Eller bara stå ute när det är väder...När jag bodde i lägenhet stod jag på innergården och gjorde allt meckande, från oljebyte till byte av packboxar.Du kan alltid åka till en okq8 gör,det,själv,hall, så slipper man frakta gammal olja på hojen ....De är ett altenativ om man inte har garage men kan/vill meka själv..
Fått svar från andra firmor nu.
Kenneths MC - 6600kr
RNMC Service - 3500kr
Johanc MC - 3900kr (inkl 20% höstrabatt) Ord 4495kr
Mest för er info, om någon nu skulle ha nytta av den.
Viffern jag köpte verkar kosta över 7 att serva vid 2400....
Alla kan inte/vill inte meka själva. Om du inte har ett garage och bor mitt i en stad, hur byter du olja på 30 minuter tex? Först ska du köpa den, vilket tar tid. Sen ska du tömma ur den gamla oljan, i något lämpligt kärl /sen ska du göra dig av med oljan, sen ska du fylla på med ny olja. Har du då ingen bil, hur ska du transportera iväg den gamla skiten? Så att göra detta på 30 minuter förutsätter att du har allt hemma och att den gamla oljan hälls ut i dagbrunnen typ.
Alla vill väl spara pengar, men alla kan inte inom rimlig tid byta delar på sina hojar. Och då kommer verkstäderna in. För mig är det värt pengar att lämna på en verkstad, så länge priserna är "rimliga", och rimliga är ju helt individuellt. Hade jag ett garage och plats för verktyg och utrustning skulle jag göra allt som var möjligt på min hoj, för det är kul, men för mig är det idag inte praktiskt möjligt.
Kan bara svara för mig själv. Tillhör dem som informerar mig innan jag köper något. Vad som förvånar mig är att det är många som inte verkar undersöka något alls. De köper på ren impuls. Sedan några år senare så hade de ingen aning om vad som skulle göra och när. Inte sällan nästa köpare som vill försäkra sig om att hojen har varit väl omhändertagen. Sedan finns det köpare som i sin tur inte ställer några frågor. Har en i bekantskapskretsen som köpte en ca 6 år gammal hoj. Inte en fråga ställdes om servicehistorik.
Det är sannolikt också förklaringen till att många fordon inte har sköts enligt tillverkarens föreskrifter. Säger inte att ägaren måste åka till märkesverkstaden, men kanske ändå anstränga sig lite att få tag i folk med rätt kompetens till en lägre kostnad om man inte kan göra jobbet själv. Att efter eget huvud serva hojen. Det märker man först efter många år resultatet av. Det drabbar inte dem själva, men framtida ägare vilket inte är deras bekymmer längre.
jag har skruvat en hel del på både bilar och hojar, och tycker nog att hojar är lättare och mer tillgängliga att skruva med. Inte direkt sådär så det gör någon jätteskillnad, men det är oerhört sällsynt att jag skavt av knogarna när jag fixar något på en hoj, men det händer fan nästan varje gång man håller på med en bil.Nu säger jag inte att 6600:- är billigt eller dyrt för jag vet inte vad som ingår hos respektive firma. Men om det är nästan halva priset hos en annan så är jag nyfiken på vad som är arbete och vad som är material? Är det samma material? Billigare olja? Samma serviceprogram/punkter. Är det så, ja då är det bara att tacka och göra den för 3500:
Är redigt trött på folk som skriker " 3500:- för att byta olja och känna på lite skruvar ". Har ni sett ett serviceschema? Ska man göra en service som tillverkaren anger ingår det lite mera än bara känna på några skruvar. Plus att dom flesta tar minst 1000:-/timma. Tror ni att det är gratis att driva verkstad, betala löner, köpa verkstadsutrustning för att kunna laga alla fel på en modern motorcykel?
Rent krasst är det inte lättare att serva en MC jämför med en bil förutom storleken. Ska det vara billigt som fan bara för att den är "liten" ?
Jag är själv bilmek men jag lämnar in min nya hoj hos auktoriserad verkstad så länge den har garanti.
Plus att jag själv skulle välja bort en begagnad motorcykel som inte ens är servad hos verkstad dom första åren.
Dom flesta verkar tror att man kan fixa allt själv. Tro mig, alla kan inte det. Finns så många exempel på klåpare som skruvar sönder sina bilar för att dom " kan själv " men som kanske nästa ägare får äta upp.
Tack...
PS. Kan rekommendera Bike Tech i Norrköping för dom i närheten.
jag har skruvat en hel del på både bilar och hojar, och tycker nog att hojar är lättare och mer tillgängliga att skruva med. Inte direkt sådär så det gör någon jätteskillnad, men det är oerhört sällsynt att jag skavt av knogarna när jag fixar något på en hoj, men det händer fan nästan varje gång man håller på med en bil.
Men ja, även om jag nu kan meka hojar så tar jag min nyaste hoj till verkstad emellanåt för att jag inte riktigt orkar ge mig på att kolla/justera ventiler, och jag har ju inte heller tillgång till mjukvaruuppdateringar till den, så de kan jag ju definitivt inte lägga in. Eller någon direkt koll på småsaker som ska bytas pga garantiåtgärder.
Och, visst är det sant att en del inte är skapta för att skruva själv. Bara alla sönderdragna bottenpluggsgängor vittnar ju om det.
Fast sönderdragna gängor har jag fått på verkstad också och även andra incidenter som lackskador så det är inte alla "verkstadsmeckar" som är skapta för att jobba med andras prylar heller...
Ihopkrafsat från Tapatalk
Jomen som folk säger, handlar det om ventiljustering eller liknande så är det en sak. Byta olja och filter blir ju inte bättre för att en mekaniker gör det. Jag lämnar in den om det gäller saker jag inte klarar.
Har inte koll just på Z800.
Men är det justering av ventiler där man behöver lyfta kamaxlar och haka av kamkedja med mera.
Så kan det kosta en slant. Oftast är det första ventiljusteringen som man behöver göra.
På vissa motorcyklar måste man plocka ner halva hojen för att utföra det.
Det tar sin lilla tid.
Ett tips är att begära in offerter från flera företag.
Viffern jag köpte verkar kosta över 7 att serva vid 2400....
Mitt svar ska ses mer generellt och kanske inte specifikt på enklare saker som att byta olja och filter. Det är dock inte alla som kan göra det själv heller på rätt sätt. En service är ju lite mer än bara tappa ut oljan. Man ska ha rutin och titta på andra saker också.
Även om det är någon som kan sina saker hoppar de över vissa saker i samband med sin översyn och skötsel. Saker som en erfaren mekaniker upptäcker om han följer ett protokoll eller rutin. Har sett det mer än en gång på begagnade saker jag köpt där det funnits element av eget underhåll. Det visar sig kanske inte omgående, men över tiden när man kommer ifatt och lär känna fordonet i fråga. Då märks det hur det har blivit omhändertaget.
Med det sagt finns det ju inga garantier att inte en erfaren mekaniker inte missar något ibland. Man har ju hört en del historier genom åren. Generellt sätt tror jag dock att chansen att något missas eller görs fel är mindre än om någon själv gör det som inte är metodisk och organisatoriskt sinnad.
Jag kan också reagera på att det är dyrt med service. Men har någonstans i åtanke att de också måste ha vissa marginaler för att överleva. Givetvis finns det gränser. Man är ju inte dummare än att man kan jämföra priserna mellan olika firmor och vända sig till någon man får förtroende för.
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |