929-tråden

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Vad är ett okej pris för en 929:a i bruksskick? Självklart vet jag att årsmodell och mil spelar en stor roll men på ett ungefär, vad bör man pröjsa?

Finns ju några som ligger på 38-39 men jag antar att dessa är vrak?

Min är definitivt INTE ett vrak, jag ligger på 39 500 kr, med viss prutmån, men ändå vill vissa bara betala 34K..det är trögsålt nu, ingen har ens varit och tittat på min, jag har aldrig upplevt det så "trögt" någongång, då ligger jag ändå på ett Kanonpris på blocket och med tanke på all service man gjort samt säljande fördelar som nya däck och nyservad så är det ändå "trögt" värre.

Last edited:

Fatoslocos

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2008
Hoj
2006, Triumph Daytona 675
Hej!
Har precis skaffat mig en 929:a och har original burken på. Är sugen på att sätta på en Bolt-on. Har ni några tips om vilka som låter goast? Är sugen efter ett "mörkt" ljud.

Tacksam för svar

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Vad är ett okej pris för en 929:a i bruksskick? Självklart vet jag att årsmodell och mil spelar en stor roll men på ett ungefär, vad bör man pröjsa?

Finns ju några som ligger på 38-39 men jag antar att dessa är vrak?

Mellan 38-50 beroende på skick och vad som ingår är inom spannet för ok pris.

Sekelj

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2008
Hoj
-00 Honda 929
Tjena.
Har bytt bromsbelägg fram för ett tag sedan och även skivor.
nu till problemet.
När jag stääler in hojen blöt och ska köra dagen efter typ så har beläggen fastnat på skivorna lite....
varför
(just nu sitter det billiga skitbelägg på och ska byta snarast till riktiga)
kan det vara för att det e skitbelägg eller e det något annat???
Tacksam för svar

sportis

Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Tjena.
nu till problemet.
När jag stääler in hojen blöt och ska köra dagen efter typ så har beläggen fastnat på skivorna lite....
varför
Tacksam för svar

Känns det som att bromsarna "ligger an" hela tiden när du är ute och kör? Det kan man se oxå om det bildas onormalt mycket bromsdamm runt ikring oket. Kan vara kärvande bromsok, eller kolven i oket som kärvar, kan vara dags att plocka ner och göra rent allt. Alternativ kan vara några hårda nedbromsningar för att "motionera" upp bromsarna.Tror inte det problem du beskriver har med bromsbeläggen att göra:va

J_Park

Socio #5052
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Ducati MTS 1000DS \n Triumph Daytona 675
Tjena.
nu till problemet.
varför
Tacksam för svar

Tror inte det har med anliggande bromsar att göra. Beläggen ligger alltid an mot skivan lite. Att beläggen fastnar lite efter blöt körning tycker jag är mer regel än undantag. Så har iaf samtliga mina cyklar betett sig. Inget jag bryr mig om direkt.
Däremot kan det va vettigt att "bromsa ur" skivor och belägg rejält då man tar ut hojen. Det jag märkt är att friktionen mellan skiva och belägg blir lite lägre precis där belägg/skiva torkat ihop - känns nästan som om skivan blivit skev.

Sekelj

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2008
Hoj
-00 Honda 929
Tror inte det har med anliggande bromsar att göra. Beläggen ligger alltid an mot skivan lite. Att beläggen fastnar lite efter blöt körning tycker jag är mer regel än undantag. Så har iaf samtliga mina cyklar betett sig. Inget jag bryr mig om direkt.
Däremot kan det va vettigt att "bromsa ur" skivor och belägg rejält då man tar ut hojen. Det jag märkt är att friktionen mellan skiva och belägg blir lite lägre precis där belägg/skiva torkat ihop - känns nästan som om skivan blivit skev.

Tack tack ....:tummenupp

Fatoslocos

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2008
Hoj
2006, Triumph Daytona 675
Bolt-on

Hej!
Har precis skaffat mig en 929:a och har original burken på. Är sugen på att sätta på en Bolt-on. Har ni några tips om vilka som låter goast? Är sugen efter ett "mörkt" ljud.

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express

Tpn

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2008
Hoj
2 stycken ;-)
Var å tittade på en 929,a idag och provkörde givetvis ;) Nu till min fråga om denna hoj. Den gick kanonbra och lät bra i maskin å så, men jag upplevde att lådan klonkade och kändes något kärv.... Är detta något som man får levamed på 929,an eller var det detta ex som kan vara behäftat med något fel.... och vad i så fall ???

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Var å tittade på en 929,a idag och provkörde givetvis ;) Nu till min fråga om denna hoj. Den gick kanonbra och lät bra i maskin å så, men jag upplevde att lådan klonkade och kändes något kärv.... Är detta något som man får levamed på 929,an eller var det detta ex som kan vara behäftat med något fel.... och vad i så fall ???

Det där är ju knepigt eftersom det är subjektivt, det som är klonk för dig är inget märkvärdigt för mig etc. Kollade du oljenivån? Kan vara dags för byte. Jag köpte min i våras efter vinterdvalan och känslan i lådan före och efter olje- och filterbyte var rejält annorlunda.

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Hoj
zx10r
Det där är ju knepigt eftersom det är subjektivt, det som är klonk för dig är inget märkvärdigt för mig etc. Kollade du oljenivån? Kan vara dags för byte. Jag köpte min i våras efter vinterdvalan och känslan i lådan före och efter olje- och filterbyte var rejält annorlunda.

Har man nyligen bytt olja och startar man hojen under vinter nån gång i månaden och varmkör den så kanske man inte behöver byta olja sen när säsongen börjar? Eller ja, det gör man som man vill.. Detta var bara ett litet inlägg och ? tecken.. :tungan

Jsg tänker nog byta vilket fall som helst till våren. :yoparty

/Kriss

sportis

Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Har man nyligen bytt olja och startar man hojen under vinter nån gång i månaden och varmkör den så kanske man inte behöver byta olja sen när säsongen börjar? Eller ja, det gör man som man vill.. Detta var bara ett litet inlägg och ? tecken.. :tungan

Jsg tänker nog byta vilket fall som helst till våren. :yoparty

/Kriss

Det är så starkt överdrivet av folk att man tror att oljan "bryter ner metallen" och är frätande, visst är den det till viss del, MEN har du bytt oljan nu och den står över vintern och du till våren sätter i 500 mil i den oljan, kanske býter till sommaren är det INGET din maskin tar skada av.

Så mycket trams skrivs om att man skall hälla i olja nu, vinterförvara och varmköra tömma ut till våren och byta igen. Jag brukar ha som tumregel att byta var 500:e mil och oftast blir det 2 byten då jag kör mer, men hålla på att tömma och enbart byta för att maskinen skall stå i 4 månader är enbart dyr överkurs isåfall.

När du väl ställt maskinen så kan bara jag rekommendera dig att INTE hålla på att starta maskinen heller, startar du och inte varmkör ordentligt, så bildas massa slagg på stiften, dessutom kanske du gör dig osams med grannar..lägg över ett täcke, glöm hojen, ladda batteriet till våren och starta upp:tummenupp

ShinobiNoInnen

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2007
Hoj
CBR 929 , Gixxer K3
Tja!
har lite frågor om spjället i avgassystemet.
när man sätter helsystem på 929 så tar man vell bort detta?
vad mer måste man göra, ta bort nå mer?
tänkte mitt har pajjat och hojen går dåligt på allt annat än fullgas.

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Börjar sakna ylande rad 4:a lite...det finns fan INGET negativt att läsa på nätet om 929:an! :yoparty
Känns som ett naturligt steg efter min 919 jag hade två år...
Något man ska kolla extra noga på en 00:a som gått 2300 mil?

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA