4bikers tält

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Ledsen men "vattenpelaren" på Arctic Alpine Design VELOCE
Golv: PU coated Nylon 190 / 70, 2000mm (Min)

Ytterduken har mer än golvet ?

Yttertält: Nylon 20D ripstop, dubbelsidig silikonbeläggning 3000mm

Dåliga tält har inte ens så lite vattenpelare på ytterduken. Kanske biltemas då.

5000 sommar minimum golv, 3000 minimum ytterduk. Ångra köpet och beställ ett "Pinguin AERO 2" Golvet har 8000 mer i vattenpelare. Du kan sova i ett träsk med tältet !

Pinguin Excel Duralu 3.4 kilo
Ytterduk; Polyester 3000mm
Golv: Nylon 10.000mm

Pinguin AERO 2
Vikt: ca 2,55kg
Ytterduk; Polyester 4000mm
1 745:-

Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Stirra er inte blinda på vattenpelaren - ja utom golvet är viktigt att ha hög på.
Det är uppsättningen som är viktig så det inte slackar.
Samt att om det är ett PU tält så skall det sömntätas (sök på sömntätning tält)

Silikoniserad väv är bäst,väger minst - PU är billigt och tung och har relativt kort livslängd.
Vattenmässigt är det väl ingen större skillnad

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det har diskuterats en del bland hardcoretältare om vattenpelaruppgiften på golvet, men vi kan ju nämna att Hilleberg inte heller brukar gödsla med presenning i golvet. Det är en viktfråga och det finns extra löst golv/footprint att köpa till för ett par hundringar om man tänker tälta på stenig/vass/plaskvåt mark.

Annars verkar det som om de befarade nackdelarna helt enkelt inte verkar finnas där i verkligheten. Jag har ca 60 tältnätter de senaste tre åren och har inte upplevt några som helst problem eller ens situationer där vattenpelaren i golvet skulle vara ett problem. Däremot: enkel uppsättning även i regn, stormsäker konstruktion, kopplade inner- och yttertält, bra pinnar, linor och dragkedjor och god ventilation är saker man lär sig uppskatta när det rullar ett rejält åskväder nedför bergssluttningen i Chamonix eller Lofoten. På Gotland var vi med om att en plötslig nattlig kastvind ryckte med sig några tält och drog iväg. Dvs de som låg inuti fick en rejäl chock när pinnarna rycktes upp och tältet helt sonika blev en rejäl kåldolme runt dem. Försök ta er ut i det läget... :)

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Stirra er inte blinda på vattenpelaren - ja utom golvet är viktigt att ha hög på.
Det är uppsättningen som är viktig så det inte slackar.
Samt att om det är ett PU tält så skall det sömntätas (sök på sömntätning tält)

Silikoniserad väv är bäst,väger minst - PU är billigt och tung och har relativt kort livslängd.
Vattenmässigt är det väl ingen större skillnad

Om vikt är prioritet kör man endast med ytter tältet för att minska vikten.
Om man skall ha golv på sommaren är det vettigt att inte sovsäcken blir blöt.
Man får helt enkelt hitta tältplats som rinner av bra i mycket regn.

Ultrapackare kör ju endast absiden. Jobbigt i myggtäta ställen dock,

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Sovit en del vintertid i snö också, inte heller där har golv någonsin varit problemet. Om vikt är en stor issue, kolla på en tarp. Att sova under bar himmel skall inte heller underskattas, men man blir förstås mer väderberoende. MC-semester i Norge är tex knappast aktuellt utan väggar och tak... Och myggnät.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Maj - sept skall man ha även innertältet....suger med fästingar,knott o mygg annars.

Bergans Kompakt 2 Light är ett hyfsat billigt tält med silikoniserad nylonväv 2,5kg och blir skitlitet ihopackat.
Hilleberg kvalite och liknande väv samt rätt pris - 2500 och kanske lite mera.
Dom kan även användas för proffs aktiviteter då dom kan förses med dubbla tältbågar precis som Hilleberg
tält för att klara episka 35 sekunders stoirmar på fjället

Rymmer två någorlunda och har absid - populärt enmans vintertält.

Mera utrymme får man med Bergans kompakt 3 light , kan vara lämpligt om man tar med kärringen och
vill ha mera utrymme.

Notera skillnaden i namn - Light versionerna av dessa tält är dom proffsiga med silikoniserade väven.
Dom utan Light i beteckningen är PU tält

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Japp, köp lightversionen i så fall. Missvisande namn, borde heta PRO eller nåt liknande istället...

Patlo911

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2011
Hoj
Z1000 -11, GSX 750 ES -83
Vet inget om tältet men jag har en skinnjacka, ett tvådelat ställ, handskar och hjälm från 4bikers och än så länge är det bara hjälmen (fiber4) där jag är nöjd med kvaliteten. I det här fallet verkar det verkligen vara att man får vad man betalar för och det är billiga prylar :/

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Oftast får man vad man betalar för, Northstar är ett av undantagen såvitt jag kan bedöma. Deras affärsidé går bla ut på att med påkostade material, komponenter och lösningar låta sy upp tält i Kina, och de är öppna med det också. Jag tror inte att de gör sådär extremt stor vinst på varje tält, men å andra sidan kan kostnaderna också hållas låga så det blir affär ändå.

