Old Badger
SportHojsentusiast
Efter några dagar i Barcelona så är man på plats i Valencia.
Bra väder och inga svenska kommentatorer att störa sig på
BT Sport är ett alternativ om man inte har lust att dra till Spanien...
Efter några dagar i Barcelona så är man på plats i Valencia.
Bra väder och inga svenska kommentatorer att störa sig på
Om Rossi skulle vara "i vägen" för Lorre ute på ett snabbt varv, vad händer då?
Det konstiga med hela CAS biten är ju att en sådan instans finns alls.
De som bedömts vara bäst att bedöma sporten MotoGP enligt gällande regler sitter i MotoGP's RD.
Att man då kan överklaga till en instans, CAS, som ju förmodligen är SÄMRE att bedöma MotoGP är ju i sig märkligt.
-"Du är bra på att bedöma min sport så jag vill att någon sämre bedömer istället."
Rossi har ju absolut ingen anledning att göra annat på träningarna än att finlira med inställningarna för att få en så snabb hoj till racet som möjligt, right?
Låt säga att han också använder kvalet - som för honom är helt utan betydelse - i detta sökande efter bästa racefart och då kör en sekund långsammare än topp fems kvaltider och då kanske skulle vara "i vägen" för Lorre ute på ett snabbt varv, vad händer då?
Han skulle få ytterligare bestraffningar, han fick ju en penalty point för exakt det på Misano och det var inte en sekund utan väldigt subtilt. De är hårda på just hur man för sig på banan speciellt vid kval.
Ja okej, men på Misano slog han av efter att han kört färdigt och kvalet avflaggat.
I mitt exempel gör han ju bara vad som för honom är viktigast - att skaffa data till snabbt racetempo.
Rossi har ju absolut ingen anledning att göra annat på träningarna än att finlira med inställningarna för att få en så snabb hoj till racet som möjligt, right?
Låt säga att han också använder kvalet - som för honom är helt utan betydelse - i detta sökande efter bästa racefart och då kör en sekund långsammare än topp fems kvaltider och då kanske skulle vara "i vägen" för Lorre ute på ett snabbt varv, vad händer då?
Så länge VR kör ett flygande varv (kör snabbt) så spelar det ingen roll om han är tex 1s snabbare. Då får JL planera och starta varvet med en lucka. Det är mer påtagligt när det är F1, då jobbar de hårt med luckor osv.
Om VR däremot åker och vilar sig ett varv inför nästa satsning och han är i vägen så bestraffas han så klart. Tror dock knappast att VR vill få strålkastarna riktade mot sig genom att göra en sån manöver med vilje.
Han måste väl ändå visa att han klarar 107%-regeln?
För övrigt, säkerhetsarrangemangen runt Yamahas och Hondas depåboxar är rigorösa. Det har tydligen kommit in hot i båda riktningar och därför patrulleras både fram- och baksida av X antal vakter. Tråkigt men sant.
Fy för, när racing börjar likna fotboll
Inte för att det har ngn betydelse men Pirro borde väl åka på samma straff som rossi åkte på i italiens gp!
Jag är väldigt besviken på det beteende som de sista veckorna uppvisats av VR, MM och även JL. I min värld har racing varit en av de få arenor där man inte kommit någon stans med fusk, pajasfasoner och bjäbbande i pressen. Fram tills nu då, får tilläggas.
JL är sjukt irriterad och om han låter en incident kan påverka honom så mycket så blir det svårt.
Fan vad Rossi ler gött just nu
För racets skull hoppas jag på DP, för mästerskapets del är det sak samma. Vinner JL eller VR kommer det i min bok ändå inte uppfattas som en genuin mästerskapstitel. För mycket skit har flutit i floden på vägen fram till Valencia.
Fast det var ju Rossi som lät sig påverkas av Marques senast så jag vill helst inte vara skadeglad. Må bäste man vinna.
Jag har för mig att 107% regeln gäller under alla träningar. Alla som är inom 107% av bästa tid under en enda träning och vilken träning som helst anses snabb nog för att få starta i racet.
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|