450 cc för lite?

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Mavve, sluta med pillerna, det är inga zxr400'or som går med 105hk.. Eller ens över 100hk.
Vad gäller aprilian, den kommer nog rocka rumpa, kubikhets eller inte, låg vikt är så mycket roligare än enbart pulver rakt fram..
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
wheelieman skrev:
Finns det några sådana här modeller inreggade i Sverige?

Det finns en -92a på blocket för 38.... jag gav 15 för min.... inkl. transport (4000) sen måste man betala tull + moms samt reg bes... så ca. 21.000:-
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R

Ozzie

Hyggligt lagom
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
-

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Ozzie skrev:
Problemet med den motorn var dock "hubraum von 636 ccm". Då är kanske inte 120hk så imponerande.

Själv skulle jag sjukt gärna ha en liten 250-400 4-taktare med rödmarkering runt 15-18k och dra runt med. Bort med effekthysterin och fram för de höga varvtalens magi! :yoparty

/Oskar

Jo, 120 bakhjulshästar är rätt imponerande.
Nya R6an lämnar endast 102RWHP så 120 är mer. Mer är alltid bättre haha.

14700varavar 400an o då ylar det på bra :yoparty

Hade velat ha motorn, men det kommer kanske nån dag - måste ju va med insprutning o man ändån skall slänga bort sina pengar :rolleyes:
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Torkel skrev:
Ingen dispens behövs väl för det? Klassen är per definition öppen för 2t upp till 250cc och 4t upp till 400 cc
Men om vi får igenom vår önskan att tillåta kitpipor i 250SP så skulle man samtidigt kunna tillåta upp till 450cc för 4-takt i alla fall till 2006. Det rimmar som sagt mer med crossens kubikindelning också.
Vill jag ha en RS450 att rejsa med? Skiter påven i skogen? JAAA, klart jag vill! :banana
Säger inte reglementet att endast modeller som har sålts av generalagenten är tillåtna i 250 SP? I så fall skulle Honda RVF eller CBR 400 inte vara ok. Det verkar dock som Lodnert & Co skulle utfärda dispens utan närmare betänkligheter. Vore kul med fler fyrtaktare (finns väl ingen alls nu?) i Aprilia Cup.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Mavve skrev:
Ja, jag vet att de med 100hk kräver service. Stod det nåt annat?

De med 70 blir bara lite varmare fortare än original - min blir det.

Det stod att en ZXR400 med 105 bhk skulle kräva ungefär samma service som oFFkeFFs 250 vilket jag anser vara skitsnack. En ZXR400 med, teoretiska, 105 bhk skulle kräva betydligt mer service för att hålla ihop.
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Goodstuff skrev:
Det stod att en ZXR400 med 105 bhk skulle kräva ungefär samma service som oFFkeFFs 250 vilket jag anser vara skitsnack. En ZXR400 med, teoretiska, 105 bhk skulle kräva betydligt mer service för att hålla ihop.

Tycker du ja.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Tycker och tycker. Det är ett hyfsat välgrundat antagnde baserat på fakta om dels service för motorer med 260 bhp/l och dels på fakta om utgångsmaterialet. Inte fantasifoster.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Mavve skrev:


Jamen halllå, då är det ju möjligt med 180 hk i min 250, bara jag borrar upp den till ~450cc... :rolleyes:
Engelsmännen som trimmar just 400'or en hel del, och gör väldigt vassa sådana finns det en del som kommit upp nånstans mellan 85-90hk, men de river i stort sett motorn mellan varje pass(såvida de inte blåst ut all olja redan på banan). :fatta!

Men det är _inga_ 100+ hk såvida de inte är och leker i glädjebänken..
 

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Östra åkern
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
Webspy skrev:
Det finns en -92a på blocket för 38.... jag gav 15 för min.... inkl. transport (4000) sen måste man betala tull + moms samt reg bes... så ca. 21.000:-

Tull och moms skall du väl inte betala om den gått mer än 600mil, och finns det redan en likadan inreggad så är det ganska så enkelt att få den registrerad.
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
oFFkeFF skrev:
Jamen halllå, då är det ju möjligt med 180 hk i min 250, bara jag borrar upp den till ~450cc... :rolleyes:
Engelsmännen som trimmar just 400'or en hel del, och gör väldigt vassa sådana finns det en del som kommit upp nånstans mellan 85-90hk, men de river i stort sett motorn mellan varje pass(såvida de inte blåst ut all olja redan på banan). :fatta!

Men det är _inga_ 100+ hk såvida de inte är och leker i glädjebänken..

Lämnar snart in på trimning för att överbevisa dig att 80 är no problems utan att riva skiten varannan helg.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
wheelieman skrev:
Tull och moms skall du väl inte betala om den gått mer än 600mil, och finns det redan en likadan inreggad så är det ganska så enkelt att få den registrerad.

Han har hämtat den en bit utanför EU, då ryker man på tull o moms.
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
wheelieman skrev:
Tull och moms skall du väl inte betala om den gått mer än 600mil, och finns det redan en likadan inreggad så är det ganska så enkelt att få den registrerad.

Kommer inte från ett EU-land.

Så då måste man betala.... trist men sant.

Fast jag e rätt nöjd med slutpriset iaf.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Mavve skrev:
Lämnar snart in på trimning för att överbevisa dig att 80 är no problems utan att riva skiten varannan helg.

Det är ju "bara" 200hk/liter ur en början på 90-tals konstruktion, som sagt inte omöjligt, men driftsäkert, my ass...
105-120hk ur en 400 vill vi se också, sen kan din guru börja jobba för Rossi på studs.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top