Punkterat däck

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Jag körde 1000 mil med korvlagning på förra bakdäcket. När jag bytte däck kollade jag insidan av däcket och lagningen, satt som berget. Körde resor, bandagar etc. Inga problem.

Det värsta som kan hända är väl att lagningen ger sig, då får man sätta en ny. Har aldrig råkat ut för det dock. 😊
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Dagens update.
I Norrland så utjämnar man reinvesteringarna av vägarna med så kallade "kattskallar", och tycker att det är fiffigt att vi ska köra på det underlaget tills ett bättre finns tillhanda, troligvis minst hela sommaren.
Kan ta väg 356 som ett exempel, för er som vet.
Så nu sitter fjärde pluggen så fint i däcksidan, en större reva den här gången.

Men, utdrag ur media:
Inger Broberg Kemi är projektledare för Trafikverket (citat)
– Det är tråkigt att höra att pendlare drabbas vid våra vägbyggen. I augusti kommer det att ligga finare material på vägen. Så vi uppmanar alla att anpassa hastigheten efter rådande förhållanden.

Nåja, jag har alltså kört för fort, för fjärde gången på tre veckor - fan...att jag aldrig lär mig!
Men det tråkiga är att den här revan var lite större, så vi får se om pluggen håller måttet, annars måste jag byta alla fyra däcken, som trots allt har ca 3,5mm kvar.

Har ändå min tanke på mitt kära grannland, Finland, dom verkar göra annorlunda.
Men Inger har väl rätt, jag kör vårdslöst....

För att återgå till ämnet - daggmaskarna är fantastiska, även på en hyfsat stor reva, jag tog mig hem!

Plugg_1.jpg
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Dagens update.
I Norrland så utjämnar man reinvesteringarna av vägarna med så kallade "kattskallar", och tycker att det är fiffigt att vi ska köra på det underlaget tills ett bättre finns tillhanda, troligvis minst hela sommaren.
Kan ta väg 356 som ett exempel, för er som vet.
Så nu sitter fjärde pluggen så fint i däcksidan, en större reva den här gången.

Men, utdrag ur media:
Inger Broberg Kemi är projektledare för Trafikverket (citat)
– Det är tråkigt att höra att pendlare drabbas vid våra vägbyggen. I augusti kommer det att ligga finare material på vägen. Så vi uppmanar alla att anpassa hastigheten efter rådande förhållanden.

Nåja, jag har alltså kört för fort, för fjärde gången på tre veckor - fan...att jag aldrig lär mig!
Men det tråkiga är att den här revan var lite större, så vi får se om pluggen håller måttet, annars måste jag byta alla fyra däcken, som trots allt har ca 3,5mm kvar.

Har ändå min tanke på mitt kära grannland, Finland, dom verkar göra annorlunda.
Men Inger har väl rätt, jag kör vårdslöst....

För att återgå till ämnet - daggmaskarna är fantastiska, även på en hyfsat stor reva, jag tog mig hem!

View attachment 501152
Det där däcket behöver tyvärr bytas pronto… men bra att du tog dig hem.
 

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Pungterat? Perforerad pung? AJ!
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Dagens update.
I Norrland så utjämnar man reinvesteringarna av vägarna med så kallade "kattskallar", och tycker att det är fiffigt att vi ska köra på det underlaget tills ett bättre finns tillhanda, troligvis minst hela sommaren.
Kan ta väg 356 som ett exempel, för er som vet.
Så nu sitter fjärde pluggen så fint i däcksidan, en större reva den här gången.

Men, utdrag ur media:
Inger Broberg Kemi är projektledare för Trafikverket (citat)
– Det är tråkigt att höra att pendlare drabbas vid våra vägbyggen. I augusti kommer det att ligga finare material på vägen. Så vi uppmanar alla att anpassa hastigheten efter rådande förhållanden.

Nåja, jag har alltså kört för fort, för fjärde gången på tre veckor - fan...att jag aldrig lär mig!
Men det tråkiga är att den här revan var lite större, så vi får se om pluggen håller måttet, annars måste jag byta alla fyra däcken, som trots allt har ca 3,5mm kvar.

Har ändå min tanke på mitt kära grannland, Finland, dom verkar göra annorlunda.
Men Inger har väl rätt, jag kör vårdslöst....

För att återgå till ämnet - daggmaskarna är fantastiska, även på en hyfsat stor reva, jag tog mig hem!

View attachment 501152
Och en tvätt är nog på sin plats😄
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Dagens update.
I Norrland så utjämnar man reinvesteringarna av vägarna med så kallade "kattskallar", och tycker att det är fiffigt att vi ska köra på det underlaget tills ett bättre finns tillhanda, troligvis minst hela sommaren.
Kan ta väg 356 som ett exempel, för er som vet.
Så nu sitter fjärde pluggen så fint i däcksidan, en större reva den här gången.

Men, utdrag ur media:
Inger Broberg Kemi är projektledare för Trafikverket (citat)
– Det är tråkigt att höra att pendlare drabbas vid våra vägbyggen. I augusti kommer det att ligga finare material på vägen. Så vi uppmanar alla att anpassa hastigheten efter rådande förhållanden.

Nåja, jag har alltså kört för fort, för fjärde gången på tre veckor - fan...att jag aldrig lär mig!
Men det tråkiga är att den här revan var lite större, så vi får se om pluggen håller måttet, annars måste jag byta alla fyra däcken, som trots allt har ca 3,5mm kvar.

Har ändå min tanke på mitt kära grannland, Finland, dom verkar göra annorlunda.
Men Inger har väl rätt, jag kör vårdslöst....

För att återgå till ämnet - daggmaskarna är fantastiska, även på en hyfsat stor reva, jag tog mig hem!

View attachment 501152
Reservhjul ha du måste.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Dagens update.
I Norrland så utjämnar man reinvesteringarna av vägarna med så kallade "kattskallar", och tycker att det är fiffigt att vi ska köra på det underlaget tills ett bättre finns tillhanda, troligvis minst hela sommaren.
Kan ta väg 356 som ett exempel, för er som vet.
Så nu sitter fjärde pluggen så fint i däcksidan, en större reva den här gången.

Men, utdrag ur media:
Inger Broberg Kemi är projektledare för Trafikverket (citat)
– Det är tråkigt att höra att pendlare drabbas vid våra vägbyggen. I augusti kommer det att ligga finare material på vägen. Så vi uppmanar alla att anpassa hastigheten efter rådande förhållanden.

Nåja, jag har alltså kört för fort, för fjärde gången på tre veckor - fan...att jag aldrig lär mig!
Men det tråkiga är att den här revan var lite större, så vi får se om pluggen håller måttet, annars måste jag byta alla fyra däcken, som trots allt har ca 3,5mm kvar.

Har ändå min tanke på mitt kära grannland, Finland, dom verkar göra annorlunda.
Men Inger har väl rätt, jag kör vårdslöst....

För att återgå till ämnet - daggmaskarna är fantastiska, även på en hyfsat stor reva, jag tog mig hem!

View attachment 501152
Det där däcket behöver du byta ganska omgående om du inte vill få överraskningar när du kör. även om lagningen håller.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Vad är ”kattskallar”? 🤔
Hur kunde det bli en reva på däcksidan?
Dagens bilar har ju däck som är utformade av deigners och influensers, så det finns ingen koppling till verkligheten, tyvärr.
Platt däck, med en liten bullig däcksida möter "kattskalle"....däcket förlorar ibland....
Kattskalle är benämningen på stenar som är ungefär så stora.

Kattskallar.jpg
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Reservhjul ha du måste.
Japp, men var ska jag ha det?
Bagaget är nog litet som det är, och vinterdäcket har en annan dimension (jäkligt fiffigt).
Så, alternativet är att köpa ett sommardäck med fälg, samt vinterdäck med fälg, och låta det ta upp en stor del av bagageutrymmet.
Hundburen kan man skippa i så fall.
Moderna bilar är....jävligt märkliga...konstruerade för storstad.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kletbandet var ju även däckverkstädernas metod till för 5-7 år sen innan svamparna tog över så funkar gör det absolut om det är rimligt hål annars byter man förhoppningsvis däcket -blir en kant på insidan och kräver en del kraft att få igenom så dom lossnar inte .
En däckfirma monterar ju och balanserar å skickar iväg dig på 15-20 min vulkningen behöver inga 12 timmar för härdningen -det är nog nåt dom tutat i er för att ta lagningen när det är en lugnare period under dagen

Jag skulle iväg och hjälpa en sjuk äldre släkting med gräsklippning idag, när jag skulle iväg var ena bakdäcket på bilen platt, jag pumpade hemma och väntade en halvtimme och inte mycket hade försvunnit så jag pumpade till 2.8 och åkte iväg.

När jag hade klippt gräs en stund kollade jag bilen och det såg ut att ha tappat luft så jag klippte snabbt färdigt och åkte till den lokala däckverkstaden.

