80 talet, Sveavägen

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tjena.

Metin har avancerat ytterligare, VD på Brabil med viss styrning över andra VD:ar i bolaget. Han köpte en Katana för 2 år sen som han fixade upp men tidens knapphet gjorde att han sålde den vidare...tyvärr. Jag ska varva hojen nedanför hans fönster och se reaktionen:tungan

Metin ja! Det var ju en ikon i storhet med Lonny Blomberg och Reisten på 80-talet! Hur kunde jag glömma :va

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Det ska jag berätta för dig!

Ett Lycra - plagg vid namn "Body" som knäpptes i skrevet med en konstruktion
som var fullkomligt ohanterlig, särskilt i kombination med
alkohol hade en naturlig plats i våra garderober.

".

Jag förstår att du tycker 80-talet var jobbigt...

Var det ingen som berättade för dig att "Body" var ett plagg för tjejer?:D
På en tjej är det ett väldigt praktiskt plagg, jag saknar faktiskt det.

Hur det fungerar på en kille vet jag inget om, men det kanske du kan berätta mer om... eller nej gör inte det.

Johan31

Medlem
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Suzuki RGV 250 VJ23, Honda RC45, Suzuki GSX-R 750, Suzuki GSX-R 50, Kawasaki Ninja 400, Suzuki RMZ 450
Tjena.

Metin har avancerat ytterligare, VD på Brabil med viss styrning över andra VD:ar i bolaget. Han köpte en Katana för 2 år sen som han fixade upp men tidens knapphet gjorde att han sålde den vidare...tyvärr. Jag ska varva hojen nedanför hans fönster och se reaktionen:tungan

Jaha...ja där ser man....Ja se till att "sukta" "slips-nissen" ordentligt!!:D

Dr.Bike

Guest
Jag förstår att du tycker 80-talet var jobbigt...

Var det ingen som berättade för dig att "Body" var ett plagg för tjejer?:D
På en tjej är det ett väldigt praktiskt plagg, jag saknar faktiskt det.

Hur det fungerar på en kille vet jag inget om, men det kanske du kan berätta mer om... eller nej gör inte det.

HAHA! :rofl

Där åkte jag dit, gissar jag... ;)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har faktiskt ett autografförsett reklamvykort där Fernström sitter på en Suzuki från hojmässan -83! :tungan
Det ska jag fan sätta upp i garaget! Tack!

Varför tror du jag är med på bilden, det har jag med :D (dock ser det ut att vara slutet på 70talet med tanke på min ringa ålder)
Hittar jag det ska jag banne mig sätta upp det i vardagsrummet.

Lokatobbe

Sponsra? Ja tack, alla bidrag uppskattas
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Surgixxer+Race 6"a-09
Ikväll har jag varit på Sveavägen live och jag måste nog ta hojen upp en onsdag. Villken tid brukar folk samlas där typ och när skingras ni ?

Bifogat

• Sveavägen MC.jpg
    Sveavägen MC.jpg
    42.1 KB · Visningar: 375
  • Sveavägen MCD.jpg
    Sveavägen MCD.jpg
    45.2 KB · Visningar: 431
Last edited:

Marinus

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2007
Hoj
Multistrada v4s
Härliga minnen kommer upp i huvvet när man läser tråden.

Man va 16 och satt där med sin GT125:a med toppkåpa, vindbrallor och Yamaha-jacka och simpson-hjälm...

Nån mer som minns den där galna finnen som körde om alla "r-hojjar" med (nästan) knät i backen på yttern i klaratunneln på sin guldvinge samtidigt som han tände en cigg ?

ISR-Otto som ALLTID fick motorhaveri när man var ute på en sväng...

Alla som jobbade på Mc-budet (inkl. jag själv) åkte ner å hängde på Mc-D efter "jobbet" och va clown i bassängen eller startnisse på Kista.

Lenita som hade gipsat ben och hade en ställning hon la upp benet på vid blinkersen fram.

RD-Micke och hans hockeyfrilla.

Lotti och Isa som jobbade på fiket Tidelius. :tuttar

Sen tidigt 90-tal när Pippi la hojnyckeln på McD-brickan och nån skriker "race på Kista!!!) och han skickar allt i papperskorgen och springer ut å ska starta hojjen...löningshelg och fullproppat med folk inne på McD så står han å välter
korgen upp å ner...han hittade den till slut.

Samma Pippi står på McD och tycker det låter konstigt om motorn (tidig gsx1100r) och river toppen med verktygen som finns i den lilla lilla påsen under sadeln, fan va vi garvade...sen skrek nån "race på Kista" lagom till han hade fått ihop toppen igen, och vevstaken tittade ut genom blocket vid Norrtull. :yoparty

Killen som hade hyrt en Intruder 1400 (tror jag det va) från Auto-sport och hade låst! den med ett granitlås, och när han skulle där ifrån så hade han självklart glömt bort låset i bakhjulet å stog å varvade som fan tills det smällde och låset trasslade duktigt in sig i ekerfälgen...fan på McD gjorde man inte bort sig frivilligt...många drog därifrån med stödet fortfarande nere. :rolleyes:

Mac-tennis föds...en ihopskrynklad pappersmugg å 2 McD-brickor.

