929-tråden

sin_bano

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2006
Hoj
CBR 900 RR
Byte av bromsvätska

Någon som har nåt litet bra knep när man byter bromsvätska?

Verkar som att det kan bli en sölig historia....

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Så kan du ju inte säga för har man inget ventilspel lär det ju knappast rassla heller. Det är lite meckigt att komma åt och mäta men det kan vara värt att göra det själv för det är ju inte direkt svårt, man måste bara orka skruva lite. Märker man att ventilspelet är ok så sätter man ihop det, är det för tight och man inte vill plocka ur kammarna själv kan man lämna iväg det, och då har man ju redan gjort en stor del av jobbet = billigare.

Edit: Nu har jag kollat ventilerna på min, det tog en kväll att få isär och ihop utan att justera.

Har man bra öra för ventilslammer, då kan man bedömma själv, saknar du det lämna in=bondförnuft:tummenupp min har gått 3000 mil utan slammer, så jag fortsätter köra o är glad, givetvis med ett vakande öra. Och det kan ju vara justerat av tidigare ägare redan:va

Last edited:

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Har man bra öra för ventilslammer, då kan man bedömma själv, saknar du det lämna in=bondförnuft:tummenupp min har gått 3000 mil utan slammer, så jag fortsätter köra o är glad, givetvis med ett vakande öra. Och det kan ju vara justerat av tidigare ägare redan:va

Och hur har du tänkt att du ska höra om en ventil är för tight?

sportis

Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Och hur har du tänkt att du ska höra om en ventil är för tight?

Det kanske man inte hör, men det lär väl höra till ovanligheterna att det tightar till sig, än att det glappar upp:va Det jag mest vill poängtera det är att många nästan slaviskt och maniskt måste fåt in hojen på ventiljusteringen vid 2400 mil, självklart är det bra att göra det mellan varven men att det inte promt måste ske "exakt" då, en del kanske t om blir rädda och backar ur en affär pga detta...det är ju inte så att maskinen dör om man inte gör det, eller att den vägrar och starta vid 2500 mil om man inte justerar.

Men sen o andra sidan, så finns det många "oärliga" mätare, vid det magiska 3000 mil, vad hjälper det att de säger att den är ventiljusterad vid 2400, men mätaren vid 3000 mil har varit urskruvad i flera år och hojen kanske passerat 1eller ett par ventiljusteringar igen, men trots allt så går den perfekt.

sportis

Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Någon som har nåt litet bra knep när man byter bromsvätska?

Verkar som att det kan bli en sölig historia....

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=23074&page=53

scrolla ner till 1043.(framhejdare)

Ha dotolja färdig, skruva upp i bromsburken(man får vrida ut den lite), se till att det finns olja i så det inte är dålig mängd i behållaren, ta bort locket till luftnippeln vid oket, fixa gärna genomskinlig slang som går ner i en petflaska med hål i loket och som passar över luftnippeln, gärna lite tajjt, så slipper du söl.

Pumpa så du har tryck i bromshandtag, håll fast, släpp nippeln, och vartefter det rinner ut och handtaget sjunker in en liten bit, dra åt nippeln igen, pumpa in bromshantaget igen, släpp nippeln, och upprepa proceduren!!

MEN se för all tid i världen att du vartefter den gamla olja rinner ut, att du fyller på ny dotolja i behållaren så du inte får luft i systemet, kan ta lång tid att lufta ur.. och upprepa denna procedur, tills det kommer fräsch olja i petflaskan!

Gör lika på andra sidan!

Manolo

Full Throttle
Gick med
5 Mar 2007
Hoj
Hojlös
Vad ingår i 1800 respektive 2400 milaservice? Hittade prisuppgifter på Fottas mc:

1800-mil: 1 480:- inkl moms
2400-mil: Std.olja 4 930:-/Syntet 5 026:- inkl moms

Den på 2400 är ju rätt dyr så det är mest den jag undrar över. Ventiljustering kanske ingår. Undrar eftersom jag är rätt intresserad av en 929 runt dem miltalen.

Kolla i mitt garage där finns ett Service schema:tummenupp

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Om man behöver ny skivor fram vart vänder man sig då?
Var är det billigast?

ebay, utan tvekan men tyvär kan det ta tid. Skrotar eventuellt, men tycker de sällan har prylar till modernare sporthojar, inte särskilt billigt åtminstone.

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB1000RA
Ahh.. Äntligen har jag fått tillbaka min hoj efter 2400mila servicen..

Garatijobben var inte gjorda på min.. (köpte den i slutet av aug-06)

Men Honda hade auktionen fortfarande öppen..
Så nu är även det gjort..
Tummen upp för den trevliga killen på Honda i Kungsbacka!:tummenupp

MestHemlig

När kommer våren?
Gick med
9 Feb 2006
Hoj
ingen
Ja! då va jag tillbaka och denna gången letar jag efter ett regnummer till en 929 årsmodell -00 för att kolla försäkring inför ett förhoppningsvis framtida köp.
en fråga till är när 929 började göras? MVH David

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...