929-tråden

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Ort
Skåne
Hoj
2002 Yamaha R1
Hur ofta byter du olja på hojen. Byter du innan du ställer in hojen över vintern?

jag byter olja ofta. ibland var 200 mil, ibland oftare. det beror på hur hojen används. gör man mycket burnouter så byts oljan oftare för att motorn går otroligt varm. i år har jag inte bytt innan jag ställde in. men det kan bero på att jag inte kört något nämvärt heller. sjukhus is da shit
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Vinter fråga! :)
Hur ofta varmkör ni era motorcyklar nu under vintern?

Inte en gång, finns inget syfte med det alls. Kan fördärva mer med korta uppstarter och att man inte varmkör ordentligt. Bättre att ladda batteriet till våren då det är dags att bruka hojen på riktigt igen, är det riktigt kallt på förvaringsplatsen kan det vara bra att underhållsladda då och då:tummenupp
 
Last edited:

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Inte en gång, finns inget syfte med det alls. Kan fördärva mer med korta uppstarter och att man inte varmkör ordentligt. Bättre att ladda batteriet till våren då det är dags att bruka hojen på riktigt igen, är det riktigt kallt på förvaringsplatsen kan det vara bra att underhållsladda då och då:tummenupp

Ojj, det visar sig att många fler är emot till att varmköra än vad jag trodde.
Men när man pratar om att varmköra, då menar jag riktigt ordentligt.. 20-30 min.. till och med fläkten hinner gå igång 2-3 gåger.

Vissa tycker ändå att man bör starta hojen nån gång under vintern.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Ojj, det visar sig att många fler är emot till att varmköra än vad jag trodde.
Men när man pratar om att varmköra, då menar jag riktigt ordentligt.. 20-30 min.. till och med fläkten hinner gå igång 2-3 gåger.

Vissa tycker ändå att man bör starta hojen nån gång under vintern.

SKA man varmköra så skall du göra så, en del startar upp några minuter och slår av igen, slagg kan bildas på stiften. Men hålla på att starta upp i tid och otid för ingenting, har man dessutom grannar i närheten med noll i förståelse för mc så plockar man bort massor av förtroendekapitalet för knuttar hos grannarna genom att starta upp o varva hojen i vintertider...
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
SKA man varmköra så skall du göra så, en del startar upp några minuter och slår av igen, slagg kan bildas på stiften. Men hålla på att starta upp i tid och otid för ingenting, har man dessutom grannar i närheten med noll i förståelse för mc så plockar man bort massor av förtroendekapitalet för knuttar hos grannarna genom att starta upp o varva hojen i vintertider...

Test till att ladda upp bilder! First time hehe

My baby blade! :) Införskaffade denna skönhet i höstas.
 

Bifogat

  • Baby blade.jpg
    Baby blade.jpg
    142.8 KB · Visningar: 76
Last edited:

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Undertail 929RR

Hej!

Är ute efter en fräck undertail till min 929rr. Helst en sån som på bilden visas, men andra modeller är också av intresse.

Hör av er om ni har en liggande hemma eller om ni känner någon som har en sådan och som inte längre behöver den.

Pris: Enligt överenskommelse

Mvh: Kriss
 

Bifogat

  • Undertail 929RR.jpg
    Undertail 929RR.jpg
    23.1 KB · Visningar: 473
Last edited:

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Nån som har en orginal ljuddämpare till salu billigt?
Nån som vet om ljuddämparen från 954 passar på en 929?
 

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
Händer det nåt skoj i era garage i vinter?

Själv har jag tänkt försöka få tag i en tank och kraschkåpor som ska fullackas. Har börjat fixa en ny hållare till dämparen så jag kan fimpa passagerarfotpinnarna och så tänkte jag smida till ett kedjeskydd i rostfri plåt så hojen slipper bli så satans skitig. :)

Ingen som sitter på tank och kåpor och vill sälja? :)

edit: Får väl fräsa fram nån slags aluprofil att sätta mina projektorlysen i om jag nu ska ha kraschkåpor.
 
Last edited:

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Ort
Tidaholm
Hoj
XT600E
En fråga till. Funderar på att lacka om ramen svart. Gjorde så på min zx6r men det var ett jäkla jobb att plocka loss ramen. Någon som gjort det på sin 929:a? (Tagit loss ramen alltså)

I min fantasi tänker jag att det bara är att lossa typ två skruv i motorn så är det bara att lyfta av den sedan. Kan det vara så enkelt? :)
 

M@rkus

Honda
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Piteå
Hoj
00 Honda Fireblade
Hejsan!

Vad har ni för erfarenheter av andra tändstift än denso IUH27D (orginal 929 00), har hittat översättning till NGK och stift CR9EH-9 och CR9EHVX-9 ska vara likvärdig.
Skiljer rätt mycket i pris mellan dom....
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
Hejsan!

Vad har ni för erfarenheter av andra tändstift än denso IUH27D (orginal 929 00), har hittat översättning till NGK och stift CR9EH-9 och CR9EHVX-9 ska vara likvärdig.
Skiljer rätt mycket i pris mellan dom....

Min rekomendation är att du köper det stift som SKA sitta i hojen och inget annat kopia eller billigt.
Visserligen är det dyrt med Denso, men det finns en anledning varför tillverkaren har rekomenderat det. :)
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Hejsan!

Vad har ni för erfarenheter av andra tändstift än denso IUH27D (orginal 929 00), har hittat översättning till NGK och stift CR9EH-9 och CR9EHVX-9 ska vara likvärdig.
Skiljer rätt mycket i pris mellan dom....
Satte i NGK Iridium för nån vecka sedan när hojen servades. Köpte på mc-online för halva priset i höstas.. Borde väl finnas riktigt billigt på Ebay?

Men ingen erfarenhet av stiften än. (skiten startade och spann som en katt iaf)
 

M@rkus

Honda
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Piteå
Hoj
00 Honda Fireblade
Har hittat NGKs för halva priset av original ligger runt 200 kr st för dom, känns lite onödigt att lägga ut 430kr st för original om ngks funkar lika bra.
Andra som kör med ngks stift?
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Har hittat NGKs för halva priset av original ligger runt 200 kr st för dom, känns lite onödigt att lägga ut 430kr st för original om ngks funkar lika bra.
Andra som kör med ngks stift?

Var inte dumsnål, sätt i RÄTT stift, Denso irridium, INGET ANNAT. Kolla av med vilken Hondahandlare som helst, finns kanske en anledning till att det står Denso även på "tändhattarna", de är speciella stift, som har ett helt annat temp/arbetsområde och egenskaper som andra stift saknar. I min förra hoj satt det NGK:s när jag bytte, viss fungerar det, men den hade skjutit bort elektroden på ett stift. Jag köpte för 240 kr st, fick dem för 220 kr st. Denso har även längre serviceintervall än andra stift, så det blir billigt ändå i slutändan :)
 

M@rkus

Honda
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Piteå
Hoj
00 Honda Fireblade
Var inte dumsnål, sätt i RÄTT stift, Denso irridium, INGET ANNAT. Kolla av med vilken Hondahandlare som helst, finns kanske en anledning till att det står Denso även på "tändhattarna", de är speciella stift, som har ett helt annat temp/arbetsområde och egenskaper som andra stift saknar. I min förra hoj satt det NGK:s när jag bytte, viss fungerar det, men den hade skjutit bort elektroden på ett stift. Jag köpte för 240 kr st, fick dem för 220 kr st. Denso har även längre serviceintervall än andra stift, så det blir billigt ändå i slutändan :)

Vart köpte du dina denso?
 

Iceman1975

Stället krymper
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Honda CB1000RA
Har tidigare forskat i detta med att hitta billigare stift, men alla har avrått mig från att testa andra.. Nån handlare ville inte ens sälja nått annat till mig.. Han hade tydligen gjort det till en 929 ägare som bränt hål på en kolv eller vad det var..
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top