45% skatt det kanske vore nåt det...

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Mikael Cagiva skrev:
- ändrad bilskatt, numera tar man kubiken på bränsleförbrukningen som viktigaste faktor för att få fram vad en personbil skall kosta i skatt. Elbilar och vätgasbilar skall få mycket frikostiga subventioner

Nä? Det går väl efter vikten?

(Edit, felkvotade)

HanneZ

Guest
grax skrev:
Om jag skulle pröjsa 57% skatt i dagens system skulle jag vara jävligt nöjd, då skulle jag luta mig tillbaka och tända en cigarr och njuta av livets goda för då tjänar man så man klarar sig vill jag lova.
Va faan ska man betala mer skatt för man tjänar mer pengar? Mer skatt kanske men inte procentuellt mer skatt. Idiotiskt påfund som hänger ihop med den svenska avundsjukan, jämna ut allt så blir alla glada, yeah right...

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
HanneZ skrev:
Va faan ska man betala mer skatt för man tjänar mer pengar? Mer skatt kanske men inte procentuellt mer skatt. Idiotiskt påfund som hänger ihop med den svenska avundsjukan, jämna ut allt så blir alla glada, yeah right...

Jag tycker det är rätt, mest för att jag själv gärna betalar mer i skatt procentuellt ju mer jag tjänar. Fast sen kan man alltid diskutera var gränserna ska gå och hur mycket mer man ska betala.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
HanneZ skrev:
För att minska klyftorna. Det handlar om sunda värderingar.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Pålle skrev:
Ska man hårddra det så sköt de Palme 10 år för sent. Han grundade idén med svenskarnas välstånd vilket för mig bara innebär att man tar från de rika och ger till fattiga vilket ju i grunden kan verka riktigt, till en viss grad. Men som det blivit nu ska de fattiga ha lika mycket som de rika, utan att lyfta ett finger. Och då går det som det går. När sossarna dessutom är beroende av deras valstöd blir det bara en ond cirkel.

Det finns ruskiga historier om hur kommunernas och landstingens pengar används dessutom, utan någon vettig kontroll.. Nu tillsatte de ju en enhet som skulle kontrollera alla sveriges utgifter. Men de kunde ju inte ens redovisa sina egna utgifter rätt!
Och ska man hårddra det ytterligare så måste man säga att du babblar om saker du saknar grundläggande begrepp om. Det du skriver är rent kärringpladder.

PierreC

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
BMW R1100S -04
Är väl bara dra till Monaco.....

Annars är det väl bara att köra allt utför ättestupan.... Enkelt och effektivt!

HanneZ

Guest
Bingo skrev:
Och ska man hårddra det ytterligare så måste man säga att du babblar om saker du saknar grundläggande begrepp om. Det du skriver är rent kärringpladder.
De där om palme o va han stod för har ja ingen aning om, men vad va fel på resten? Tyckte de stämde riktigt bra!
Fakta:
-Pengar skapar motivation till att jobba och anstränga sig
-Människan är av naturen lat och gör inget om den inte måste

Dessa två påståenden passar inte inte på alla, men ja ser mig om i min omgivning och märker att de stämmer bra på ca 80 %. Är jag placerad i samhällets värsta skikt?

/ Hannes

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
HanneZ skrev:
De där om palme o va han stod för har ja ingen aning om, men vad va fel på resten? Tyckte de stämde riktigt bra!
Fakta:
-Pengar skapar motivation till att jobba och anstränga sig
-Människan är av naturen lat och gör inget om den inte måste

Dessa två påståenden passar inte inte på alla, men ja ser mig om i min omgivning och märker att de stämmer bra på ca 80 %. Är jag placerad i samhällets värsta skikt?

/ Hannes

Så du menar att det inte lönar sig att jobba?

matte_r6

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
Yamaha YZF R6-99
Den som inte jobbar ska inte några pengar ha efter en viss tid! Hatar SLÖA människor så jälva HÅRT!!!! Skiter i om han får bo på gatan. Oftast han eget fel!

Detta har jag hört så många gånger " Orkar inte jobba får ju lika bra på A-kassa eller soss-bidrag!"

