32 elever döda på universitet i Usa

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kombinationen labila människor och tillgången av vapen är garanterat en faktor till den enorma statistiken som usa har ang dödsskjutningar.

När alkoholkonsumtionen ökar, ökar också antalet hustruisshandel och rattfyllon.

Varför är norrland överrepresenterade i självmord? Tillgången av vapen är hög, då många är jägare, samt tillgången på sprit.

Att Arklöv kan få tag på ett automatvapen är inte konstigt, men att en "normal" snubbe som inte har kriminellt förflutet får tag på ett och det hyffsat snabbt, är osannolikt.

Hög vapentäthet i allmänhet och särskilt med en attityd om att alla ska kunna försvara sig, är en dålig kombination.

Det finns många teorier om skilda ting, du presenterar några.
Det där med självmord, är det verkligen relevant då skjutning som självmordsmetod endast står för 10% av självmorden? Hur stor överrepresentation består dessa norrländska självmord utav?

metod_men_kvinnor_2004.jpg

Tycker också det där med att amerikaner skulle vara labila är intressant, menar du att de har sämre mental hälsa än resten av världen? Låter konstigt faktiskt.

Hur som helst så kunde man likväl släppt in en pitbull på universitetsområdet med samma resultat så jag har i alla fall väldigt svårt att se att vapnen skulle varit det avgörande. Det var ju en asiat som begick det här dådet så man skulle lika gärna kunna säga att det är ett asiatiskt problem, snacka om att göra det lätt för sig.

Apropå att göra det lätt för sig, vad ska vi förklara wmed när/om det händer i Sverige? Beror det plötsligt på något helt annat om det händer här där vapenkontrollen är väldigt hård, eller beror det på olika saker beroende på vad som är enklast att förklara med?

Gårdagens massaker där 33 personer skjöts till döds på colleget Virginia Tech skulle kunna inträffa i Sverige tror Sven Å Christianson, professor i psykiatri. "Det kommer att hända, det är bara en tidsfråga", säger han till SvD.se.

Jag gissar att något trams om s.k. "utanförskap" eller uttryck som "socialt utsatt" kommer bli favoritförklaring för nickedockorna i tv-sofforna.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Det finns många teorier om skilda ting, du presenterar några.
Det där med självmord, är det verkligen relevant då skjutning som självmordsmetod endast står för 10% av självmorden? Hur stor överrepresentation består dessa norrländska självmord utav?

metod_men_kvinnor_2004.jpg

Tycker också det där med att amerikaner skulle vara labila är intressant, menar du att de har sämre mental hälsa än resten av världen? Låter konstigt faktiskt.

Hur som helst så kunde man likväl släppt in en pitbull på universitetsområdet med samma resultat så jag har i alla fall väldigt svårt att se att vapnen skulle varit det avgörande. Det var ju en asiat som begick det här dådet så man skulle lika gärna kunna säga att det är ett asiatiskt problem, snacka om att göra det lätt för sig.

Apropå att göra det lätt för sig, vad ska vi förklara wmed när/om det händer i Sverige? Beror det plötsligt på något helt annat om det händer här där vapenkontrollen är väldigt hård, eller beror det på olika saker beroende på vad som är enklast att förklara med?

Gårdagens massaker där 33 personer skjöts till döds på colleget Virginia Tech skulle kunna inträffa i Sverige tror Sven Å Christianson, professor i psykiatri. "Det kommer att hända, det är bara en tidsfråga", säger han till SvD.se.

Jag gissar att något trams om s.k. "utanförskap" eller uttryck som "socialt utsatt" kommer bli favoritförklaring för nickedockorna i tv-sofforna.

Suicidfrekvensen får jag återkomma till när jag rotat genom lite böcker.

Om usa har fler eller färre labila människor är ointressant.

Jag tror att vi skulle ha mycket värre dåd med en friare vapenlagstiftning. Snubben i Norrahammar som uppenbarligen var allvarligt psykiskt sjuk, kune lika gärna gått in på en skola med ett automatvapen om han hade haft tillgång till det. Nu hade han en kniv. Hypoteser givetvis, men bara för att nämna konkreta exempel där det hade kunnat gå hur som helst.

Människor kommer att begå galna grejer så länge det finns människor, men allvarlighetsgraden i dåden har givetvis med vilket vapen man använder sig av.

Vad menar du med pitbull? Att det hade blivit samma skador av en pitbull som av ett automatvapen?

Att det kommer att hända är givetvis sannolikt då det trots allt finns vapen och det finns människor. Precis som att folk skjuter ihjäl varandra redan idag. Detta sker dock inte i samma utsträckning som i usa.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Suicidfrekvensen får jag återkomma till när jag rotat genom lite böcker.

Om usa har fler eller färre labila människor är ointressant.

Jag tror att vi skulle ha mycket värre dåd med en friare vapenlagstiftning. Snubben i Norrahammar som uppenbarligen var allvarligt psykiskt sjuk, kune lika gärna gått in på en skola med ett automatvapen om han hade haft tillgång till det. Nu hade han en kniv. Hypoteser givetvis, men bara för att nämna konkreta exempel där det hade kunnat gå hur som helst.

Människor kommer att begå galna grejer så länge det finns människor, men allvarlighetsgraden i dåden har givetvis med vilket vapen man använder sig av.

Vad menar du med pitbull? Att det hade blivit samma skador av en pitbull som av ett automatvapen?

Att det kommer att hända är givetvis sannolikt då det trots allt finns vapen och det finns människor. Precis som att folk skjuter ihjäl varandra redan idag. Detta sker dock inte i samma utsträckning som i usa.

Vi behöver inte fastna i hur labila eller stabila de är, men det var faktiskt du som åberopade det som skäl till det som hänt.
Jag tror förresten också att risken för sådana här dåd kan öka med ökad mängd vapen, men den skulle lika bra kunna vara lika eller mindre om andra saker i samhället ändrades. Min poäng är att vapen i sig inte är problemet, tvärtom tror jag de skapar ett tryggare samhälle. Det som skapar otrygghet är att de kriminella har vapen, polisen är inte tillgänglig och vanligt folk är utsatta för de kriminella. Jag vore inte ett dugg otrygg med grannens mördarhund om jag visste att varannan granne vore beväpnad, det som är nervöst nu är att när jag kör grillkväll så är det han och hans mördarhund som bestämmer utfallet, jag gillar när oddsen är mer lika.

Dessutom tror jag inte man kan uttala sig om våldet i Sverige är mer eller mindre utbrett i USA, vissa delar av USA är farligare än vissa delar av Sverige och vice versa. Visste du förresten att risken att utsättas för brott är lika stor i Stockholm som i New York?

stordrulen

Inte feg,aldrig klotat = Duktig ?
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
En svart och rytande Honda!
En människa som skaffar ett vapen för att han är rädd,blir inte trygg.
Han blir farlig.

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Tja, så blir det väl i ett land där varenda jävel ska ha ett vapen och det är lika lätt att köpa snus som revolvrar.
Ändrar dom sina lagar så skulle den här typen av incidenter minska kraftigt. Det är åtminstone jag övertygad om.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Tja, så blir det väl i ett land där varenda jävel ska ha ett vapen och det är lika lätt att köpa snus som revolvrar.
Ändrar dom sina lagar så skulle den här typen av incidenter minska kraftigt. Det är åtminstone jag övertygad om.
Så du menar att om det inte skulle finnas skjutvapen så skulle ingen bli skjuten? Fantastiskt skarpsinnig observation. :D

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Så du menar att om det inte skulle finnas skjutvapen så skulle ingen bli skjuten? Fantastiskt skarpsinnig observation. :D

Funnyman! :cpparty:

Jag tror du förstår precis vad jag menar. Minskar åtkomligheten, minskar också dödskjutningar, tror jag. Jag vet att det är många som inte tror att det är vapnen som är problemet, eller något i den stilen..

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Det är fan inte lika lätt att köpa snus som revolvrar i USA :huvet

Jag fick ha med mig eget snus, revolvrar sålde dom överallt ju.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
En människa som skaffar ett vapen för att han är rädd,blir inte trygg.
Han blir farlig.

