Okej, då missförstod jag kanske ett tidigare inlägg som sa att det lät betydligt mer från hojarna på långa rakan. Ljudmätningen sker väl på start/mål?Det gör vi ju?
Okej, då missförstod jag kanske ett tidigare inlägg som sa att det lät betydligt mer från hojarna på långa rakan. Ljudmätningen sker väl på start/mål?Det gör vi ju?
Ljudet vägs enligt dbA, som ska motsvara det örat hör. Ovägt decibel som du pratar om är helt annorlunda. Det handlar dessutom om vilket varvtal man har förbi mätplatsen. BoTT-hojarna kör ofta på lägre varv än radfyror, därav de lägre värdena. Du får gärna se mätrapporten, den är inte hemlig.
Och hur det gick på SM helgen. Var det någon som blev svartflaggad/varnad?
Varför skriver du det exakta antalet i två klasser men sedan "litet fåtal" och ett "par stycken"? ?
OK. Trodde ni bokförde alla mätningar och således även de som får tillsägelse.
Var det inte precis det Humlan skrevOK. Trodde ni bokförde alla mätningar och således även de som får tillsägelse.
Det är lugnt, jag tror er och har ingen baktanke utan var mest nyfiken på om det fanns en rutin för hur man bokförde ljudmätningarna. Att bokföra själv med klocksalg och loggar är ju ett suveränt verktyg om man får klagomål på sig.Maila tävlingsledningen så får du den kompletta listan.
Jo, fast det verkade inte finnas en rutin för hur det skulle gå till. Fast det verkar ju ha fungerat bra och det är ju det viktigaste.Var det inte precis det Humlan skrev
2.14.9 The surrounding noise should not exceed 90 dB/A within a 5 metres
radius from the power source during tests.
2.15.5 In other than moderate wind, machines should face forward in the
wind direction. (Mechanical noise will blow forward, away from
microphone).
2.15.6 'Slow' meter response must be used.
2.15.7 'A' weighted setting on sound level meter.
2.15.8 Always round down meter reading, that is: 104.9 dB/A = 105 dB/A
roadracingkalendern skrev:3.1.2
Om förbifartsmätning inte utförs är högsta tillåtna ljudnivå 100 dB(A) mätt enligt FIM reglemente. Vid efterkontroll är +2 dB(A) tillåtet. Arrangörens mätare anses som officiell och gällande. (till 2010 föreslås 98 dB(A) som gränsvärde, besked om detta kommer inför 2010 på svemo.se officiellt)
3.4.32 Avgassystem Avgasrör och ljuddämpare för bytas eller modifieras. Max ljudnivå är 100dB/A med en tolerans efter målgång på +2dB/A. Ljudnivån kan ändras om myndighet så erfordrar.
3.4.35 Varvräknare, dock skall varvtal kunna avläsas för ljudmätning.
3.6.39 Avgassystemet får bytas i sin helhet. Max ljudnivå mätt enligt Svemo SR eller NT. Antal ljuddämpare skall vara som original.
motorkalendern skrev:13.4.1.1 Ljudet mäts då motorcykeln står stilla med motorn igång och växellådan i friläge eller, vid automatiska transmissioner, med drivhjulet eller bandet uppallat eller transmissionen satt ur funktion. Omgivande ljudnivå får inte överstiga 90 dB(A) inom 5 meters radie från motorn om SR ej anger annat.
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |