nill0w
p3n15 xt3nd3r
Jörgen Karlsson skrev:2571911Tvåtakt är väl på väg ut av miljöskäl mm.
Men det stora tvåtaktscrossarna är roliga att köra tycker jag. Jag hade två enduroreggade HVA 390 i rad, sedan en endororeggad HVA CR 500. Körde även en YZ 490 en hel del. Det är superkul med stortvåtaktarna men lite skumt effektregister. Det ballaste att göra med såna är att "åka vall" i stora nedlagda grustag, Det är som att köra hillclimb, full gas uppför sluttningen och sedan gäller det att påbörja bågen nedåt inne farten sjunker för mycket och man känner att man inte kommer högre. Vid såna muskelprov så kommer man oftast betydligt högre med en 500 2t än ngt annat i crossväg, med det är ju å andra sidan bland det mest motorkrävande man kan göra med en cross/enduro. Testar du det så ska du se att det finns en nish när en 500 tvåtakts cross har användning av sin större effekt än de mindre 250 tvåtaktscrossarna.
Men i övrigt så håller jag med: 500 tvåtakt är som regel för mycket både i skogen och på crossbana, (men å andra kul för oss som gillar när det är för mycket!)
De som tycker att en encylindig 500 fyrtaktsstånka har bättre vrid än än tvåtaktare tänker ofta inte på att de omedvetet jämför sin 500 fyrtaktscross/enduro mot 250 tvåtaktscrossarna. Har man en gång kört en tvåtaktare som är lika stor som 500-stånkan. Ja då säger man inte längre att det är dåligt vrid i tvåtaktare kan jag säga!
(...sedan äkte jag trimmad tvåtaktskawa H2 750 landvägshoj. Det är samma där, en tvåtakts 750 rostar lätt en samtida 750 fyrtakt inte bara i effekt utan även i vrid.)
Köp en gammal 500 2t-crolle och testa, du kommer skratta i hjälmen hela första tanken! De är billiga, bara muppar som oss som gillar dem!
Perfekt att åka is med i vinter!
Tycker jag...
/J
Du verkar förstå vad jag menar! Blir nog till att försöka få tag på någon gammal 500 till vintern då!