Psychobiker
Sporthojsnörd
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Hoj
- TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Dubbelpost
Last edited:
Men det beror ju lite på vad det är.
Har man tex hoppat över att byta bromsvätska, så ger det ju inga långvariga effekter på hojen.
Den brukaren som kör med gammal vätska tar ju en risk, men när den väl är bytt så är ju allt som det ska, likaså skruvar som inte kontrollerade. Har de inte lossnat så är det ju inga problem, till skillnad från tex motoroljan, som kan förkorta motorns livslängd om inte bytena sköts som de ska.
Så jag hävdar att man kan "ta igen" servicen och få ett fordon i utmärkt skick igen, så länge oljebytena är gjorda,
Skickat från min D6503 via Tapatalk
Men det beror ju lite på vad det är.
Har man tex hoppat över att byta bromsvätska, så ger det ju inga långvariga effekter på hojen.
Den brukaren som kör med gammal vätska tar ju en risk, men när den väl är bytt så är ju allt som det ska...
Lär gå att hitta en hel del BMW-ägare som inte håller med dig där...
Att det inte kan ta skada, eller att det är en risk med 12 år gammal bromsvätska?Lär gå att hitta en hel del BMW-ägare som inte håller med dig där...
Haha....jag är sån. Sköter mina hojar bra, men varken noterar något eller sparar kvitton.En annan grej jag märkt när jag var yngre och fattigare och tittade på x antal år gamla motorcyklar, även om dom hade få ägare.
1: Det finns ingen servicebok alls.
2: Inga kvitton på filter, olja osv.
3: Inga papper alls på vad som gjorts. Någonsin. Även om jag servade mina äldre motorcyklar och kommer så att göra när garantin gått ut. Då sparar man väl kvitton och antecknar datum och mätarställning?
Det är väl det minsta man kan göra ändå?! Intressant när man tittar på en hoj och ägaren säger att ditten och datten är gjort. Ja, ok? Men inte ett enda kvitto på ett enda inköp av delar. Då är säljaren ord inte värt bajs i mina ögon. Visst är det en 15 år gammal hoj som går bra och är "billig" så skitsamma. Men annars är det inte ok. Då åker jag och tittar på en annan.
Bara som en info, byte av bromsvätska tar max 20 min. Man suger ut vätskan och bara fyller på med ny, ev krävs lättare rengöring av vätskebehållarna, inget mer. Så att det skulle dra upp servicekostnaderna med några större pengar är trams i praktiken. Bromsvätska är inte dyrt mer än hos just verkstäder och mc återförsäljare.
Jag mailade DesmoCenter för att höra vad en storservice på en Ducati ST2 som
jag funderade på att köpa skulle kosta ca 10500:-...
Byte kamremmar, ventiljustering och vanlig service. Tiotusenfemhundra spänn!
Ingen ST2 för mig...
Mvh,
Ingvar
Tja, det är väl kontroll med justering i händelse av behov som ingår.
I vilket fall som helst så är jag inte intresserad av att äga en hoj där servicen kostar sådana pengar även om det inte är varje gång.
Mvh,
Ingvar
Jag gör min service själv så har inte jättebra koll, men är det verkligen billigare att shimsa om en japsfyra jämfört med en desmotvåa?
Menar du att man inte byter vätskan i slangarna? Sånt fusk!
Jag mailade DesmoCenter för att höra vad en storservice på en Ducati ST2 som
jag funderade på att köpa skulle kosta ca 10500:-...
Byte kamremmar, ventiljustering och vanlig service. Tiotusenfemhundra spänn!
Ingen ST2 för mig...
Mvh,
Ingvar
Nej säkert inte men som tur är så är inte en japsfyra det enda alternativet till en desmotvåa.
Du har aldrig bytt bromsvätska själv hör jag, man suger ut vätskan via luftningnipplarna. Kan du ju fundera på om det står kvar i slangarna eller oken ett tag innan du anklagar folk för att fuska......
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari