40+ tråden

• Thread starter peppureikä
  • Start date

njelger

Guest
Alla dessa gissningar fick mig att gå ut och mäta med skjutmåttet i högsta hugg. 1983 var gaffelbenen på en RD 350 LC 35 mm (knappt) Dock så blir ju benen smalare mellan kronorna och där var det bara (drygt) 33 mm.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
RD350 LC YPVS = 36mm gaffelben.

YPVS= Yamaha Power Valve System (dvs rörlig avgasport) :tummenupp

Yes.
Skrev ut hela för att förtydliga.
Tyckte inte att det var nödvändigt att skriva Reed Valve 350cc Licuid cooled Yamaha Power Valve System.

Var ganska säker på att det skulle vara 36mm gaffelben.
Spelar ingen roll egentligen.
Det roliga är (tycker jag) att det inte var någon särskilt avancerad hoj ens när den var ny.
Fjädringen ansågs halvkass redan då.
Ändå, så är det fortfarande en snabb hoj på rätt väg/bana.

Enda revolutionerande med den var egentligen att det var en tvåtaktare som funkade både till vardags och på bana!

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Yes.
Skrev ut hela för att förtydliga.
Tyckte inte att det var nödvändigt att skriva Reed Valve 350cc Licuid cooled Yamaha Power Valve System.

Var ganska säker på att det skulle vara 36mm gaffelben.
Spelar ingen roll egentligen.
Det roliga är (tycker jag) att det inte var någon särskilt avancerad hoj ens när den var ny.
Fjädringen ansågs halvkass redan då.
Ändå, så är det fortfarande en snabb hoj på rätt väg/bana.

Enda revolutionerande med den var egentligen att det var en tvåtaktare som funkade både till vardags och på bana!

Så sant!:tummenupp Då en racer- nu känns den som en moppe att köra- en snabb sådan dock:D

sirmagnus

KULTURPEDAGOG
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
RSV Mille R en Kawasaki ATW
Honda MBX 125F

Valet var enkelt jag läste i någon mc tidning att den var den snabbaste i något test. Så det bar iväg till Honda Mc Center Vanadsiplan/sthlm och köpte en Honda MBX 125 F -84 inköpt för 14700:-

Fort som attan så köpte man ett trimsystem som väckte alla grannar på gatan varje morgon. Sen krängde man på det bredaste bakdäcket som fick plats fick sämre vägegenskaper men f-n va cool man var i skolan.
/MAgnus

Bifogat

• mbx 125.jpg
    mbx 125.jpg
    17.4 KB · Visningar: 86

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
Jaaa, en tråd för 40+!:tummenupp

Länge leve RD125 LC och ner med CB125 T. Dessa två hojar är vad jag av olika skäl minns tydligast från när karriären startade. En kompis hade en DT också som vi i sann moppefukkostil hoppade utför trappor med. :)

3 cl

Glöm dina bekymmer,i morgon kommer nya
Gick med
21 Jul 2007
Hoj
Speedtriple-03. Laverda 1000-77 +1/2 -80. Husqvarna TE250-06. Monark flaka med diskbrakes. Plastmoppe.+ev gammal britt.
Rd lc . Det var för modernt. As3 och Suzuki Gt. Zundapp åxå. Kompisen hadde en Honda å den var något slöare än moppen.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Rd lc . Det var för modernt. As3 och Suzuki Gt. Zundapp åxå. Kompisen hadde en Honda å den var något slöare än moppen.

King!
Samma här, bara luftkylda hojar. Jag har faktiskt ännu inte ägt en vattenkokarjonne.
Vatten är ett farligt gift...
;)

/J

Dr.Bike

Guest
King!
Samma här, bara luftkylda hojar. Jag har faktiskt ännu inte ägt en vattenkokarjonne.
Vatten är ett farligt gift...
;)

/J

Vilket omger Visby stift! ;)

Vilka moppar ni räknar upp! Man blir ju nostalgisk.
Själv har jag kvar min gamla 125:a
Vore skoj att ta ut den nån gång och dyka upp på en Onsdagsåkning! :D
Blå dimmor utlovas!

O.Larsson

SDK #4201
Gick med
16 Mar 2007
Hoj
Ducati 848
Polarn å jag började på varsin Honda CB125...tror den hade 14 hkr och vi hade det mycket tufft att köra om länsbussen. Tillslut kom vi i alla fall på ett knep. En av oss låg bakom den andra och slipstreamade, på detta sätt orkade hondan varva lite till. Vid rätt varvtal körde den som låg bakom om och lade sig först. Innan motor sackade för mycket för den som hade kört om hann den som låg bakom vara upp lite till...På detta sätt jobbade vi oss upp till skrämmande hastigheter runt 120 och lyckades tillslut köra om bussfan :)

Jag har ännu inte blivit 40+ men jag närmar mig med stormsteg och jag är alltså tillräckligt gammal för att anse att historier liknande den om mig å polaren gör att man blir en mer "fulländad" motorcyklist...Man SKA plågas i början för att kunna uppskatta det man har senare!

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Hoj
Gsx1100es ++
Polarn å jag började på varsin Honda CB125...tror den hade 14 hkr och vi hade det mycket tufft att köra om länsbussen.

Jag hade också en Honda CB125. Japanerna uppgav 15 hästar. Problemet var bara att polarn med sin Puch 125 på 12 hästar åkte i åttor kring mig. En riktigt trött maskin.

/Ingvar

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Hoj
Triumph Explorer
Jag hade också en Honda CB125. Japanerna uppgav 15 hästar. Problemet var bara att polarn med sin Puch 125 på 12 hästar åkte i åttor kring mig. En riktigt trött maskin.

Verkligen! Det fanns någon gammal tråd om världens sämsta motorcykel, och jag nominerade CB125 där. Kändes som en marginell förbättring från en 80cc-modifierad FS-1. :)

RD LC... Jag är ju inte äldre än att det var det senaste och coolaste man kunde köpa 1983 när jag var 16 :(

Last edited:

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Hoj
Ducati MS 1100S
Jag kommer ihåg när jag såg första CB750:an. Måste varit 1970. En lärarvikarie på högstadiet kom med en så'n. Snacka om att han var kung.
En polares bror hade en Kawa 500. Jäklar vad man tyckte den gick. Värsta 125:an var Zundapp. Honda CB125 var tokslöa, men varvade nå't djuriskt. Fanns också en och annan som åkte silverpil fortfarande då. Hmmmmm. Man börjar bli gammal.

Chirre

Gubbe
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gubbkörd dussinhoj/Skrotad. Ny Crankshaftare 2011
Den enda som gnäller är morsan. Hon säger att jag fortfarande bär mig åt som jag var 15. Vet inte om jag ska ta det som en komplimang eller inte. Egentligen skiter jag i vilket.. Jag har kul

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln