmotortrim är väldigt mycket..
 

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Om han låg i 295km/h när hjulet smällde så tar det en sekund att åka 82 meter.
Människor brukar ligga på 0.7 sekunders reaktionstid (Gubben är 72) och sen säkert ett par tiondelar innan han nått och börjat bromsa.
Så om hjulet smällde vid 0,8 kilometer så har han inte börjat bromsa vid 0,9 kilometer.

Ptjaa.
Jag vet inte.
Fort som fan har det gått och jag är förvånad att han inte ramlade.
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Nu finns det utöver bankkontot även Swish för donationer.

saxat från Facebook :
"Som ni alla vet så KRACHADE Örjan i Årsunda och kostnaden för reparationen ligger på ca 70000 Kr .
så ni som vill hjälpa till på något sätt tar han tacksamt emot ER hjälp . För vi vill ju se Stålfarfar gasa i sommar.
Han har öppnat ett konto: Nordea Clearing nr 1541.
konto nr 4396205.

Swish 0705744773

Tacksam för allt stöd.

Dela gärna och sprid

Tack för bidragen:

Mobacken racing
Tanja Ellwood
Team Björmo
samt några anonyma givare"
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu finns det utöver bankkontot även Swish för donationer.

saxat från Facebook :
"Som ni alla vet så KRACHADE Örjan i Årsunda och kostnaden för reparationen ligger på ca 70000 Kr .
så ni som vill hjälpa till på något sätt tar han tacksamt emot ER hjälp . För vi vill ju se Stålfarfar gasa i sommar.
Han har öppnat ett konto: Nordea Clearing nr 1541.
konto nr 4396205.

Swish 0705744773

Tacksam för allt stöd.

Dela gärna och sprid

Tack för bidragen:

Mobacken racing
Tanja Ellwood
Team Björmo
samt några anonyma givare"

Swish, förträffligt smidigt. :D
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Visst att våren redan är här... men 70 000kr????

http://www.blocket.se/vastmanland/Kawasaki_ZZR1400_ABS_59074779.htm?ca=9&w=3

zzr1400 -11. på Funbike i Västerås för 105 000kr...

bättre att köpa en salvagebikeauction.com i staterna då hojar brukar frontsmällas alt. köpa kinaplast till den på ebay http://www.ebay.com/sch/i.html?_odk...RS0&_nkw=zzr1400+fairings&ghostText=&_sacat=0

och köpa ECU på ebay.. http://www.ebay.com/sch/i.html?_odk...ecu.TRS0&_nkw=zzr1400+ecu&ghostText=&_sacat=0

och köpa kabelstam på ebay http://www.ebay.com/sch/i.html?_odk...=zzr1400+ecu+wire+harness&ghostText=&_sacat=0

nu är vi nere på 10-15k. i delar..

Med vänlig hälsning
 
Last edited:

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Visst att våren redan är här... men 70 000kr????

http://www.blocket.se/vastmanland/Kawasaki_ZZR1400_ABS_59074779.htm?ca=9&w=3

zzr1400 -11. på Funbike i Västerås för 105 000kr...

bättre att köpa en salvagebikeauction.com i staterna då hojar brukar frontsmällas alt. köpa kinaplast till den på ebay http://www.ebay.com/sch/i.html?_odk...RS0&_nkw=zzr1400+fairings&ghostText=&_sacat=0

och köpa ECU på ebay.. http://www.ebay.com/sch/i.html?_odk...ecu.TRS0&_nkw=zzr1400+ecu&ghostText=&_sacat=0

och köpa kabelstam på ebay http://www.ebay.com/sch/i.html?_odk...=zzr1400+ecu+wire+harness&ghostText=&_sacat=0

nu är vi nere på 10-15k. i delar..

Med vänlig hälsning

Att köpa kinaplast är inte att återställa hojen om det satt original på vid smällen. Det är inte heller vad försäkringsbolag räknar på vid skada.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Att köpa kinaplast är inte att återställa hojen om det satt original på vid smällen. Det är inte heller vad försäkringsbolag räknar på vid skada.

läs facebook-inlägget...:fakta

jag menade bara att om nån som känner Örjan kan börja beställa beg. ebay grejer så är snart hojen ihop för små pengar då jag antar att försäkringen inte gäller när man pangat bultat däck i 300 blås på sjön...:tummenupp

eller ska det fram 70 000kr till OEM märkesgrejer ???

Det handlade inte om att återställa hojen till org. utan att få rull på den till nästa speed event!

Med vänlig hälsning
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Att köpa kinaplast är inte att återställa hojen om det satt original på vid smällen. Det är inte heller vad försäkringsbolag räknar på vid skada.


Intressant att Crash Rider tog upp det för jag satt och kollade på Ebay i förrgår och tänkte exakt samma sak..

Det där är inte kinaplast, finns mycket originaldelar till ZZR på Ebay och ett snabbt överslag så skulle man kunna laga den för runt 20-25k garanterat. Jag har skruvat ihop både krockade och rasade hojar och det kostar inte så mycket som 70k att laga det där om man inte beställer allt i Kawasakis program som originaldelar.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Intressant att Crash Rider tog upp det för jag satt och kollade på Ebay i förrgår och tänkte exakt samma sak..

Det där är inte kinaplast, finns mycket originaldelar till ZZR på Ebay och ett snabbt överslag så skulle man kunna laga den för runt 20-25k garanterat. Jag har skruvat ihop både krockade och rasade hojar och det kostar inte så mycket som 70k att laga det där om man inte beställer allt i Kawasakis program som originaldelar.

Jo men tyvärr så ser ju folk bara problemen i allt....:dummer

repar/skrapar man ramen så byts den ut.. kostar 1500kr att pulverlacka....:fakta vore nog bättre om nån samarbetade med Örjan när det gäller delar om man ska handla från Ebay... :tummenupp

Med vänlig hälsning
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top