4 år gamla däck. ok att köra?

pebj

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2005
Hoj
...inköp på gång!
Om det är 4 år gamla däck på en hoj som gått 800 mil, alltså däck som hojen kom med från fabrik, är dom fortfarande dugliga?

Hur fan kan man köra 4 år på samma däck!?
Jab bytte mina efter 2 månader (endast gatukörning)

Men visst den du köpte kanske har stått i garaget :) Gummi försämras i samband med ålder, säger de iaf ;)

Dom kan ha blivit stenhårda och förlorat förmågan att hålla dig fast i asfalten.

Jag bytte ett set tillsynes friske sulor på en 03a förra våren.
Dom var original och steeeen hårda.
Jobbade som en gnu för att få loss dem.
Kunden som köpt hojen i en butik provåkte dem och insåg att dom var livsfarliga.
Säljarn hade pekat och sa att "det är fina däck på den"...

Men allt beror på hur dom förvarats.
Mörkt och kallt så kan dom vara hyfsade.
Har hojen stått i ett skyltfönster i 4a år så är dom nog godnatt.

Men du kan tuffa runt på dom och dom kommer inte explodera.
Men greppet är inte för snabba svängar på den lokala fortåkarvägen en fin kall höstdag.

Farsans intruder är en -00:a den har gått 1300mil. Och har originalpuckarna kvar.
Jag tycker det är skitläskigt att köra den. Men han vägrar byta. :huvet

Den är för övrigt till salu, ifall någon är sugen. :)

Tack för alla svar. Japp, det är väl som jag anade. Så gamla däck kan inte vara säkra att glida runt på :näsblod Har inte köpt hojen än, ska be om att få däcken bytta först.

Tack för alla svar. Japp, det är väl som jag anade. Så gamla däck kan inte vara säkra att glida runt på :näsblod Har inte köpt hojen än, ska be om att få däcken bytta först.

Tycker du gör rätt, mina däck är från -02 och hade bara hade rullat 80 mil innan
den här säsongen, visst gick de att köra med men de småsläppte hela tiden innan jag lyckats skrubba in sidorna hyfsat, hade dock inget förtroende för dem på hela säsongen, blir nya nästa år...

Ungefär 10 år sedan sa man att det var katastrof med gamla däck, folk lusläste på däcken för att inte få gamla däck,,,,,, 1 år efter detta uttalande kom det nya rön, om däck förvaras mörkt och svalt så är det ingen fara med gamla däck.
Men har de setat på en hoj så är de väl knappast förvarade mörkt och svalt.

Jag skulle ändå köra slut på de, blir däcken bara varma så är det ingen fara enligt mig,,, skulle kanske inte pressa de till dett yttersta.

Jag satte på 4 år gamla däck på min cykel för ngn vecka sedan, inga som helst problem. Men om du nu är osäker så kan det ju kännas bättre att byta. Om dom nu har gått 800 mil så lär dom ju inte ha så mkt liv kvar ändå kanske?

gammla däck

kör du på dom ,,ingen fara så länge du ente ska ut på bana o vissa dej på styva linan, men det tar ett tag för gammla däck,så kör mycket kurver o värm opp dom så blir dom så gott som nya,så kvittar det va alla besservisser sär

Är säkert lugnt beroende på hur du kör. Fast du kommer nog inte lite på dom ändå. Så du kommer fega mer i kurvorna oavsett om dom är bra eller inte.

jag kan ta dom gratis :)

Tittade på mitt framdäck och såg att det var av det kända märket Kenda Challenger..ler och dom är tillverkade -87..så 21 år senare så funderar jag på att byta till nästa år..Vad tycker ni?..ler

Last edited:
Skit i åldern på däcken. Titta på mönstret och känn efter när du kör istället. 4år, då är de ju så gott som nya.

Har åkt på 10 år gamla däck och haft fullt tillräckligt grepp för gatåkning. Provat helt nya däck som har haft sämre grepp.

Jag skulle oroa mig mer för andra faror med MC-åknings istället. Älgar som ex. Dom har VÄLDIGT långa ben och kan dyka upp på väldigt konstiga ställen.

Mats

När jag var yngre brukade jag cykla till polarna även på vintern. På vägen dit, när det var ljust höll man på å vurpa varannan meter, för det kryllade av snorhala isfläckar. När man cyklade hem, i mörkret, gick det som en dans, trots att isfläckarna ju låg kvar. Men jag såg dom inte, blev inte rädd å stel, å då gick det som på räls.
Tankens kraft är stor! :fakta

Tittade på mitt framdäck och såg att det var av det kända märket Kenda Challerger..ler och dom är tillverkade -87..så 21 år senare så funderar jag på att byta till nästa år..Vad tycker ni?..ler

Med tanke på vad du presterar med dom däcken,ser jag med spänning fram emot hur det går med nya :tummenupp

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2