Punkterat däck

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Kan tycka att det här borde falla under samma regler som att om en väg är så dålig att bilar skadas och ansvarig myndighet fått veta det så är de skyldiga att ersätta kostnaderna... Dags att dra det till rätten?

Jag får tyvärr känslan att myndigheter såväl som entreprenörer kan skylta sig bort från alla former av ansvar...Att en stor del av kattskallarna är sylvassa och skär rakt genom vilket däck som helst spelar liksom ingen roll. De har ju satt upp en skylt som kompenserar för deras val av material...!

Det är säkert tio år sedan jag första gången såg skylten "vägskada 0-72 km". Denna skylt har nu blivit mer regel än undantag i början av alla nedkörda vägar som väntar på renovering. Att hela sträckan består av halvmeterdjupa hål, knölar som sticker upp trettio centimeter eller beläggningssprickor bredare än ett mc-däck spelar liksom ingen roll. Du har ju blivit varnad av en skylt i början av vägen, niohundrasjuttiofyra knölar tillbaka...Kör du sönder något så har du säkert kört för fort. Att knölen är högre än markfrigången på din SUV spelar ingen roll...!

På Vitvattensvägen som jag beskrev i ett inlägg ovan har man dessutom börjat med ytterligare en intressant variant av skyltning - "detta vägbygge medför risk för stenskott, välj om möjligt annan väg"...Merparten av de som åker denna väg har exakt noll andra alternativ för att ta sig till jobbet. Ändå hänger man upp denna skylt och anser sig då vara fredan mot alla former av fordonsskador...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag får tyvärr känslan att myndigheter såväl som entreprenörer kan skylta sig bort från alla former av ansvar...Att en stor del av kattskallarna är sylvassa och skär rakt genom vilket däck som helst spelar liksom ingen roll. De har ju satt upp en skylt som kompenserar för deras val av material...!

Det är säkert tio år sedan jag första gången såg skylten "vägskada 0-72 km". Denna skylt har nu blivit mer regel än undantag i början av alla nedkörda vägar som väntar på renovering. Att hela sträckan består av halvmeterdjupa hål, knölar som sticker upp trettio centimeter eller beläggningssprickor bredare än ett mc-däck spelar liksom ingen roll. Du har ju blivit varnad av en skylt i början av vägen, niohundrasjuttiofyra knölar tillbaka...Kör du sönder något så har du säkert kört för fort. Att knölen är högre än markfrigången på din SUV spelar ingen roll...!

På Vitvattensvägen som jag beskrev i ett inlägg ovan har man dessutom börjat med ytterligare en intressant variant av skyltning - "detta vägbygge medför risk för stenskott, välj om möjligt annan väg"...Merparten av de som åker denna väg har exakt noll andra alternativ för att ta sig till jobbet. Ändå hänger man upp denna skylt och anser sig då vara fredan mot alla former av fordonsskador...
Som sagt, det börjar vara dags för lawfare mot dem. Eller rent av man ur huse protester. Samla in ett års förbrukning av punkterade däck och stapla dem utanför riksdagens dörrar.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Det går säkert att frakta runt ett extra hjul i bagaget, men det vete fan om det går att köpa en bil av årsmodell 2024 som faktiskt har en avsedd plats för reservhjulet…? Inte ens bilar som marknadsförs som terrängbilar eller utmärkta campingbilar har ju detta.

Long gone are the days med riktig reservhjulsbalja eller pressning i bagagegolvet. Nuförtiden får man ju inte ens hårdplasthjulet som ersatte ett riktigt hjul redan på nittiotalet. Nu får man på sin höjd en flaska punkasprej, en nödkompressor och en stor dekal med telefonnumret till assistansbolaget…Vissa elektrifierade avarter har ju inte ens kvar den vingliga låtsasdomkraften eftersom man ändå inte får lyfta bilen själv då detta kan ha sönder batteriet…

Och vi dumma jävla däggdjuret människan köper allt rakt av. Viktbesparing. Miljövänligt. Teknisk utveckling. Åh snälla, låt mig betala mer…!
Dagens update…
Det blev ännu intressantare att däckdimensionen tydligen inte var så vanlig 🙄
Det fanns två tillgängliga däck norr om Skellefteå i rätt dimension!
Så, det hjälper inte ens med assistans, eftersom leveranstid var minst 3 vardagar, så man kan bli utan bilen i en vecka om det är typ onsdag!
Kanske hyfsat OT, men har i alla fall med punktering att göra.
Så, jag håller med, fy fan vad vi människor är korkade, när vi låter andra bestämma vad som är så pass snyggt att vi accepterar dessa lösningar.
Tur att man har semester, och kan knäppa en kall i ren depression :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Dagens update…
Det blev ännu intressantare att däckdimensionen tydligen inte var så vanlig 🙄
Det fanns två tillgängliga däck norr om Skellefteå i rätt dimension!
Så, det hjälper inte ens med assistans, eftersom leveranstid var minst 3 vardagar, så man kan bli utan bilen i en vecka om det är typ onsdag!
Kanske hyfsat OT, men har i alla fall med punktering att göra.
Så, jag håller med, fy fan vad vi människor är korkade, när vi låter andra bestämma vad som är så pass snyggt att vi accepterar dessa lösningar.
Tur att man har semester, och kan knäppa en kall i ren depression :)
Kan du inte avreagera dig på… en Yamaha eller nåt?

