450 cc för lite?

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
oFFkeFF skrev:
Det är ju "bara" 200hk/liter ur en början på 90-tals konstruktion, som sagt inte omöjligt, men driftsäkert, my ass...
105-120hk ur en 400 vill vi se också, sen kan din guru börja jobba för Rossi på studs.

Dra en paralell - Min CBR600RR -04 är trimmad efter konstens alla regler och lämnar 133,2 på slangen.

Att få ut 105 ur en 10-12 år gammal 400 är knappast troligt.... men om pengar inte är problemet så kanske det går - men knappast driftsäkert (för gata)

Edit: min 400 lämnade 62,2 i bänk innan den lastades på båten förra veckan - och det med helsystem o Yoshi-luftfilter... dubbla det den som kan !
 
Last edited:

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Bearing skrev:
400:an lär behöva varva över 18000 rpm för att fixa 105 hästar

Varför varva mer?

Så man kan få ut 140RWHP ur en R6 om den varvar 10tusen varv?
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Webspy skrev:
Att få ut 105 ur en 10-12 år gammal 400 är knappast troligt.... men om pengar inte är problemet så kanske det går - men knappast driftsäkert (för gata)

Driftsäkert på gata kommer det aldrig nånsin i livet bli. Fast ett par helger hade man ju kunnat köra runt med den :)
och i ärlighetens namn så kan man ju inte köra längre i detta regniga landet!
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Mavve skrev:
Lämnar snart in på trimning för att överbevisa dig att 80 är no problems utan att riva skiten varannan helg.

Har du inte låtit så i över tre år nu?
Trimma hit och trimma dit...
Att du orkar köra runt på det där gamla skrotet är ju häpnadsveckande.
Iallafall när du verkar som du diggar banåkning och köra-fort grejen. Eller det är så det låter mellan allt "prylande" iallfall.
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Victor skrev:
Har du inte låtit så i över tre år nu?
Trimma hit och trimma dit...
Att du orkar köra runt på det där gamla skrotet är ju häpnadsveckande.
Iallafall när du verkar som du diggar banåkning och köra-fort grejen. Eller det är så det låter mellan allt "prylande" iallfall.

Låter det nånting från på ett forum? Du hör röster grabben.

Nej, RR är inte speciellt kul och köra fort har jag gjort och trillat.

Det är ballare att bara äga....
 

Ozzie

Hyggligt lagom
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
-
Mavve skrev:
Jo, 120 bakhjulshästar är rätt imponerande.
Nya R6an lämnar endast 102RWHP så 120 är mer. Mer är alltid bättre haha.

QUOTE]

Bottendelen på den aktuella motorn var från zzr600, cyl+topp från zx6r 97. Slagvolym 636cc. Jag reagerade mest på att det inte över huvudtaget var en 400 längre som diskutionen (<-shit stavning?) tidigare i tråden gällde. Att personen sedan anger "...er leistet ca. 120 PS und..." efter att ha pillat såpass mkt med motorn säger för mej att det knappast är några bänkade "riktiga" hk, än mindre några bakhjulshästar. Att han ens skriver "ca." tycker jag tyder på att 120 även med föregående anmärkningar är i överkant.

Bara som jag tänkte... :)

Skulle dock fortfarande vilja ha en modern, högvarvig 4t på 250-400 (ja även 450 nu da) kubik med ett smidigt chassi. Såg någon film här på forumtet med en cbr250r... När glädjemätaren med max någonstans runt 20000 kryper över 5-siffrigt då början gåshuden sprida sig över ryggen... :banana :yoparty
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Ozzie skrev:
Mavve skrev:
Jo, 120 bakhjulshästar är rätt imponerande.
Nya R6an lämnar endast 102RWHP så 120 är mer. Mer är alltid bättre haha.

QUOTE]

Bottendelen på den aktuella motorn var från zzr600, cyl+topp från zx6r 97. Slagvolym 636cc. Jag reagerade mest på att det inte över huvudtaget var en 400 längre som diskutionen (<-shit stavning?) tidigare i tråden gällde. Att personen sedan anger "...er leistet ca. 120 PS und..." efter att ha pillat såpass mkt med motorn säger för mej att det knappast är några bänkade "riktiga" hk, än mindre några bakhjulshästar. Att han ens skriver "ca." tycker jag tyder på att 120 även med föregående anmärkningar är i överkant.

Bara som jag tänkte... :)

Skulle dock fortfarande vilja ha en modern, högvarvig 4t på 250-400 (ja även 450 nu da) kubik med ett smidigt chassi. Såg någon film här på forumtet med en cbr250r... När glädjemätaren med max någonstans runt 20000 kryper över 5-siffrigt då början gåshuden sprida sig över ryggen... :banana :yoparty

Jag vet att han har fantasisiffror i sin "annaons" om den 636motorn - därför ville jag inte ha den :rolleyes:

Postade den mest för skojs skull....

400 4t äger....
 

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Östra åkern
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
oFFkeFF skrev:
Han har hämtat den en bit utanför EU, då ryker man på tull o moms.

Såja, där vaknade jag :huvet (såg det NU :rolleyes: )....... Det gick inte att ta den som flyttgods heller då?
Ingen som bott där i mer än ett år och skulle flytta hem?
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
Valentinic skrev:
Är det den som ska ersätta RS 250? Jag tror det kan bli en kul hoj att köra på en tajt bana :)

Den skulle jag gärna köpa, det enda som hindra mig från att åka 250 är att dom låter som symaskiner!
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
wheelieman skrev:
Såja, där vaknade jag :huvet (såg det NU :rolleyes: )....... Det gick inte att ta den som flyttgods heller då?
Ingen som bott där i mer än ett år och skulle flytta hem?

Näe..... :(
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Hightuned skrev:
Den skulle jag gärna köpa, det enda som hindra mig från att åka 250 är att dom låter som symaskiner!
Vad lustigt att du sa det, det är ju precis vad man brukar säga om fyrtakts radfyror. Moderna tvåtakts 250 är ju dessutom V-2'or vilket brukar var pastaförarnas främsta argument för att de har mer hår på bröstet än sushifolket. Det är bara att inse, en 250 har det bästa av alla världar, låg vikt, hög effekt, en v-twin som ger hår på bröstet, ett ljud och en lukt som för tankarna till racing. Ahhh...
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Teddy skrev:
Vad lustigt att du sa det, det är ju precis vad man brukar säga om fyrtakts radfyror. Moderna tvåtakts 250 är ju dessutom V-2'or vilket brukar var pastaförarnas främsta argument för att de har mer hår på bröstet än sushifolket. Det är bara att inse, en 250 har det bästa av alla världar, låg vikt, hög effekt, en v-twin som ger hår på bröstet, ett ljud och en lukt som för tankarna till racing. Ahhh...
Amen to that! Sen låter en Aprilia RS250 väldigt lite tills avgasventilerna öppnar fullt, då är den fan i mig inte ett dugg tyst! Sen på med lite kitpipor också så...
:banana
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Detta läste jag på Sport Riders sida för vad det aktuella numret innehåller (http://sportrider.com/toc/):

FIRST RIDE: APRILIA SXV450/550-PRECURSOR TO THE POCKET ROCKET?

SR's Euro correspondent Alan Cathcart throws a leg over Aprilia's latest creation, a 14,000-rpm V-twin Supermoto bike whose engine is surely destined to power the long-awaited RS250 replacement



Kan inte vänta på att tidningen kommer så man får kolla. Det kanske blir något i alla fall, Cathcart är ju tjenis med alla verkar det som.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top