929-tråden

Manolo

Full Throttle
Gick med
5 Mar 2007
Ort
Karlskrona
Hoj
Hojlös
Tjena

Är på väg att kolla på en 929:a.
När ska servicarna göras på en 929:a?
Och hur mycket kostar servicen kring 2400 mil?
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Min högst personliga åsikt är: R1, R1 och R1. Därmed inte sagt att 929an är dålig på något sätt. Har ägt båda men enda anledningen till att jag kör en CBR idag och inte en R1a är att Honda-försäkringen är billigare.

Jag har hoppat o testat R1, Gixxer 1000 och Fireblade, och jag tycker de är så lika så det mest är en smaksak, mest slumpen att jag handlade en cbr 929, har likaväl kunnat blivit en R1:a, gixxer 1000, zx9r. Same shit different name, men så har ju varje hoj sitt ljud och karaktär, men det är så lika i mina ögon så jag tror att skulle jag köra en "maskerad" hoj av dessa och man inte skulle höra motorljud eller kunna se varv och hastighetsmätare, så tror jag inte jag skulle kunna känna skillnad, precis som när spendrups bossen inte kan särskilja sina ölsorter från pripps..frågan är KAN NÅGON det??.

Tjena

Är på väg att kolla på en 929:a.
När ska servicarna göras på en 929:a?
Och hur mycket kostar servicen kring 2400 mil?

Vad kostar olja o filter dig? ca 300 spänn betalade jag.
GLÖM ventiljusteringen, rasslar det och inte låter för djävligt så kan den vänta till kanske 3000, 4000, 5000 mil, finns ju hojar som gått 15 000 mil utan justering, t om de som mekar så vill vissa mekare inte göra det för de inte vill "lura" kunderna då det knappt är mätbart, alltså inget att justera.
Sen finns det fulingar som öppnar och tittar, tar en kopp kaffe en cigg, plockar ihop och suger folk på 2000-4000 kr el vad de tar för en justering.

Du kan ju kolla om kopplingsarmen ner i motorn är bytt, ingen dyr histora om den går av som min gjorde(500 kr), men det är en svag länk annars, och någon bränsleledning?

Har du mail kan du få servicschema i excelblad för cbr 929 år 00-01 av mig.
 
Last edited:

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09

GLÖM ventiljusteringen, rasslar det och inte låter för djävligt så kan den vänta till kanske 3000, 4000, 5000 mil, finns ju hojar som gått 15 000 mil utan justering, t om de som mekar så vill vissa mekare inte göra det för de inte vill "lura" kunderna då det knappt är mätbart, alltså inget att justera.

Så kan du ju inte säga för har man inget ventilspel lär det ju knappast rassla heller. Det är lite meckigt att komma åt och mäta men det kan vara värt att göra det själv för det är ju inte direkt svårt, man måste bara orka skruva lite. Märker man att ventilspelet är ok så sätter man ihop det, är det för tight och man inte vill plocka ur kammarna själv kan man lämna iväg det, och då har man ju redan gjort en stor del av jobbet = billigare.

Edit: Nu har jag kollat ventilerna på min, det tog en kväll att få isär och ihop utan att justera.
 
Last edited:

R1Monstret

Återkomsten!
Gick med
16 Sep 2005
Ort
Nyköping
Hoj
Yamaha R1 - White Edition
Körde cirka 30mil på min 929 i lördags. Riktigt trevlig cykel. Klart nöjd med mitt köp! :tummenupp
 

Automan99

Polyamorös
Gick med
6 Sep 2004
Ort
GBG
Hoj
929
Ville Bara flika in att jag teknade helförsäkring idag på min 929rr 00..
Fick beskedet att jag skulle pröjsa 11484 kr för hela året med 6000 i självrisk.
då vart min dag gjord :)
tack för det SalusAnsvar
 

Nicotin

Guest
Är det ngn som har en bra bild på hur 929 buren ska monteras ?
Bilden i servicemanualen är så pass dålig att det inte går att läsa..

Buren är den som mätarhuset är monterat i och även backspeglarna monteras på den övre delen.

Vad jag inte kan se är var den undre ska fästas i...

// Tobbe
 

knutten10

Älskar kurviga vägar.
Gick med
5 Apr 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 07
Dör vid gaspådrag på låga varv.

Är det någon som har haft ett liknande eller samma fel. Jag har lämnat in den för koll av Power Commandern, Tändningen, och på köpet ställa ventilerna. Har även kört in Injector cleaner. Det gjordes i sen hösten förra året. Hojen går/gick kanon (Läs olyckstråden 2007) på varv över 3500 Rpm.

Kom med förslag. Tros det kunna vara insprutningsfel!
 

J.F.S

Hojlös.. :'(
Gick med
8 Jul 2005
Ort
Borlänge
Hoj
är såld..
Ville Bara flika in att jag teknade helförsäkring idag på min 929rr 00..
Fick beskedet att jag skulle pröjsa 11484 kr för hela året med 6000 i självrisk.
då vart min dag gjord :)
tack för det SalusAnsvar

Hur billigt som helst juh! Dåligt att IF (som jag har) inte kan matcha det priset trots märkesförsäkring! :tummenner

Tror inte jag kan byta försäkring heller. Vill minnas att det stod nåt sånt i avtalet :crash
 

Manolo

Full Throttle
Gick med
5 Mar 2007
Ort
Karlskrona
Hoj
Hojlös
Är det någon som vet något bra och billigt ställe att beställa nya bromsskivor på till 929:an?
 

Airborne

Careful with that axe Eugene
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Stockholm
Hoj
929 '00
Ville Bara flika in att jag teknade helförsäkring idag på min 929rr 00..
Fick beskedet att jag skulle pröjsa 11484 kr för hela året med 6000 i självrisk.
då vart min dag gjord :)
tack för det SalusAnsvar

Fick 10652 kr per år, samma självrisk, T-H. Funderar på att skippa vagnskada och spara 4500 per år..
 

Automan99

Polyamorös
Gick med
6 Sep 2004
Ort
GBG
Hoj
929
Fick 10652 kr per år, samma självrisk, T-H. Funderar på att skippa vagnskada och spara 4500 per år..

Ja hade oxo det i tanken . men jag tänkte Brassa på rätt bra i sommar så :D
Halvförsäkring på Salus blev 4125 kr. 3000kr i självrisk vid stöld
Sen när det gäller T-H så e det lite surt på sommarn när premien per månad är som högst ,medans salus har konstant premie

/Martin
 
Last edited:

Wheels

Inte lika kul i år!
Gick med
17 Aug 2005
Ort
Umeå
Hoj
Fireblade 929
Behöver köpa ny växelförare till min 929, -00, är det någon som vet från vilka andra hojar det passar. Vet egentligen inte hur växelföraren ser ut då jag idag inte har orginalprylarna utan ett elektronisk växlingssystem.
Skulle vara tacksam om någon har lust att ta en bra bild och lägga upp.
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Vad ingår i 1800 respektive 2400 milaservice? Hittade prisuppgifter på Fottas mc:

1800-mil: 1 480:- inkl moms
2400-mil: Std.olja 4 930:-/Syntet 5 026:- inkl moms

Den på 2400 är ju rätt dyr så det är mest den jag undrar över. Ventiljustering kanske ingår. Undrar eftersom jag är rätt intresserad av en 929 runt dem miltalen.
 

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Honda CB1000RA
Vad ingår i 1800 respektive 2400 milaservice? Hittade prisuppgifter på Fottas mc:

1800-mil: 1 480:- inkl moms
2400-mil: Std.olja 4 930:-/Syntet 5 026:- inkl moms

Den på 2400 är ju rätt dyr så det är mest den jag undrar över. Ventiljustering kanske ingår. Undrar eftersom jag är rätt intresserad av en 929 runt dem miltalen.

2400-Ventil justering samt tändstiftsbyte..
Och de stiften är onödigt dyra tyvärr..
Men inget säger att du måste byta stiften ifall de ser fina ut..
Där jag lämnade in hojen på 2400 mila så böt han inte för det behövdes inte..
Bytte dom vid servicen efter istället...
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top