929-tråden

Wiking

aka Pinhead
Gick med
14 Jun 2006
Ort
pålsboda
Hoj
-00 cbr 929 -05 cbr 600 banhoj
en bild innan stiftet släppte:mad:
 

Bifogat

  • _SPE0106.JPG
    _SPE0106.JPG
    64.5 KB · Visningar: 111

Wiking

aka Pinhead
Gick med
14 Jun 2006
Ort
pålsboda
Hoj
-00 cbr 929 -05 cbr 600 banhoj
vad har du för fel på den?kan inte lova att jag kan fixa vad som helst, men en del problem rår jag på
 

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Partille
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79
Funderar på en 929-a, dock är det svart ram på den....ägaren säger att den är beställt sådan från affären som ny....någon som har sett fler 929-or med svart ram....orginal alltså?

Svenska modeller hade inte svart ram i någon färg kombination..
USA modellen fannsi någon färg med svart ram om jag inte minns fel.
 

Manolo

Full Throttle
Gick med
5 Mar 2007
Ort
Karlskrona
Hoj
Hojlös
Hittade du vad det va? Det kan inte vara ett gäng fjädrar som gått av? (nu kanske inte det märks på det sättet) men en jobbar polare blev lite överraskad när han öppnade o skulle byta lammeler o fick se att 3 kopplings fjädrar va av :huvet


Jag hittade vad det var. Jag vet inte vad det heter men det var pinnen som går ner från kopplingsarmen, den hade gått helt av.:tummenupp
 

Reodor Felgen

It´s better to burn out than fade away..
Gick med
26 Aug 2005
Ort
Kattskallen
Hoj
CBR 929 rr
Vad kan det finnas för orsaker till styrvobbel?
-------
Jag har läst att många rekommenderar styrdämpare till 929:eek:r men jag har tyckt det har varit onödigt. Var ute förra veckan och wheelade lite och fick grymt styrvobbel efter en högfartswheelie(osäker vilken fart men kanske 155-170) ,det var inte kul. Inte för att jag blev skraj men jag känner att jag inte kan lita på hojen fullt ut, som jag skulle vilja. Har gjort wheelisar i betydligt högre fart än just den gången och inte känt dessa tendenser. Tyckte hojen kändes konstig vid flera nerslag den dagen. Kan det vara nåt skumt med däcken som är bankörda? Sen har jag 55 profil på bakdäcket vilket ytterligare försämrar stabiliteten. Har bara fått dessa problem vid riktigt höga farter och då vid nedslag. Vid gat- eller bankörning upplever jag inga problem.
------
Någon som har en styrdämpare till salu eller andra tips?
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Vad kan det finnas för orsaker till styrvobbel?
-------
Jag har läst att många rekommenderar styrdämpare till 929:eek:r men jag har tyckt det har varit onödigt. Var ute förra veckan och wheelade lite och fick grymt styrvobbel efter en högfartswheelie(osäker vilken fart men kanske 155-170) ,det var inte kul. Kan det vara nåt skumt med däcken som är bankörda? Sen har jag 55 profil på bakdäcket vilket ytterligare försämrar stabiliteten.

Däcken kan definitivt vara en bidragande faktor, skulle testa nya/bra däck innan jag investerar i en dämpare om jag var du.

Annars yttrar ofta min obehagliga vobbeltendenser så fort trycket på gafflarna försvinner och sedan återkommer snabbt, skitnojigt! Om det är några hojar jag hört verkligen behöver styrdämpare så är det R1or eller vissa gixxörs, men de tycker jag inte alls har varit lika labila som min 929? Sägs det samma om 929orna alltså?

Har du kollat dämparinställningarna och om gaffelbenen möjligtvis är höjda i triple clampen av tidigare ägare? I mitt fall misstänker jag nämligen att det är dämparna som borde justeras/servas.
 

