4G Bredband

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Behöver snart bredband in i kåken jag bygger.
Finns ingen fiber planerad för området förrän 2015, så fram tills dess har jag tänkt mig ett 4G-bredband, bindningstid max 1 år.

Har kollat runt lite, men det är en djungel. Någon som har koll på vad som funkar och vilka operatörer som är bra?

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R
Ett annat tips är ju också att redan nu gräva ner rör till fibern. Annars finns det ingen telefonledning så du kan köra med ADSL sålänge?

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Ett annat tips är ju också att redan nu gräva ner rör till fibern. Annars finns det ingen telefonledning så du kan köra med ADSL sålänge?

Jojo, det är redan dragit rör för fiber, men det finns ingen "huvudfiber" dragen i gatan än.
Har kollat ADSL också, men det verkar slöare än 4G

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Jojo, det är redan dragit rör för fiber, men det finns ingen "huvudfiber" dragen i gatan än.

Beror på vad du menar med slöare helt ärligt. accesstid eller bandbredd.
Sedan beräknas 4g bli överbelastat medan adsl är ju sjunkande och de nuvarande anläggningar som finns kommer inte bli överbelastade. Men ingen av lösningarna är ju varken gamerns eller leecharens dröm...

Kottsson

Får jag vara här?
Gick med
15 Apr 2010
Hoj
KTM 1090 Adventure R

Det må hända. Men jag skulle tippa på att 4G har en begränsad snabb hastighet. Vi säger att du har 3GB som du kan nyttja full hastighet med 4G. Brukar vara så med mobilt bredband. Surfar man bara så ska det funka fint. Men ska man streama och hålla på så tar ju dedär 3GB snart slut och då blir det slött.

Jag kör på 8mb/s ADSL hos mig. Har fiber två kåkar bort men granntomterna går ju inte gräva i. Sten/berg uppe i gräsmattan.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vilken operatör som är bäst beror på vilket nät som har bäst täckning och minst beläggning hos dig. Tekniken bakom är samma lika rakt över brädet. Och har du inte avgrundsdålig mottagning på 4Gnätet så är 4G bättre än ADSL.
Du kommer inte att nå upp i maxhastigheten för 4Gabbet oavsett vilken leverantör du väljer heller, och om du tankar mycket så ska du definitivt välja utifrån hur stora potter de har (ingen har obegränsad datamängd) och hur mycket de tar för påfyllning när man kört slut på kvoten.

Jag är lite avis på att du får fiber, själv är jag fast med 4G. :gråta

Weo

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Dr350 rmz250
Har inte heller möjlighet till fiber så har kört 3G ett par år och fick nu en 4G router för ett par veckor sen. 3 hade ett erbjudande då så jag band på 24 mån för 199:- / månad och du ingick en Huawei Router. Fungerat bra de här veckorna. Aldrig kopplat ned och ligger mellan 10-25 MBit ned beroende på tid på dagen. Har 100Gig man får varje månad. Du kan ju ringa o kolla vad de har för något med 12 mån bindningstid

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Lite samma sits (även om jag inte ens har ett datum för fiber, finns dock några kvarter bort).

Har i dag ADSL men funderar allvarligt på att slänga ut det till förmån för 4G. Hastigheten är betydligt lägre, åtminstone senast jag kollade så var jag även tvungen att ha något så föråldrat som fast telefonlina för att få ha ADSL vilket gör att totalkostnaden blir högre. Testade ett 4G modem på plats och fick riktigt bra hastighet. Förvisso händer det att 3G/4G går ner men det gör även mitt ADSL, sitter jag mycket är det inte ovanligt med ett avbrott om dagen, på kanske tio minuter, fruktansvärt störigt.

Och då bor jag ändå bara någon mil från en av Sveriges största städer, snacka om allvarliga i-landsproblem.

Tyvärr verkar fibern komma i paket med fjärrvärme som jag egentligen är helt ointresserad av, på tok för dyrt jämfört med vad med en vettig värmepump (frånluft/jord/berg) kostar för samma värmemängd, tror dom skulle ha strax under 1kr/1kWh värme, jo tjena.

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Ring alla leverantörer av 4G och säg att du vill testa deras i 14 dagar.
Sen väljer du den som funkar bäst och lämnar tillbaka dom andra.
Säljarna vet att det kan vara si o så med mottagningen så det brukar vara okej att få låna prylarna och testa.
Tänk bara på att ju fler grannar som skaffar 4G, desto segare går det.

Tjita1

Guest
Telenor har fri bandbredd, Tre har 100GB-abb. Kolla vilka som har bäst mottagning, och beroende på vad du gör, kolla om du behöver mer än 100GB, isåfall är det bara Telenor som gäller tror jag.

Alla operatörer är skit, är min erfarenhet. ;)

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Telenor har fri bandbredd, Tre har 100GB-abb. Kolla vilka som har bäst mottagning, och beroende på vad du gör, kolla om du behöver mer än 100GB, isåfall är det bara Telenor som gäller tror jag.

Kollade precis på Telenor, men hittade ingen vettig 4G router utan nånsorts 4G-dongel från ZTE.
Jag måste ha en router så att jag kommer åt mitt hemnätverk....

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Kollade precis på Telenor, men hittade ingen vettig 4G router utan nånsorts 4G-dongel från ZTE.
Jag måste ha en router så att jag kommer åt mitt hemnätverk....

Sålänge det är ett SIMkort i dongeln borde det gå att köpa valfri 4Grouter och trycka i simkortet i den. Jag är inte så påläst om donglarna, men har aldrig sett en som inte baserat sig på simkort.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj

Tycker telenor ser ut att ha gränser på datamängd, 4,8,12 GB... Vilket är rent larvigt snålt...

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Finns det någon med OBEGRÄNSAD bandbredd, på riktigt alltså?

Det har inte funnits när jag har kollat här hos mig då jag har haft funderingar på att byta ut 30Mbit ADSL mot 4g istället.
De gräver fiber på min gata nu men jag tänker inte betala 18 000:- för att få det installerat då jag har 20 meter rör direkt från stationen in i huset och ingen grävning behövs. Hårdvaran kostar drygt 4000:- att köpa och inte fan ska det kosta 14 000:- för att peta in fiber i ett färdigt rör...
Dessutom, de påstår att det är ÖPPEN fiber men man kan inte välja andra operatörer än den listan jag fick från Telia. Det var Telia och sen 5-6 stycken no-names leverantörer. Jävligt öppet det där...

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Finns det någon med OBEGRÄNSAD bandbredd, på riktigt alltså?

Det har inte funnits när jag har kollat här hos mig då jag har haft funderingar på att byta ut 30Mbit ADSL mot 4g istället.
De gräver fiber på min gata nu men jag tänker inte betala 18 000:- för att få det installerat då jag har 20 meter rör direkt från stationen in i huset och ingen grävning behövs. Hårdvaran kostar drygt 4000:- att köpa och inte fan ska det kosta 14 000:- för att peta in fiber i ett färdigt rör...
Dessutom, de påstår att det är ÖPPEN fiber men man kan inte välja andra operatörer än den listan jag fick från Telia. Det var Telia och sen 5-6 stycken no-names leverantörer. Jävligt öppet det där...

Tror inte någon har fri surf på 4G eftersom nätet redan börjar bli rätt fullt som det är.

Angående vilka operatörer du kan få så kanske det är de som levererar i ditt område? Vet inte hur det där funkar riktigt om de måste "hyra" in sig och därför kanske inte levererar överallt. Men någon av de 5-6 måste väl passa? Tycker de flesta är rätt lika.

Jag hade dessutom inte tvekat att investera i att få fiber indraget om jag ägt min bostad själv. Även om man kanske tycker det är väldigt dyrt blir det nog utslaget på många år ingen större summa egentligen. Ska man sen sälja är det ju skönt att kunna skriva med att fiber är indraget för det lär folk fråga om mer och mer i framtiden.

Själv betalar jag nästan 400 i månaden för 4G som jag en bra dag kan få ut 10 mbit/s ur. I min förra lägenhet gav jag 160 för 30/30 fiberbredband.

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Dom använder sig av en dlink router, så visst finns det.

http://www.telenor.se/privat/hemmalosningar/bredband-stor.html

JAG mfl har fri datamängd på mitt 4G Telenor abb.
Det gick att teckna ett tag.
Men går inte längre..
Har en d-link dwr 923 router till det.
Routern suger getpung, hänger sig ständigt....
Den routern har tydligen utgått nu, men ersättaren är knapt jämförbar sisdt jag såg.
Men den kanske å andra sidan fungerar bättre

// 4g sedan snart ett år

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00

Konkurrensen är lite sisådär och det är klart tveksam prissättning för den enskilda installationen men dom bakar väl in kostnader för div annat också. Jag tycker iaf det var värt varenda öre och är väldigt nöjd med 100/100 från Bahnhof, inte ett avbrott eller störning sedan dag 1.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Konkurrensen är lite sisådär och det är klart tveksam prissättning för den enskilda installationen men dom bakar väl in kostnader för div annat också. Jag tycker iaf det var värt varenda öre och är väldigt nöjd med 100/100 från Bahnhof, inte ett avbrott eller störning sedan dag 1.

Hade också Bahnhof där jag bodde innan och har samma erfarenhet. Inget strul nångång och billigt.

Annat än det jag har nu. Dubbelt så dyrt och en tiondel så snabbt.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO