450 cc för lite?

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Nyteknik skrev:
Enligt artikeln nedan är Aprilia på gång med sin 450 för 2006. Hoppas det innebär att en sporthoj - inte bara supermotard - ska gå i produktion.

Vad tycker ni: Är 450 cc för lite? Kan låg vikt och ett fenomentalt chassie kompensera frånvaron av 180 hk?

http://www.motorcycledaily.com/06february05_aprilia450.htm
This is a bike with close to 70 horsepower (on par with a Suzuki SV650) that weighs less than 300 pounds.
Det betyder torrvikt under 136 kg. Är detta inte lite för tungt trots allt, i förhållande till effekt? Om vi håller oss till mygelvikt (aka torrvikt), betyder detta cirka 2 kg/hk för Aprilian, medan literhojarna bara har cirka 1 kg/hk. Visst har literhojarna effekt i överflöd, men ändå?
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Är nog inte menat att konkurera mot literhojar annat än kommersiellt. Och det styrs kanske av faktorer som försäkringsklasser, tävlingsklasser, smak, prispolitik och annat.
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
OlleR skrev:
Jag skulle tippa på det ja! Som jag har förstått det har det väl varit lite problem med snurrorna men dom har gått i VM förra året iaf, förhoppningsvis får vi väl se dem på gatan i år!

Vore väl anmärkningsvärt om dom inte haft problem under sin första sässong. Problemen va ju ändå inte större än att dom kunde ta hem världsmästartitlen i S2-klassen (450cc) vilket imponerar på mig iaf.
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Jag skulle då bli sugen om det kom en RS450.
Det gäller bara att hålla gubbfläsket borta så
går det att åka fort på en 450.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Barrett skrev:
Vore väl anmärkningsvärt om dom inte haft problem under sin första sässong. Problemen va ju ändå inte större än att dom kunde ta hem världsmästartitlen i S2-klassen (450cc) vilket imponerar på mig iaf.
Jag har inte hängt med så bra, jag har bara sett någon gång att de fått bryta och förstått det som att det var pga hojjen, kanske hade otur att lägga märke till det ;)

Och ja, jag håller med, det är ganska imponerande!
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Enligt källors källor är Aprilia oroliga för hotet från kubikfrälsta USA, effekthysteri och 600cc som effektmässigt lätt spöar en 450. Och enligt källor ännu längre bort spekuleras det om lite större typ 550cc och 2007.

Undrar hur en klassindelning skulle fungera. Kan ett reglemente justeras i ett land som Sverige? Även om det var en 550 så funkar det nog knappast i ett 600 race med rakor. Hoppas hoppas i alla fall.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
En RS450 är den enda nya hoj jag skulle låna pengar för att köpa. Hoppas att det inte blir nån, för jag är fattig redan.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
För gata är jag inte intresserad men jag skulle kunna köpa en ny RS450 om den fick tävla i 250SP-klassen. 400-kubikarna som man får köra med nu är ju inte konkurrenskraftiga.
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Ninjaboy skrev:
För gata är jag inte intresserad men jag skulle kunna köpa en ny RS450 om den fick tävla i 250SP-klassen. 400-kubikarna som man får köra med nu är ju inte konkurrenskraftiga.

Är det inte max 400cc i SP250klassen?
EDIT: Förresten kan man plocka ut 105 bakhjulspollar från en zxr400 tex. och den hade nog varit bra konkurenskraftig mot 250hojarna - men varför orka ens?


Kommer RS450 vara en sporthoj eller en motardhoj?
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Mavve skrev:
Är det inte max 400cc i SP250klassen?

Kommer RS450 vara en sporthoj eller en motardhoj?
I dag är det väl det men i cross över hela världen så är det 250 2t mot 450 4t, det har visat sig vara mer jämlikt. 250SP har ju inte SM-status så det kanske är enklare att ändra reglementet då men jag tror det kommer utifrån ändå annars.

Se Nytekniks länk ovan, sporthoj pratar de om där men motarden kommer väl först men den lär inte heta RS450.

EDIT: SP står väl för standard production så att plocka ut 105 hästar ur en 400 går nog inte utan det blir nog att nöja sig med cirka 65 och rejäl övervikt jämfört med en RS250.
 
Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Ninjaboy skrev:
400-kubikarna som man får köra med nu är ju inte konkurrenskraftiga.
Du får dispens för att köra med en Honda RVF 400 eller CBR 400 RR i 250 SP och förutsatt att du är en skaplig chaufför kan en sådan hoj placera sig långt fram i fältet. Faktiskt något som intresserar mig vid ett ev. byte från 250 R.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Mavve skrev:
Förresten kan man plocka ut 105 bakhjulspollar från en zxr400 tex. och den hade nog varit bra konkurenskraftig mot 250hojarna - men varför orka ens?
I 250SP får man inte "plocka ut" fler hästkrafter än original. Jag undrar hur driftsäker en ZXR400 med 105 hk på bakhjulet är. Troligen skulle oFFkeFFs och Goodstuffs 250 racers framstå som evighetsmaskiner i jämförelse.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Om inte annat vore en dylik motorcykel ett välkommet avbrott i den Japanska konformismen.

Mattias svara på mail då´rå. :7peta
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nyteknik skrev:
I 250SP får man inte "plocka ut" fler hästkrafter än original. Jag undrar hur driftsäker en ZXR400 med 105 hk på bakhjulet är. Troligen skulle oFFkeFFs och Goodstuffs 250 racers framstå som evighetsmaskiner i jämförelse.

Vad skiljer din/a 250 Racers från min? :va
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Nyteknik skrev:
I 250SP får man inte "plocka ut" fler hästkrafter än original. Jag undrar hur driftsäker en ZXR400 med 105 hk på bakhjulet är. Troligen skulle oFFkeFFs och Goodstuffs 250 racers framstå som evighetsmaskiner i jämförelse.

Driftsäker?

Jag har över 70 i min 400 och kan säkert lätt få ut mer utan att behandla den annorlunda än om den haft sina vanliga 58 men med 105 får man ju skruva lite mer med den - liksom offkeffs 250.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Mavve skrev:
Driftsäker?

Jag har över 70 i min 400 och kan säkert lätt få ut mer utan att behandla den annorlunda än om den haft sina vanliga 58 men med 105 får man ju skruva lite mer med den - liksom offkeffs 250.

Nu är det ju en viss skillnad mellan en 20%-ig(58 till 70hk) och en 80%-ig ökning av effekten. 105 hk ur en 400 kubikare är samma trimningsgrad som en MotoGP cykel och de kräver mer omvård än en 250R hoj. Dessutom dyrare omvård.
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Goodstuff skrev:
Nu är det ju en viss skillnad mellan en 20%-ig(58 till 70hk) och en 80%-ig ökning av effekten. 105 hk ur en 400 kubikare är samma trimningsgrad som en MotoGP cykel och de kräver mer omvård än en 250R hoj. Dessutom dyrare omvård.

Okej, du vet nog inte så mycket om 400orna men det gör inget.
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top