Reodor Felgen

It´s better to burn out than fade away..
Gick med
26 Aug 2005
Ort
Kattskallen
Hoj
CBR 929 rr
Har du kollat dämparinställningarna och om gaffelbenen möjligtvis är höjda i triple clampen av tidigare ägare? I mitt fall misstänker jag nämligen att det är dämparna som borde justeras/servas.[/QUOTE]

-----
Hmm...det kan vara gafflarna som inte fungerar som de ska, precis som du säger. Jag pillade på förspänningen och satte den hårdare inför en bankörning för ett par veckor sedan. Jag upplever även då och då att framhjulet känns lätt, dels vid höga farter på guppig väg och dels vid nedslag efter wheelie.
-----
Antar att det är rätt att man bör ge gas innan framhjulet slår ner för att undvika vobbel och skona gafflar etc. Jag börjar undra om det inte är så att det är det som gör min hoj så mkt instabilare än om jag sätter ner framhjulet lite mer bestämt? Det kanske är fel att gasa för mkt vid nedslag? :va :va :va
------
/jag vill bena ut vad fan det var som hände. kompisen som låg bakom sa att det såg hur kontrollerat ut som helst(och det kändes så) tills vobblet kom.
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Tja! Hittade ett intressant objekt på blocket. Men det står att den laddar dåligt, vad kostar en ny generator till en 929?

MVH Niclas
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Antar att det är rätt att man bör ge gas innan framhjulet slår ner för att undvika vobbel och skona gafflar etc. Jag börjar undra om det inte är så att det är det som gör min hoj så mkt instabilare än om jag sätter ner framhjulet lite mer bestämt? Det kanske är fel att gasa för mkt vid nedslag? :va :va :va

Nej för fan! Stryp gasen helt och slå ner hjulet hårt, att smyga ner ger många näradödenupplevelser.
 

Reodor Felgen

It´s better to burn out than fade away..
Gick med
26 Aug 2005
Ort
Kattskallen
Hoj
CBR 929 rr
Nej för fan! Stryp gasen helt och slå ner hjulet hårt, att smyga ner ger många näradödenupplevelser.

Och jag som trodde jag var fullärd..:D ..tack för tipset...:) nu gäller det bara att göra rätt och inte gå på vad som sitter i ryggmärgen.
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Som sagt hittade jag ett intressant objekt på blocket. Finns det något speciellt man skall kika på för att undvika otäcka överraskningar?

MVH Niclas
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
är det lätt att byta själv?

Ja det är bara bort med den gamla och in med den nya, ev. tillkommer kostnad för generatorkåpspackningen.

Som sagt hittade jag ett intressant objekt på blocket. Finns det något speciellt man skall kika på för att undvika otäcka överraskningar?

MVH Niclas

Lager, slitdelar o växellåda.

Du kan ju fundera över varför generatorn (om det nu är den) är dålig. Generatorn hos CBRn tycks exempelvis vara extremt känslig för vurpor, och då är det väl extra viktigt att gå igenom ram och stag i jakt på skador.
 
Last edited:

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Ja det är bara bort med den gamla och in med den nya, ev. tillkommer kostnad för generatorkåpspackningen.



Lager, slitdelar o växellåda.

Du kan ju fundera över varför generatorn (om det nu är den) är dålig. Generatorn hos CBRn tycks exempelvis vara extremt känslig för vurpor, och då är det väl extra viktigt att gå igenom ram och stag i jakt på skador.

Okej, man skulle tydligen kunna kolla något med styrstagen ifall dessa var slitna eller hur det var. Men nu är ramen polerad vilket kanske leder till att man inte kan se dessa skador? Polerad ram kanske är varningstecken för klot?

Kolla om garantiåtgärderna är fixade..

garantiåtgärder?

Kolla om garantiåtgärderna är fixade..

garantiåtgärder? är det barnsjukdomar som honda har åtgärdat?
 
Last edited:

Mr. Dante

MaChInE hEaD
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Partille
Hoj
Motocompo -82, Z50A Custom -69, Z50A -70, Z50Jz -79
Kopplingskorgen byttes och var det inte på 929 som det var styrkronan också eller var det 954?
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Kopplingskorgen byttes och var det inte på 929 som det var styrkronan också eller var det 954?

Cykeln i fråga är importerad och kom till sverige hösten -04... gjordes detta på alla cyklar eller enbart svenska? Jag kanske ställer oerhört dumma frågor, men frågar man inget får man inga svar :p
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top