8 NOV Gran Premio Motul de la Comunitat Valenciana

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Rossi har ju absolut ingen anledning att göra annat på träningarna än att finlira med inställningarna för att få en så snabb hoj till racet som möjligt, right?
Låt säga att han också använder kvalet - som för honom är helt utan betydelse - i detta sökande efter bästa racefart och då kör en sekund långsammare än topp fems kvaltider och då kanske skulle vara "i vägen" för Lorre ute på ett snabbt varv, vad händer då?

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Om Rossi skulle vara "i vägen" för Lorre ute på ett snabbt varv, vad händer då?

Först kommer läppen, sedan kommer oturen och sist kommer alla Rossi-fans som molzzon älskar:fyllisar

Men eftersom Rossi är så jeffla snabb så är Lorenzo i vägen för Rossi som kommer klyva spanjacken som en pizzaslicer delar en Capricciosa, :jäs

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det konstiga med hela CAS biten är ju att en sådan instans finns alls.
De som bedömts vara bäst att bedöma sporten MotoGP enligt gällande regler sitter i MotoGP's RD.
Att man då kan överklaga till en instans, CAS, som ju förmodligen är SÄMRE att bedöma MotoGP är ju i sig märkligt. :va

-"Du är bra på att bedöma min sport så jag vill att någon sämre bedömer istället."

Fast CAS är ju främst inriktade på hur processerna kring bestraffningar har gått till och vad som utdömts i förhållande till tidigare bedömningar osv. OM jag fattat rätt.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Rossi har ju absolut ingen anledning att göra annat på träningarna än att finlira med inställningarna för att få en så snabb hoj till racet som möjligt, right?
Låt säga att han också använder kvalet - som för honom är helt utan betydelse - i detta sökande efter bästa racefart och då kör en sekund långsammare än topp fems kvaltider och då kanske skulle vara "i vägen" för Lorre ute på ett snabbt varv, vad händer då?

Han skulle få ytterligare bestraffningar, han fick ju en penalty point för exakt det på Misano och det var inte en sekund utan väldigt subtilt. De är hårda på just hur man för sig på banan speciellt vid kval.

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Han skulle få ytterligare bestraffningar, han fick ju en penalty point för exakt det på Misano och det var inte en sekund utan väldigt subtilt. De är hårda på just hur man för sig på banan speciellt vid kval.

Ja okej, men på Misano slog han av efter att han kört färdigt och kvalet avflaggat.

I mitt exempel gör han ju bara vad som för honom är viktigast - att skaffa data till snabbt racetempo.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ja okej, men på Misano slog han av efter att han kört färdigt och kvalet avflaggat.

I mitt exempel gör han ju bara vad som för honom är viktigast - att skaffa data till snabbt racetempo.

Nä, var väl inte avflaggat, då hade han inte blivit bestraffad. Han hade missat sitt sista varv och slagit av i racelinjen när Lorenzo var på sitt sista.

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50

Så länge VR kör ett flygande varv (kör snabbt) så spelar det ingen roll om han är tex 1s snabbare. Då får JL planera och starta varvet med en lucka. Det är mer påtagligt när det är F1, då jobbar de hårt med luckor osv.

Om VR däremot åker och vilar sig ett varv inför nästa satsning och han är i vägen så bestraffas han så klart. Tror dock knappast att VR vill få strålkastarna riktade mot sig genom att göra en sån manöver med vilje.

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Så länge VR kör ett flygande varv (kör snabbt) så spelar det ingen roll om han är tex 1s snabbare. Då får JL planera och starta varvet med en lucka. Det är mer påtagligt när det är F1, då jobbar de hårt med luckor osv.

Om VR däremot åker och vilar sig ett varv inför nästa satsning och han är i vägen så bestraffas han så klart. Tror dock knappast att VR vill få strålkastarna riktade mot sig genom att göra en sån manöver med vilje.

Jo, men om han nu gör det enda intressanta för honom, att försöka hitta en snabb raceseup, och de andra kör för snabba kvaltider, så brukar det vara som att jämföra tiderna från en normal fp4 med q2. För t.ex. DP skiljde det ~1.5 sek på Sepang.
Skillnaden skulle kanske göra att han var i vägen utan att kunna anklagas för att göra det medvetet, det är så jag menar.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Han måste väl ändå visa att han klarar 107%-regeln? :p

Jag har för mig att 107% regeln gäller under alla träningar. Alla som är inom 107% av bästa tid under en enda träning och vilken träning som helst anses snabb nog för att få starta i racet.

För övrigt, säkerhetsarrangemangen runt Yamahas och Hondas depåboxar är rigorösa. Det har tydligen kommit in hot i båda riktningar och därför patrulleras både fram- och baksida av X antal vakter. Tråkigt men sant.

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
För övrigt, säkerhetsarrangemangen runt Yamahas och Hondas depåboxar är rigorösa. Det har tydligen kommit in hot i båda riktningar och därför patrulleras både fram- och baksida av X antal vakter. Tråkigt men sant.

