929-tråden

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Oki, kan man ställa av är det ju bra...fler & fler bolag börjar ju låsa upp kunderna med sina helårsförsäkringar...

Det finns en mening med helårspremier oxå, det är att den oftast är lägre så man skall SLIPPA ställa av och på hela tiden, de som har hojen påställd mellan mars till augusti betalar ju för "resten" av året ialla fall i princip, då man brukar betala majoriteten av årspremien ialla fall under påställningsperioden.

Jag är gärna låst året runt ialla fall, har en månadspremie under 400 kr, sen slipper jag allt besvär, lite subventionerat iofs med smc-folksam.
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Sant..beror ju dock väldigt mycket på vilken hoj man har..inte så skoj att sitta med 3000:- / månad över vintern direkt.
Får jag fråga vilket bolag du har...lät som en bra premie!
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Sant..beror ju dock väldigt mycket på vilken hoj man har..inte så skoj att sitta med 3000:- / månad över vintern direkt.
Får jag fråga vilket bolag du har...lät som en bra premie!

Folksams smc, men så är jag "gubbe" oxå..35 plus försäkring. Finns en fördel med att bli äldre oxå tydligen:D
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Folksams smc, men så är jag "gubbe" oxå..35 plus försäkring. Finns en fördel med att bli äldre oxå tydligen:D

Tack för att du skrev det där, påminner mig om att jag ska byta till Folksam. När jag ringde dom för ett tag sen fick jag pris på 800 pix i månaden för helförsäkring hos dom via SMC.
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
:mad: :mad:

Helt jävla OTROLIGT....hojen jag skulle köpa blev såld mitt framför näsan på mig idag....skit!!

Så om någon har en fin lågmilad originalhoj att sälja...skicka PM! :tummenupp
 
Last edited:

RudaWorks

bonehead
Gick med
19 Dec 2005
Ort
Ockle
Hoj
Honda cbr 929 -01
nån som har bra koll på inställningar på dämparna och kan ge lite tips på hur man ställer in dom?
jag är fullkomligt novis på det här med förspänning, kompressions- och returdämpning. Hur många klick, varv m.m. har ni ställt in era cyklar på?
Jag är 178cm, väger ca 70kg. (om det kan vara till nån hjälp)

är ute efter en cykel som känns rak vid inbromsning samt att cykeln ska vara stabil vid nerlägg och inte vandra ut för mycket med baken. Lite mer utav den raceiga karaktären med fokus på kurviga vägar och lite sämre komfort på rakt-fram-vägar. vet inte hur jag ska förklara det hela. :S
 

Jokenr1

Medlem
Gick med
2 Oct 2008
Ort
Floda
Hoj
KTM 1090 Adventure R 2017, Yamaha XT 600z Ténéré 1988
Jag är riktigt sugen på att beställa ett kåpset till min 929 från Hongkong över ebay. Det jag undrar över är hur bra passformen är. Om någon här har såna kåpor monterade får ni gärna lägga in lite närbilder så det syns ordentligt.

Det enda jag hittat som visar kåpor monterade är den här youtube videon, och det ser ju sjysst ut. Men kvaliteten på videon är ju sådär också...

[YOUTUBE-ID]4MnRheKpgpE[/YOUTUBE-ID]

Nästa fundering är lackade/olackade. Håller färgen på de lackade bra, eller ramlar färgen av efter körning och tvättar?

:va


HAHA kan inte sluta garva för det är nämligen jag på hojen från min thailandsresa förra året! :yoparty Sjukt kul att se den här på SH. Jag har bilder på hojen med systemkamera och de e sjukt frächa kåpor.

:tummenupp
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
nån som har bra koll på inställningar på dämparna och kan ge lite tips på hur man ställer in dom?
jag är fullkomligt novis på det här med förspänning, kompressions- och returdämpning. Hur många klick, varv m.m. har ni ställt in era cyklar på?
Jag är 178cm, väger ca 70kg. (om det kan vara till nån hjälp)

är ute efter en cykel som känns rak vid inbromsning samt att cykeln ska vara stabil vid nerlägg och inte vandra ut för mycket med baken. Lite mer utav den raceiga karaktären med fokus på kurviga vägar och lite sämre komfort på rakt-fram-vägar. vet inte hur jag ska förklara det hela. :S

Förspänning = hur hårt fjädern är spänd, vilket bestämmer hur mycket dämparen flexar. Hårdare förspänning = mindre flex.
Kompressionsdämpning = hur mycket kraft som krävs för att trycka ihop dämparen. Högre kompdämpning = mer kraft krävs.
Returdämpning = hur mycket kraft som krävs för att dra isär dämparen. Högre returdämpning = mer kraft krävs.

Ställ allt enligt fabriksinställningarna först (står i manualen), kör och tänk på hur hojen reagerar på din körstil.

Det första jag justerade var returdämpningen fram. Det gjorde att hojen inte gungade till när jag bromsade inför en kurva. Sen har jag ökat förspänningen lite fram och lite bak osv.

Men som sagt, det beror helt på din körstil. Kör och just tänk på hur hojen beter sig för dig och vilka egenskaper du vill ändra på hos hojen så kan du nog lätt räkna ut vilken eller vilka parametrar du behöver ändra på. Ta med mejseln och haknyckeln i kutsen bara och justera under turen. Ändra bara en sak i taget och memorera läget före justering så du lätt kan gå tillbaka ifall du fick fel resultat.
 

RudaWorks

bonehead
Gick med
19 Dec 2005
Ort
Ockle
Hoj
Honda cbr 929 -01
tackar =) ska testa lite lätt när det blivit torrare på vägen.
Hur beter sig mc:n beroende på om man har ställt in retur, förspänning och kompressionen om man ställer in för mycket på +/- ? vilka beteenden ska man liksom känna och leta efter?



Förspänning = hur hårt fjädern är spänd, vilket bestämmer hur mycket dämparen flexar. Hårdare förspänning = mindre flex.
Kompressionsdämpning = hur mycket kraft som krävs för att trycka ihop dämparen. Högre kompdämpning = mer kraft krävs.
Returdämpning = hur mycket kraft som krävs för att dra isär dämparen. Högre returdämpning = mer kraft krävs.

Ställ allt enligt fabriksinställningarna först (står i manualen), kör och tänk på hur hojen reagerar på din körstil.

Det första jag justerade var returdämpningen fram. Det gjorde att hojen inte gungade till när jag bromsade inför en kurva. Sen har jag ökat förspänningen lite fram och lite bak osv.

Men som sagt, det beror helt på din körstil. Kör och just tänk på hur hojen beter sig för dig och vilka egenskaper du vill ändra på hos hojen så kan du nog lätt räkna ut vilken eller vilka parametrar du behöver ändra på. Ta med mejseln och haknyckeln i kutsen bara och justera under turen. Ändra bara en sak i taget och memorera läget före justering så du lätt kan gå tillbaka ifall du fick fel resultat.
 

//Softa//

Avantgarde
Gick med
9 Jan 2007
Ort
Malmö
Hoj
Thriump Thruxton -06, Fireblade CBR 929 RR , Minimoto streetfighter
Någon här som har ett universal depåstöd från biltema till sin 929 och vet om det passar eller ska det vara special. Har hört att svingen inte är lika hög på bägge sidorna så det kan vara problem med universalstöden.:va
 

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Ort
Skåne
Hoj
2002 Yamaha R1
Någon här som har ett universal depåstöd från biltema till sin 929 och vet om det passar eller ska det vara special. Har hört att svingen inte är lika hög på bägge sidorna så det kan vara problem med universalstöden.:va

biltema funkar utmärkt. hojen lutar lite men står stabilt
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
biltema funkar utmärkt. hojen lutar lite men står stabilt

Läste tidigare nån inlägg att biltemas depå stöd gav vika för en kille här på sporthoj.
Var inne på att köpa från biltema, men efter det ändra jag mig drastiskt. :confused:

Lagom kul om det skulle hända. :(

Däremot om man bara ska använda den en kort tid, kanske medan man fixar o tvättar så borde den hålla kan man tycka!?

Vad tror ni??
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Någon här som har ett universal depåstöd från biltema till sin 929 och vet om det passar eller ska det vara special. Har hört att svingen inte är lika hög på bägge sidorna så det kan vara problem med universalstöden.:va

Jag har specialstödet bak och biltema fram. Jag lyfter inte i fram mer än jag måste, då det stödet är lite sådär. Jag skulle inte lyfta min både bak och fram med biltema när ett standardstöd dessutom ger slagsida.
 

olzi

Ny medlem
Gick med
6 May 2005
Ort
Luleå
Hoj
Aprilia SL1000 Falco, KTM 640 SM, Gixxer banhoj
HAHA kan inte sluta garva för det är nämligen jag på hojen från min thailandsresa förra året! :yoparty Sjukt kul att se den här på SH. Jag har bilder på hojen med systemkamera och de e sjukt frächa kåpor.

:tummenupp

Lägg gärna upp bilder på hojen med kinakåporna. Jag funderar på att köpa just sådana kåpor. Har redan inhandlat en extra tank som skall lackas.
 

Jokenr1

Medlem
Gick med
2 Oct 2008
Ort
Floda
Hoj
KTM 1090 Adventure R 2017, Yamaha XT 600z Ténéré 1988
Lägg gärna upp bilder på hojen med kinakåporna. Jag funderar på att köpa just sådana kåpor. Har redan inhandlat en extra tank som skall lackas.

Här kommer lite bilder på skönheten...
:tuttar

img0346ze9.jpg


img0327wx6.jpg
 

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Ort
Skåne
Hoj
2002 Yamaha R1
KONDENS i motorn?? Nu får du förklara vad/eller hur du menar!?
våra vintrar är kalla och fuktiga som fan. när man startar hojen så blir det en hel del kondens på grund av temperaturskillnaderna. du ser det lättast på att det uppkommer en dimma i oljeglaset. i jävliga fall så ser oljan ut som brunsås av vattnet som bildas
 

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
I garaget på hojen! Skåne
Hoj
zx10r
våra vintrar är kalla och fuktiga som fan. när man startar hojen så blir det en hel del kondens på grund av temperaturskillnaderna. du ser det lättast på att det uppkommer en dimma i oljeglaset. i jävliga fall så ser oljan ut som brunsås av vattnet som bildas

Hur ofta byter du olja på hojen. Byter du innan du ställer in hojen över vintern?
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top