80 talet, Sveavägen

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
tror nästan alla som körde hoj då var till MCDonald på Sveavägen..själv höll jag till där under åren 80-83.. kul hade vi.. kommer ihåg han som sa att man inte kunde "slå runt" med en GSX1100..han lyckades över förväntan..

Lite OT här men jag blev lite nyfiken...

På den gamla goda tiden vad fick man pröjsa för försäkring på katana hojarna ??
Och även andra sk högprestandahojar..?

// Tobbe
Vet inte vad Katana´n kostade att försäkra.

Kawasakti Z1000 -78 (82 hk) ca 1000 SEK år/hel/hel Folksam, Suzuki GS100E (90 hk) ca 1200 SEK år/hel/hel Folksam HondaCBX -80 ca 1900 SEK år/hel/hel Folksam (1983)

försäkringen kostar är idag på en Honda CBX -80 1389 SEK år/hel/hel (classica Bilsport o Mc).

ronnyracer

Ny medlem
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Katana 1428 + Honda XR 640
Old School i Härnta

Allt var inte bättre förr...

Tommys Sukka är på väg att plockas ihop efter några törnrosa år.
1570 cc blir det!

Ska själv få ihop min 1428 och lyfta in i Åsell:s svarta katt!

Åsell själv kommer ut ur garaget med 1500 cc och en herrejösses topp!

Sen blir det muller på Nybron igen!

Hoppas fler med stil (läs gamla Suzuki) kan sluta upp...

Hälsningar Ronny

Ja me! Fick gåshud när Tommy kom glidandes på sin feta gula GSX "2X750" nerför Nybrogatan i H-sand. Har aldrig viljat ha ngn annan hoj egentligen..

Lancer

Ny medlem
Gick med
20 May 2006
Hoj
Kawasaki Z1000-14
80-talet

Fan vilken skön läsning. Hängde själv där med min GSXR 750 som en gammal firma Fastbike hade gjort i ordning, gick ganska bra faktiskt. Det va kul att hjula förbi mc-donalds på kvällarna och recen ute vid kista glömmer man inte. Bodde i Norrtälje på den tiden så det är inte många namn man minns, men Johan (tror jag han hette ) (hade en del buisness ihop hehe),Berra och en del katana åkare "make my day" en gul och en flouruserande mm jävligt kul var det. En polare tog hem en 1100R från orientexpress för att knäcka 300km/h vallen 1987 skulle visst testas tillsammans med RedLine Yammahan frz 1000 tror jag det var. Just den 1100 Ren åkte jag på bakhjulet i 200km/h med för första gången det var en häftig känsla att ta ner den sen inte den bästa väghålningen "våbbla är skönt" he he.:yoparty Minns en anna gång när vi åkte från "svea" till västerås var nog 30 talet hojar låg på ca 150-160 och vart omkörd av Lenny,Lonny på en katana ( tror jag han hette vet ej) på bakhjulet och skjuts hade han, han åkte nog fan flera km på slangen det var häftigt på den tiden. Ja det finns nog mycket att berätta om man sätter sig ner o funderar. Hur som helst lappen rök 91 hojen såldes. Sedan följde hus och familj. Köpte en hoj igen 2006 och det var lika kul som förr fast man åker nog bra mycket lugnare nu. Sänd gärna in fler minnen:tummenupp

Last edited:

Dr.Bike

Guest
Varför kan det inte vara så nu för tiden, vad har hänt?! :huvet

Det ska jag berätta för dig!

För att 80-talet sög värre getpung än 70-talet när man tänker på hur folk såg ut och betedde sig! :D och, visst är det ofattbart att:

Vi på fullt allvar trodde att George Michael var hetero.

Vi köade utanför telefonautomater varje gång vi ville ringa hem.

Seglarskon betraktades som "klassisk" och "tidlös"

En krusig permanent ansågs vara en trendig frisyr - både på tjejer och
killar.

Dirty Dancing stjärnan Patrick Swayze betraktades som supersexig.

Ett Lycra - plagg vid namn "Body" som knäpptes i skrevet med en konstruktion
som var fullkomligt ohanterlig, särskilt i kombination med
alkohol hade en naturlig plats i våra garderober.

Axelvaddar, ju större desto bättre, gav oss en naturlig siluett.

Mascaran inte skulle vara svart utan ha samma färg som ögonen - blå, grön
eller brun.

En bit kassler med ananasskiva betraktades som exotisk och att alla
maträtter som innehöll ananas hette någonting med Hawaii.

Den lyxigaste förrätten var räkcocktail och den flottaste efterrätten glace
au four.

Vi fick inte hoppa på golvet när vi lyssnade på musik - då blev det hack i
skivan.

Det fanns en särskild möbel att förvara skivspelaren på, den kallades
stereobänken.

Vi gick med i bokklubbar, skivklubbar och samlade på receptkort som vi
förvarade i speciella boxar.

Det gick rykten om att Michael och Janet Jackson var samma person.

Det vita mirakelmedlet Tippex var det enda sättet att åtgärda stavfel.

Vi trodde att vi skulle få HIV vid blotta anblicken av Jacob Dahlin och
Sighsten Herrgård.

Tights och storskjorta var en naturlig kombination.

Våra finaste tavlor förställde kyssande par i solnedgång, gråtande clowner
och galopperande enhörningar.

Vi gick och tränade med stringtrosor utanpå gympadräkten.

"jag skriver en check" var en vanlig replik i shoppingsammanhang.

Snabbmat var detsamma som "en grillad med mos".

Fist Woman

Guest
Dr:n har förvisso rätt men...
... fanns väl större problem än så, 80-talet var inte bara 1986 -1989.

MAn fick styrslag av tjälskott så att tummarna slog i tanken

Visiren blev repiga bara av att titta dem

250 (på mätaren) var en grymt hög fart

HAndskar, skinnställ och stövlar läckte vatten som en snustorr furu-Eka.

En offroadare var sällan på mer än 25 hk

Det är bara patetiskt att titta bakåt.

Livet finns kvar framför oss, fast när jag tänker efter så finns det nog inte alls.

Det som har varit finns inte...
Det som skall komma finns ju inte heller..
Och hur kort är just nu? En sekund, eller en hundradels sekund? Nä fan det finns nog inte det heller....

Skål!

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Det ska jag berätta för dig!

För att 80-talet sög värre getpung än 70-talet när man tänker på hur folk såg ut och betedde sig! :D och, visst är det ofattbart att....

Right on target :tummenupp

Med tanke på hur folk såg ut överlag när det var som värst så är det väl ett smärre mirakel att det inte blev lagstiftat om obligatorisk användning av solglasögon för att rädda både syn och psyke, även om 3D glasögon hade passat in bättre :D

Fast även om du har rätt så var folk överlag rätt mysiga då, och allt våld var både betydligt mildare och mer avlägset. Det var ett rätt "ballt" (passande uttryck va?) årtionde att få uppleva, både motormässigt och musikmässigt, och jag är iaf glad att jag var med då :)

Vore faktiskt skitkul att få återuppleva lite av den stämning som fanns på den tiden några ggr per år, även om jag definitivt inte vill ha det tillbaka :rolleyes:

Johan31

Medlem
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Suzuki RGV 250 VJ23, Honda RC45, Suzuki GSX-R 750, Suzuki GSX-R 50, Kawasaki Ninja 400, Suzuki RMZ 450
Fan vilken skön läsning. Hängde själv där med min GSXR 750 som en gammal firma Fastbike hade gjort i ordning, gick ganska bra faktiskt. Det va kul att hjula förbi mc-donalds på kvällarna och recen ute vid kista glömmer man inte. Bodde i Norrtälje på den tiden så det är inte många namn man minns, men Johan (tror jag han hette ) (hade en del buisness ihop hehe),Berra och en del katana åkare "make my day" en gul och en flouruserande mm jävligt kul var det. En polare tog hem en 1100R från orientexpress för att knäcka 300km/h vallen 1987 skulle visst testas tillsammans med RedLine Yammahan frz 1000 tror jag det var. Just den 1100 Ren åkte jag på bakhjulet i 200km/h med för första gången det var en häftig känsla att ta ner den sen inte den bästa väghålningen "våbbla är skönt" he he.:yoparty Minns en anna gång när vi åkte från "svea" till västerås var nog 30 talet hojar låg på ca 150-160 och vart omkörd av Lenny,Lonny på en katana ( tror jag han hette vet ej) på bakhjulet och skjuts hade han, han åkte nog fan flera km på slangen det var häftigt på den tiden. Ja det finns nog mycket att berätta om man sätter sig ner o funderar. Hur som helst lappen rök 91 hojen såldes. Sedan följde hus och familj. Köpte en hoj igen 2006 och det var lika kul som förr fast man åker nog bra mycket lugnare nu. Sänd gärna in fler minnen:tummenupp

Lonny Blomberg hette han/heter han...grymt duktig på att åka bakhjul!!! Han var med i ett avsnitt av "Varuhuset" om jag inte minns fel(EN BAKHJULS SCEN!!)!!Nån som vet vart han tog vägen?

Dr.Bike

Guest

Livet finns kvar framför oss, fast när jag tänker efter så finns det nog inte alls.

Och hur kort är just nu? En sekund, eller en hundradels sekund? Nä fan det finns nog inte det heller....

Skål!

Ahmendurå!
:D

Muntergök!!

Right on target :tummenupp

Med tanke på hur folk såg ut överlag när det var som värst så är det väl ett smärre mirakel att det inte blev lagstiftat om obligatorisk användning av solglasögon för att rädda både syn och psyke, även om 3D glasögon hade passat in bättre :D

Fast även om du har rätt så var folk överlag rätt mysiga då, och allt våld var både betydligt mildare och mer avlägset. Det var ett rätt "ballt" (passande uttryck va?) årtionde att få uppleva, både motormässigt och musikmässigt, och jag är iaf glad att jag var med då :)

Vore faktiskt skitkul att få återuppleva lite av den stämning som fanns på den tiden några ggr per år, även om jag definitivt inte vill ha det tillbaka :rolleyes:

Håller med!
Saknar alla "storpojkar" som man såg upp till då de kom på Kawwa 900 med 4" förlängt, lilla Buffalostyret och en rosa panter lindad runt backspegeln! :hihi

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag var bara snoris på 70-talet. Men jag har också hört den historien (av rörmokare Erik Fernström fö, aka Jerry Williams). Stämmer det att det var en Kawa trepip som slog runt?

Ap ap appropå Rör-rockar´n och snorisar på 70 talet:
(Ett bevis på att sann skönhet inte åldras, och då menar jag inte gubben i vita tröjan)

Bifogat

• Jerka..JPG
    Jerka..JPG
    66.8 KB · Visningar: 318
Last edited:

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Hoj
GSX 1100 EF/ES
Håller med!
Saknar alla "storpojkar" som man såg upp till då de kom på Kawwa 900 med 4" förlängt, lilla Buffalostyret och en rosa panter lindad runt backspegeln! :hihi
Buffalostyre ja, vilka minnen du... :)

Sent 70-tal, när man flängde runt på den minst sagt sönderputsade dakotan, med krombåge, varselljus, effektdämpare, 60cc, och yes, ett buffalostyre som kronan på verket. Med den gjorde man sedan allt man kunde för att hänga på runt stan när det rejsades med både bilar och bågar, och allt över 500cc var så ruskigt fränt att man knappt fattade hur dom överhuvudtaget vågade köra omkring på bestarna. Nu snackar vi så mkt respekt att inga överstepräster i någon relion någonsin har kommit i närheten av den nivån :Bugar

När sedan en av killarna i huset där jag bodde köpte sig en kawa trepip så var man så hänförd att man kunde stå och titta drömmandes på den i timmar, för att inte tala om när han drog lite extra på rullen inför oss som bara stog där och gapade med tungorna släpandes i backen :tungan

Vilken tur att det trots allt var det där lilla abret med klädstilar och frisyrer, annars hade man väl slutat sina dagar i Christiania, drömmandes om svunna tider... :D

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Honda

Skål!

Det här vekar ju helt kass. Vi kan lika gärna gå å dö! SKÅL!

le skier

Guest
Lonny Blomberg hette han/heter han...grymt duktig på att åka bakhjul!!! Han var med i ett avsnitt av "Varuhuset" om jag inte minns fel(EN BAKHJULS SCEN!!)!!Nån som vet vart han tog vägen?

Ja... blev inte Lonny anlitad av Johan Thorens stuntgrupp för några wheelisar.
Minns namn som Håkan Dageborn och Metin Basberber utöver dem som inte redan nämnts.

Johan31

Medlem
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Suzuki RGV 250 VJ23, Honda RC45, Suzuki GSX-R 750, Suzuki GSX-R 50, Kawasaki Ninja 400, Suzuki RMZ 450
Ja... blev inte Lonny anlitad av Johan Thorens stuntgrupp för några wheelisar.
Minns namn som Håkan Dageborn och Metin Basberber utöver dem som inte redan nämnts.

Hehehe ja Metin var ju Europa mästare i ProStock(Team Motospeed) på 90-talet....Han är lite högre chef på BILIA nu!

Dr.Bike

Guest
(Ett bevis på att sann skönhet inte åldras, och då menar jag inte gubben i vita tröjan)

Ja han horade bort sig till Suzuki, från BSA... :gnissla
Minns när han kom in bakom scenen på sin BSA Rocket III det var tider!
Men rockar, det gör han än! :rock

Fan man var på ALLA uppträdanden han gjorde i Folkets Park!
(sånt har ni inte nu! Internetungdj-vlar!) :D

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Jag har faktiskt ett autografförsett reklamvykort där Fernström sitter på en Suzuki från hojmässan -83! :tungan
Det ska jag fan sätta upp i garaget! Tack!

chrille_08

Full speed spacemachine
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Hayabusa, arvtagare till GSX1100. Självupplevt...
Hehehe ja Metin var ju Europa mästare i ProStock(Team Motospeed) på 90-talet....Han är lite högre chef på BILIA nu!

Tjena.

Metin har avancerat ytterligare, VD på Brabil med viss styrning över andra VD:ar i bolaget. Han köpte en Katana för 2 år sen som han fixade upp men tidens knapphet gjorde att han sålde den vidare...tyvärr. Jag ska varva hojen nedanför hans fönster och se reaktionen:tungan

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati