450 cc för lite?

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Nyteknik skrev:
Enligt artikeln nedan är Aprilia på gång med sin 450 för 2006. Hoppas det innebär att en sporthoj - inte bara supermotard - ska gå i produktion.

Vad tycker ni: Är 450 cc för lite? Kan låg vikt och ett fenomentalt chassie kompensera frånvaron av 180 hk?


Det tror jag absolut! Både SV650 och min SS i.e. 750 ligger på moderata 65-70 hästar, men alla säger att de är roliga att köra. Roligare än många 100-kusarshojar. Dessutom bidrar det goa V-twin-ljudet, samt gött vridmos på låg o mellanvarv! Jag är väldigt nöjd med min SS 750 iaf! Mycket "bang-for-a-buck", och då tänker jag inte bara på inköpspris, utan försäkring, service, m.m. m.m.

Personligen tycker jag det är lite coolt med lite färre pållar, ultrafint chassie, lätt hoj med bra bromsar som inbjuder till aktiv körning. Dessutom brukar ju försäkringpremierna vara lägre också.


Jag är väldigt nyfiken på en Aprilia 450. Jag tycker 250n också är cool, men det tar emot o köpa oljebrännare, för man måste serva dem så himla ofta (kolvringar o dyl, tänkte jag på då..).

450:n kommer väl att vara en 4-takt va?! Verkar inte troligt att det är en 2-takt på 450cc iaf..
 
Last edited:

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Om det räcker med 60hk beror ju helt på använingsområde. Jag skulle nog villja ha nått större om jag bara körde på gata tror jag.
Speciellt när försäkringarna inte diffar så mycket. Så någon storsäjlare kommer det säkert inte bli även om det saknas riktigt sportiga mellanklasshojar. En SV är inte så där jättesportig tycker jag.
Men RS250 har ju sin nisch så det kan säkert gå ganska bra.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Victor skrev:
Om det räcker med 60hk beror ju helt på använingsområde. Jag skulle nog villja ha nått större om jag bara körde på gata tror jag.
Speciellt när försäkringarna inte diffar så mycket. Så någon storsäjlare kommer det säkert inte bli även om det saknas riktigt sportiga mellanklasshojar. En SV är inte så där jättesportig tycker jag.
Men RS250 har ju sin nisch så det kan säkert gå ganska bra.


Sant. SV:n och min SS är ju inte ultrasportiga. Dock är de allroundhojar med sportiga intentioner vilket, för min del, räcker i dagens läge.

Men de är ju inte lika extrema som en R1:a.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
synd det med att 2takt inte tillverkas lika mycket längre. :( är det samma skit angående hondas nya 125a?. CBR.. är det miljökraven där också som har hoppat in och sabbat ?..
 

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Ort
Kalmar
Hoj
R1 - 04 Raceversion
Zee skrev:
Jag är väldigt nöjd med min SS 750 iaf! Mycket "bang-for-a-buck", och då tänker jag inte bara på inköpspris, utan försäkring, service, m.m. m.m.

Är inte både inköpspriset och service hutlöst dyra på den där jämfört med andra likvärdig hojar? Försäkring kan väl väga upp en hel del dock.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
sir Urban skrev:
Är inte både inköpspriset och service hutlöst dyra på den där jämfört med andra likvärdig hojar? Försäkring kan väl väga upp en hel del dock.

Hmm, jo iofs, men andrahandsvärdet står sig mycket bättre på min Duc. Så kostnaden för att jag haft denna hojen blir i slutet inte såå hög iom den låga värdeminskingen, låga försäkring m.m.

Service på min hoj är inte dyr, då det är en 2-ventilare. Inte dyrare än ngn annan hoj (inkl jappsarna). Däremot är sevice på Ducatis 4-ventilade hyperhojar ganska saftiga.

jag kanske pröjsar typ 3000-4000 för stora servicen. Samma service på en hyper kostar väl typ det dubbla.

Det var så jag menade (men inte skrev). :)
 
Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Lucci skrev:
I bike stod det att aprilia 450 sporthojen skulle ha ca,85hk?! :yoparty

Inte helt orimligt om man tänker sig en 900cc rad-4 med samma slag och varvtal på 170 hk. Halva det blir 85. Gissar på 75ish. Det har varit lite snack om olika borrar för den. Kanske bara snack men 550 tror jag nämndes.
 

Marcus

#27
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kullavik
Hoj
Yamaha R6 2020
Med ett skarpt chassie och en torrvikt på max 145 kg skulle jag gärna ha en 70-80 hästars sporthoj. Sen skulle jag bosatt mig på Kinnekulle Ring...
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
"...It's been reliably up to 14,000 rpm on the bench. It is also suitable for boring out to larger capacities, with a 550cc version known to be on the cards...."

http://www.maxmoto.co.uk/aprilia_45_v2.shtml


14000. Fan, snart börjar folk klaga på att man måste byta kolv och kolvringar efter varje säsong. Och det på 4-takt. :gnissla
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
600orna varvar väl rätt bra idag, rött v 15-16000 ? Och med 200 hk/l.

Så helt orimliga värden är det väl inte. Cyllarna är ju inte så mycket större
än på 4cyl 600orna, 225 mot 150 cc.

Men oftast justeras siffrorna ner vartefter verkligheten närmar sig.
Vi får väl se när produktionshojarna kommer.
/u
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
ulf_lundin skrev:
600orna varvar väl rätt bra idag, rött v 15-16000 ? Och med 200 hk/l.

Så helt orimliga värden är det väl inte. Cyllarna är ju inte så mycket större
än på 4cyl 600orna, 225 mot 150 cc.

Men oftast justeras siffrorna ner vartefter verkligheten närmar sig.
Vi får väl se när produktionshojarna kommer.
/u
14 500 varv, 187,5 cc cylindrar och 197 hk/l gäller för Suzukis 750. Så nog borde Aprilia kunna plocka ut en del effekt ur en 450-kubiks twin.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Som jag förstått det är det samma snurra som i SXV 450/550 och MXV 450/550. Dvs Supermotard och Motocross-hojjarna.

Jag skulle nog lätt kunna ha en sådan som gat-banhoj.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
OlleR skrev:
Som jag förstått det är det samma snurra som i SXV 450/550 och MXV 450/550. Dvs Supermotard och Motocross-hojjarna.

Jag skulle nog lätt kunna ha en sådan som gat-banhoj.

Ja, så har jag hajat det. Vad bra. Då finns det alltså en 550cc-variant redan eller?
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
#Olsson# skrev:
Ja, så har jag hajat det. Vad bra. Då finns det alltså en 550cc-variant redan eller?
Jag skulle tippa på det ja! Som jag har förstått det har det väl varit lite problem med snurrorna men dom har gått i VM förra året iaf, förhoppningsvis får vi väl se dem på gatan i år!
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top