8 års fängelse för våldtäkt......

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZS1000S
eus skrev:
Nej det borde inte vara dödsstraff på nåt brott

edit: Fortfarande så hjälper vare sig längre straff eller dödsstraff.

Jodå, det hjälper. Dom kan omöjligen göra om det...

Bör ju dock bara användas i solklara fall.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Micke O skrev:
Bör ju dock bara användas i solklara fall.

Som fallet med Helenemördaren.... 52-åringen.

Fattar inte varför inte de anhöriga har ihjäl gubben.

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
8 år och utvisning, skitbra! Med tanke på att tjejerna kommer att få dras med detta resten av sina liv så är 8 år ingenting för våldtäktsmannen.

Joshi

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2004
Hoj
Nada at the moment
eus skrev:
Nej det borde inte vara dödsstraff på nåt brott

edit: Fortfarande så hjälper vare sig längre straff eller dödsstraff.

Varför skulle inte dödsstraff fungera?? Om man får bort idioten så fungerar väl straffet eller?Tanken e ju att få bort individen ur samhället på bästa tänkbara sätt.

diesafe

Rocksteady Cool
Gick med
21 May 2003
Hoj
Ducce SS1000
Mavve skrev:
Som fallet med Helenemördaren.... 52-åringen.

Fattar inte varför inte de anhöriga har ihjäl gubben.

Med tanke på att 52-åringen är typ minst den femte som varit misstänkt för dessa mord så kanske en lynchmobb är lite förhastat... Fakta talks - löpsedlar från aftonbladet och expressen walks, liksom.

Jämför gärna med Tjikatilov i Sovjet där åtminstone en oskyldig avrättades för hans mord. Och då dömdes han ändå i domstol. Fast våra upplysta medborgare har givetvis bättre koll. :rolleyes:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Bikerbitch skrev:
8 år och utvisning, skitbra! Med tanke på att tjejerna kommer att få dras med detta resten av sina liv så är 8 år ingenting för våldtäktsmannen.

Vad är ett passande straff enligt dig då?

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Bikerbitch skrev:

Och att ha suttit en massa år i fängelse förändrar inte nåns liv eller?

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
utan motor, med vanliga trampor anno 1994
soppatorsken skrev:
Och att ha suttit en massa år i fängelse förändrar inte nåns liv eller?

Antingen provocerar du bara eller så vill du ha ett bra svar??

Om man är kapabel till att göra något så vidrigt mot en annan människa så är man inte riktigt riktig. Då är inte fängelse det som kanske är optimalt. Men frågan är, går det att ändra en människas syn på sina medmänniskor när han/hon visar en så pass nonchalant och rå inställning till andra?
Jag har ingen bra lösning på det. har du?

___

Det finns absolut förstagångsförbrytare som inte har på ett fängelse att göra, de som faktiskt förstår vad de har gjort. Det bästa vore om man kunde slussa ut de i en ny miljö, med andra förutsättningar där de inte skulle få ett återfall. Under andra förutsättningar kanske de inte alls hade begått det brottet.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Ok Jin Chun skrev:
Antingen provocerar du bara eller så vill du ha ett bra svar??
Nja, både och. Jag vänder mig mot att åtta år i fängelse (jag är medveten om att det inte innebär att han sitter åtta år på en anstalt men ändå)
inte är nånting som skulle påverka någon. Det är ett hårt straff, både i förhållande till andra våldtäktsdommar och hur mycket det faktiskt förändrar en människas liv.

Ok Jin Chun skrev:
Om man är kapabel till att göra något så vidrigt mot en annan människa så är man inte riktigt riktig. Då är inte fängelse det som kanske är optimalt. Men frågan är, går det att ändra en människas syn på sina medmänniskor när han/hon visar en så pass nonchalant och rå inställning till andra?
Jag har ingen bra lösning på det. har du?
Nä, det har jag inte. Om jag trodde att jag hade det så skulle jag inte sitta med det jobbet jag har idag. Men däremot tror jag faktiskt att det går att förändra en människas värderinar nästan oavsett hennes tidigare åsikter.

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Xtra Terrestrial 660
The_FacultyGirl skrev:
Våldtäktsmän ska kastreras.

Då kanske de lär sig att det inte är så jävla kul att ha deras skit inuti sig! :kulspruta .... :död

Har sett en undersökning som visar att en våldtäkt till en försvinnande liten del handlar om sex. Det handlar om makt, så en kastrering är inte lösningen, förutom för hämdbegäret då.
Å andra sidan så används kemisk kastrering, vad jag vet endast som frivillig terapi för en del som har tvångstankar om att begå dessa brott.

The_FacultyGirl

Diggar hästkrafter
Gick med
12 Sep 2003
Stockholm, västerort... och emellanåt i södra skån
Hoj
Hade en CBR 600f -93 (blev stulen). Nu är det svart 850 som gäller!
supernaut skrev:
Har sett en undersökning som visar att en våldtäkt till en försvinnande liten del handlar om sex. Det handlar om makt, så en kastrering är inte lösningen, förutom för hämdbegäret då.
Å andra sidan så används kemisk kastrering, vad jag vet endast som frivillig terapi för en del som har tvångstankar om att begå dessa brott.

Stämmer säkerligen... men det är med den han våldtar, det är med den han förstör en annan människas liv. Och med tanke på att det oftast är det som håller en man mest kär så ja...

Kastrerar man så lär ju han ifs bli ännu mer hämndlysten. Men jag gillar tanken ändå..

Eller om man säger så då - de förtjänar att kastreras. :mad:

Blackadder

Professionell fegis
Gick med
4 Apr 2003
Hoj
a
Döda dom, döda dom allihopa, mördare, våldtäktsmän och hela skiten.
Ja menar vi som läser saftonbladet och sexspressen (vi gör vad som helst för att sälja lösnummer) vet ju vilka dårarna är så det är ju bara å ha ihjäl dom hela bunten, summarisk och rakt av! Jag menar det är ju bara å kolla på löpet så vet man vilka dom skyldiga är ju, hur svårt kan det va. Skit i domstolar å sånt tar ju bara en massa tid.

Nä, rigga upp en slaktplats på plattan och direktsänd avrättningarna så skrämmer vi säkert skiten ur alla potetiella mördare och våldtäktsmän för all framtid.

Är det så vi ska ha det? Om en person har dödat en annan så ska vi "samhället" mörda den jäveln flera gånger om. Om någon var våldtagit någon så ska vi "samhället" se till att kränka den jäveln i minst 30 år etc etc!

Tja, om allt va så himla svart och vitt som det är på saftonbladet och sexspressen (vi gör vad som helst för att sälja lösnummer) så kanske vi ska se till att skaffa dödsstraff. Själv tänker jag flytta till ett land befolkat av mindre idioter om detta genomförs i sverige...

Själv tänker jag fortsätta och tro på en gråskala. Att domstolsväsendet är till för att skydda individer, både offer och brottslingar. Att de utdömmer straff efter de fakta och omständigheter som framställs för dem. Att de tänker på samhällets bästa i alla lägen men inser att de bara kan döma efter de lagar som finns.

Men vad vet jag, jag är ju rätt naiv av mig.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Bra sagt blackadder!! :tummenupp

Man kan bli jäkligt förbannad när man hör en orättvis dom, men man ska nog försöka se genom alla skriverier och tro på att domstolarna inte sitter och gör medvetna fel hela dagarna, bara för att jävlas med brottsoffrena...

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln