4G Bredband

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Finns det någon med OBEGRÄNSAD bandbredd, på riktigt alltså?..

Jag har Telenors Premium Business-abbonemang.
Då har jag "fri" surf och tvillingkort som gör att jag har ena kortet att ringa (och surfa) med i telefonen. Det andra kortet sitter i dongeln på vinden och är kopplad till en takmonterad riktantenn.

När jag skrev "fri" inom situationstecken så är det "fri" surf men Telenor reserverar sig för att begränsa hastigheten om man inom en trettiodagarsperiod surfar mer än 200gb under de timmar då det är högst tryck i 4g-nätet. Jag kommer iofs inte upp i 200gb oavsett vilka timmar jag räknar in så för mig är det lungt.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har Telenors Premium Business-abbonemang.
Då har jag "fri" surf och tvillingkort som gör att jag har ena kortet att ringa (och surfa) med i telefonen. Det andra kortet sitter i dongeln på vinden och är kopplad till en takmonterad riktantenn.

När jag skrev "fri" inom situationstecken så är det "fri" surf men Telenor reserverar sig för att begränsa hastigheten om man inom en trettiodagarsperiod surfar mer än 200gb under de timmar då det är högst tryck i 4g-nätet. Jag kommer iofs inte upp i 200gb oavsett vilka timmar jag räknar in så för mig är det lungt.

Bra skit eller? Vad kostar ett sånt däringa då?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Bra skit eller? Vad kostar ett sånt däringa då?

För bra skit enligt Telenor. Fick nyss reda på att det inte längre går att teckna den typen av abonnemang. Min chef hade jgort misstaget att teckna om sitt abb bara för att kunn köpa ny telefon billigt och med det försvann den "helt fria" surfen och blev påtagligt begränsad.
Så hos Telenor verkar det kört. Jag skall se till att inte göra misstaget att teckna om abbonemanget när nuvörande upphör utan bara förlänga det..

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
http://www.dn.se/ekonomi/nya-fonster-forstor-mobiltackning/

Tydligen problem med 3G/4G i nybyggda energieffektiva hus, men det borde gå att lösa med extern antenn utomhus.

Mobiltäckning blir svårare att lösa på det sättet...

Det ligger väl inte i operatörernas intresse kanske men man borde kunna ha telefonen att ansluta till WIFI (som de redan gör) skicka en begäran om vidarekoppling till ett ip-telefoni abonnemang som man kör via en app på telefonen. Egentligen borde telefonin alltid automatiskt hoppa över när man är hemma för att bespara mobilnätet.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Nu lyfter jag denna tråden igen då det är aktuellt för min egen del.

Jag har tecknat Canaldigital och då ryker Telia-tv vilket ska bli skönt. Nu letar jag dock efter ett vettigt 4G-abonnemang och jag har fått ett paketpris från 3 som känns helt ok:
mobilpaket= fria samtal och sånt, 5GB surf (jag använder tydligen 3GB/månad av mina 10GB), Sony Z1-lur, 449:-/mån
3 4G max= obegränsad surf (står obegränsad överallt, det kommer jag påpeka om de stryper över 100GB) inkl router, 299:-/mån
3 Kontorsnummer inkl telefon, 99:-/mån
Efter rabatt: 649:-/månad.
Allt ex moms då det är företagspaket men det blir billigare än Tele2 för företag.

Nu är bara frågan hur jag lyckas kolla deras täckning här hos mig.

Hur funkar TRE för er som har dem?

Weo

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Dr350 rmz250
Nu lyfter jag denna tråden igen då det är aktuellt för min egen del.

Jag har tecknat Canaldigital och då ryker Telia-tv vilket ska bli skönt. Nu letar jag dock efter ett vettigt 4G-abonnemang och jag har fått ett paketpris från 3 som känns helt ok:
mobilpaket= fria samtal och sånt, 5GB surf (jag använder tydligen 3GB/månad av mina 10GB), Sony Z1-lur, 449:-/mån
3 4G max= obegränsad surf (står obegränsad överallt, det kommer jag påpeka om de stryper över 100GB) inkl router, 299:-/mån
3 Kontorsnummer inkl telefon, 99:-/mån
Efter rabatt: 649:-/månad.
Allt ex moms då det är företagspaket men det blir billigare än Tele2 för företag.

Nu är bara frågan hur jag lyckas kolla deras täckning här hos mig.

Hur funkar TRE för er som har dem?

De har väl täckningskartor som du har kollat? Vet inte hur bra de stämmer dock ..
Jag har det 4G paketet du nämner. Det är problem med routern, wifi hänger sig så den behöver startas om då och då. Dock så hänger inte LAN porten sig. Så jag tog en gammal router och kroka på LAN porten och disabla wifi i Router så nu har jag inte behövt starta om på länge. Kan säkert reklamera men jag löste det såhär istället.
Ger 199:- inkl moms (privatperson) för 100GB inkl. routern. 3 brukar vara lätta att få rabatter hos iaf om man är kund där sen tidigare. Jo sen är den inbyggda antennen svag så placeringen av routern är jävligt viktig. Jag hittade ett ställe med bra signal där den inte står och ser ful ut men annars kan man ju hänga dit en extern antenn om man vill ha det ännu bättre.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Åfan, 199:-/månad som privatperson? Det lät jäkligt billigt, kanske ska ta och kolla det också då.
Jag blev inte klok på täckningskartorna direkt...

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag har hittat ett abb på Telenors när där man får 60GB för 300.- utan bindningstid.
Jag väntar på fiber och tänkte ligga på detta tills fibern dyker upp.

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Hoj
Vita faran!
Åfan, 199:-/månad som privatperson? Det lät jäkligt billigt, kanske ska ta och kolla det också då.
Jag blev inte klok på täckningskartorna direkt...

Täckningskartorna ger jag inte mycket för. Beställ hem på prov och testa, enda sättet att veta säkert. :fakta

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Grannen 4 hus ner på gatan kör TRE 4G och han gjorde ett TP-test och skickade över resultatet.
14Mbit, inte jättemycket att hänga i granen med andra ord :( Har själv runt 25Mbit på Telias adsl.
Dock snackade jag med killen på 3 igår och han skulle maila mig några alternativ på router med möjlighet till riktad antenn då det antagligen kan göra stor skillnad kontra sticka i usbporten.
Grym service dock, har hans mobilnummer och det var bara att ringa eller skicka sms om det var något och DET är något Felia aldrig kommer kunna stoltsera med. Kommer man fram till kundservice inom en timme så får man vara glad.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Blir inte riktigt klok på routers om man nu inte vill ha bolagens "paket" som oftast innebär ganska lån bindingstid (typ 24 månader) alternativt en jävligt dyr router. Letar jag på de vanliga leverantörerna verkar de inte vara av kategorin "plugga in sim-kort" utan någon annan typ, USB ingång. Vore ju skönt att kunna välja egen modell med möjlighet till extern antenn, men det kanske är att be om problem? USB donglarna är ju nästan lika dyra som routrarna (1200 vs 1700 på Tele2) så ekonomiskt blir det ju då klart bättre att ta deras router om nu tredjeparts routers kräver dongel för att funka.

Är på gång att byta nu. Tre säger sig bara ha 3G täckning vid min kåk i byn och inte heller några planer på att bygga ut (men i dag4G på naturreservatet 50-100 meter bort :va) och även om dom då säger sig ge upp till 20mbps och Tele2 i det 4G utförande jag väljer bara har 20 mbps så räknar jag med att sannolikheten att faktiskt få det blir större i Tele2 fallet då dom erbjuder dyrare 4G med högre hastighet och antagligen bara trottlar ner mitt till 20 mbps. Nuvarande adsl är 2mbps så jag tror jag får det bättre i vilket fall. Telia och Telenor har löjligt låga datamängder även på sina dyraste ab så dom är inte lönst att ha med i beräkningen, Tre ger 50 GB/mån för 299 och Tele2 40 GB/mån för samma pris. Adsl plus för mig onödig fastlina gick på 450 spänn för 2mps. Har mätt och förbrukar kring 10-20GB / månad som det är nu så bandbredd torde räcka även om man jobbar hemifrån nån dag.

Men egentligen är det fånigt att inte använda kopparledningen in om man nu har en sådan, men det är väl Skanovas monopol och "brist" i telestationerna som gör att det är svårt att få det den vägen i vettig hastighet till rimligt pris.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO