450 cc för lite?

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Ninjaboy skrev:
Detta läste jag på Sport Riders sida för vad det aktuella numret innehåller (http://sportrider.com/toc/):

FIRST RIDE: APRILIA SXV450/550-PRECURSOR TO THE POCKET ROCKET?

SR's Euro correspondent Alan Cathcart throws a leg over Aprilia's latest creation, a 14,000-rpm V-twin Supermoto bike whose engine is surely destined to power the long-awaited RS250 replacement



Kan inte vänta på att tidningen kommer så man får kolla. Det kanske blir något i alla fall, Cathcart är ju tjenis med alla verkar det som.
Det är ju den vanliga supermotardmodellen och inte någon ny RS250...
http://www.maxmoto.co.uk/aprilia_sxv450_sxv550.shtml
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Javisst men det var slutet av citatet jag var intresserad av.

...a 14,000-rpm V-twin Supermoto bike whose engine is surely destined to power the long-awaited RS250 replacement

De har redan ett bra chassi och nu har de en motor också. Hur svårt kan det vara att göra hojen klar? Jag vill ha en nu! :)
 
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
#Olsson# skrev:
Ett chassi har de väl endå inte klart på långa vägar?
Jag tänkte på RS250 chassit som (om jag har rätt) gick ur produktion i fjol. Det är väl fortfarande modernt och bör kunna anpassas till den nya motorn. De behöver ju inte börja om helt.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Aprilias RS250-chassi är från 1994. Det kan nog behöva en liten uppdatering.
 

Coola Ola

Guest
Går SXV450 ens att köpa i Sverige (och som gatreggad)? Och 550-version, finns den sådan från fabrik eller är det en kit-cylinder?
 

kiko

Peace ...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Ducce å Verte
Finns väl enbart som fabrikare än så länge.
De kör med både 450 och 550 i farbiksteamet och enligt de jag läst så är skillnaden lite mer än enbart andra cylindrar, avgassystemet ska skilja mellan dem (2-1-2 mot 2-2) tex.

Coola Ola skrev:
Går SXV450 ens att köpa i Sverige (och som gatreggad)? Och 550-version, finns den sådan från fabrik eller är det en kit-cylinder?
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Ninjaboy skrev:
Jag tänkte på RS250 chassit som (om jag har rätt) gick ur produktion i fjol. Det är väl fortfarande modernt och bör kunna anpassas till den nya motorn. De behöver ju inte börja om helt.

Aha ok. Tror fritt från hjärtat att Aprilia(eller annan) inte bara plockar i en motor i ett existerande chassi. Sannolikheten att det skulle funka efter modifieringar etc kanske finns. Men att det skulle bli perfekt är nog rätt osannolikt. Självklart blir det en helt ny hoj. En perfekt hoj. :)
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Intervju i Motorcycle Daily med Paolo Timoni som är chef för Piaggio USA som äger Aprilia.

http://www.motorcycledaily.com/17december05_paolo.htm

MD This is what everyone wants to know - all of our readers: When is there going to be a sport bike using the 550 twin motor?

PT That is a very interesting idea that we are evaluating and discussing. There is no final decision as of today, but maybe something could happen very quickly as we hear more and more people asking for something like this.

En 550 twin blir väl för långsam i 600-klasserna, gäller att den får åka i någon variant av 250SP då. Verkar i alla fall ligga långt fram innan det dyker upp någon sporthoj från dem. :(
 
Last edited:

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sunnersta, Uppsala
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Det vore ju faktiskt grymt kul om dem gjorde en 550 eller varför inte en 600 med v motor!
Grymt helt enkelt! Man kan ju bli köpsugen för mindre! : )
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top