362 km/h

Har Yamaha räknat rätt?


  • Antal röstningar
    0
Är ganska säker på att ett rykte gick om att Ducati haft uppe sin 1000cc i 383 km/h under förra året, också på Mugello. Som sagt, bara ett rykte och har inga källor på det. Men jag tror vi kan vara säkra på att det kommer gå fruktansvärt fort...

EDIT: Hittade en länk om det.

"Ducati has already tested the 2012 1000cc Desmosedici engine in a 2011 chassis but the next test at Mugello is sure to come with a completely new all aluminium chassis into which the motor will be housed. Test rider Franco Battiani was in attendance at Mugello testing the bike and 2012 motor and on the straights the big one-litre Desmo was timed at, wait for it, 380 km/h! Now this is stunning pace which betters even the best F1 cars but for Rossi and Hayden to use this sort of power convincingly over the entire lap means the bike has to have a super stiff frame."

Som jag tolkar det så kommer det inte att gå att ha den setupen under race eftersom den är för styv. Plus att det skulle innebära enorma fartskillnader. Men om man tänker sig att man tappar 10 km/h så är det ändå 370, men mer i klass med vad Yamaha uppmätt, och mer i linje med skillnaden mellan ducati och yamaha, rakt fram.
 
Last edited:
Lorenzo kommer ju inte våga köra isåfall.

"Too dangerous, too fast" osv osv
 
Allt handlar ju om kompromisser. Säkert kan dom gå så fort (och bra mycket fortare) men som Skurken påpekade så ska hojen fungera bra i alla tänkbara situationer, inte bara rakt fram. :)
 
Intressant detta, men varför kör tex Ducati med alu chassie? Jag hade för mig att nästan alla körde kolfiber?? :va
 
Tror att ingen kör med kolfiberchassie. För styvt är en av anledningarna.

Ducati har kolfibersving dock....

Ja det var väl kolfibersving som fick mig att tro att hela chassiet är i kolfiber, men tycker lite att det finns vägar runt detta med styvhet. Säkert mera som spelar in, kan tänka mig att dom inte vill bygga för extremt i kolfiber när risken finns att föraren lägger hojen en och annan tävling.
 
De använder aluminium av ekonomiska skäl?

Är nog en stor faktor också, det går ju att reparera aluminium och enkelt att gjuta till nytt, men svårt att göra något åt kolfiber när det väl spricker / går i tusen bitar..
 
Är nog en stor faktor också, det går ju att reparera aluminium och enkelt att gjuta till nytt, men svårt att göra något åt kolfiber när det väl spricker / går i tusen bitar..
Tänker du att Ducati reparerar en GP12-ram som har skadats i en krasch?
 
Är nog en stor faktor också, det går ju att reparera aluminium och enkelt att gjuta till nytt, men svårt att göra något åt kolfiber när det väl spricker / går i tusen bitar..
Han driver med dig. Det här är racing på toppnivå och man lagar inte sprickor i ramar etc utan byter till nytt.

Anledningen till att Ducati slutade med sitt kolfiberchassi var att det helt enkelt var dåligt. Stoner vann sin titel 2007 med rörram och så fort de började mixtra med kolfiber gick det sämre och sämre.

Stoner har i tidigare intervjuer sagt att han ledsnade på att Ducatis ingenjörer inte lyssnade på honom och gjorde de förändringar han ville ha. Till slut lämnade han det sjunkande skeppet.
 
Pedrosa har "rekordet" i hastighet och det är 349.28 km/h med en 800cc 2009.?
Med 1000-kubikarna var Barros/Biaggi snabbast: 343 km/h.

Pedrosa satte sin 800-toppfart på den fria träningen. Det räknas tydligen som officiellt. Under samma session var både Kallio och Rossi snabbare än Barros/Biaggis 1000-rekord.
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2012-03-27 kl. 23.24.17.png
    Skärmavbild 2012-03-27 kl. 23.24.17.png
    27.7 KB · Visningar: 203
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top