4G Bredband

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Cool, den där hittade inte jag när jag kollade. Tack.
Det är värt att påpeka att de flesta routrar med USB-portar har stöd för de vanligaste 3G/4G-modemen. Jag vet inte om det går att skaffa abonnemanget utan den där routern men går det komma billigare undan med en dongel hade jag hellre tagit det och skaffat en egen router. Att den där skulle vara värd 3000:- är ett rent påhitt.
JAG mfl har fri datamängd på mitt 4G Telenor abb.
Det gick att teckna ett tag.
Men går inte längre..
Det är lite fult att de sålde dessa abonnemang och påstod att det var fri surf och obegränsad mängd data, kan jag tycka. Läser du avtalet ser du att det i själva verket gäller så länge du använder det "rimligt" mycket. Vad som är rimligt avgör Telenor själva och tidigare låg det på 24 GB i månaden. Tror dock att de höjt taket efter att de fick kritik för det.

Tjita1

Guest
Tre hade tidigare än Netgearrouter, det är ju rätt bra grejer, men den har också försvunnit, verkar det som. Alla bra grejer verkar försvinna. Är det för att nätet blir fullt? Isåfall är det ju inget att satsa på, kolla om du har möjlighet till VDSL i din telelina så kör på det, då kan du få "60" Mbit/s. (I realiteten kanske hälften beroende på hur långt från telestationen du bor).

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Kör OpenSignal så kan du se vilka operatörer som har master nära dig. Själv körde jag BBB Adsl i ett gäng år och bytte till Telenors 4g och ha oftast 30% snabbare bredband men anngen instabilare så stundtals är det riktigt långsamt...

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Finns det någon med OBEGRÄNSAD bandbredd, på riktigt alltså?

Det har inte funnits när jag har kollat här hos mig då jag har haft funderingar på att byta ut 30Mbit ADSL mot 4g istället.
De gräver fiber på min gata nu men jag tänker inte betala 18 000:- för att få det installerat då jag har 20 meter rör direkt från stationen in i huset och ingen grävning behövs. Hårdvaran kostar drygt 4000:- att köpa och inte fan ska det kosta 14 000:- för att peta in fiber i ett färdigt rör...
Dessutom, de påstår att det är ÖPPEN fiber men man kan inte välja andra operatörer än den listan jag fick från Telia. Det var Telia och sen 5-6 stycken no-names leverantörer. Jävligt öppet det där...

Utan att ha läst allt det finstilta så har Tele2 ett företagsabonnemang som är obegränsat. Satte upp en riktantenn till en kund så fick rejält med fart, tror det var typ 25-30 ner och 20 upp. De ligger väll på runt 80GB trafik i mån och det är inga problem.

Mheel

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Ktm 520 EXC -02 Såld
Jag har telenors gamla abb med fri surf. Har denna månaden haft datatrafik på 500gb och ingen spärr än. Nu bor jag på landet och inte i någon större stad. För mig fungerar 4g bättre än adsl. Har bättre hastighet. Men jag har monterat en extern antenn som jag justerat in. Tänker köra på denna lösningen till jag får fiber nästa år.
//Mheel

Det har inte funnits när jag har kollat här hos mig då jag har haft funderingar på att byta ut 30Mbit ADSL mot 4g istället.
De gräver fiber på min gata nu men jag tänker inte betala 18 000:- för att få det installerat då jag har 20 meter rör direkt från stationen in i huset och ingen grävning behövs. Hårdvaran kostar drygt 4000:- att köpa och inte fan ska det kosta 14 000:- för att peta in fiber i ett färdigt rör...
Dessutom, de påstår att det är ÖPPEN fiber men man kan inte välja andra operatörer än den listan jag fick från Telia. Det var Telia och sen 5-6 stycken no-names leverantörer. Jävligt öppet det där...

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Vad du än gör, teckna bara ett abb där du kan testa i 2 veckor innan beslut.
Jag testade Telenor i min villa, men det visade sig att eftersom jag skaffade det i butik så fick jag inte testa det i 2 veckor. Problemet var att vårt hus, och flera andra hus i området ligger i en 4G-skugga och jag fick bråka i 3 månader för att få avbryta kontraktet.

Det funkade bra de första dagarna, men sen dog det och jag kunde knappt använda youtube eller Spotify.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA

Nu handlar inkopplingskostnaden inte särskilt mycket om själva grävandet utan mer om inkopplandet i nätet och sånt shit.
Men visst är det mycket pengar (dyrt) för att bli inkopplad men det är klart värt det. Jag kör tv, internet och tele via fibern och det är stabilt så in i bomben. Sen att internet är relativt billigt via fiber väger upp kostnaden rätt bra också.

Angående ADSL eller 4G så är det lite knivigare att välja... pest eller kolera.
Men 4G är tyvärr lite för svajigt för min del... för många faktorer som påverkar uppkopplingen.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Väldig skillnad på hastigheter som de olika operatörerna ger

http://www.dn.se/ekonomi/snabbt-slut-pa-mobilt-surf-nar-operatorerna-snalar/

Telia har inget större än 10 GB, mindre än det minsta man kan köpa på Tele2. Telenor ser också uselt ut. :va

Intressant då dom själva skryter om att man kan få ner en film på 700 MB på 7 minuter med 4G, lönt när månadens pott tar slut på en timmes fullfartssurfande.

Tre ”Fri Surf”: 100 GB, 399 kronor.
Tre 30, 50 GB: 299 kronor.
Tre 3, 20 GB: 199 kronor.
Tre 3, 3 GB: 99 kronor.

Telia 10, 10 GB: 399 kronor.
Telia 8, 8 GB: 349 kronor.
Telia 6, 6 GB: 299 kronor.
Telia 4, 4 GB: 199 kronor.
Telia 2, 2 GB: 99 kronor.

Tele2 Large, 60 GB: 399 kronor.
Tele2 Medium, 40 GB: 299 kronor.
Tele2 Small, 15 GB: 199 kronor.

Telenor Large, 12 GB: 399 kronor.
Telenor Medium, 8 GB: 299 kronor.
Telenor Small, 4 GB: 199 kronor.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Väldig skillnad på hastigheter som de olika operatörerna ger

http://www.dn.se/ekonomi/snabbt-slut-pa-mobilt-surf-nar-operatorerna-snalar/

Telia har inget större än 10 GB, mindre än det minsta man kan köpa på Tele2. Telenor ser också uselt ut. :va

Intressant då dom själva skryter om att man kan få ner en film på 700 MB på 7 minuter med 4G, lönt när månadens pott tar slut på en timmes fullfartssurfande.

Tre ”Fri Surf”: 100 GB, 399 kronor.
Tre 30, 50 GB: 299 kronor.
Tre 3, 20 GB: 199 kronor.
Tre 3, 3 GB: 99 kronor.

Telia 10, 10 GB: 399 kronor.
Telia 8, 8 GB: 349 kronor.
Telia 6, 6 GB: 299 kronor.
Telia 4, 4 GB: 199 kronor.
Telia 2, 2 GB: 99 kronor.

Tele2 Large, 60 GB: 399 kronor.
Tele2 Medium, 40 GB: 299 kronor.
Tele2 Small, 15 GB: 199 kronor.

Telenor Large, 12 GB: 399 kronor.
Telenor Medium, 8 GB: 299 kronor.
Telenor Small, 4 GB: 199 kronor.

Tele2 XL. Obegränsat 349kr/mån exkl moms! Router ingår.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Nu handlar inkopplingskostnaden inte särskilt mycket om själva grävandet utan mer om inkopplandet i nätet och sånt shit.
Men visst är det mycket pengar (dyrt) för att bli inkopplad men det är klart värt det. Jag kör tv, internet och tele via fibern och det är stabilt så in i bomben. Sen att internet är relativt billigt via fiber väger upp kostnaden rätt bra också.

Angående ADSL eller 4G så är det lite knivigare att välja... pest eller kolera.
Men 4G är tyvärr lite för svajigt för min del... för många faktorer som påverkar uppkopplingen.

Enligt Felia själva så är grävandet en stor del av kostnaden dock. Då flera hushåll behöver gräva in till huset så har de kommit fram till en engångskostnad för alla, kraftigt reducerad dessutom då det kommer kosta drygt 45k att få det installerat efter denna kampanj.
Men eftersom jag inte behöver gräva så ska jag inte behöva betala åt alla andra bara för att de inte har tänkt till och lagt ner rör för telefonen :mad:

Jag klarar mig som sagt med ADSL tillsvidare, och förhoppningsvis så kommer det någon annan aktör så man kan överge skit-telia en gång för alla. 647:-/månad för internet och tv med basutbud :död

Castor

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2006
Hoj
250 cr
Tele2 XL. Obegränsat 349kr/mån exkl moms! Router ingår.

Var hittar du det på hemsidan?

letar sj efter obegränsat 4g

E: Ah det är ju dock för företag :/

E2: kan en privatperson teckna ett sådant abbonemang?

Last edited:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
2013-10-27 10-11-28.jpg

Jag har loggat bandbreddsanvändningen här hemma för att få ett underlag om vi ska släppa ADSL och gå på 4G, men som du ser i loggen så är det ingen idé.

Vi är två pers, kollar film via netflix och hyr nåt på itunes då och då. Spotify har bägge.

Så tills operatörerna släpper datamängdspärren blir det adsl eller om ett fibererbjudande skulle dyka upp.

Lullen

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2012
Hoj
Cbr600rr -05
Kollade precis på Telenor, men hittade ingen vettig 4G router utan nånsorts 4G-dongel från ZTE.
Jag måste ha en router så att jag kommer åt mitt hemnätverk....

Jag har en dovado router med 2 usb kontakter för usb dongel som du kan få köpa för en billig peng. PM om du är intresserad, den ligger ändå bara och skräpar då jag har sagt upp mitt 4g och kör på fiber

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
View attachment 393938

Jag har loggat bandbreddsanvändningen här hemma för att få ett underlag om vi ska släppa ADSL och gå på 4G, men som du ser i loggen så är det ingen idé.

Vi är två pers, kollar film via netflix och hyr nåt på itunes då och då. Spotify har bägge.

Så tills operatörerna släpper datamängdspärren blir det adsl eller om ett fibererbjudande skulle dyka upp.

Jag har dock 100 GB surf på mitt 4G om jag inte minns fel. Var något specialerbjudande hos BBB.

Sen är det ju väldigt ostabilt istället och inte i närheten så snabbt som de lockar med att det kan vara men ändå.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Var hittar du det på hemsidan?

letar sj efter obegränsat 4g

E: Ah det är ju dock för företag :/

E2: kan en privatperson teckna ett sådant abbonemang?

Vet ej. Du får väll ringa och kolla? Annars får du väll bilda en enskild firma, det kostar inget.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
View attachment 393938

Var tanten på semester i september?

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
View attachment 393938

Plockat ur modemet eller annat program.
Skulle vara kul att ha koll på....

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping