4 takts-twin trimning/renovering

n00blund

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
fucking utan !!, men snart så =)
KvalitetsMiffo skrev:
Du har så rätt..... gämnför man med en yamma RD (luftkyld) från samma år så har den inte mycket till chans...

Vad blir det för trim då??? :)

jao, det jag har protat toppen, inga större cyllar dock, sedan blir det raka rör, större gasar, och öppna luftfilter och dervning :yoparty :banana

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Gjorde du nåt ventiljobb? Slipa åtminstonde in ventilerna mot sätet men låt nån först titta på tätningsytan på ventilens "kantarell" så att dom inte är "inbankade". En liten svarv kan fixa sånt med lite tålamod. Märks mest på låg och mellanvarv om ventilerna är sunkiga.

n00blund skrev:
jao, det jag har protat toppen, inga större cyllar dock, sedan blir det raka rör, större gasar, och öppna luftfilter och dervning :yoparty :banana

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
andersbrink skrev:
Gjorde du nåt ventiljobb? Slipa åtminstonde in ventilerna mot sätet men låt nån först titta på tätningsytan på ventilens "kantarell" så att dom inte är "inbankade". En liten svarv kan fixa sånt med lite tålamod. Märks mest på låg och mellanvarv om ventilerna är sunkiga.

Verkar som kunnigt folk har tittat in... :)
Jag fixade min topp, planade och slipade in ventilerna på en mekaniskverkstad så där är det tätt och fint... :tuttar

n00blund

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
andersbrink skrev:

klart att jag har slipat in ventilerna, annars kan man jhu lika gärna gå coh lägga sig!!

Henkka

Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
Nu forstärrer jag i serien: Renovering, styling mm!!!

Ursäkta för den dåliga fokuseringen i bilderna!!! :gnissla

Diodbaklyse fixas till på hojen, eftersom en stadig karl reder sig själv så fick jag gör allting själv, inget köpt halvfabrikat här inte!!! :hihi Det var bara ut i gragaet och dra igång maskin parken...

Jag kopplade det så att de är 4 doider till positionsljus och 5 extra dioder när hejdaren används....

Bilder när det är klart kommer när det är klart... ny skylt belysning ska oxå fixas.... :gnissla

Bildbeskrivning:
1. Originallampan först, sen fram med bågfil och filade ner själva plasten... mycket fint blev det... (skruvarna kapades ju oxå..)
2. Dioder beställs från ELFA.se 10mm à 6kr ca.... ljusstarka som fan... blev bländad när jag provade bromsljuset.... :hihi
3. En plexiglas skiva (som jag var förståndig nog att sno från trässlöjden redan i 5an!!!) kom nu till användning... måttade ut alla hål och borrade.... Bilden blev lite otyldlig men det ska bara ett luftlager under där jag ska dra sladdarna och lägga isolering, motstånd mm!!!
4. Självklart ville doiderna inte ha den mängd ström som den vanliga snigellampan alstrade... så fram med motsånd..

Bifogat

• org-ny lampa.jpg
    org-ny lampa.jpg
    52.3 KB · Visningar: 65
  • dioder.jpg
    dioder.jpg
    20.7 KB · Visningar: 53
  • konstrution.jpg
    konstrution.jpg
    63.1 KB · Visningar: 72
  • motstånd.jpg
    motstånd.jpg
    17.9 KB · Visningar: 51

Grädde

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2003
Hoj
Yamaha yz125cc
Jag är rätt kåt på 4-taktare jag med. Hur mycket behöver man betala för att få en gammal CB?

Henkka

Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
Grädde skrev:
Jag är rätt kåt på 4-taktare jag med. Hur mycket behöver man betala för att få en gammal CB?

Klart grabben ska ha 4t!!! :kär
Jag har ju 2st... reservdels hojen köpte jag för 1500kr och min fina 100% originalare köpte jag för 5000kr.... (fast den är ju inte original så länge till :hihi )

Bra pris tycker jag iallafall.... blev mycket pengar över till att köpa säker utrustning och skydd.... :)

Grädde

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2003
Hoj
Yamaha yz125cc
KvalitetsMiffo skrev:
Klart grabben ska ha 4t!!! :kär
Jag har ju 2st... reservdels hojen köpte jag för 1500kr och min fina 100% originalare köpte jag för 5000kr.... (fast den är ju inte original så länge till :hihi )

Bra pris tycker jag iallafall.... blev mycket pengar över till att köpa säker utrustning och skydd.... :)

Skulle inte känna för att sälja reservdelshojen till mig?? :rolleyes:
Om den är nära på komplett och hyffsad hel motor såklart.

Annars är det väll rätt svårt att få tag på 4-takts 125:eek:r :va

Henkka

Gick med
18 Jan 2004
Hoj
suzuki + ktm
klotter skrev:

jag är de serösa gudarnas moder..... !!! (inte bokstavligt då..)

Grädde skrev:
Skulle inte känna för att sälja reservdelshojen till mig?? :rolleyes:
Om den är nära på komplett och hyffsad hel motor såklart.

Annars är det väll rätt svårt att få tag på 4-takts 125:eek:r :va

Tyvärr så har jag byggt om min reservdels hoj till "dirttrack" hoj.... rejsar på åkrar med den.... :yoparty
Så den vill du INTE ha.... :hihi

Har sett några 4t 125or med jämna mellanrum på blocket tex...

Grädde

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2003
Hoj
Yamaha yz125cc
KvalitetsMiffo skrev:
jag är de serösa gudarnas moder..... !!! (inte bokstavligt då..)

Tyvärr så har jag byggt om min reservdels hoj till "dirttrack" hoj.... rejsar på åkrar med den.... :yoparty
Så den vill du INTE ha.... :hihi

Har sett några 4t 125or med jämna mellanrum på blocket tex...

:4skrika Jag skulle ju köpa den av dig ju :hihi
Då får man väll leta efter dom på blocket!

Edit: Oj, hitta 2st på en gång ju :tummenupp

Last edited:

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
KvalitetsMiffo skrev:
Jag fixade min topp, planade och slipade in ventilerna på en mekaniskverkstad så där är det tätt och fint... :tuttar

Äsch!!! Vad ska man med ventiler till :va
Det går mkt fortare utan :arsele

:D

n00blund

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2004
Hoj
Biifer skrev:
Äsch!!! Vad ska man med ventiler till :va
Det går mkt fortare utan :arsele

:D

kanske, det, men du gämför säker mot nyaste miton eller ngt du, (n00b)

sedan så när ni står där med era service scheman redan efter ngt år, så kommer vi tuffande på våra 20 gamla, som vi knappt ens bytt kolvringar på !

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
n00blund skrev:

sedan så när ni står där med era service scheman redan efter ngt år, så kommer vi tuffande på våra 20 gamla, som vi knappt ens bytt kolvringar på !
Men tänk du att det är det värt! :D

Majkel

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Xr600 dubbelknas, Bandit 1200
n00blund skrev:

Ja, hur va det nu med dina kolvringar i somras? :hihi

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...