Den som blir farligast med vapen är knappast den som innan var rädd, i så fall skulle vi ha större problem med våldtäktsoffers hundar än mjukisgängens.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Min poäng är att vapen i sig inte är problemet, tvärtom tror jag de skapar ett tryggare samhälle. Det som skapar otrygghet är att de kriminella har vapen, polisen är inte tillgänglig och vanligt folk är utsatta för de kriminella. Jag vore inte ett dugg otrygg med grannens mördarhund om jag visste att varannan granne vore beväpnad, det som är nervöst nu är att när jag kör grillkväll så är det han och hans mördarhund som bestämmer utfallet, jag gillar när oddsen är mer lika.

Jag är mer rädd för att folk runtomkring mig bär på vapen. En felbedömning och någon blir dödad. Jag vet inte hur vanligt det är, men att tex komma på en inbrottstjuv i ens hem i kombination av rädslan, ilskan och att man har en puffra, så ökar garanterat dödsskjutningarna i onödan.
När detta har hänt och blivit vardag, så är ju inte inbrottstjuvarna dummare än att dom har vapen. Dom vet också om att husägarna är i en ovanlig och mycket pressad situation, så dom väljer att skjuta först för att inte riskera sitt eget liv.

Nu skulle det ju kunna vara nog här, men inte då. Nu vet husägarna att inbrottsmännen skjuter så fort de får chansen, så det gäller att skjuta innan de ser en... Alltså vem som helst som råkar vara inne i huset.

Även situationer på fyllan där folk blir vansinniga och gapar att man minsann ska döda någon skulle leda till fler döda om den här snubben hade ett vapen tillgängligt just då. Som det är idag så brukar dessa bråk sluta med att folk försonas efter några minuter.

Att fler vapen skulle leda till ett tryggare samhälle är för mig helt otänkbart.

Det är lite som med polisjakter. Idag är snuten såpass förståndiga att de inte fortsätter att jaga en narkotikapåverkad galning timme efter timme och därmed riskera andra människors liv. Alltså behöver inte polisen snabbare bilar än bovarna.

Det man ser i staterna när man jagar en biltjuv i tiotals mil, över skolgårdar och skit, är helt galet. Känns inte vidare smart att jaga upp en "inte klart tänkande narkoman med snutnojja" genom städer och bostadsområden.

Sedan kan man vara rädd för grannens mördarhund, och att den rädslan skulle delvis lindras av att man själv hade en pufffra, men det är nog för stunden. Mjukissnubben skulle nog inte enbart ha en mördarhund om alla runtomkring skulle ha vapen, utan skulle givetvis ha en ganska ball pistol också. Så när du skjuter hunden som anfaller din vän, så skjuter han i sin tur dig osv.

Detta är en eskalerande ond spiral.

Dessutom tror jag inte man kan uttala sig om våldet i Sverige är mer eller mindre utbrett i USA, vissa delar av USA är farligare än vissa delar av Sverige och vice versa. Visste du förresten att risken att utsättas för brott är lika stor i Stockholm som i New York?

Att vissa områden i ett visst land är säkrare än andra är självklart. Detta säger dock väldigt lite om länder och deras vapenlagar. Var inte NY jäkligt farligt tidigare, men de tröttnade på sitt dåliga rykte och satte en polis i varje gathörn eller nåt?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Och dåren som de misstänkte först kläckte ur sig detta: "Om Virginia-studenterna fick lov att bära vapen hade den här situationen avslutats mycket tidigare."
Det är skoj med vapen men såna vapenlagar som de har i Usa kan bara vara av ondo.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Snälla marcus ta reda på om vapen är farliga, gå till kista ge den första som rånar dig en pistol och se om han skjuter dig, jag gisar på att han gör det..

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Vilket faktiskt är helt sant.

Du har ett mycket naivt synsätt.

Begrunda inlägg #30 en stund.

Om man hade fått ha vapen hade fler dödats på skolan under vanliga osämjor. Även nu vid "massakern" hade fler än det första offret och gärningsmannen dödats pga den kalabalik som uppstod och ingen visste riktigt vem som avlossade det första skottet och därmed var gärningsmannen.

Detta är dock onödigt att spekulera i. Läs inlägg 30 nu och fundera en stund.

CalleE

C is for cookie
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ER6N -06 "Elaka getingen"
Nyfiken fråga?

De är mer trångbodda i japan, hur är tillgängligheten på vapen där kontra att sådant här händer?

Statistik någon?

Machoidioter med vapen är farliga, matchoidioter utan vapen är just machoidioter och blir farliga på 10m avstånd. Ersätt nu matchoidioter med precis vilken titel du nu än väljer.

Vapen är inte bra och kan aldrig argumenteras FÖR.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Du har ett mycket naivt synsätt.

Begrunda inlägg #30 en stund.

Om man hade fått ha vapen hade fler dödats på skolan under vanliga osämjor. Även nu vid "massakern" hade fler än det första offret och gärningsmannen dödats pga den kalabalik som uppstod och ingen visste riktigt vem som avlossade det första skottet och därmed var gärningsmannen.

Detta är dock onödigt att spekulera i. Läs inlägg 30 nu och fundera en stund.

Det är möjligt att mitt synsätt är naivt men om det är det vi ska diskutera så tror jag inte vi kommer någon vart alls.
Jag har läst ditt inlägg och finner det intressant, för den sakens skull tänker jag varken hålla med om allt som står i det eller bli oförskämd.
Vissa saker tycker jag du har rätt i men jag tycker inte du fullföljer resonemangen. Till exempel att inbrottstjuvar blir farligare om villaägare beväpnar sig, det kan vara sant eller det kan vara avskräckande. Det är nog fler som skulle avstå från inbrott om de riskerade konfronteras på det sättet än antal som skulle beväpna sig, det är min uppfattning. Där tycker jag inte du når ända fram. Dessutom, med det synsättet (kombinerat med det att polisen skall avbryta polisjakter t.ex.) får mig att undra om inte polisen borde avväpnas också, kanske blir banditerna lite snällare då?

I övrigt tycker jag du missar vissa effekter som jag tror det har på ett samhälle att bara kriminella är beväpnade, jag tror det leder till ökad otrygghet och med det följer en rad negativa effekter. T.ex. minskad rörlighet.

Men, jag har förstått att du inte delar den uppfattningen och det är helt okej för mig.

Att vissa områden i ett visst land är säkrare än andra är självklart. Detta säger dock väldigt lite om länder och deras vapenlagar. Var inte NY jäkligt farligt tidigare, men de tröttnade på sitt dåliga rykte och satte en polis i varje gathörn eller nåt?

Jo, NY var brottsdrabbat men med hårda straff kombinerat med nolltolerans är det ett mycket trevligt ställe numer. Som sagt, lika lite/mycket kriminalitet som i Sthlm.

Så går det när hederligt högerfolk får röra om lite. :)

Last edited:

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xtra Terrestrial 660
Populärt att jämföra med kamphundsargumenten, och jag hänger på

Bättre att en liten hund med små tänder blir skogstokig än en bullhund.
Bättre att en mobbad tonåring med tandställning blir skogstokig än en mobbad tonåring med automatvapen

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Vilket faktiskt är helt sant.

Förvisso så är det ju sant, men det är ju så komiskt. Vi vet inte om han hade mördat dessa människor även med strängare vapenlagar, det vi däremot vet är att vapen i händerna på naiva amerikaner kan bara gå på ett sätt :kulspruta :machinegu :kryckor

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
SJÄLVKLART medför fler vapen i ett samhäller fler dödsskjutningar......
Vi har haft den här diskussionen i en annan tråd.

Vi behöver inte fastna i hur labila eller stabila de är, men det var faktiskt du som åberopade det som skäl till det som hänt.
Jag tror förresten också att risken för sådana här dåd kan öka med ökad mängd vapen, men den skulle lika bra kunna vara lika eller mindre om andra saker i samhället ändrades. Min poäng är att vapen i sig inte är problemet, tvärtom tror jag de skapar ett tryggare samhälle. Det som skapar otrygghet är att de kriminella har vapen, polisen är inte tillgänglig och vanligt folk är utsatta för de kriminella. Jag vore inte ett dugg otrygg med grannens mördarhund om jag visste att varannan granne vore beväpnad, det som är nervöst nu är att när jag kör grillkväll så är det han och hans mördarhund som bestämmer utfallet, jag gillar när oddsen är mer lika.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept