6600kr för 1200mil -service..

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Du har aldrig bytt bromsvätska själv hör jag, man suger ut vätskan via luftningnipplarna. Kan du ju fundera på om det står kvar i slangarna eller oken ett tag innan du anklagar folk för att fuska......

Nej, aldrig i hela mitt liv...

Bild från senaste genomgången av duccen. Men du kan såklart bättre. Det hörs på din trevliga ton.

c0552fe974a96cd0056227750b735eb9.jpg
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Nej, aldrig i hela mitt liv...

Bild från senaste genomgången av duccen. Men du kan såklart bättre. Det hörs på din trevliga ton.

c0552fe974a96cd0056227750b735eb9.jpg

Patetiskt svar, vem var det som satte ribban här? Du eller jag? Du var så stirrig att hugga emot i mitt inlägg att du inte ens läste vad jag skrev. Och du har helt rätt, när det gäller motorer kan jag mycket bättre än dig, var så säker.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Patetiskt svar, vem var det som satte ribban här? Du eller jag? Du var så stirrig att hugga emot i mitt inlägg att du inte ens läste vad jag skrev. Och du har helt rätt, när det gäller motorer kan jag mycket bättre än dig, var så säker. Kom gärna ner med din fina Ducati till verkstaden så ska jag köra den i vår dynobänk så kan vi se hur bra du optimerat din motor......Ha en bra dag.

Det märks att du är ny här.
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22
Patetiskt svar, vem var det som satte ribban här? Du eller jag? Du var så stirrig att hugga emot i mitt inlägg att du inte ens läste vad jag skrev. Och du har helt rätt, när det gäller motorer kan jag mycket bättre än dig, var så säker. Kom gärna ner med din fina Ducati till verkstaden så ska jag köra den i vår dynobänk så kan vi se hur bra du optimerat din motor......Ha en bra dag.

Helt seriöst, din ton är inte direkt trevlig. Jag tolkade också som att du bara tömde behållaren när du bytte bromsvätska i ditt första inlägg...
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Helt seriöst, din ton är inte direkt trevlig. Jag tolkade också som att du bara tömde behållaren när du bytte bromsvätska i ditt första inlägg...

Gör så här, läs mitt första svar och tänk efter. Jag sa att man suger ut vätskan, det gör man via nipplarna. Varför skulle man ens suga ut ur behållaren? Om ni då tolkade som det, då kan man fråga istället för att skriva att någon fuskar. Eller det kanske du inte håller med om?

- - - Updated - - -

Det märks att du är ny här.

Och det ger dig eller någon annan rätten att påstå jag fuskar vid en service?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Gör så här, läs mitt första svar och tänk efter. Jag sa att man suger ut vätskan, det gör man via nipplarna. Varför skulle man ens suga ut ur behållaren? Om ni då tolkade som det, då kan man fråga istället för att skriva att någon fuskar. Eller det kanske du inte håller med om?

- - - Updated - - -



Och det ger dig eller någon annan rätten att påstå jag fuskar vid en service?

Whoa there keyboard warrior...
Du har en oerhört låg tröskel och hugger vilt utan anledning. Lugna ner dig. Istället för att ta an en otrevlig ton och vara offensiv hade du lugnt kunnat förklara dig istället.
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Att bli anklagad för fusk tar jag personligt, dessvärre. Det är en fråga om yrkesstolthet. Men ok, visst kunde jag förklarat. Jag ger mig, mitt fel väl. Oavsett, så menade jag att suga via luftningsnippeln och tömma ut gammal vätska inkl. ev. vatten som kan bildas med tiden. Behållaren bör man även suga ur då det samlas slam i botten som kan täppa till det lilla returhålet för vätskan som i sin tur kan göra att bromsarna ligger an eller om det är en hydraulisk koppling att den vill slira då inte slavcylidern kan släppa fullt ut. Sedan i med ny vätska och suga så det kommer ett fint bubbelfritt flöde ut luftningsnippel och sedan är det i princip bara att dra åt nippeln, dock viktigt att tänka på att dra åt nippeln medan man fortfarande suger så ingen luft motförmodan stannar kvar. Det var så jag menade. :)

ps: jag är en kass "warrior" åker alltid ut först i paintball. :crash
 
Last edited:

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Misstänker att en brittisk trea är lika dyr att shimsa om den med. Eller en tysk fyra/tvåa.

Jag antar att en desmo måste ha shims både för att trycka ned ventilen och för att lyfta den, den borde behöva ha rätt spel åt båda håll. Det borde göra att det är ungefär samma jobb att shimsa en desmo-twin som en japsfyra, lika många shims i alla fall.

Sen finns det gott om hojar som inte shimsas. Justera ventilerna på en BMW-boxer gör man på en halvtimme utan några shims.

Mvh,
Ingvar
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Då var vi där igen. Hur mycket är materialkostnad och hur mycket är arbetskostnad? 10,500:- är mycket pengar. Men vad är det som gör att det blir 10,500:-...

ca 7200:- var arbete, ca 3300:- var material

Mvh,
Ingvar
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jag antar att en desmo måste ha shims både för att trycka ned ventilen och för att lyfta den, den borde behöva ha rätt spel åt båda håll. Det borde göra att det är ungefär samma jobb att shimsa en desmo-twin som en japsfyra, lika många shims i alla fall.

Sen finns det gott om hojar som inte shimsas. Justera ventilerna på en BMW-boxer gör man på en halvtimme utan några shims.

Mvh,
Ingvar

Det stämmer, men det är ganska ovanligt att alla shims behöver bytas. Dock måste kamaxlarna lossas, vilket tar en del tid.

Oavsett, så tror jag vi är överens. Mekaniskt sett är ducce inte mer avancerade än andra hojar, och man kan gott ifrågasätta varför timpriset skulle vara högre hos deras märkesverkstäder.

Som tidigare anställd på både märkesverkstad och hörngarage, så rekommenderar jag alla att hitta en pålitlig och hederlig flermärkesverkstad i ens närhet. Någon som är intresserad av att behålla en nöjd kundkrets. Inte absolut billigast, men garanterat mest valuta för pengarna.
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Vill minnas man behövde det berömda specialverktyget för att justera Ducatis desmo ventiler och att kostade en bra slant. Eller jag förväxlar med nån annan? :confused:
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Du har aldrig bytt bromsvätska själv hör jag, man suger ut vätskan via luftningnipplarna. Kan du ju fundera på om det står kvar i slangarna eller oken ett tag innan du anklagar folk för att fuska......

Precis det fick man lära sig i skolan när man utbildade sig till mekaniker. Vet man i inte om så simpla saker ska man nog inte pilla på grejerna :D
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Vad tar dom i timman? 1200:-? Nu kan jag inget om Ducati, men det var fan saftigt med 6 timmar isåfall.

De har inte specificerat arbetstiden så jag vet inte vad timkostnaden blir.

Sen såg jag just att materialkostnad tillkommer i händelse av att ventiljustering är nödvändig...

Mvh,
Ingvar
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Vill minnas man behövde det berömda specialverktyget för att justera Ducatis desmo ventiler och att kostade en bra slant. Eller jag förväxlar med nån annan? :confused:

Jag har aldrig mekat Desmo så jag vet inte men om det inte finns andra specialverktyg än dessa så verkar de inte vara särskilt dyra.

https://emsduc.com/product-category/tools/

Mvh,
Ingvar
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Nog jag som förväxlat, hade för mig de var dyra som guld. :)

Jag har för mig att jag hört liknande saker så det kanske var så förr eller så kanske Ducati originalverktyg är svindyra???

Mvh,
Ingvar
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top