Fy för, när racing börjar likna fotboll :gråta

Gixxlito

Söker klokskap
Gick med
17 Dec 2006
Hoj
Caddy -67 och Monark -49 125 cc
Fy för, när racing börjar likna fotboll :gråta

Precis min tanke, kan man lösa det så här enkelt tro?

Vid vakten:

- Vilket fotbollslag håller du på?
- Naturligtvis blablabla!
- Sorry, du kommer inte in, nästa.

-Vilket fotbollslag håller du på?
-Fotboll, vad är det?
-Välkommen, ha en trevlig dag!

:va

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ett antal med och utan motor
Jag är väldigt besviken på det beteende som de sista veckorna uppvisats av VR, MM och även JL. I min värld har racing varit en av de få arenor där man inte kommit någon stans med fusk, pajasfasoner och bjäbbande i pressen. Fram tills nu då, får tilläggas.

För racets skull hoppas jag på DP, för mästerskapets del är det sak samma. Vinner JL eller VR kommer det i min bok ändå inte uppfattas som en genuin mästerskapstitel. För mycket skit har flutit i floden på vägen fram till Valencia.

Zarco är sedan veckor klar i 2, och det skulle inte förvåna mej om Kent missar öppet mål även denna gång i 3, även om det med hans talang och cykel egentligen borde vara omöjligt att inte ta 2 poäng.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Inte för att det har ngn betydelse men Pirro borde väl åka på samma straff som rossi åkte på i italiens gp!

Guinness

PAIN HURTS
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Aprilia RSV4R, Ducati 900 SS
Hahaha kommentatorerna på BT Sport säger att det kommer nog komma regeler emot vingar på hojarna.
"Look at that Ducati, It looks more like a snowplow than a motorcycle" :D

FP3
1. Ianonne
2. Rossi
3. MM
4. JL

Och JL skakar på huvudet..

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Inte för att det har ngn betydelse men Pirro borde väl åka på samma straff som rossi åkte på i italiens gp!

Det kommer han garanterat att göra!

JL är sjukt irriterad och om han låter en incident kan påverka honom så mycket så blir det svårt.
Fan vad Rossi ler gött just nu:)

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Jag är väldigt besviken på det beteende som de sista veckorna uppvisats av VR, MM och även JL. I min värld har racing varit en av de få arenor där man inte kommit någon stans med fusk, pajasfasoner och bjäbbande i pressen. Fram tills nu då, får tilläggas.

Håller med men både Jorge och Vale är värdiga mästare. VÄLDIGT tråkigt att det blev som det blev men som några nyktra regelnissar påpekat här så är regler till för att följas och då är det flest poäng i slutet som ger titeln inte vem som är mest "värdig" att ta den...

JL är sjukt irriterad och om han låter en incident kan påverka honom så mycket så blir det svårt.
Fan vad Rossi ler gött just nu:)

Fast det var ju Rossi som lät sig påverkas av Marques senast så jag vill helst inte vara skadeglad. Må bäste man vinna. :tummenupp

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
För racets skull hoppas jag på DP, för mästerskapets del är det sak samma. Vinner JL eller VR kommer det i min bok ändå inte uppfattas som en genuin mästerskapstitel. För mycket skit har flutit i floden på vägen fram till Valencia.

Jag hoppades egentligen hela vägen att Rossi skulle vinna mästerskapet, men just nu känns MotoGP inte roligt på något sätt. Framförallt är jag mycket besviken på Rossi, som borde ha vetat bättre efter 20 säsonger i GP-cirkusen. Kommer antagligen se racet i morgon ändå, men som du säger, oavsett vem som tar titeln så kommer det inte kännas som något att fira.

Precis som du hoppas jag också att Pedrosa tar hem detta racet Han har alltid varit lite av en smygfavorit, och hans avsaknad av stora känsloyttringar har ju varit en stor fördel för hans anseende i den här historien.

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Fast det var ju Rossi som lät sig påverkas av Marques senast så jag vill helst inte vara skadeglad. Må bäste man vinna. :tummenupp

Jo absolut men nu är det ju äpplen och päron. VR påverkades flera varv under ett race.
JL under FP3 en kurva där det var väldigt många förare.

Pirro kommer säkert att bestraffas men när Pirro kollade bakåt så var det väldigt många förare bakom honom som körde långsamt och han kanske inte såg JL. Men det spelar nog ingen roll, han körde på idealspåret i låg fart och var i vägen för en som körde snabbt. Så det blir nog säkerligen bestraffning.

Antares201

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2014
Hoj
1991 Honda VFR
Jag har för mig att 107% regeln gäller under alla träningar. Alla som är inom 107% av bästa tid under en enda träning och vilken träning som helst anses snabb nog för att få starta i racet.

Så det bästa Rossi kan göra är att köra 8 % snabbare än Lorenzo på träningarna så att han inte får starta i racet! :fakta

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati