80 talet, Sveavägen

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Skandia 1975 Triumph Bonneville -69 2500:-Halv/Halv, 19år ingen bonus.

Idag

If 2006 Triumph Speed Triple -06 8200:- Hel/Hel, 50 år bor på ö

Om man tar hänsyn till penningvärdet så går det åt rätt håll även med 34% på trafikförsäkringen:tummenupp

Även om jag hade varit 19 fortfarande har det blivit billigare

IF Sport 4-10år gammal MC (för att det skall stämma med min då 6 år gamla traja) ägare 35år Zon 1 8400:-Hel/Hel under 24 x2 =16800 Hel/Hel

Antag Halv/Hel -75 = 5000:-
halverat penningvärde (man brukar säga halvering var 5:e år) säg var 10:år

-85 10000
-95 20000
-05 40000 för Halv/Hel, kostar -06 16800 Hel/Hel :tummenupp

Och då talar vi dess utom om ganska radikalt olika hojar.

Last edited:

SCRAP

Fotograf.
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
Honda FT-500 -82 ,Honda NSR -91(såld)
Det borde väl gå att köra 201m ute i lunda utan att folk ska behöva vara rädda för munkmännen?

Vore roligt!

Lunda är perfekt(nästan) Långraka, gott om parkering, lite folk, långt till närmsta husområde, Finns en grill enda är väll att asfalt inte är den bästa :D Dessutom bor jag inte alltför långt därifrån :yoparty

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Lunda är perfekt(nästan) Långraka, gott om parkering, lite folk, långt till närmsta husområde, Finns en grill enda är väll att asfalt inte är den bästa :D Dessutom bor jag inte alltför långt därifrån :yoparty

Jag gasar gärna mot ngn där om det finns fler som tycker att det vore kul. Men om man ska hålla stumt 201 meter så måste man räkna med 200 meter till för att få stopp på skrotet. :näsblod
Så vi får väl se om det finns en sån raka i industriområdet.

/J

SCRAP

Fotograf.
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
Det finns minst 150 meter att bromsa på. Vore kul om det drogs igång lite race där :) Lovar att jag kommer och tittar varje gång :D

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det finns minst 150 meter att bromsa på. Vore kul om det drogs igång lite race där :) Lovar att jag kommer och tittar varje gång :D

Det kommer att höras med råge ända till Spånga centrum, så det blir nog inte långlivat isf. Men det vore kul. En liten 8-stege och en kort 150 meters miniatyrstrip. Kan ju vara kul avbrott till stunteriet. :)

SCRAP

Fotograf.
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
Tror inte det skulle låta allt för mycket för det ligger inne bland höga industrihus och dom ny byggda områdena har ordentliga ljudvallar/plank eftersom tågen går precis där.
Men det är klart om alla kör med helrensade pipor så väsnas det ju en del :(:)

Bifogat

• Lunda_raceraka01.JPG
    Lunda_raceraka01.JPG
    92.3 KB · Visningar: 230
  • Lunda_raceraka02.JPG
    Lunda_raceraka02.JPG
    97.3 KB · Visningar: 228

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Tror inte det skulle låta allt för mycket för det ligger inne bland höga industrihus och dom ny byggda områdena har ordentliga ljudvallar/plank eftersom tågen går precis där.
Men det är klart om alla kör med helrensade pipor så väsnas det ju en del :(:)

Ja den rakan utanför Metallvaruhuset, på högra bilden, har jag sneglat på när jag varit där nu i vinter och handlat material till hojen. Problemet är järnvägsrälsen som går över den. Rakan på vänstra bilden har mycket jämnare asfalt men är smalare. Det kanske går att fixa ngt.

Att köra med rensade avgasrör är ju helt onödigt, det tror jag ingen gör.

/J

Har inte du ISR-hejdare? :hihi

Jo men på 200 meter är det ju ungefär samma deceleration när man bromsar som det är acceleration när man gasar. Hjulspinn är ju dessutom roligare än framhjulslåsning, plus att framhjulet är smalare än bakdäcket. Så gubbig som jag är så ska det nog vara marginal på bromssträckan :D

Last edited:

SCRAP

Fotograf.
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
Ähh vi drar dit lite betong och lägger i spåret :D annars kan man ju starta där
köra mot korsningen.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Ähh vi drar dit lite betong och lägger i spåret :D annars kan man ju starta där
köra mot korsningen.

Ah, vad dum jag är. Spåren syns ju på din bild ser jag nu. De är ju långt ut i änden på rakan. Jag hade för mig att de var närmare mitten av den! :D

SCRAP

Fotograf.
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
:D
Du får dra ihop lite raktframåt åkare till våren och rejsa lite :)

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
Men, det pågår ju så gott som varje onsdag rejs vid rödljusen (om inte polisen kommer dit) på Tyresö? Iofs inte 201/402 meter, men ändå.

XXXXX

Ett hjul i taget...
Gick med
19 Sep 2003
Hoj
R1100S o R1200GS
H-E vilka minnen som denna tråd drar fram ur minnets djup..

Kommer ihåg när man åkte Yamaha 125:a med klubben och vi med småhojar fick starta en halvtimme före de riktiga grabbarna som alltid lyckades ta oss i 200+ strax före fikastoppet…
Sen fick man alltid höra en massa gnäll om hur tvåtaktsoljan skitat ner deras hojar innan de tog oss när vi med småhojarna låg på tanken och pressade fullt…:yoparty

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Men, det pågår ju så gott som varje onsdag rejs vid rödljusen (om inte polisen kommer dit) på Tyresö? Iofs inte 201/402 meter, men ändå.

Jo det har du rätt i, den rakan är fin. Men det verkar mest vara frågan om att visa upp sig på bak- och framhjulet där. Många ser helt skrämda ut om man bjuder upp dem. Men jag har förstås lyckats köra mot några där. Det roligaste var ett 3-hojsrejs förra sommaren: En trimmad busa, jag på sothoran och en trimmad V-Max. Busan försvann förstås, men jag och V-maxkillen låg på tankarna sida vid sida ända bort till böjen. Riktigt jämt och fint var det. Jag kunde inte ens se vem som "vann". :banana

Usch nu längtar jag till sommaren och folkmassor och grillrök på Tyresörakan.

Last edited:

Trötter

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
på gång
Farsan tillhörde dem som hängde där på 70 talet med sina motorcyklar, hela tiden får man höra hur det var på den tiden, hur dem "ägde" stan, när svt kom dit och filma och bad en kille köra på bakan som slog över framför kameran:p, Han tillhörde Ekens motorcykel klubb, han var en av dem som var med och startade den

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Jag var bara snoris på 70-talet. Men jag har också hört den historien (av rörmokare Erik Fernström fö, aka Jerry Williams). Stämmer det att det var en Kawa trepip som slog runt?
Farsan tillhörde dem som hängde där på 70 talet med sina motorcyklar, hela tiden får man höra hur det var på den tiden, hur dem "ägde" stan, när svt kom dit och filma och bad en kille köra på bakan som slog över framför kameran:p, Han tillhörde Ekens motorcykel klubb, han var en av dem som var med och startade den

Solid snake

Guest
2747117 Jo det har du rätt i, den rakan är fin. Men det verkar mest vara frågan om att visa upp sig på bak- och framhjulet där. Många ser helt skrämda ut om man bjuder upp dem. Men jag har förstås lyckats köra mot några där. Det roligaste var ett 3-hojsrejs förra sommaren: En trimmad busa, jag på sothoran och en trimmad V-Max. Busan försvann förstås, men jag och V-maxkillen låg på tankarna sida vid sida ända bort till böjen. Riktigt jämt och fint var det. Jag kunde inte ens se vem som "vann". :banana

Usch nu längtar jag till sommaren och folkmassor och grillrök på Tyresörakan.
Då blir det pungvibban i år då... :hihi

Förresten vad uppskattar du den nya motorn till i effekt och vrid? Samt vad väger hojen din? :)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Då blir det pungvibban i år då... :hihi

Förresten vad uppskattar du den nya motorn till i effekt och vrid? Samt vad väger hojen din? :)

S&S är hemliga med effekten, men andra ägare säger att den motorn ger mellan 115-118 bakhjulshäst och 155 Nm som den är ur lådan.
Jag ska dock låta porta topparna, byta ut original SuperG-förgasaren till en mikuni HSR48, montera en hembyggd större luftburk, plus lite annat på avgassidan. Jag vill ha 120 hk eller mer på bakhjulet. Jag vägde den i höstas, då vägde den 204 fulltankad och 188 torr. Sedan dess har jag bantat strax över 3 kg bla tack vare en ny alusving plus lite annat jag byggt om. Men den nya motorn är sannolikt lite tyngre ty den har mycket kraftigare block och större kylflänsar, så mina lättningar går nog på ett ut.

Solid snake

Guest
2747198 S&S är hemliga med effekten, men andra ägare säger att den motorn ger mellan 115-118 bakhjulshäst och 155 Nm som den är ur lådan.
Jag ska dock låta porta topparna, byta ut original SuperG-förgasaren till en mikuni HSR48, montera en hembyggd större luftburk, plus lite annat på avgassidan. Jag vill ha 120 hk eller mer på bakhjulet. Jag vägde den i höstas, då vägde den 204 fulltankad och 188 torr. Sedan dess har jag bantat strax över 3 kg bla tack vare en ny alusving plus lite annat jag byggt om. Men den nya motorn är sannolikt lite tyngre ty den har mycket kraftigare block och större kylflänsar, så mina lättningar går nog på ett ut.
Okej 120 häst 155nm är rätt kraftigt för en sån hoj. :3freak
Och 188kg är helt okej för att vara glidare (nu får man väl på huvudet) jämfört med de andra som ligger runt 250-300kg. :3freak

Du borde slänga upp en byggartråd. ;)

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...