6600kr för 1200mil -service..

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Viffern jag köpte verkar kosta över 7 att serva vid 2400....
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Du kan alltid åka till en okq8 gör,det,själv,hall, så slipper man frakta gammal olja på hojen ....De är ett altenativ om man inte har garage men kan/vill meka själv..
Eller bara stå ute när det är väder...När jag bodde i lägenhet stod jag på innergården och gjorde allt meckande, från oljebyte till byte av packboxar.
gammal olja häller man i en tom dunk, ner med den i plastpåse och i ryggan till återvinningen.

Vill man och har intresset är det liksom inga problem.

Skickat från min D6503 via Tapatalk
 

mekk

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Kawa Z800
Fått svar från andra firmor nu.
Kenneths MC - 6600kr
RNMC Service - 3500kr
Johanc MC - 3900kr (inkl 20% höstrabatt) Ord 4495kr

Mest för er info, om någon nu skulle ha nytta av den.

Hatten av för Kenneths MC. De tyckte själva att tidsåtgången som Kawazaki uppgett var i överkant och har därför ändrat priset på den här servicen till ca 4500kr (lägre om man väntar in höstrabatten). Antagligen har de inte 1200-mil servat så många z800 än och därmed har ingen reagerat på priset/tidsåtgången. Killen jag talade med lade ner lite tid på att reda ut varför det såg ut som det gjorde samt justera det så all heder till honom för det!
 
Last edited:

stringbikini

Medlem
Gick med
25 Aug 2013
Ort
Skövde
Hoj
Honda cbr600rr
Hej!

Bra med trådar likt denna och det är som du säger skönt att få veta vad ett rimligt pris är. Mc-kompaniet tar ca 3600kr för detta och som du säger, man betalar hellre 3600kr än 6000kr ÄVEN om man har pengar till bägge. Det är ju nästan dubbelt så dyrt och om man nu väljer den billigare varianten kan man utnyttja pengarna till att ta sig en hojresa dit o övernatta och ändå komma undan billigare :tummenupp
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Prisspann på 1000-mila service Yamaha R1 -15; 3500 - 5500:-

Hade gärna gjort servicen själv, men då gäller ju inte garantin. Så man är ju fast i detta med att serva för dyra pengar.
 
Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Funderar på varför man byter tändstift redan vid 1200 mil. Är inte det lite väl att ta i?!?
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
När jag köper brukar jag personligen skita i alla fina stämplar, man ser i regel på skicket direkt om den är välskött. Är det nyare hojar så brukar jag ringa en åf och kolla fall det varit några ev. återkallelser och om de blivit utförda. Stämpelhysterin är det handlarna som ligger bakom för att gynna sig själv.
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Dagens ventilsäten är i regel gjorda i såpass hård legering att ventiljustering sällan behövs, det första tecknet på att det behövs frånsett onormalt tickande är att tomgången blir ojämn/obefintlig då en ventil kan ligga i öppet läge.
 

The Hayabusa

Ny medlem
Gick med
24 May 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX 1340 R 2008 & GSX 1000 R för banan.
Har inte koll just på Z800.

Men är det justering av ventiler där man behöver lyfta kamaxlar och haka av kamkedja med mera.
Så kan det kosta en slant. Oftast är det första ventiljusteringen som man behöver göra.
På vissa motorcyklar måste man plocka ner halva hojen för att utföra det.
Det tar sin lilla tid.

Ett tips är att begära in offerter från flera företag.
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Alla kan inte/vill inte meka själva. Om du inte har ett garage och bor mitt i en stad, hur byter du olja på 30 minuter tex? Först ska du köpa den, vilket tar tid. Sen ska du tömma ur den gamla oljan, i något lämpligt kärl /sen ska du göra dig av med oljan, sen ska du fylla på med ny olja. Har du då ingen bil, hur ska du transportera iväg den gamla skiten? Så att göra detta på 30 minuter förutsätter att du har allt hemma och att den gamla oljan hälls ut i dagbrunnen typ.

Alla vill väl spara pengar, men alla kan inte inom rimlig tid byta delar på sina hojar. Och då kommer verkstäderna in. För mig är det värt pengar att lämna på en verkstad, så länge priserna är "rimliga", och rimliga är ju helt individuellt. Hade jag ett garage och plats för verktyg och utrustning skulle jag göra allt som var möjligt på min hoj, för det är kul, men för mig är det idag inte praktiskt möjligt.

Varken inköp av olja eller bortforslandet av gammal behöver ju ske på samma dag som själva servicen. Man kan köpa oljan när man ändå är förbi en mack även om det är en vecka i förväg och har man ok kärl så kan de stå i farstun någon dag tills man ända skall förbi lämplig deponi.
 

Diversion

Medlem
Gick med
14 Sep 2013
Ort
I Skogen
Hoj
XJ600S -99
Kan bara svara för mig själv. Tillhör dem som informerar mig innan jag köper något. Vad som förvånar mig är att det är många som inte verkar undersöka något alls. De köper på ren impuls. Sedan några år senare så hade de ingen aning om vad som skulle göra och när. Inte sällan nästa köpare som vill försäkra sig om att hojen har varit väl omhändertagen. Sedan finns det köpare som i sin tur inte ställer några frågor. Har en i bekantskapskretsen som köpte en ca 6 år gammal hoj. Inte en fråga ställdes om servicehistorik.



Det är sannolikt också förklaringen till att många fordon inte har sköts enligt tillverkarens föreskrifter. Säger inte att ägaren måste åka till märkesverkstaden, men kanske ändå anstränga sig lite att få tag i folk med rätt kompetens till en lägre kostnad om man inte kan göra jobbet själv. Att efter eget huvud serva hojen. Det märker man först efter många år resultatet av. Det drabbar inte dem själva, men framtida ägare vilket inte är deras bekymmer längre.

Jomen som folk säger, handlar det om ventiljustering eller liknande så är det en sak. Byta olja och filter blir ju inte bättre för att en mekaniker gör det. Jag lämnar in den om det gäller saker jag inte klarar.
 

DVC

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2016
Ort
Borensberg
Hoj
Vespa 300 -17. Vespa GTR -72
Nu säger jag inte att 6600:- är billigt eller dyrt för jag vet inte vad som ingår hos respektive firma. Men om det är nästan halva priset hos en annan så är jag nyfiken på vad som är arbete och vad som är material? Är det samma material? Billigare olja? Samma serviceprogram/punkter. Är det så, ja då är det bara att tacka och göra den för 3500:

Är redigt trött på folk som skriker " 3500:- för att byta olja och känna på lite skruvar ". Har ni sett ett serviceschema? Ska man göra en service som tillverkaren anger ingår det lite mera än bara känna på några skruvar. Plus att dom flesta tar minst 1000:-/timma. Tror ni att det är gratis att driva verkstad, betala löner, köpa verkstadsutrustning för att kunna laga alla fel på en modern motorcykel?

Rent krasst är det inte lättare att serva en MC jämför med en bil förutom storleken. Ska det vara billigt som fan bara för att den är "liten" ?
Jag är själv bilmek men jag lämnar in min nya hoj hos auktoriserad verkstad så länge den har garanti.
Plus att jag själv skulle välja bort en begagnad motorcykel som inte ens är servad hos verkstad dom första åren.
Dom flesta verkar tror att man kan fixa allt själv. Tro mig, alla kan inte det. Finns så många exempel på klåpare som skruvar sönder sina bilar för att dom " kan själv " men som kanske nästa ägare får äta upp.

Tack...

PS. Kan rekommendera Bike Tech i Norrköping för dom i närheten.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu säger jag inte att 6600:- är billigt eller dyrt för jag vet inte vad som ingår hos respektive firma. Men om det är nästan halva priset hos en annan så är jag nyfiken på vad som är arbete och vad som är material? Är det samma material? Billigare olja? Samma serviceprogram/punkter. Är det så, ja då är det bara att tacka och göra den för 3500:

Är redigt trött på folk som skriker " 3500:- för att byta olja och känna på lite skruvar ". Har ni sett ett serviceschema? Ska man göra en service som tillverkaren anger ingår det lite mera än bara känna på några skruvar. Plus att dom flesta tar minst 1000:-/timma. Tror ni att det är gratis att driva verkstad, betala löner, köpa verkstadsutrustning för att kunna laga alla fel på en modern motorcykel?

Rent krasst är det inte lättare att serva en MC jämför med en bil förutom storleken. Ska det vara billigt som fan bara för att den är "liten" ?
Jag är själv bilmek men jag lämnar in min nya hoj hos auktoriserad verkstad så länge den har garanti.
Plus att jag själv skulle välja bort en begagnad motorcykel som inte ens är servad hos verkstad dom första åren.
Dom flesta verkar tror att man kan fixa allt själv. Tro mig, alla kan inte det. Finns så många exempel på klåpare som skruvar sönder sina bilar för att dom " kan själv " men som kanske nästa ägare får äta upp.

Tack...

PS. Kan rekommendera Bike Tech i Norrköping för dom i närheten.
jag har skruvat en hel del på både bilar och hojar, och tycker nog att hojar är lättare och mer tillgängliga att skruva med. Inte direkt sådär så det gör någon jätteskillnad, men det är oerhört sällsynt att jag skavt av knogarna när jag fixar något på en hoj, men det händer fan nästan varje gång man håller på med en bil. :hihi
Men ja, även om jag nu kan meka hojar så tar jag min nyaste hoj till verkstad emellanåt för att jag inte riktigt orkar ge mig på att kolla/justera ventiler, och jag har ju inte heller tillgång till mjukvaruuppdateringar till den, så de kan jag ju definitivt inte lägga in. Eller någon direkt koll på småsaker som ska bytas pga garantiåtgärder.
Och, visst är det sant att en del inte är skapta för att skruva själv. Bara alla sönderdragna bottenpluggsgängor vittnar ju om det. :gnissla
 

Täppas

Guest
jag har skruvat en hel del på både bilar och hojar, och tycker nog att hojar är lättare och mer tillgängliga att skruva med. Inte direkt sådär så det gör någon jätteskillnad, men det är oerhört sällsynt att jag skavt av knogarna när jag fixar något på en hoj, men det händer fan nästan varje gång man håller på med en bil. :hihi
Men ja, även om jag nu kan meka hojar så tar jag min nyaste hoj till verkstad emellanåt för att jag inte riktigt orkar ge mig på att kolla/justera ventiler, och jag har ju inte heller tillgång till mjukvaruuppdateringar till den, så de kan jag ju definitivt inte lägga in. Eller någon direkt koll på småsaker som ska bytas pga garantiåtgärder.
Och, visst är det sant att en del inte är skapta för att skruva själv. Bara alla sönderdragna bottenpluggsgängor vittnar ju om det. :gnissla

Fast sönderdragna gängor har jag fått på verkstad också och även andra incidenter som lackskador så det är inte alla "verkstadsmeckar" som är skapta för att jobba med andras prylar heller...


Ihopkrafsat från Tapatalk
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fast sönderdragna gängor har jag fått på verkstad också och även andra incidenter som lackskador så det är inte alla "verkstadsmeckar" som är skapta för att jobba med andras prylar heller...


Ihopkrafsat från Tapatalk

Ja, det är ju helt sant det med. Sambon var ju med om en hjulbult som inte var åtdragen, och dubbel mängd olja i motorn efter service på verkstad. :gnissla
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jomen som folk säger, handlar det om ventiljustering eller liknande så är det en sak. Byta olja och filter blir ju inte bättre för att en mekaniker gör det. Jag lämnar in den om det gäller saker jag inte klarar.

Mitt svar ska ses mer generellt och kanske inte specifikt på enklare saker som att byta olja och filter. Det är dock inte alla som kan göra det själv heller på rätt sätt. En service är ju lite mer än bara tappa ut oljan. Man ska ha rutin och titta på andra saker också.

Även om det är någon som kan sina saker hoppar de över vissa saker i samband med sin översyn och skötsel. Saker som en erfaren mekaniker upptäcker om han följer ett protokoll eller rutin. Har sett det mer än en gång på begagnade saker jag köpt där det funnits element av eget underhåll. Det visar sig kanske inte omgående, men över tiden när man kommer ifatt och lär känna fordonet i fråga. Då märks det hur det har blivit omhändertaget.

Med det sagt finns det ju inga garantier att inte en erfaren mekaniker inte missar något ibland. Man har ju hört en del historier genom åren. Generellt sätt tror jag dock att chansen att något missas eller görs fel är mindre än om någon själv gör det som inte är metodisk och organisatoriskt sinnad.

Jag kan också reagera på att det är dyrt med service. Men har någonstans i åtanke att de också måste ha vissa marginaler för att överleva. Givetvis finns det gränser. Man är ju inte dummare än att man kan jämföra priserna mellan olika firmor och vända sig till någon man får förtroende för.
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Har inte koll just på Z800.

Men är det justering av ventiler där man behöver lyfta kamaxlar och haka av kamkedja med mera.
Så kan det kosta en slant. Oftast är det första ventiljusteringen som man behöver göra.
På vissa motorcyklar måste man plocka ner halva hojen för att utföra det.
Det tar sin lilla tid.

Ett tips är att begära in offerter från flera företag.

Sant, men man måste skilja på ventiljustering och enbart koll av ventilspel. Kammar lyfts enbart vid behov av att schimsa om spelet.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Mitt svar ska ses mer generellt och kanske inte specifikt på enklare saker som att byta olja och filter. Det är dock inte alla som kan göra det själv heller på rätt sätt. En service är ju lite mer än bara tappa ut oljan. Man ska ha rutin och titta på andra saker också.

Även om det är någon som kan sina saker hoppar de över vissa saker i samband med sin översyn och skötsel. Saker som en erfaren mekaniker upptäcker om han följer ett protokoll eller rutin. Har sett det mer än en gång på begagnade saker jag köpt där det funnits element av eget underhåll. Det visar sig kanske inte omgående, men över tiden när man kommer ifatt och lär känna fordonet i fråga. Då märks det hur det har blivit omhändertaget.

Med det sagt finns det ju inga garantier att inte en erfaren mekaniker inte missar något ibland. Man har ju hört en del historier genom åren. Generellt sätt tror jag dock att chansen att något missas eller görs fel är mindre än om någon själv gör det som inte är metodisk och organisatoriskt sinnad.

Jag kan också reagera på att det är dyrt med service. Men har någonstans i åtanke att de också måste ha vissa marginaler för att överleva. Givetvis finns det gränser. Man är ju inte dummare än att man kan jämföra priserna mellan olika firmor och vända sig till någon man får förtroende för.


Men det beror ju lite på vad det är.
Har man tex hoppat över att byta bromsvätska, så ger det ju inga långvariga effekter på hojen.
Den brukaren som kör med gammal vätska tar ju en risk, men när den väl är bytt så är ju allt som det ska, likaså skruvar som inte kontrollerade. Har de inte lossnat så är det ju inga problem, till skillnad från tex motoroljan, som kan förkorta motorns livslängd om inte bytena sköts som de ska.

Så jag hävdar att man kan "ta igen" servicen och få ett fordon i utmärkt skick igen, så länge oljebytena är gjorda,


Skickat från min D6503 via Tapatalk
 
Last edited:
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top