929-tråden

robbanh

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Hoj
fireblade
Mera hoj för pengarna! Mer utvecklad modell 929:an, både motor och även chassimässigt. Det är ungefär samma lika anser jag i körbarhet och hanterbarhet, effekt, etc det är bara en smaksak vad som står på tanken, men du får ändå en mer "teknikskt" utvecklad hoj. Även om 1998 R1 var en bomb när den kom, så går utvecklingen fram fort i sportsegementet..

Sen tycker jag att 929:an har en viss karaktär att köra, hur allt lirar ihop.
Tack

Hur är det med delar till 929an? Det kryllar ju av billiga kåpor mm till R1, finns det gott om dom till 929an? Vad ska jag prioritera när jag väljer mellan olika 929or?

Tacksam för svar:tummenupp

Bruno

Badmanners.org
Gick med
28 May 2003
Hoj
2002 Yamaha R1
Någon här som varit med om en 929 som suger i sig soppa ner i vevhuset för att sedan antända det med en spännande upplevelse som följd.

Har en 929 i min verkstad som gör detta.
Har tömt ur oljan och lagt omkull hojen (detta började efter en omkulläggning på bana)
Men ingen soppa kommer ur motorn när jag reste upp den igen.
Tömde i frisk olja och statade den igen och efter 20 minuter på 2000 rpm så small det igen...

Den har gått straxt över 5000 mil och har vait stunthoj i sitt tidigare liv.

Den ryker inte nämnvärt men gör sig av med olja då nivån är ok men oljan var som Coca Cola i koncistensen då den mest bestod av bensin...

Kommer riva isär motorn för att kolla ringar och sådant men tänkte om någon mer råkat ut för detta synnerligen udda fel.

har du tagit komprov på spisen? vet ej om man kan göra leakdown test på en hoj. låter som att tipoffen varit bortagen och vid vurptillfället så har hojen legat en stund på sidan med motorn igång. Du kommer säkert att hitta både en och 2 dåliga cylindrar/kolvar

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
har du tagit komprov på spisen? vet ej om man kan göra leakdown test på en hoj. låter som att tipoffen varit bortagen och vid vurptillfället så har hojen legat en stund på sidan med motorn igång. Du kommer säkert att hitta både en och 2 dåliga cylindrar/kolvar

Nej har inte gjort det ännu.
Men när jag bytte olja och körde så stog hojen på stödet och gick i 20 minuter innan det small.
Kan säga att det var en spännande överraskning när ena halvmånen till ventilkåpspackningen sköt iväg...

GBG_PeHrssoN

Tanklös Hojlös Hopplös
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
KTM 690 SMC-R -14
Har en fråga åt de som är ägare åt 929, har hitta en som står på blocket i varberg, den har rullat 5600mil. Ska man tycka att den har gått för långt eller det är mera att nu börjar den bli inkörd.:D
Vad ska man tänka på vid det miltalet, växelåda?

Tacksam för svar.

Honda gör mycket tåliga hojar som inte går sönder i första taget. Bara service boken är helt ifylld så ska det inte vara några problem.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Honda gör mycket tåliga hojar som inte går sönder i första taget. Bara service boken är helt ifylld så ska det inte vara några problem.

Räcker inte att den är ifylld, någon måste ha gjort jobbet IRL oxå:fakta

Tack

Hur är det med delar till 929an? Det kryllar ju av billiga kåpor mm till R1, finns det gott om dom till 929an? Vad ska jag prioritera när jag väljer mellan olika 929or?

Tacksam för svar:tummenupp

Har inte köpt så mycket delar till min förutom ren service/ underhållsmaterial? 929:an fanns väl bara 2000-2001, sen blev modellen 954, men tror inte skillnaden förutom den 25 kubiken¨och lite uppdaterat utseende är någon större.

Det finns kåpor billiga till 929:an oxå har jag för mig att jag sett. Iövrigt så är det en ganska lättskruvad hoj, lätt o smidigt både byta olja, filter och bromsbelägg, drivpaket, och om du behöver plocka bort hjulen. Oljebyte behöver ingen kåpa alls demonteras. Du kan ju kolla om den klena kopplingsarmen är bytt, orginal är klent tilltagen och kan gå sönder, men relativt billig som reservdel om det händer. Byta tändstift kostar lite med Irridiumstiften och det skall vara det INGET annat! Dessutom kan det vara knöligt att få bort luftburken för att komma åt stiften och trångt o jäkligt..men det går om man har rätt verktyg.

Last edited:

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Hmm...jag är spekulant på en fin 00:a som har stämpel på 2400 mila servicen, dock inte hos en aukt. Honda verkstad (Stibix i Borås) kan man ana att dom inte har satt i dessa Iridium stift....om så är fallet...vad är det värsta som kan hända? :va

sportis

Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Hmm...jag är spekulant på en fin 00:a som har stämpel på 2400 mila servicen, dock inte hos en aukt. Honda verkstad (Stibix i Borås) kan man ana att dom inte har satt i dessa Iridium stift....om så är fallet...vad är det värsta som kan hända? :va

Tror inte det är så allvarligt, men hojen kan gå lite sämre, enligt tändkurvor mm så skall det ialla fall vara irririumstift, de tål högre tryck o temperaturer, även om de är dyrare så har de lång hållbarhet, så det lönar sig iaf. Någon hade skruvat i billigare NGK på min, ett stift hade de inte skruvat fast ordentligt, så oförbrända avgasare gick uppåt förbi stiftet, samt att även elektroden var borta. Jag fick lugnare gång på låga varv, då hojen min gick mera ryckigt, dock så är 929:an lite ryckig i karaktären iaf under 3000 rpm.

Biltmore

Gick med
9 Aug 2004
Hoj
När jag skulle byta stift i min förra 919, kunde jag dra loss två av dom med handen, satt inte fast så bra direkt...men hojen hade gått bra iaf....sjukt

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
När jag skulle byta stift i min förra 919, kunde jag dra loss två av dom med handen, satt inte fast så bra direkt...men hojen hade gått bra iaf....sjukt

Se till att dra dem ordentligt.
De har en tendens att slite med sig gängorna och fara iväg om man inte gör det.
Har repat 2 sådana i sommar.

Det händer inget med hojen om det inte sitter Iridiumstift i den.
Men bara för att han inte är auktoriserad av Honda så innebär det ju inte att han sätter i dåliga stift.
Snarare tvärt om.
Han bör ju vara den som är mer intresserad av att du blir nöjd och kommer tillbaka.

Så jobbar jag i alla fall.

mellow

Mupp
Gick med
28 May 2007
Hoj
-01 Honda 929rr
Nu vet inte jag riktigt om jag tycker att det här med servicebok är så fruktansvärt viktigt.
Så länge dom stora servicearna är gjorde är jag nöjd.
Man kan ju inte springa och lämna in hojjen var 500mil för genomgång. Skulle aldrig göra det med en gammal bil och kommer inte göra det med hojjen heller. Ser man bara till att byta olja, stift och lite slitdelar så ska ju grejjerna hålla ihop.
En annan femma om man köper en ny/nyare hoj, men en -01?

Jag anser att om den ser bra ut och går bra så är den nog bra (i dom flesta fall).

SKÅL!

Biltmore

Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Går allt vägen (= att min Superduke säljs nu i helgen) så kommer jag bli ägare till en fin svart/vit/röd 00:a med 2700 mil på klockan & BOS slipon, känns bra!

Kan ni tipsa om vilka bolag som har hyffsade premier på denna hoj? brukar iof ringa alla bolag ändå, men tips är alltid bra!
Inte IF:s special iaf..inte med dom galna självriskerna!:huvet

Sen undrar jag, hur ska jag modda mitt depåstöd för 929:ans sving?, har för mig att jag läste om någon som hade svetsat om sitt stöd & kortat det på ena sidan....

Gick med
4 May 2007
Hoj
R1-05 nu såld :(
Se till att dra dem ordentligt.
De har en tendens att slite med sig gängorna och fara iväg om man inte gör det.
Har repat 2 sådana i sommar.

Det händer inget med hojen om det inte sitter Iridiumstift i den.
Men bara för att han inte är auktoriserad av Honda så innebär det ju inte att han sätter i dåliga stift.
Snarare tvärt om.
Han bör ju vara den som är mer intresserad av att du blir nöjd och kommer tillbaka.

Så jobbar jag i alla fall.

Vad jag än har för hoj så ska jag lämna den till dig, nästa gång jag är i uppsala
:tummenupp

sportis

Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Går allt vägen (= att min Superduke säljs nu i helgen) så kommer jag bli ägare till en fin svart/vit/röd 00:a med 2700 mil på klockan & BOS slipon, känns bra!

Kan ni tipsa om vilka bolag som har hyffsade premier på denna hoj? brukar iof ringa alla bolag ändå, men tips är alltid bra!

Sen undrar jag, hur ska jag modda mitt depåstöd för 929:ans sving?, har för mig att jag läste om någon som hade svetsat om sitt stöd & kortat det på ena sidan....

Jag har ett billigt depåstöd, i krom, vagg-modell, fungerar fint fint utan att modda alls, nog att det är lite "sne-kraft" men det har fungerat utan probs i flera år.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein

Jag pyntar ca 700 i månaden för halvförsäkring hos SalusAnsvar. Ingen avställningsförsäkring utan jag betalar samma peng året om.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln