80 talet, Sveavägen

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Okej 120 häst 155nm är rätt kraftigt för en sån hoj. :3freak
Och 188kg är helt okej för att vara glidare (nu får man väl på huvudet) jämfört med de andra som ligger runt 250-300kg. :3freak

Du borde slänga upp en byggartråd. ;)

Ja sportster är inte tänkt som en glidare från början. Det var faktiskt den första superbiken när den kom på 50-talet. Snabbare än dåvarande engelska hojar. Det är synd att många sportsterägare idag hänger på en massa kromat skrot på dem istället för att bygga dem åt det sportigare hållet. Det är nämligen tacksamma hojar att sporta till. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=2747145#post2747145

Jag har lovat att starat en byggtråd. Problemet är att jag väntar på på en kraftigt försenad container i vilken min motor står. Idag har jag fått hem koppling, oljepump, växellåda, tändning, HSR-förgasare, trans, transkåpa mm mm. Men den riktiga dyrgripen, själva motorn ankommer den 25:e med containern. Då ska jag starta en byggtråd. Har dokumentera det jag gjort med svingen och så. Men jag startar tråden när jag har allt. Vill att det ska vara lite tempo i tråden.
 

Solid snake

Guest
2747207 Ja sportster är inte tänkt som en glidare från början. Det var faktiskt den första superbiken när den kom på 50-talet. Snabbare än dåvarande engelska hojar. Det är synd att många sportsterägare idag hänger på en massa kromat skrot på dem istället för att bygga dem åt det sportigare hållet. Det är nämligen tacksamma hojar att sporta till. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=2747145#post2747145

Jag har lovat att starat en byggtråd. Problemet är att jag väntar på på en kraftigt försenad container i vilken min motor står. Idag har jag fått hem koppling, oljepump, växellåda, tändning, HSR-förgasare, trans, transkåpa mm mm. Men den riktiga dyrgripen, själva motorn ankommer den 25:e med containern. Då ska jag starta en byggtråd. Har dokumentera det jag gjort med svingen och så. Men jag startar tråden när jag har allt. Vill att det ska vara lite tempo i tråden.
Den tråden ska jag hålla ett öga på då, den 25e är ett bra datum, löning ju fast det är en söndag så det blir den 23e man får lön istället, mao så har du 2 dagar på dig att köpa massa coolt krom och bling till hojen. ;)

Sen vill jag se bilder på när du river ner motorn för att trimma den!!

Edit: hojen du länkade var riktigt snygg! :yoparty
 
Last edited:

Ryu

If only my brother would chose this path
Gick med
14 Oct 2006
Ort
Sthlm
Hoj
#85 ..Preparing, preparing!
Vad hände med alla utlovade 80-talsbilder!? :va
 

IronMike

Guest
upp me bilder vafan :7peta

nu har vi väntat några mån, så lång tid tar de inte att använda en scanner :skitdator
 

Thomas_34

4 Q
Gick med
28 May 2004
Ort
långtbortistan
Hoj
Ridley!?
Ha-ha! Drutten har jag jobbat ihop med när han körde mc-bud! :yoparty
Patrik Feffer också. Han var mek. på Honda mc-center på vanadis när jag praktiserade där.

Roliga killar. Jag minns Feffer... Han var alltid rädd för snuten på jobbet, ringde det i telefon så fick alltid jag svara, och var det polisen så "var han inte där". :tungan


Hehe,,när jobbade du på Budet? jag jobbade oxå med Drutten:D Klart bästa
jobb jag har haft ,,mkt bra folk:tummenupp
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Den tråden ska jag hålla ett öga på då, den 25e är ett bra datum, löning ju fast det är en söndag så det blir den 23e man får lön istället, mao så har du 2 dagar på dig att köpa massa coolt krom och bling till hojen. ;)

Hmm. Om inte du är snäll så beställer jag 36 raffset i ditt namn istället. :tungan

Sen vill jag se bilder på när du river ner motorn för att trimma den!!

Edit: hojen du länkade var riktigt snygg! :yoparty

Jag ska försöka ordna det.

Ja eller hur! Jag gillar RSD Grunt! Stenhård! :tummenupp.

/J
 

Nicotin

Guest
S&S är hemliga med effekten, men andra ägare säger att den motorn ger mellan 115-118 bakhjulshäst och 155 Nm som den är ur lådan.
Jag ska dock låta porta topparna, byta ut original SuperG-förgasaren till en mikuni HSR48, montera en hembyggd större luftburk, plus lite annat på avgassidan. Jag vill ha 120 hk eller mer på bakhjulet. Jag vägde den i höstas, då vägde den 204 fulltankad och 188 torr. Sedan dess har jag bantat strax över 3 kg bla tack vare en ny alusving plus lite annat jag byggt om. Men den nya motorn är sannolikt lite tyngre ty den har mycket kraftigare block och större kylflänsar, så mina lättningar går nog på ett ut.


Jörgen..

Varför inte slå till på en sån här snurra.. ?

http://www.duxindustries.de/englisch/framesetE.htm

:yoparty :yoparty
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jörgen..

Varför inte slå till på en sån här snurra.. ?

http://www.duxindustries.de/englisch/framesetE.htm

:yoparty :yoparty

Dux tillverkar inte sportstermotorer. Men det finns betydligt större sportstermotorer att tillgå om man vill det. Över 3 liter. Men jag tycker att den jag valt är lagom i min ponyhoj. Blocket har kapacitat för över 2 liter om jag sedan skulle vilja göra den större. Men jag tycker att motorerna tappar körbarhet när de blir för stora, man vågar knappt röra gasen i kurvor dessutom. Det blir för mycket lågvarvsvrid för en lätt hoj helt enkelt. Så jag håller mig till små motorer, 1640 är lagom.

Här är en dålig video från Mectec i kalix när de provkör en 200" DUX (3280cc). Man ser att de har fått montera tre pysventiler i varje topp för att 2.4 kW startmotorn ska orka få igång den.
http://www.mectec.nu/movies/200_cubic_inch.avi

Nee, nu får den här tråden återgår till att handla om 80-talet. Själv har jag mest reportage och gamla hojtidningar med bilder från sveavägen och "Stans snabbaste hoj"-tävlingarna där många av oss var med ocj körde. Jag har inga åkbilder som ngn efterlyste. Man for ju inte runt med en kamera på den tiden på samma sätt som många gör idag. En kamera var en dyr stor klump man använde på utlandssemestrar och familjehögtider. Nattliga bilder från Donken var inte så vanliga som nu när det finns små digitalkameror och kameramobiler. Men visst, jag hoppas också att det finns ngn med bilder!

/J
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Då kommer jag med kameran då? :yoparty

Perfekt! Ska bli skönt att ha någon att skylla på när det klagas på att det inte visats foton i tråden på ett tag ;)

Ne nu måste jag packa. Ska vara till sjöss tills den 16:e
Jag hör av mig!!

/J
 

Johan31

Medlem
Gick med
25 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RGV 250 VJ23, Honda RC45, Suzuki GSX-R 750, Suzuki GSX-R 50, Kawasaki Ninja 400, Suzuki RMZ 450
Nån som kände "Grender"??
Åkte vad ja vet en Yamaha V-max, med lustgas om ja inte minns fel...
Men det var väl lite senare än 80 tal...snarar början 90 tal....

Ja han hade ju "HEJDÅ" på regskylten,lustgas&Gislaved nordfrost som bakdäck..jo den gick som bara helvete den V-maxen!!:hojraket Tyvärr har jag för mig att han gick bort i cancer...RIP..
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja han hade ju "HEJDÅ" på regskylten,lustgas&Gislaved nordfrost som bakdäck..jo den gick som bara helvete den V-maxen!!:hojraket Tyvärr har jag för mig att han gick bort i cancer...RIP..

Den V-maxen minns jag! Gislaved bakdäck och två raka rör:D Jag har för mig att jag såg den hojen på "Stans snabbaste hoj" -85 eller -87 :va
 

honda 900 rr

Ny medlem
Gick med
2 Jun 2005
Ort
Nacka
Hoj
honda cbr 1000
Ducken han e i farten igen han sadlade på igen för c:a 2 år sen när han köpte min honda 929 -00 samt så började vi köra erf 2006 och ska köra 2007 också
 

smen

Intressanta män luktar diesel
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Blentarp
Hoj
Suzuki Katana-82 1327cc turbo.
Tja tyvärr så är man så otrendig så det börjar bli nostalgi. :tummenupp Men såhär såg den ut innan turboplanerna skred till verket.
 

Bifogat

  • DSCN0130g.jpg
    DSCN0130g.jpg
    35.7 KB · Visningar: 379
Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top