80 talet, Sveavägen

SCRAP

Fotograf.
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
Honda FT-500 -82 ,Honda NSR -91(såld)
Vare nå folk vid svea i sommras?
Föresten var har alla bilder som lovades tagit vägen?

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jo det har jag för mig men jag kommer inte ihåg vad han hade för bil. Det fanns även en kille som hette Fredde som kör pick-up. Jag tror han kör fortfarande men nu i Pro-Mod. Har dålig koll numera, har som glidit över på det här med motorcyklar.

Kommer även ihåg att man suktade hårt efter de coola grabbarna som körde GSX1100E -81 och -82. Omlackade, låga, clip-on styre, med fet framlykta och med ett väldigt öppet V&H 4-1 system. Det var annat än alla halvhjärtade street-fighters som finns nu.... :rolleyes:

Edit: Bagarn var kung!! :tummenupp

Professorn åkte VW bubbla med corvair boxer sexa och sedan tror jag han hade en med V8 där man satt och körde i baksätet.

Lokatobbe

Sponsra? Ja tack, alla bidrag uppskattas
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Surgixxer+Race 6"a-09
Blev det något av i sommras? Blir det något i sommar så åker jag upp för det får man ju inte missa:yoparty

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Professorn åkte VW bubbla med corvair boxer sexa och sedan tror jag han hade en med V8 där man satt och körde i baksätet.
Det var en kille som hette Hasse Lindholm (eller nått liknande) som byggde en babyblå bubbla med cheva V8 i nosen, den såg väldigt standard ut, närmast den ultimata sleepern, det var inte den du tänkte på? Iofs så tror jag inte han satt ända i baksätet(?)

Jag gjorde något extremt korkat strax före jul, jag slängde hela min samling av Bilsport, Wheels, Automobil, MC-nytt, osv från slutet av 70-talet fram till slutet av 90-talet.
Det tog upp en hel garderob och i ett kick så försvann hela mitt retroarkiv :(

Sunk

Ny medlem
Gick med
18 Aug 2004
Hoj
DR-Z400E -02
Läckert skön läsning.. Från mitt perspektiv: -flyttade till Sthlm i slutet av -88, tog MC-kort under -89 och checkade ut en helt ny MC år 1990. Det var en läppsticks-smack-röd Suzuki GSX 600 F (inte den snabbaste hojjen i lägret..) och ett helt nytt (billigt) skinnställ i färgerna svart, rött och vitt med matchande Nolan-plast-hjälm.. Hade oxå en schysst fönad mousse-frisyr a la Duran-Duran, dvs tidigt 90-tal.. Enligt dagens terminologi en sån total gay:ig MC-posör.. :)
Första rundan gick från dåvarande AVA-MC i Hammarbyhamnen (läskigt område när det var mörkt..) i 80 km/h (körde ju in MC´n enligt handboken..) till McD på Sveavägen.. Parkerade bredvid de mer matcho-aktiga skitiga GSX1100R hojjarna och svajjade (nytt ställ - remember..) iväg mot själva McD.. Väl inne där beställde jag och polarn (som hade en mer sliten svart -87:as CBX 750 F) mat och satte oss ned och blickade beundrande på "de där hårdingarna med slitna ställ".. tyckte själva att vi passade in grymt bra.. men då kom det fram en "sån där sliten typ".. och frågade vad vi hade för hojjar.. vilket vi självsäkert svarade på, fick då tillbaka frågan: -"har ni fixat kammarna på den"? - "är den portad"? - och allt vi fick ur oss till svar var ett fånigt -"eeeehhh.." (... hem och läsa på...!!!)
Sedan dess har jag ännu i dag inte åkt MC till McD på Sveavägen..

MEN! Det vore superkul om fenomenet skulle återskapas.. det behöver inte vara lika mycket bus nu som då, men visst vore det läckert om vi kan träffas där i vår och mumsa onyttiga hamburgare, för att sen dra en sväng gemensamt?

Å jag lovar att denna gång kommer jag veta både vad jag har för kammar och huruvida min hoj är portad eller ej.. :yoparty

Last edited:

Beme

Orka!!
Gick med
15 Jan 2007
Hoj
Yamaha Fazer 600 2001
Hmm! Vinröd volvo 240 turbo med diesel emblem å stuprör.....det va babbis det!! Bilen va nog trimmad av Birger på Tranans i bromma. Ägde en snygg katana också.

Ryu

If only my brother would chose this path
Gick med
14 Oct 2006
Hoj
#85 ..Preparing, preparing!
Har läst igenom alla sidor nu & kan bara avundas, jag var iaf gammal nog att fatta vad som var coolt redan innan 80-talet tog slut :D

Biiilder önskas! :)
Scanna in fort! :D

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
häftigt värre, får bli nån vända in till posördonken i sommar då :)

skulle va kul med lite mer udda hojar o folk där än rikemansgänget :tummenupp

Trasan

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Hoj
...
Trevlig läsning men som många sagt, vi som har måste verkligen lägga upp bilder från Sveavägen!

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Det var en kille som hette Hasse Lindholm (eller nått liknande) som byggde en babyblå bubbla med cheva V8 i nosen, den såg väldigt standard ut, närmast den ultimata sleepern, det var inte den du tänkte på? Iofs så tror jag inte han satt ända i baksätet(?)

Jag gjorde något extremt korkat strax före jul, jag slängde hela min samling av Bilsport, Wheels, Automobil, MC-nytt, osv från slutet av 70-talet fram till slutet av 90-talet.
Det tog upp en hel garderob och i ett kick så försvann hela mitt retroarkiv :(

Kan ha varit den VW jag tror den jag menar var babyblå. Om jag inte kommer ihåg fel så hade den även "barnvagnsställning" på bakluckan för att luras:tummenupp

Nicotin

Guest
Lite OT här men jag blev lite nyfiken...

På den gamla goda tiden vad fick man pröjsa för försäkring på katana hojarna ??
Och även andra sk högprestandahojar..?

// Tobbe

diver6

Lite äldre, lite klokare.. hoppas jag ;)
Gick med
8 Nov 2005
Hoj
Ducati Diavel -11 Yamaha XJR 1300 -02 KTM 400 EXC -07 Honda CB 125 K3 -70
Nostalgi av det lite mer tråkiga slaget.... dock lite tidigare än -80 talet

Bifogat

• Heleneholm-1webb.jpg
    Heleneholm-1webb.jpg
    127.9 KB · Visningar: 757

matcol

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2006
Hoj
Kawa ZZR 1100 -91:a
Nån som kände "Grender"??
Åkte vad ja vet en Yamaha V-max, med lustgas om ja inte minns fel...
Men det var väl lite senare än 80 tal...snarar början 90 tal....

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Men det har ju aldrig upphört! :) Det är fortfarande byst med hojar på Donken på onsdagskvällar. "Problemet" är bara att det inte utmynnar i nattlig dragracing i sommarnatten (för att mäta vinterns motorarbeten och moddar mot varandra).

Idag är det ju mer motorcirkus av stuntkaraktär på Skogis och Tyresörakan istället, på gott och ont. Och hojåkarna idag odlar mer sitt eget rykte som coola eller skillade förare istället för hojens som det var då. Förr va det ju många som tom namngav sina hojar och filade, byggde och åkte på dem flera år. Alla visste vad hojen hette, ägaren/byggare var ofta bara "Han som kör ******-katanan" osv. Idag är ju hojen mer som en vattenscooter: ett sorts serietillverkat köpe-motorredskap som bör vara av senaste årsmodell. =)

/Han som kör sothoran

MEN! Det vore superkul om fenomenet skulle återskapas.. det behöver inte vara lika mycket bus nu som då, men visst vore det läckert om vi kan träffas där i vår och mumsa onyttiga hamburgare, för att sen dra en sväng gemensamt?

Å jag lovar att denna gång kommer jag veta både vad jag har för kammar och huruvida min hoj är portad eller ej.. :yoparty

Last edited:

Cyren

Hangaround
Gick med
15 Sep 2005
Hoj
sm570r
Det borde väl gå att köra 201m ute i lunda utan att folk ska behöva vara rädda för munkmännen?

Vore roligt!

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...