Hilleberg är otvetydigt bra kvalitet, äger en egen fabrik i Estland och har nöjda kunder sedan decennier över hela världen (jag är en av dem, har ett Keron 4GT sedan femton år). Men prisnivån är definitivt högre men då skall sägas att deras servicegrad också är betydligt större vad gäller utformning, service, reparationer etc.

Tält behöver inte vara dyra för att vara bra, men 4bikers, Biltema och liknande lågprisgrejor är som att jämföra en billig kinafiddy med en BMW GS. Kul att lattja med hemma på tomten, men inget man åker på semester med sin blivande fru med...

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Sitter precis med fingret på köpknappen för ett Kaitum 2 GT...... (passar mig bättre eftersom jag är lång)
Men vaffan, 9200.- lixom..... :huvet
Jo, helt gratis är det inte :gnissla Men det är riktigt bra grejer, jag stormtrivs verkligen med mitt! Det har funkat perfekt i allt från gassande sol till snörusk och storm :tummenupp

Inte mitt, men det visar lite på vindtåligheten:
http://www.youtube.com/watch?v=ayyhBzjsHiE

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
För dom som bara kör lite camping 10-20 nätter på en campingplats en sommar eller två så kan ett Biltema tält funka helt ok - lika bra som lite dyrare proffstält som Hilleberg,Bergans m.fl.

Skall ni dock tälta runt en hel del så lönar sig kvalite - lagom.

Finns ju också en nackdel med dyra tält - gassande sol och UV strålning bleker och dödar tältdukar - oavsett märke.
Jag kör med billigare tält sommartid på mc semestrar då dom står uppslagna långa perioder.

Fan va bleka dom dukarna är - fintältena kör man där det behövs.

Jag kan ha uppåt 100 tältnätter per år...ett Jack Wolfskin Tundra 2 tält jag har har använts 100 nätter på 3 år bara på mc semestrar...ha det var mörkgrönt - nu är det ljusgrönt - fan lime:D

Så köp inte ett helgrönt fint Hilleberg om du ligger stationärt och låter det stå uppe dagar eller veckor i sträck.
Då skall det ned över dagen.

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
nu har jag tatt 2 öl... men när jag ser ert tält för 2k+ ska jag pissa på det... så får vi se om ni e så villiga att köpa ett dyrt tält igen.... :p höhöh kanske lite överdrivet men inse fakta... köp billigt skräp så blir ni gladast :)

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
nu har jag tatt 2 öl... men när jag ser ert tält för 2k+ ska jag pissa på det... så får vi se om ni e så villiga att köpa ett dyrt tält igen.... :p höhöh kanske lite överdrivet men inse fakta... köp billigt skräp så blir ni gladast :)

Höhö....2500kr tält är mellanklass....pinka på ett Hilleberg ultra max för 10 lax.

Okej 30 kustjägare kommer ha dig som fnask i en vecka:hihi

Haha, ja för enkelt bruk och några gånger så är ett Biltema lika bra

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Fick hem mitt igår och slog upp det i vardagsrummet. Förankrade i soffbord och staplar med ölflak.
Tror inte det kommer bli några som helst problem med väta. Jag är inte personen som ger mig ut för att tälta i storm.
Det följde dock inte med några instruktioner. Jag fick med en tub med sömtätningsmedel. Hur lång tid tar det för det att torka? Hur mycket ska man ha på?

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Ingen som testat Moskoselkåtan ?
Jag träffade en knutte i Cochem för några år sedan som var väldigt nöjd med sitt Topp Jakt 7, har jag gör mig det var. Coolt som fasen var det också.:rock

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Ledsen men "vattenpelaren" på Arctic Alpine Design VELOCE

Ytterduken har mer än golvet ?

Dåliga tält har inte ens så lite vattenpelare på ytterduken. Kanske biltemas då.

5000 sommar minimum golv, 3000 minimum ytterduk. Ångra köpet och beställ ett "Pinguin AERO 2" Golvet har 8000 mer i vattenpelare. Du kan sova i ett träsk med tältet !

Pinguin Excel Duralu 3.4 kilo
Ytterduk; Polyester 3000mm

Pinguin AERO 2
Vikt: ca 2,55kg
Ytterduk; Polyester 4000mm
1 745:-

Är inte vissa tält med separat innerdel/distanserad innerdel tänkta att "släppa" igenom vatten men att det rinner ner i backen, som på utsidan?
Det är väl därför det är viktigt att innerdelen inte touchar ytterdelen.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Är inte vissa tält med separat innerdel/distanserad innerdel tänkta att "släppa" igenom vatten men att det rinner ner i backen, som på utsidan?
Det är väl därför det är viktigt att innerdelen inte touchar ytterdelen.

Nja inget tält skall släppa igenom vatten. Däremot kan det bildas en hel del kondens på insidan.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år