8 NOV Gran Premio Motul de la Comunitat Valenciana

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Poängen är väl att det förhastade oproportionerligt höga (enl en majoritet) straff Rossi tilldelats av RD behöver just överklagas
Enligt vilken majoritet? Rossifansen?
Både race direction & FIMs delegater på Sepang ansåg att det var korrekt. Nu anser alltså CAS att det inte finns så mycket fog för en granskning att straffet som ålagts inför Valencia skulle hävas.
Tycker de instansernas beslut väger tyngre.

Jag undrar samma sak - vilken majoritet...? De som skriver på sporthoj...? De som skrivit under den så kallade petitionen...?

Jag och en gammal kollega hade en intressant diskussion om denna "majoritet" då båda noterat precis samma sak. En snabb koll på diverse internetforum antyder genast att majoriteten tycker att VR bestraffats helt felaktigt och alldeles för hårt. Dock, en snabb gallup bland de som jobbar i MotoGP-depån och bland de journalister som kan anses som någorlunda seriösa antyder det precis motsatta - i stort sett samtliga tycker att bestraffningen är helt korrekt och väl avvägd. Mycket märkligt...

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Alltså CAS har beslutat att inte skuta upp Rossis straff tills efter utredningen, alltså får Rossi starta sist i Valencia, det är redan beslutat.

Dock har de inte tagit ett beslut i självaste utredningen om Rossi gjorde fel eller ej, det kommer ta längre tid. Alltså de kan komma att bestämma i efterhand att Rossi inte ska få något straff för händelsen eller att han ska få ett större straff (osäker på om de kan ge större straff), vilket är ju lite lustigt eftersom man inte direkt kan ta tillbaka ett mästerskap i efterhand.

http://www.tas-cas.org/fileadmin/user_upload/Media_Release_4259_0511.pdf

Last edited:

Smagatusk

Guest
Jag undrar samma sak - vilken majoritet...? De som skriver på sporthoj...? De som skrivit under den så kallade petitionen...?

Jag och en gammal kollega hade en intressant diskussion om denna "majoritet" då båda noterat precis samma sak. En snabb koll på diverse internetforum antyder genast att majoriteten tycker att VR bestraffats helt felaktigt och alldeles för hårt. Dock, en snabb gallup bland de som jobbar i MotoGP-depån och bland de journalister som kan anses som någorlunda seriösa antyder det precis motsatta - i stort sett samtliga tycker att bestraffningen är helt korrekt och väl avvägd. Mycket märkligt...

Hade varit intressant att se vilka team killarna i depån jobbar för samt vilken nationalitet det var på journalisterna.

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Snart daga för träning 1! Vem blir den att ta rossis plats i kvalet? Lyckas SR?

Cidar, jobbar du hemma kompis? Själv möte kl 8 om exjobb sen tillbaka hem!!

Jag tror Lorenzo kommer 2 och Rossi 8. Lorenzo kommer med 80% sannolikhet bli mästare, Gud va ja hoppas att statistiken hat fel och Rossi kan lyckas ändå:)

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
ja det vore najs... :(
Vabbar... ska försöka slänga ett öga på träningen också.
Hoppas Lorenzoni får kedjebrott... och pyspunka... hela tiden...

Last edited:

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
Snart daga för träning 1! Vem blir den att ta rossis plats i kvalet? Lyckas SR?

Cidar, jobbar du hemma kompis? Själv möte kl 8 om exjobb sen tillbaka hem!!

Jag tror Lorenzo kommer 2 och Rossi 8. Lorenzo kommer med 80% sannolikhet bli mästare, Gud va ja hoppas att statistiken hat fel och Rossi kan lyckas ändå:)

Jag tror att jag tar fikapaus runt 09:55 :D

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
NU KOM DE, "jag tror inte att det var en spark utan en skjuts för att låta mig vara" bra Niko!:klappar:klappar

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
Fråga.. Kommer Rossi få köra kval eller är bara träning? Hans tid räknas ju inte ändå.. Så hur blir det? :)

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Skapligt svettig räddning av MM på den lowsidern! :tummenupp

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Fråga.. Kommer Rossi få köra kval eller är bara träning? Hans tid räknas ju inte ändå.. Så hur blir det? :)

Intressant fråga. Jag är 99.9% säker att VR får köra kval trots bestraffningen. Känns som vi skulle höra/läst om det annars :tummenupp

Smagatusk

Guest
NU KOM DE, "jag tror inte att det var en spark utan en skjuts för att låta mig vara" bra Niko!:klappar:klappar

Han sa även senare "skyddet för bromshandtaget är till för att skydda vid kontakt, inte från sparkar".

Jag klarar fan inte av att se varken Rossi, Lorenzo eller Marquez utan att bli irriterad. Speciellt inte de senare två. Skönt att det är sista racet så man kan ta nya tag i TV-soffan nästa säsong. Utan Viasat, utan Niko och med Pedrosa i storform.

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
ja det vore najs... :(
Ja det vore själva fan om han inte insett att det var förhastat att gå på som han gjorde. Kan ju vara så att viasat fått motta en hel del kritik för hans raljerande och hotat med foten.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Jag har inte hört nått, men varför kvala om hans tid ändå inte gills??

Alatalo, va händer?

Därför att straffet är utdömt till placering på grid. Inte att han ska straffas med mindre körtid än dom andra innan tävling.
Så han har ju alltså ett pass mer än dom andra på att göra tester och lösa problem.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag har inte hört nått, men varför kvala om hans tid ändå inte gills??

Alatalo, va händer?

Rossi sa i intervjun igår att han ville kvala för att dels förbereda sig som vanligt och dels att se hur konkurrenskraftig han är gentemot de andra.

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
Jo det förstår jag med att han vill, men det är mycket som man vill. Märklig lösning men ändå inte:)

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC