Blir inte riktigt klok på routers om man nu inte vill ha bolagens "paket" som oftast innebär ganska lån bindingstid (typ 24 månader) alternativt en jävligt dyr router. Letar jag på de vanliga leverantörerna verkar de inte vara av kategorin "plugga in sim-kort" utan någon annan typ, USB ingång. Vore ju skönt att kunna välja egen modell med möjlighet till extern antenn, men det kanske är att be om problem? USB donglarna är ju nästan lika dyra som routrarna (1200 vs 1700 på Tele2) så ekonomiskt blir det ju då klart bättre att ta deras router om nu tredjeparts routers kräver dongel för att funka.
Är på gång att byta nu. Tre säger sig bara ha 3G täckning vid min kåk i byn och inte heller några planer på att bygga ut (men i dag4G på naturreservatet 50-100 meter bort
) och även om dom då säger sig ge upp till 20mbps och Tele2 i det 4G utförande jag väljer bara har 20 mbps så räknar jag med att sannolikheten att faktiskt få det blir större i Tele2 fallet då dom erbjuder dyrare 4G med högre hastighet och antagligen bara trottlar ner mitt till 20 mbps. Nuvarande adsl är 2mbps så jag tror jag får det bättre i vilket fall. Telia och Telenor har löjligt låga datamängder även på sina dyraste ab så dom är inte lönst att ha med i beräkningen, Tre ger 50 GB/mån för 299 och Tele2 40 GB/mån för samma pris. Adsl plus för mig onödig fastlina gick på 450 spänn för 2mps. Har mätt och förbrukar kring 10-20GB / månad som det är nu så bandbredd torde räcka även om man jobbar hemifrån nån dag.
Men egentligen är det fånigt att inte använda kopparledningen in om man nu har en sådan, men det är väl Skanovas monopol och "brist" i telestationerna som gör att det är svårt att få det den vägen i vettig hastighet till rimligt pris.