HATAR DET VERKLIGEN!!! det är sådanna människor som drar ner detta land i skiten. Dom fanns inte på våra mor- och farföräldrars tid. Då slet man för sin brödföda så som det ska vara!!!

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Och så dras samma visa upp igen.... om och om igen.

Visst kan man på ett personligt plan tycka att det är vidrigt när folk vägrar jobba och gör allt för att suga skattepengar från staten. Saken är bara den att dessa människor är inte så många som man kan tro. Människan är lat sade någon. Det kanske stämmer, men människan är också en social varelse som sällan mår bra av att inte vara sysselsatt. Folk skulle jobba om det fanns jobb, men det finns inte jobb så det räcker åt alla. Är det någon här som på fullaste allvar att platserna inte skulle fyllas upp om det bara skapades fler arbetstillfällen?

jockesoft

Why you little...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
Kawasaki Z750-08 (Orange såklart :P)
Så här ser jag på det, sänk skatten så att folk får mer pengar över att handla för. Svensson är ju så att han skall inte ha en krona över när det är dags för lön, så om skatten sänks så handlas det mer varor, producenterna måste producera mer, m a o de måste anställa mer personal, och det bildas fler arbetstillfällen. Staten får in mer momspengar eftersom det handlas mer, så jag tycker att i slutändan så borde staten gå plus eller iaf +-0 eftersom det inte behövs lika mycket bidrag.

Att fortsätta höja skatten är som att skjuta sig själv i foten. Man undrar när sossarna kommer att fatta det.

Sen kan de ju stoppa Norrbottniabanan eller vad fan den heter. Slösa en massa miljarder på nåt som ingen vill bygga, ingen vill äga och ingen vill använda verkar ju som en bra idé, iaf enligt MP.

/Jocke

Marsipulami

Guest
Staten ska låna mer pengar nu till alla som behöver bidrag. Över 60 miljarder kronor kommer det att bli.... :4skrika

Sen att vi gick med i EU var ett av de största misstagen (min personliga åsikt). Vi har knappt råd till medlemsavgiften, och vad har vi tjänat på det............nada!

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
mb skrev:
Och så dras samma visa upp igen.... om och om igen.

Är det någon här som på fullaste allvar att platserna inte skulle fyllas upp om det bara skapades fler arbetstillfällen?

Absolut, att vara anmäld hos arbetsförmedlingen som arbetssökande är inte detsamma som att verkligen stå till "arbetsmarknadens förfogande". Klädsel (man kan anstränga sig en smula) och alltför dålig svenska sållar bort en del, olika typer av missbruksproblem sållar bort andra.

Marsipulami

Guest
von reisen skrev:
Absolut, att vara anmäld hos arbetsförmedlingen som arbetssökande är inte detsamma som att verkligen stå till "arbetsmarknadens förfogande". Klädsel (man kan anstränga sig en smula) och alltför dålig svenska sållar bort en del, olika typer av missbruksproblem sållar bort andra.

De som är på AF vill oftast inte jobba (menar inte alla utan de flesta) utan måste bara vara med där för att kunna stämpla eller få andra bidrag. Jag har själv anställt 3st från AF och kommer aldrig mer att göra om det. Leter heller på marknaden då.

Men som sagt, det finns jobb till de som vill jobba, allt annat är skitprat! :fakta

Fenix

Medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
08', Triumph, Daytona 675
Och vi som redan ligger i 40%+ ligan, ska vi bara tacka och niga för att vi har jobbat arslet av oss och njuta av att få dela med oss till de "mindre lyckligt lottade" (läs soffligare).

Jag har INTE offrat två förhållanden, tonvis med studieskulder samt belånat mitt hem, för att ge mina pengar till dom som inte är kapabla att ta ansvar över sina egna liv.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Klart att den enskilda individen kan skaffa jobb om hon/han verkligen vill. Nu pratade jag ur ett samhällsekonomiskt perspektiv. Det skulle inte finnas fler jobb bara för att fler började konkurrera hårdare om arbetstillfällena. Alltså är ovilja att arbeta inte så betydelsefullt i sammanhanget.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024