4bikers tält

MaxKaka

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2013
Hoj
05 Ducati Monster 620
Hej! Tänkte köpa mig ett tält som passar bra för mc resor. Har kollat på 4bikers mini eftersom jag mest kommer sova solo i det. Är det någon här som testat det och har något att säga?

Jag vet att det finns fjällräven och annat som säkert är jättebra men kostar för mycket, men jag tar gärna emot tips om andra små, enkla tält :näsblod

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Åker du själv så köp inte ett för litet tält!
Tänk på att du har mycket pryttlar som du vill ha inne i tältet.
Hjälm, hojkläder mm.
Vid dåligt väder är det bra att ha lite volym på tältet.
Oförutsedda händelser:tuttar

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Jag sneglade också på 4bikers, testade det på mässan och i Handelsbodens butik. Fördelen är pris och lätt att få upp. Resten är negativt. Ett billigt, sladdrigt och troligtvis dåligt ventilerat tält.

Som enmannatält verkar Arctic Alpine Design VELOCE kanon, speciellt priset. Hittar mest goda ord om det.
Bra recension:
https://www.youtube.com/watch?v=4XLIS8-iS9M

Själv sneglar jag på något större, då två personer och MC-kläder ska få plats. Coleman Phad X3 har generöst förtält med golv. Finns även som X2 (tvåmanna). Ett hyfsat billigt tält, verkar poppis som MC-tält. Köps förslagsvis via Ebay eller Storbritannien.
Recension:
https://www.youtube.com/watch?v=RlBUB1-qljA

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Velocen blir perfekt! jag har ett par billigare större tält redan men ville ha ett litet lätt att ta med på mc/kajak mm. Det går ju överleva 2pers i nödfall i det. 1person med lämplig mcpackning är inga problem :)

Tack igen för tipset!

De var snabba på att posta det, 64minuter till jag fick försändelsenummer från speditören!

MaxKaka

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2013
Hoj
05 Ducati Monster 620
jag har också ett stort tält redan för 5-6 pers men det är fan inte lämpligt att ha på min lillducce. kommer ha svårt att packa hojen redan som det är nu. den är nog världens sämsta touringhoj :D men det skiiiiter jag i för jag älskar den :crash

någon som har tips på relativt billigt men hyfsat bra sovsäck och liggunderlag? viktigaste är att det tar lite plats men får inte vara för kall för svensk "sommar" :)

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Sovsäck och liggunderlag, äh biltemas funkar, inte för kallt för svensk sommar.
För att ge en illustration av platsen de tar kommer här en bild, där man dessutom kan beundra, ja, den kanske genom alla tider bästa och snyggaste hojen som tillverkats:
tält och skit.jpg

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Billigt, varmt, tar liten plats. Du får två av tre. Välj vilka. :)

Northstar har fina säckar och underlag också, men det är bra grejor så det blir inte Biltemapriser. Själv kör jag en Marmot syntetsäck som inte är superliten, sedan har jag ett Exped Synmat 7UL som i ihoprullat skick inte är mycket större än en ölburk.

En lätt dunsäck för vår-sommarbruk kan bli riktigt liten i komprimerat skick. Men som sagt, du får gå upp på 1200-1500 för en hyfsad säck, underlaget lika mycket.

Eller så kör man billigt, skrymmande och kass kvalla från Biltema.

Grevenstid

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2006
Hoj
Triumph Tiger Explorer
4bikers Mini tältet har fördelen att man reser upp det på några sekunder, vilket tex är suveränt om regnet skulle stå som spö i baken. Dock så tycker jag att det är för litet även för en person iom att man skall få plats även med en hel del packning. Välj hellre en storlek större.

Bifogat

• image.jpg
    image.jpg
    242.6 KB · Visningar: 390

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag har ett litet lättviktstält för 1,5 pers och ett Hilleberg Nammatj 2GT, och det är nästan alltid Hillebergtältet som åker med även om jag är själv, både på tramp och motorcykel, om jag inte verkligen ska spara vikt eller bara har sidoväskorna på hojen. Dels är Hilleberg ett mycket bättre tält, och det är grymt skönt att ha lite extra utrymme att lägga packningen i, bättre torkmöjligheter, bättre ventilation osv.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag har ett litet lättviktstält för 1,5 pers och ett Hilleberg Nammatj 2GT, och det är nästan alltid Hillebergtältet som åker med även om jag är själv, både på tramp och motorcykel, om jag inte verkligen ska spara vikt eller bara har sidoväskorna på hojen. Dels är Hilleberg ett mycket bättre tält, och det är grymt skönt att ha lite extra utrymme att lägga packningen i, bättre torkmöjligheter, bättre ventilation osv.

Sitter precis med fingret på köpknappen för ett Kaitum 2 GT...... (passar mig bättre eftersom jag är lång)
Men vaffan, 9200.- lixom..... :huvet

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Sitter precis med fingret på köpknappen för ett Kaitum 2 GT...... (passar mig bättre eftersom jag är lång)
Men vaffan, 9200.- lixom..... :huvet

Du kan väl inte komma släpande på ett budgettält när du kör fullkittad 1200gsa?? :3freak

Jag har vart sugen på ett akto men har vart för snål.. Nu får vi se vad det beställda Arctic alpine går för, riktigt bra pris för en snål smålänning som mig! :)

Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Har ett NF-tält, men det har sett bättre dagar...... Dax för ett nytt!

Du kan väl inte komma släpande på ett budgettält när du kör fullkittad 1200gsa?? :3freak

Jag har vart sugen på ett akto men har vart för snål.. Nu får vi se vad det beställda Arctic design går för, riktigt bra pris för en snål smålänning som mig! :)

Nyheter
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection