929-tråden

sin_bano

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2006
Ort
Falkenberg
Hoj
CBR 900 RR
byte av oljefilter

satt och läste i bruksanvisningen för min cbr 929, där stod det att man behöver ett specialverktyg för att lossa på oljefiltret!

Vad är detta för verktyg?
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
satt och läste i bruksanvisningen för min cbr 929, där stod det att man behöver ett specialverktyg för att lossa på oljefiltret!

Vad är detta för verktyg?

Sök på google på oljefilterverktyg så ser du. Men det behövs ju inta alltd, en polygrip eller liknande funkar ju också. tom handkraft kan räcka
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Jepp. Annars kan jag ju bara kliva av hojen hemma.



En av dom ja. :yoparty



Så man ska inte ha bobins på en -00:a då! :confused:

Då får man borra

satt och läste i bruksanvisningen för min cbr 929, där stod det att man behöver ett specialverktyg för att lossa på oljefiltret!

Vad är detta för verktyg?


lossa oljefiltret gör man lätt med handen.
Har man glömt o tränna tar man som tidigare har sagts en rörtång eller polygrip.
 
Last edited:

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
är ett byte av luftfiltret ett stort mekjobb/ svårt?

Nope, allt du behöver avlägsna är 2st(Sexkants) skruvar för sadeln, 3(2st 8or, 1st 12a) för tanken. Sen kanske 10st med stjärnmejsel för att öppna luftburken. :tummenupp

Att tänka på är att när du lyfter tanken, så har du 2st "brickor/mojänger" som sitter i hålen för de två 8orna. När du lyfter tanken kan dessa brickorna trilla ur(neråt) och gärna lägga sig på någon osmart plats ovanpå motorn som är svåråtkomlig.
Så var med på dem! Du vet vilka jag menar om du är med lite när du lyfter tanken..
 
Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
satt och läste i bruksanvisningen för min cbr 929, där stod det att man behöver ett specialverktyg för att lossa på oljefiltret!

Vad är detta för verktyg?
HAndkraft har dugit för mig, och drar du inte åt så jeffla hårt, så lossar det med handkraft el som ovan här skrev polygrip, värsta fall tryck igenom en skruvmejsel..
 

Nicotin

Guest
Styrlager CBR 929 -00

Tjena..

Är det ngn som vet vad det är för storlek osv på styrlagerna till CBR 929 -00 ??

Tänkte beställa via momentum men vet inte och hittar inga uppgifter på lagerna och hoppas ngn ligger på kanske ett artikelnummer ??

// Tobbe
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
satt och läste i bruksanvisningen för min cbr 929, där stod det att man behöver ett specialverktyg för att lossa på oljefiltret!

Vad är detta för verktyg?

Kör en mejsel rakt igenom filtret, ja så det går hål. Rätt igenom. Från ena sidan av hojen till andra, inte framifrån och rakt in i motorn... Då får du lite mer kraft i "vridet" :tummenupp
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Har nån med koll lust sammanfatta skillnaderna i körupplevelse mellan de tidiga R1:eek:rna och 929-Firebladen? Vilken upplevs som mest lättsvängd, ettrigast, mest race-mässig osv...?
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Har nån med koll lust sammanfatta skillnaderna i körupplevelse mellan de tidiga R1:eek:rna och 929-Firebladen? Vilken upplevs som mest lättsvängd, ettrigast, mest race-mässig osv...?

Min högst personliga åsikt är: R1, R1 och R1. Därmed inte sagt att 929an är dålig på något sätt. Har ägt båda men enda anledningen till att jag kör en CBR idag och inte en R1a är att Honda-försäkringen är billigare.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Min högst personliga åsikt är: R1, R1 och R1. Därmed inte sagt att 929an är dålig på något sätt. Har ägt båda men enda anledningen till att jag kör en CBR idag och inte en R1a är att Honda-försäkringen är billigare.

OK, jag tolkar det som att du tycker att R1:an är "mer" av de saker jag frågar efter, dvs. mer race-mässig osv?
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
OK, jag tolkar det som att du tycker att R1:an är "mer" av de saker jag frågar efter, dvs. mer race-mässig osv?

Ja. Men vad jag inte gjort är att sätta mig ner och jämföra torrvikt, hjulbas, gaffelvinkel, utväxling o.s.v. För mig o min kropp passar helt enkelt R1an bättre och upplevs både kompaktare och kvickare med bättre klipp i motorn.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Ja. Men vad jag inte gjort är att sätta mig ner och jämföra torrvikt, hjulbas, gaffelvinkel, utväxling o.s.v. För mig o min kropp passar helt enkelt R1an bättre och upplevs både kompaktare och kvickare med bättre klipp i motorn.

OK, tack. Maskinerna ser ganska lika ut på papperet, och det är därför jag frågar. :)
 

RR ABBE

Det är rätt kul ändå...
Gick med
9 Nov 2003
Ort
Malmö
Hoj
Tuono factory V4, Ducce 999 och en räser :)
Jag har haft både R1 929a och 954a och skillnaden är jättestor mellan R1a och hondorna!!
R1an upplevs som snabbare eftersom den har en tendens att gå på bakhjulet i tid oh otid.
Hondorna går ej på hjulet om man inte provacerar.
Jag har aldrig blivit frånåkt på gata av en R1a när jag kört mina hondor!
Hondan är helt neutral i styrningen medan de tidiga R1orna är lite "trasiga" i styrningen om du ska köra lite snabbt.
Den enda nackdelen är att hondorna har lite sämre markfrigång på bana men nu talar vi endast bana och det börjar gå fortare än de alldra flesta nånsin kör.
Sammanfattning:
Vill du stunta köp R1a
Vill du köra kurvor köp hona!
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top