Vad är det för dimension förresten?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Kan du inte avreagera dig på… en Yamaha eller nåt?

Vad är det för dimension förresten?
Ja, tack för tipset, det är nog bättre!
Kanske köra Chappy genom stan, naken, med en protestflgga fastklämd mellan skinkorna?

Det är 235/50 - 20.
Märkligt att inte ens dom som säljer bilen, och har en egen så kallad "däckverkstad", har ett enda däck med den dimensionen hemma? :va
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, tack för tipset, det är nog bättre!
Kanske köra Chappy genom stan, naken, med en protestflgga fastklämd mellan skinkorna?

Det är 235/50 - 20.
Märkligt att inte ens dom som säljer bilen, och har en egen så kallad "däckverkstad", har ett enda däck med den dimensionen hemma? :va
Känns som en rätt udda dimension…

Ja men det där med Chappyn känns som en rimlig åtgärd och lär förmodligen också ge läsarna av ”Dagens Bild” både en djup tillfredsställelse och stort nöje.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
För 10 år sen fanns det plats men inget hjul när bilen tillverkades som för 5 år sen införskaffades åt min moder. Däremot en punkalagningssats med utgånget bäst före. Detta påpekas vid varje årsservice.
Nu ligger det ett sånt där tillfälligt reservhjul med för byte erforderliga verktyg i tyskfacket, med fästanordning som det skall vara. Ändå plats för stolar, filtar, skohorn etc och mm man måste medföra. Nu fattas bara en hjälpsam människa som byter det åt henne om behovet skulle uppstå. Det har jag svårare att kirra. Byter bärgaren däck? Hon är fullförsäkrad.
När dottern fick punka för några år sedan så bytte de hjulet åt henne. Vi hade assistansförsäkring, så vi utnyttjade den. Det här var bara något år efter hon tog körkort, idag skulle hon nog sätta igång och byta själv. Har dock inte kollat att det är tillräckligt med verktyg i hennes bil, en V70 från 2003.
 

geva

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Nov 2008
Ort
mitt i mörka Småland!
Hoj
S1000R M
Det är 235/50 - 20.
Märkligt att inte ens dom som säljer bilen, och har en egen så kallad "däckverkstad", har ett enda däck med den dimensionen hemma? :va
Hmm, den dim har vi på en av våra bilar, (den med den högsta profilen…)
Kikade på däckonline, den finns hos alla premium tillverkare, särskilt udda kan det inte vara nuförtiden.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Hmm, den dim har vi på en av våra bilar, (den med den högsta profilen…)
Kikade på däckonline, den finns hos alla premium tillverkare, särskilt udda kan det inte vara nuförtiden.
Japp, alla tillverkare har den, men nästan inga verkstäder.
Så, egentligen inga problem att få tag på ett nytt däck, bara man kan vänta en vecka :)
Tur som jag hade, så fick jag tag på de två däck som fanns i norra Sverige, och Mazda accepterade att jag bara byter de två som är på samma axel, efter verifiering av mönsterdjup.
Och prisvärt, endast knappa 7kkr för två däck - tack Inger!
 

geva

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Nov 2008
Ort
mitt i mörka Småland!
Hoj
S1000R M
Japp, alla tillverkare har den, men nästan inga verkstäder.
Så, egentligen inga problem att få tag på ett nytt däck, bara man kan vänta en vecka :)
Tur som jag hade, så fick jag tag på de två däck som fanns i norra Sverige, och Mazda accepterade att jag bara byter de två som är på samma axel, efter verifiering av mönsterdjup.
Och prisvärt, endast knappa 7kkr för två däck - tack Inger!
Aha, CX-60 🙂
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Antagligen för att jag läser den här tråden kom det upp en reklam i mitt flöde för något som heter Glorivox med "mushroom" plugg. Någon som provat det? Jag kör annars med kladdsnöre när jag fått punktering, vilket som tur är inte är så ofta.
Googlar man på Glorivox och video hittar man även andra märken.

1721286394064.png
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Antagligen för att jag läser den här tråden kom det upp en reklam i mitt flöde för något som heter Glorivox med "mushroom" plugg. Någon som provat det? Jag kör annars med kladdsnöre när jag fått punktering, vilket som tur är inte är så ofta.
Googlar man på Glorivox och video hittar man även andra märken.

View attachment 501199
”Plugs are for butts” som jag brukar utbrista när något undrar om jag ska köpa laddbart fordon.

Undra om den funkar till gloryholes också?!?🤣
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Dagens bilar har ju däck som är utformade av deigners och influensers, så det finns ingen koppling till verkligheten, tyvärr.
Platt däck, med en liten bullig däcksida möter "kattskalle"....däcket förlorar ibland....
Kattskalle är benämningen på stenar som är ungefär så stora.

View attachment 501156
Den där bilen är det en Yamaha eller en Volvo V40 ? Nähä det var en Mazda ser jag.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top