4x4-tråden

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Borde finnas några på sporthoj som har lite roliga skogsbilar så vi kan utbyta info om bästa winschen, djupaste lerhålet etc.

Detta är min bruksleksak.
Range Rover 1976, höjd 3", Mercedes 3.0d motor och 32" hjul.

Testar lite flex efter höjningen.
179846_494991340764_713345764_6360310_3049278_n.jpg

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Långforden.

7.3l turbodiesel, 35" däck.

Bifogat

• 20081017318.jpg
    20081017318.jpg
    240.8 KB · Visningar: 295

Hudik

Guest
Jag sålde min leksak för några år sedan och det ångrar jag bittert idag....

Bifogat

• GOLF1.JPG
    GOLF1.JPG
    57.7 KB · Visningar: 311

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
En sån här tråd har jag väntat på! Fifan vad ball. När jag har garage ska jag också skruva ihop nåt.

Teo, vet du var de kör i Sthlm? Vet att det finns ett område vid Rosersberg där de brukar köra på lördagar. Har du varit där?

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
En sån här tråd har jag väntat på! Fifan vad ball. När jag har garage ska jag också skruva ihop nåt.

Teo, vet du var de kör i Sthlm? Vet att det finns ett område vid Rosersberg där de brukar köra på lördagar. Har du varit där?

Ingen aning. Kör lite ute på gården på Värmdö men mest så drar jag saker som behöver dras, mm.

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Jag saknar min gamla bil varje dag. Men det funkade bara inte för oss. Världen var mot oss. Vill verkligen ha något ballt och stort igen.

3271_86960883831_594973831_2468335_972537_n.jpg

3271_86960933831_594973831_2468342_3294406_n.jpg

Här är bilen uppdragen en bit. Slutstegen under förarstolen var dränkt. 1,6 meter djupt och jag gjorde rookie misstag och kolla inte. Kom runt en kulle och mötte då två bilar. Jag trodde de kom genom vattenhålet. Det gjorde dom inte. Hyffsat puls när framhjulen aldrig träffa botten som man trodde var 50 cm ner.

n594973831_2268362_1026563.jpg

Bilens värsta fiender. Grannarna.

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Jag saknar min gamla bil varje dag. Men det funkade bara inte för oss. Världen var mot oss. Vill verkligen ha något ballt och stort igen.

3271_86960883831_594973831_2468335_972537_n.jpg

3271_86960933831_594973831_2468342_3294406_n.jpg

Här är bilen uppdragen en bit. Slutstegen under förarstolen var dränkt. 1,6 meter djupt och jag gjorde rookie misstag och kolla inte. Kom runt en kulle och mötte då två bilar. Jag trodde de kom genom vattenhålet. Det gjorde dom inte. Hyffsat puls när framhjulen aldrig träffa botten som man trodde var 50 cm ner.

n594973831_2268362_1026563.jpg

Bilens värsta fiender. Grannarna.

Är den bilen karosshöjd?
35'' tums hjul?

Last edited:

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Är den bilen chassiehöjd?
35'' tums hjul?

7" höjd tror jag. 35" creepy crawlers. De levde inte länge när man mest körde asfalt. Ballt stuk dock. Lite väl mycket show kanske.

Den har nog varit seriöst byggd någon gång för diffarna verkade ha varit tryckluftstyrda. Tank, slangar och sånt fanns kvar men inget mer. Kanske godis i diffen men jag orkade inte forska i det. Att få diffarna att låsa var annars det konstanta problemet. Fick mest hela tiden bromsa allt vad jag kunde och ge gas för att de skulle gå ihop. Kan blir dyrt om man har otur. Och det strula alltid när man skulle visa något betongbarn.

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Böhmerland 600

Det brukar vara körning i Botkyrka, Rosersberg & Rimbo. Brukar vara jäkligt skoj! På 4x4xtreme.se kan du läsa vart och när körningarna är.

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
Helt rätt stuk på den bilen!:tummenupp

Grannarna ska väl skita i vad man kör för bil.
Du sket väl i om de satt och grät i sina Clio?

BRF skulle säga upp min parkeringsplats. Nu för tiden står det i stadgarna att styrelsen äger rätt att förvägra parkering av "icke normalstor bilmodell". Det är svårt att hitta plats på gatan i närheten. Fullsize = lika med villa för mig...

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
7" höjd tror jag. 35" creepy crawlers. De levde inte länge när man mest körde asfalt. Ballt stuk dock. Lite väl mycket show kanske.

Den har nog varit seriöst byggd någon gång för diffarna verkade ha varit tryckluftstyrda. Tank, slangar och sånt fanns kvar men inget mer. Kanske godis i diffen men jag orkade inte forska i det. Att få diffarna att låsa var annars det konstanta problemet. Fick mest hela tiden bromsa allt vad jag kunde och ge gas för att de skulle gå ihop. Kan blir dyrt om man har otur. Och det strula alltid när man skulle visa något betongbarn.

7 tum??:va Såg inte så högt ut, det är ju närmare 20 cm...:va Men ändå, såg ut att vara en jävligt frän bil! Stepsides är snygga, och creepy crawler är lätt de fetaste däcken där ute!:yoparty Du kan inte gå in på mer exakt hur länge de inte håller? Vill gärna ha såna på min blivande bil, men om man ska behöver byta dyra däck flera gånger om året så vetefan om det är värt det...

Jonte

Gick med
18 Sep 2003
Hoj
KTM 1090 ADV S
7 tum??:va Såg inte så högt ut, det är ju närmare 20 cm...:va Men ändå, såg ut att vara en jävligt frän bil! Stepsides är snygga, och creepy crawler är lätt de fetaste däcken där ute!:yoparty Du kan inte gå in på mer exakt hur länge de inte håller? Vill gärna ha såna på min blivande bil, men om man ska behöver byta dyra däck flera gånger om året så vetefan om det är värt det...

Den var jävligt hög. Kanske inte syns så bra på bilderna. Och de är inte jätte höga original.

Det kostar minst 12k för en uppsättning. Jag mätte inte men tror det försvann 1 cm mönster under en sommar på några hundra mil. Sen var de 12,5 tum breda= satans sopparäkning. Jag rekommenderar de inte om du inte kör extremt lite. I skogen med en fullzsizepickis har du ingen nytta av dem ändå, man kommer långt på mindre extrema. Lera är väl en annan sak men jag testade inte tillräckligt för att säga hur mycket skillnad de gör. En annan sak. Ju grövre däck du kör desto längre kommer du innan du kör fast = jobbigare att komma loss. Då kan du bara hoppas att någon på träffen har stor bil nog. Kör du själv är du verkligen fast i skiten. Jag såg en hög blazer på 40" däck som körde ras ute i ett riktigt gegghål och det fan ingen som fick loss den. Alltså fick de laga den i hålet. Och det låter kanske ballt men jag tror de var mindre glada. Hade det haft en jeep eller något hade nog någon kunnat dra loss den.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Den var jävligt hög. Kanske inte syns så bra på bilderna. Och de är inte jätte höga original.

Det kostar minst 12k för en uppsättning. Jag mätte inte men tror det försvann 1 cm mönster under en sommar på några hundra mil. Sen var de 12,5 tum breda= satans sopparäkning. Jag rekommenderar de inte om du inte kör extremt lite. I skogen med en fullzsizepickis har du ingen nytta av dem ändå, man kommer långt på mindre extrema. Lera är väl en annan sak men jag testade inte tillräckligt för att säga hur mycket skillnad de gör. En annan sak. Ju grövre däck du kör desto längre kommer du innan du kör fast = jobbigare att komma loss. Då kan du bara hoppas att någon på träffen har stor bil nog. Kör du själv är du verkligen fast i skiten. Jag såg en hög blazer på 40" däck som körde ras ute i ett riktigt gegghål och det fan ingen som fick loss den. Alltså fick de laga den i hålet. Och det låter kanske ballt men jag tror de var mindre glada. Hade det haft en jeep eller något hade nog någon kunnat dra loss den.

Förstår. Optisk illusion kanske:)

Tack för "recensionen":tummenupp Synd att det ska vara så pass illa, de ser verkligen bra ut... Men då är det nog inte värt det...
Bra poäng där, värt att tänka på! Tror visserligen inte att jag kommer bruka min pickis i riktigt så extrema situationer som meterdjupa gegghål, men lite lättare lera (och framförallt snö) vill man ju kunna klara av. Drömmen vore ju att under en riktigt hård vinter bränna förbi alla trafikolyckeköande människor ute i terrängen, på de snötäckta fälten och liknande. Sånt vill jag ha min pickis till:D

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
BRF skulle säga upp min parkeringsplats. Nu för tiden står det i stadgarna att styrelsen äger rätt att förvägra parkering av "icke normalstor bilmodell". Det är svårt att hitta plats på gatan i närheten. Fullsize = lika med villa för mig...
Haha, det är väl för härligt att fajtas med någon BRF-ordförande i 120-årsåldern!

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ligger en fet offroadrulle på Pirate Bay. TAT 2009. Sök på "transylvania 2009" så kommer den upp. Lite Camel Trophy över det hela.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag i min gamla Subaru columbuss. Sidolutningar var väl inte dess starka sida men annars tog den sig faktiskt fram riktigt bra med 13" fäljar och kedjor. I det här klippet hade jag dock orginalhjulen på...

[YOUTUBE-ID]lEMITjafRZU[/YOUTUBE-ID]

Nu har jag en fulldiffad LT45 4X4 istället, likadan som i filmen fast "lite" sunkigare. Den har iofs stått i fyra år pga tidsbrist så om någon är sugen på ett projekt så kan ni höra av er, jag har fullt upp med hojandet
[YOUTUBE-ID]F6JdRhpyzPI[/YOUTUBE-ID]

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...