Han plockade av hjulet, bubbelkollade och hittade en minimal ståltråd i däcket, så han pluggade bara med ett kletigt snöre, bubbelkollade att det var tätt och monterade tillbaka.
(däcken är snart slut, han frågade om jag ville ha en riktig plugg eller ett snöre)

Allt för det facila priset av 150 pix, då bjöd han dessutom på kaffe
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Det där däcket behöver tyvärr bytas pronto… men bra att du tog dig hem.
Japp, så blir det.
Men vill understryka hur bra "daggmaskarna" är.
Denna pluggning utfördes av min dotter via facetime-instruktioner , eftersom hon lånat bilen, så hon stod för den fjärde "fortkörningen".
Hon har noll intresse av teknik, och således heller inga grundkunskaper, och så enklelt är det att gå från katastrof till "helt okej".
Ändå tog hon sig hem med hjälp av lagningskit och en 12V kompressor.
Så, enkel livförsäkring i en modern farkost. :tummenupp
Visst - försäkringsbolaget hänvisar till "assistans", men det är ju jävligt roligt att sitta i Laisvall i 4 timmar och vänta på bärgare.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Ja du, Fru Broberg Kemi verkar ha lika bra verklighetsuppfattning som alla andra idioter på Trafikverket - allt är fartens fel…!

Vi har precis samma problem lokalt på den så kallade Vitvattensvägen. Tre mil hyfsad hojväg rakt norrut från Kalix. Tyvärr förfallen sedan femton år tillbaka, nedprioriterad för ringleder runt Hufvudstaden, järnvägar i Skåne och annat trams. Renoveras äntligen…och naturligtvis med de grövsta och vassaste kattskallar man hittade längs kilometerlånga sträckor…som naturligtvis ska ligga till hösten innan man orkar få på något annat…

Folk som tvingas pendla längs vägen är förtvivlade. Någon var redan uppe i tiotalet punkteringar och stämningen är hätsk på lokala fejsbook-grupper. Men Trafikverket har sin dom klar - de som får punka kör för fort…! Trots att de krupit fram i en tredjedel av den skyltade hastigheten…

Jag är just nu ganska nöjd att Subarun kom med 60-profil…
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Japp, så blir det.
Men vill understryka hur bra "daggmaskarna" är.
Denna pluggning utfördes av min dotter via facetime-instruktioner , eftersom hon lånat bilen, så hon stod för den fjärde "fortkörningen".
Hon har noll intresse av teknik, och således heller inga grundkunskaper, och så enklelt är det att gå från katastrof till "helt okej".
Ändå tog hon sig hem med hjälp av lagningskit och en 12V kompressor.
Så, enkel livförsäkring i en modern farkost. :tummenupp
Visst - försäkringsbolaget hänvisar till "assistans", men det är ju jävligt roligt att sitta i Laisvall i 4 timmar och vänta på bärgare.
Det var rådigt gjort att korvlaga en reva i däckssidan utan att ha provat förut. Jag har lagat massor av ”vanliga” punkteringar men det vete fan om jag skulle våga ge mig på det. Bra gjort!
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Japp, men var ska jag ha det?
Bagaget är nog litet som det är, och vinterdäcket har en annan dimension (jäkligt fiffigt).
Så, alternativet är att köpa ett sommardäck med fälg, samt vinterdäck med fälg, och låta det ta upp en stor del av bagageutrymmet.
Hundburen kan man skippa i så fall.
Moderna bilar är....jävligt märkliga...konstruerade för storstad.
Vad hände?
Man tog bort reservhjulen, bagaget krympte och bilarna blev bredare.

Bror min gjorde så. Frun som pendlar vill inte bli stående med punka i enfilig dödsfälla, om det kan undvikas. Vill kunna ta sig bort och byta där man kan stå säkrare. Inte behöva fumla med någon igentorkad, för gammal punkalagningssats.
Det må kosta ett däck och en fälg.

De har dock ingen hundbur och därtill ett rymligt bagage.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det går säkert att frakta runt ett extra hjul i bagaget, men det vete fan om det går att köpa en bil av årsmodell 2024 som faktiskt har en avsedd plats för reservhjulet…? Inte ens bilar som marknadsförs som terrängbilar eller utmärkta campingbilar har ju detta.

Long gone are the days med riktig reservhjulsbalja eller pressning i bagagegolvet. Nuförtiden får man ju inte ens hårdplasthjulet som ersatte ett riktigt hjul redan på nittiotalet. Nu får man på sin höjd en flaska punkasprej, en nödkompressor och en stor dekal med telefonnumret till assistansbolaget…Vissa elektrifierade avarter har ju inte ens kvar den vingliga låtsasdomkraften eftersom man ändå inte får lyfta bilen själv då detta kan ha sönder batteriet…

Och vi dumma jävla däggdjuret människan köper allt rakt av. Viktbesparing. Miljövänligt. Teknisk utveckling. Åh snälla, låt mig betala mer…!
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Det går säkert att frakta runt ett extra hjul i bagaget, men det vete fan om det går att köpa en bil av årsmodell 2024 som faktiskt har en avsedd plats för reservhjulet…? Inte ens bilar som marknadsförs som terrängbilar eller utmärkta campingbilar har ju detta.

Long gone are the days med riktig reservhjulsbalja eller pressning i bagagegolvet. Nuförtiden får man ju inte ens hårdplasthjulet som ersatte ett riktigt hjul redan på nittiotalet. Nu får man på sin höjd en flaska punkasprej, en nödkompressor och en stor dekal med telefonnumret till assistansbolaget…Vissa elektrifierade avarter har ju inte ens kvar den vingliga låtsasdomkraften eftersom man ändå inte får lyfta bilen själv då detta kan ha sönder batteriet…

Och vi dumma jävla däggdjuret människan köper allt rakt av. Viktbesparing. Miljövänligt. Teknisk utveckling. Åh snälla, låt mig betala mer…!

RAM 3500. Fullstort hjul under flaket
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja du, Fru Broberg Kemi verkar ha lika bra verklighetsuppfattning som alla andra idioter på Trafikverket - allt är fartens fel…!

Vi har precis samma problem lokalt på den så kallade Vitvattensvägen. Tre mil hyfsad hojväg rakt norrut från Kalix. Tyvärr förfallen sedan femton år tillbaka, nedprioriterad för ringleder runt Hufvudstaden, järnvägar i Skåne och annat trams. Renoveras äntligen…och naturligtvis med de grövsta och vassaste kattskallar man hittade längs kilometerlånga sträckor…som naturligtvis ska ligga till hösten innan man orkar få på något annat…

Folk som tvingas pendla längs vägen är förtvivlade. Någon var redan uppe i tiotalet punkteringar och stämningen är hätsk på lokala fejsbook-grupper. Men Trafikverket har sin dom klar - de som får punka kör för fort…! Trots att de krupit fram i en tredjedel av den skyltade hastigheten…

Jag är just nu ganska nöjd att Subarun kom med 60-profil…
Kan tycka att det här borde falla under samma regler som att om en väg är så dålig att bilar skadas och ansvarig myndighet fått veta det så är de skyldiga att ersätta kostnaderna... Dags att dra det till rätten?
Ta någon stackare som det är extra synd om som råkat illa ut för skiten, samla ihop till rättegångskostnader som grupp och driv ett pilotfall med en extra duktig advokat.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Det går säkert att frakta runt ett extra hjul i bagaget, men det vete fan om det går att köpa en bil av årsmodell 2024 som faktiskt har en avsedd plats för reservhjulet…? Inte ens bilar som marknadsförs som terrängbilar eller utmärkta campingbilar har ju detta.

Long gone are the days med riktig reservhjulsbalja eller pressning i bagagegolvet. Nuförtiden får man ju inte ens hårdplasthjulet som ersatte ett riktigt hjul redan på nittiotalet. Nu får man på sin höjd en flaska punkasprej, en nödkompressor och en stor dekal med telefonnumret till assistansbolaget…Vissa elektrifierade avarter har ju inte ens kvar den vingliga låtsasdomkraften eftersom man ändå inte får lyfta bilen själv då detta kan ha sönder batteriet…

Och vi dumma jävla däggdjuret människan köper allt rakt av. Viktbesparing. Miljövänligt. Teknisk utveckling. Åh snälla, låt mig betala mer…!
För 10 år sen fanns det plats men inget hjul när bilen tillverkades som för 5 år sen införskaffades åt min moder. Däremot en punkalagningssats med utgånget bäst före. Detta påpekas vid varje årsservice.
Nu ligger det ett sånt där tillfälligt reservhjul med för byte erforderliga verktyg i tyskfacket, med fästanordning som det skall vara. Ändå plats för stolar, filtar, skohorn etc och mm man måste medföra. Nu fattas bara en hjälpsam människa som byter det åt henne om behovet skulle uppstå. Det har jag svårare att kirra. Byter bärgaren däck? Hon är fullförsäkrad.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top