929-tråden

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
M1100S
någon som vet hur man flyttar upp sin växelspak lite? för min är väldigt långt ner mot va polarns är på hans 929

Tacksam för svar

//Johan
Ja, du lossar på infästningen till utgående axel från växellådan och vrider den (medsols tror jag det blir) ett hack. Du måste dra ut den helt från axeln pga alla splines. Det borde hjälpa.

Jag har en växelspak från en VFR800 till salu om någon är intresserad. Den sätter man direkt på axeln rakt bakåt sen har man raceväxling. Passar rakt av.

Edit:
Har även ett par svarta ställbara fotpinnar till 954/929 som ligger. Saknas nån bricka + att infästningen till bromscylindern inte är riktigt rätt i bredd. 500kr snabb affär.

Bifogat

• 929shift.JPG
    929shift.JPG
    78.5 KB · Visningar: 51
Last edited:

Hertigen

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Hoj
2000 honda cbr929
nu när jag har hunnit köra med mitt nyinköp måste jag säga vilken possitiv känsla
190 mil på en vecka, nästan 90 mil en dag, vilken hoj, ingen arseldöd eller nå=)

zolander

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2006
Hoj
K5
Hej,

nått är lite konstigt på min 929:a. Drar man fullt i 2:ans växel så "hostar" motorn till lite då och då, detta sker bara på 2:ans växel och bara ibland...på alla andra växlar kan jag dra utan att det ens är tendens till "hostning"....

tips på vad de kan va?

RudaWorks

bonehead
Gick med
19 Dec 2005
Hoj
Honda cbr 929 -01
vad gör EGCV:n och hur har ni löst det som har satt dit helsystem? kan man plocka bort den utan att cykeln får tuppjuck?

yates

Rackabajk Mc
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
CBR1000RR CBR929RR Fighter
Hej,

nått är lite konstigt på min 929:a. Drar man fullt i 2:ans växel så "hostar" motorn till lite då och då, detta sker bara på 2:ans växel och bara ibland...på alla andra växlar kan jag dra utan att det ens är tendens till "hostning"....

tips på vad de kan va?

Precis så betedde sig min innan växellådan rasade.

blackblade

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2008
Hoj
-00 Fireblade
vxl-låda

Ajfan...

Så ditt tips är att lämna in hojen så att nån får kolla på växellådan...?

Ursäkta om jag lägger mig i, men..
Absolut!
Har varit med om det två ggr, på två olika motorer oxå, så det var en bra tanke att låta nån titta på den.
Första motorn trasades sönder helt inuti, och låste hjulet i vilken fart som helst när jag (självklart, det är ju ett käckt bruksfordon) fortsatte använda den utan tvåans kugge.
Det hände lite till o från bara, men lite halvkusligt i köer o så.....
Inte för att det hör till att ligga i köer, men ändå..

Andra motorn rullade perfekt utan tvåan oxå, bara lite tråkigare att köra.

Och det blir ev billigare att riva den innan det drar med sig lite mer fel.
Inget man vet innan med säkerhet, men en hyfsat bra gissning i a f.

Jag tror att det varit ett slitet vxl-reglage som gjort att det blivit så, pga taskig precision i lägena, o det räcker med en miss, så har man slitit av ett hörn på vxl-rullen och det är kört...igen..

Hoppas att jag har fel ang din hoj, men nu vet du lite mer om det skulle vara så att.....

zolander

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2006
Hoj
K5
Ursäkta om jag lägger mig i, men..
Absolut!
Har varit med om det två ggr, på två olika motorer oxå, så det var en bra tanke att låta nån titta på den.
Första motorn trasades sönder helt inuti, och låste hjulet i vilken fart som helst när jag (självklart, det är ju ett käckt bruksfordon) fortsatte använda den utan tvåans kugge.
Det hände lite till o från bara, men lite halvkusligt i köer o så.....
Inte för att det hör till att ligga i köer, men ändå..

Andra motorn rullade perfekt utan tvåan oxå, bara lite tråkigare att köra.

Och det blir ev billigare att riva den innan det drar med sig lite mer fel.
Inget man vet innan med säkerhet, men en hyfsat bra gissning i a f.

Jag tror att det varit ett slitet vxl-reglage som gjort att det blivit så, pga taskig precision i lägena, o det räcker med en miss, så har man slitit av ett hörn på vxl-rullen och det är kört...igen..

Hoppas att jag har fel ang din hoj, men nu vet du lite mer om det skulle vara så att.....

om jag ligger i 2an och drar fullt...så varvar den på, vid ca 7000rpm kan den hosta till snabbt en gång ...efter hostningen fortsätter den varva...sen hostar den till igen...sen varvar den på igen....osv....växeln hoppar alltså inte ur...

Var det så för dig?

Jag är inte kunnig alls vad det gäller motorer, men trodde själv att det hade med insprutningen att göra...men det konstiga är ju att det bara händer i 2an

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Hoj
XT600E
Har fortfarande en uppsättning nya bromsbelägg fram till 929:an om någon är intresserad. 500:- inkl. frakt.

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Hoj
zx10r
Hej 929 bröder! :)

Hur gör ni när ni ska lyfta hojen? Går det att använda en vanlig depåstöd med tanke på svingen som ser ut som den gör? Eller hur gör ni? Andra tips och bra att veta?

Har ingen depåstöd än, så jag frågar för att se vad man ska eventuellt skaffa sig.
Måste ju va hur smidigt som helst att kunna lyfta baken på hojen när man ska byta däck, bromsar och tvätta m.m.

Tack på förhand!

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein

Hur gör ni när ni ska lyfta hojen? Går det att använda en vanlig depåstöd med tanke på svingen som ser ut som den gör? Eller hur gör ni? Andra tips och bra att veta?

Har ingen depåstöd än, så jag frågar för att se vad man ska eventuellt skaffa sig.
Måste ju va hur smidigt som helst att kunna lyfta baken på hojen när man ska byta däck, bromsar och tvätta m.m.

Tack på förhand!

Har du inget stöd föreslår jag att du köper ett för just 929 - http://www.checkray.se/motor/depa/bakhjul.htm, så slipper du att hojen lutar.

Last edited:

Brillor

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2008
Hoj
07 Kawasaki z750
Ventiljustering 2400 mil

...Vad kan detta kosta?:va

Enligt en gammal honda-mek skall dessutom kopplingskorgen gå på någon slags "supergaranti" från Honda. Han reklamerar hojen nu, och dom skall enligt honom byta... på en 01:a!! :jisses

Kan detta stämma?!

Men som sagt....vad kostar en justering? Typ?

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Hoj
zx10r
Har du inget stöd föreslår jag att du köper ett för just 929 - http://www.checkray.se/motor/depa/bakhjul.htm, så slipper du att hojen lutar.

Tackar så mkt för tipsen! Har letat efter en just sådan depåstöd till min hoj.
Vet du hur kvalitén är på deras saker? Någon som har handlat därifrån?

...Vad kan detta kosta?:va

Enligt en gammal honda-mek skall dessutom kopplingskorgen gå på någon slags "supergaranti" från Honda. Han reklamerar hojen nu, och dom skall enligt honom byta... på en 01:a!! :jisses

Kan detta stämma?!

Men som sagt....vad kostar en justering? Typ?

Just 2400mil service är en stor service där bland annat kontroll av ventilspel ingår + 58 andra saker..
Priset skiljer sig grymt mycket från ställe till ställe men om jag säger ca 5000kr (+ -)så är nog priset inte helt galet.

--------------------------------------------------------------------------

Hej!

Vill gärna köpa depåstöd bak till min 929 där höjden på svingen är olika.
Någon som har ägt/äger en 929 och inte behöver depåstödet längre, hör av er om pris info.

Tack!

//Kriss

Last edited:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Vet du hur kvalitén är på deras saker? Någon som har handlat därifrån? //Kriss[/B]

Jag har ett stöd som ser ut precis som på bilden, dock är det inte köpt från dem utan från MC-varuhuset i Sthlm. Kvaliteten är mycket bra tycker jag. Stabilt som attan.

Vilken Hondahandlare som helst bör kunna beställa hem ett stöd åt dig. Ring närmaste och fråga.

Jag betalade ungefär samma pris som Checkray tar.

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
M1100S
Vet du hur kvalitén är på deras saker? Någon som har handlat därifrån?
Jag hade det stödet till min och var väldigt nöjd. Ring Checkray, jag fick ett väldigt bra pris på bak+framstöd.

olzi

Ny medlem
Gick med
6 May 2005
Hoj
Aprilia SL1000 Falco, KTM 640 SM, Gixxer banhoj

Tack på förhand!

Jag använder biltemas fram och bakstöd till 929:an. För att få det att stämma bak så har jag en trädistans (plankbit) på höger sida som jag sätter under hjulet på depåstödet. Detta fungerar bra för mig.

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Hoj
zx10r
Jag använder biltemas fram och bakstöd till 929:an. För att få det att stämma bak så har jag en trädistans (plankbit) på höger sida som jag sätter under hjulet på depåstödet. Detta fungerar bra för mig.

ok.. hmm.. det låter en aning ostabilt, men funkar säkert.

Jag hade bara behövt stöd bak och kommer troligtvis inte använda den så ofta.

Ingen som vill bli av med sin 929 stöd för en slant?

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
M1100S

I all välmening, håll lite koll på bakstödets klackar, då jag vet att flera upplevt att de är lite klena. :)

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning