Jag antar att en desmo måste ha shims både för att trycka ned ventilen och för att lyfta den, den borde behöva ha rätt spel åt båda håll. Det borde göra att det är ungefär samma jobb att shimsa en desmo-twin som en japsfyra, lika många shims i alla fall.
Sen finns det gott om hojar som inte shimsas. Justera ventilerna på en BMW-boxer gör man på en halvtimme utan några shims.
Mvh,
Ingvar
Det stämmer, men det är ganska ovanligt att alla shims behöver bytas. Dock måste kamaxlarna lossas, vilket tar en del tid.
Oavsett, så tror jag vi är överens. Mekaniskt sett är ducce inte mer avancerade än andra hojar, och man kan gott ifrågasätta varför timpriset skulle vara högre hos deras märkesverkstäder.
Som tidigare anställd på både märkesverkstad och hörngarage, så rekommenderar jag alla att hitta en pålitlig och hederlig flermärkesverkstad i ens närhet. Någon som är intresserad av att behålla en nöjd kundkrets. Inte absolut billigast, men garanterat mest valuta för pengarna.