Stålis oranga GSX-R som gick som fan, Boggen köpte den sen...

Leon som skjutsade runt nån böna på stan och hans tjej (som är polis) fick syn på honom och kommer in med piketen på sveavägen å skäller ut han efter notor framför alla, fan va vi garvade.

Har fler minnen, men det skulle ta lååång tid att skriva...

Drutten (rip), Pfeffer, EU, Batti, Chrille (rip), Larsson, Lavi och många andra, fan va kul det var...fortfarande den bästa tidsperioden i mitt liv...skulle va kul med en återträff !!!!

Janne_1956

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1100-89
Har lyckats missa denna tråd förrut men kan bara säga att det helt klart är den mest roande jag läst under mitt dryga år på SH.

Vilka nostalgikickar den ger när man läser om Sveavägen där man hängde en del med mina GSX 1100-81 x 2 och senare Gixxer 1100:an, samlingarna vid Wennergren och den enormt snabba tömningen därifrån för snabb transport till Kistarakan och racen där. Ibland så kunde racen pågå en dryg timme och ibland kom farbror blå ganska omgående. Man kom hur som helst ofta hem nattetid efter dessa race.
Minns också som någon nämnde en gång när farbror blå kom (såg faktiskt ut som en riktig julgris den ena) och började veva med batongerna, vid detta tillfälle körde dom dessutom på en ung kille med en 125:a som hamnade under bilen, killen var helt vettskrämd över situationen. Normalt så är jag en ganska fridsam person men jag har många gånger funderat på varför dessa poliser inte fick "mothugg" av alla oss som såg denna totala idioti. Alla andra gånger så räckte det med att slå på blåljusen när dom kom för att alla skulle skingra sig lugnt och sansat, tydligen inte denna gång :(
Brostugan var också kul och även Biskopsudden där man träffades innan Brostugan blev träffhaket.

Nostalgi är kul men ska ju inte hindra utvecklingen, men visst saknar man som 50-åring denna tid lite när allt var så mycket mer lättsamt och enkelt.
Och vilket fordon skulle man välja idag, Camaron eller Gixxern? :D

peterz

Gixxer rules...
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
GSX-R750 Streetfighter
Lenita som hade gipsat ben och hade en ställning hon la upp benet på vid blinkersen fram.

RD-Micke och hans hockeyfrilla.

Drutten (rip), Pfeffer, EU, Batti, Chrille (rip), Larsson, Lavi och många andra, fan va kul det var...fortfarande den bästa tidsperioden i mitt liv...skulle va kul med en återträff !!!!

Denna tråd är riktigt skön läsning, känner igen många av namnen du skriver om! Rd-Micke & hans polare "Mange" åkte mycket med dem. Lotti minns man också hon satt därbak en hel del :) Måste försöka scanna i lite bilder från den tiden!

peterz

Gixxer rules...
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
GSX-R750 Streetfighter

Känner du igen Lotti :tummenupp

Lite fina bilder på Katanor:)

Någon som känner igen snubben i konan...

Bifogat

• Lotti&jag_mini.jpg
    Lotti&jag_mini.jpg
    106.2 KB · Visningar: 840
  • Rosa_Katanor_mini.jpg
    Rosa_Katanor_mini.jpg
    137.3 KB · Visningar: 753
  • Katana_80talet_mini.jpg
    Katana_80talet_mini.jpg
    137.8 KB · Visningar: 740
  • Mange_80talet_mini.jpg
    Mange_80talet_mini.jpg
    78.7 KB · Visningar: 794

Katanapilot

Loud pipes save lives
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Katana No146 1428cc. GSX-83 1168cc.Hayabusa -00

Känner du igen Lotti :tummenupp

Lite fina bilder på Katanor:)

Någon som känner igen snubben i konan...
De båda rosa katanorna kommer från Oskarshamn ,väldigt läcker färg för snart 20 år sedan:) Idag kan man åka Kat med orginallack och folk tittar efter en i alla fall.:tungan

Rider71

BikeKnight
Gick med
13 Oct 2003
Hoj
GIXXER 1100
Svar 80-talet på Sveavägen !!!

Tjena Hojbröder o Hojsystrar !

Jaa, det var när Samanta Fox o Europe var poppis och på filmduken var det Demi Moore o Arnold Schwarzenegger......hetaste möblerna var svarta skinnsoffor o svartpolerade bokhyllor o sängar med inbyggda klockradio´s....
.....motorer, raggare, samt knuttar som regerade gatorna och i betydligt större antal samlades på stan runt omkring i landet "DET VAR TIDER DET"
såna som troligen aldrig kommer igen trååkigt nog !!!

"LEVE 80-TALET"

Hojkramar......Hårdrocksknutten :yoparty

Toya

Med Lem
Gick med
15 Jun 2007
Hoj
Aprilia Touno V4
Är det ingen som kan skanna och lägga in lite coola bilder på nån neonrosa KATANA eller något annat som var popis på den tiden .Fins det kvar några 80 talsbyggen

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati