95 dB vid förbipassering blir intressant!

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Ljudet vägs enligt dbA, som ska motsvara det örat hör. Ovägt decibel som du pratar om är helt annorlunda. Det handlar dessutom om vilket varvtal man har förbi mätplatsen. BoTT-hojarna kör ofta på lägre varv än radfyror, därav de lägre värdena. Du får gärna se mätrapporten, den är inte hemlig.


Det skulle vara väldigt intressant om du kunde scanna in en mätrapport från sista BoTT racet eller kval. Det är nog många som verkligen vill se HUR mycket det väsnas från en twin. Om du har andra protokoll med radfyror så visa gärna dom med.

/J
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Och hur det gick på SM helgen. Var det någon som blev svartflaggad/varnad?
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Och hur det gick på SM helgen. Var det någon som blev svartflaggad/varnad?

Vi hade 3 i 250 GP, 2 i 125 GP som gick för högt. I rookieklasserna var det ett litet fåtal som låg över nivån. I SST600 och SST1000 var det ett par stycken som fick tillsägelse efter sina pass.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Varför skriver du det exakta antalet i två klasser men sedan "litet fåtal" och ett "par stycken"? :va?
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Varför skriver du det exakta antalet i två klasser men sedan "litet fåtal" och ett "par stycken"? :va?

Därför att jag skrev upp i början av ljudmätningen, för att sedan låta tävlingsledningen skriva upp det jag sa. Av det skälet har jag inga anteckningar från de övriga klasserna.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
OK. Trodde ni bokförde alla mätningar och således även de som får tillsägelse.
 

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Ort
jönköping
Hoj
Fabrikare
Hur långt från bankanten och på vilken höjd sitter mikrofonerna?
Har möjlighet att mäta med "riktig mätare" själv och skulle vilja testa hojen under så likvärdiga förhållanden som möjligt innan man dyker upp på en bandag.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Maila tävlingsledningen så får du den kompletta listan.
Det är lugnt, jag tror er och har ingen baktanke utan var mest nyfiken på om det fanns en rutin för hur man bokförde ljudmätningarna. Att bokföra själv med klocksalg och loggar är ju ett suveränt verktyg om man får klagomål på sig.

Var det inte precis det Humlan skrev :va
Jo, fast det verkade inte finnas en rutin för hur det skulle gå till. Fast det verkar ju ha fungerat bra och det är ju det viktigaste.
 
Last edited:

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
det har varit lite frågor om hur man mäter en hoj och refererat till FIM reglementet
http://www.fim-live.com/fileadmin/alfresco/Codes_et_reglements/FIM_WORLD_RECORDS_Eng.pdf

på sidorna 116-120 ser man vad de beskriver om avstånd och bakgrundsljud när man mäter stillastående.

2.14.9 The surrounding noise should not exceed 90 dB/A within a 5 metres
radius from the power source during tests.
2.15.5 In other than moderate wind, machines should face forward in the
wind direction. (Mechanical noise will blow forward, away from
microphone).
2.15.6 'Slow' meter response must be used.
2.15.7 'A' weighted setting on sound level meter.
2.15.8 Always round down meter reading, that is: 104.9 dB/A = 105 dB/A

vad betyder det här då egentligen, det står ingenting om hur stort avstånd det ska va till närmaste objekt, utan bara att ingen ljudkälla bör inte överstiga 90db/A på närmare än 5 meters avstånd.
Det betyder alltså att det är helt OK enligt FIM att ljudmäta 5 meter från en MC som är igång, så länge ljudet vid 5 meters avstånd är lägre än 90db/A.

Moderat vind? ljudmät alltid i medvind alltså.

102.9 db/A är inte tillåtet eftersom det blir 103db/A

finns det fler ställen där det står om ljudmätarregler? (förutom i NT/SR) som vi måste följa eller kan hänvisa till?

Så, vilka fler teorier om vart/hur man ska ljudmäta har vi? (detta inlägg handlar endast om stillastående kontrollmätning eftersom det kan va svårt att urskilja vid förbifartsmätning)

roadracingkalendern skrev:
3.1.2
Om förbifartsmätning inte utförs är högsta tillåtna ljudnivå 100 dB(A) mätt enligt FIM reglemente. Vid efterkontroll är +2 dB(A) tillåtet. Arrangörens mätare anses som officiell och gällande. (till 2010 föreslås 98 dB(A) som gränsvärde, besked om detta kommer inför 2010 på svemo.se officiellt)

3.4.32 Avgassystem Avgasrör och ljuddämpare för bytas eller modifieras. Max ljudnivå är 100dB/A med en tolerans efter målgång på +2dB/A. Ljudnivån kan ändras om myndighet så erfordrar.
3.4.35 Varvräknare, dock skall varvtal kunna avläsas för ljudmätning.

3.6.39 Avgassystemet får bytas i sin helhet. Max ljudnivå mätt enligt Svemo SR eller NT. Antal ljuddämpare skall vara som original.
motorkalendern skrev:
13.4.1.1 Ljudet mäts då motorcykeln står stilla med motorn igång och växellådan i friläge eller, vid automatiska transmissioner, med drivhjulet eller bandet uppallat eller transmissionen satt ur funktion. Omgivande ljudnivå får inte överstiga 90 dB(A) inom 5 meters radie från motorn om SR ej anger annat.
 

Harvest

Utbränd byrådirektör med väggkänning
Gick med
21 Aug 2006
Ort
jönköping
Hoj
Fabrikare
Är det ingen som vet på vilken höjd samt vilket avstånd från bankanten mickarna är monterade på t.e.x Anderstorp:confused:
Kan vara intressant för oss som vill/kan utföra egna test för att se om man ligger i närheten av 95dBa.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Någon som vet vad som gäller på Gelleråsen (fyndigt :) )

Åkte mån-tis på vanliga bandagar och några motarder lät något fördjävligt. Stod på läktaren och när de passerade start mål slog det nästan lock för öronen av ljudet. Eller upplevs deras ljud annorlunda bara? Är det liksom helt "fritt" när det inte är tävling?
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Märkligt...

Vid besiktningen på Falken klarade sig de flesta ok och förvånande även folk med helsystem och utan DB killer....en bekant han blev förvånad då han tidigare inte klarat kraven med exakt samma system och utan killer, hade även problem sa han med en db killer i....men kontrollerna visade på grönt ljus.

Banorna har samma system och samma mätinstrument som är kalibrerade hur kan det då bli nedslag på te,x Anderstorp men klartecken på Falken? Ifrågasätter ingen ljudmåtning varken att Falken skulle vara slappa eller Anderstorp för kinkiga utan mest hur kan 2 mätningar ge så olika resultat...måste bli väldigt förvirrande för förarna.

(kör själv akra helsystem evo och ligger på 92-93 vid förbi passering just nu)
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top