95 dB vid förbipassering blir intressant!

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Nu vet jag inte vilka banor du pratar om men rent generellt så stämmer det du säger att det är på vissa punkter på ett visst avstånd från banan det får låta en viss mängd. Som förbund måste SVEMO visa att man jobbar för att få ner ljudnivåerna, precis som vi som använder banorna måste jobba framåt hela tiden, annars är det ganska stor risk att miljökontoren ställer ännu hårdare krav vid nästa förhandling, krav som är omöjliga för oss att följa. Jag har en bestämd känsla av att STCC kommer vara tvungna att sänka sina krav framöver, annars vete katten om nån banägare vill ha dem på sina banor. Sök ni vidare men se för allt i världen till att grannarna vet att det inte är godkänt av SVEMO så att SVEMO-sanktionerade aktiviteter får fortsätta. Förstör inte för oss andra i onödan.

Jag kan notera att hoten från Svemo har bitit fast i ditt medvetande i alla fall...
SVEMO måste inte vara emot oss..
Svemo ska företräda oss medlemmar då dom anser att vi medlemmar är svemo och ska därför jobba med det som vi tycke är viktigt..
Jag vet INGEN medlem som har skrivit till svemo och krävt att det det ska vara tystare på svenska banor..........
STCC har pengar och och makt.... Det finns ingen som kommer att kunna kräva att dom sänker ljudnivån så länge 1200 metersnivån är uppnådd.
BSF och SVEMO är under luppen nu hos KKV och det kommer snart att hända saker som ritar om deras världsbild rejält..
Banägare är normalt intresserad av rejsing men så länge förbunden beter sig som dom gör så vågar en del inte höja rösten av rädsla...

Vi körde under Danska regler halva helgen nere på Knudan nu.Tills Volmar Mårtensson fick reda på det i Anderstorp..
Då blev det helt plötsligt hot om tävlingsstopp och reprisalier
Häpnadsväckande då V M är Tävlingsdommare och inget annat.........
Det är en sjuk sjuk branch som leder till sönderfall..
Precis som facket med hot om blockader om man inte skriver på kollektivavtal mm...:arsele
Vi måste vända den här båten och låta dom som nu bestämmer förstå att dom måste företräda oss INTE sig själva...

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Jag kan notera att hoten från Svemo har bitit fast i ditt medvetande i alla fall...
SVEMO måste inte vara emot oss..
Svemo ska företräda oss medlemmar då dom anser att vi medlemmar är svemo och ska därför jobba med det som vi tycke är viktigt..
Jag vet INGEN medlem som har skrivit till svemo och krävt att det det ska vara tystare på svenska banor..........
STCC har pengar och och makt.... Det finns ingen som kommer att kunna kräva att dom sänker ljudnivån så länge 1200 metersnivån är uppnådd.
BSF och SVEMO är under luppen nu hos KKV och det kommer snart att hända saker som ritar om deras världsbild rejält..
Banägare är normalt intresserad av rejsing men så länge förbunden beter sig som dom gör så vågar en del inte höja rösten av rädsla...

Vi körde under Danska regler halva helgen nere på Knudan nu.Tills Volmar Mårtensson fick reda på det i Anderstorp..
Det är en sjuk sjuk branch som leder till sönderfall..
Precis som facket med hot om blockader om man inte skriver på kollektivavtal mm...:arsele
Vi måste vända den här båten och låta dom som nu bestämmer förstå att dom måste företräda oss INTE sig själva...

1200-meters gränsen finns inte! Var har du hittat den? Det som sätter nivån är något om heter NFS 2004:16, där regleras mätmetod, högsta värde hos grannen, med mera. Kan du låta det bita sej fast?

Angående STCC, du skulle bli förvånad om du visste hur mycket det diskuteras inom banägarvärlden med syftning på STCC......

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
För grannen spelar det ingen roll vem som arrangerar, låter det så låter det och det får vi alla lida för.

Eftersom grannen själv väljer när vederbörande ska ringa och klaga kan det visst spela roll, därför tycker jag det är viktigt att VRM Roffe meddelar grannarna att det inte är en SVEMO-sanktionerad körning. :tummenupp

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös

SVEMO har inget som helst att göra med det. Linköpings kommun har däremot, och deras miljökontor. Jag är hemskt ledsen att du inte får väsnas så mycket som du vill men det är faktiskt så att inte ens SVEMO:s satta värde till 95 dB vid förbifart kanske är tillräckligt för att möta kraven vi har från kommunen.

1200-meters gränsen finns inte! Var har du hittat den? Det som sätter nivån är något om heter NFS 2004:16, där regleras mätmetod, högsta värde hos grannen, med mera.

På LMS har vi ett decibelkrav från miljökontoret i en radie på 1200 meter från kanslihuset, det kanske är det som har gjorts till en allmän sanning?

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Vad Volmar har med saken att göra vet jag inte men hur banägaren på Knutstorp kunnat tillåta danska regler för ljudet när det är Länsstyrelsen som bestämmer låter väldigt märkligt.

@iMaster: Vad jag menade var att grannen skiter i om det är Svemo som arrangerar, om det är Kalles Banåknings AB eller what ever. Blir han/hon störd får alla - som vill kunna åka på banan - lida.

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
På LMS har vi ett decibelkrav från miljökontoret i en radie på 1200 meter från kanslihuset, det kanske är det som har gjorts till en allmän sanning?

Då har kommunen krävt mer än de har lagligt stöd för. Närmaste granne är det som ska avgöra hur mycket det får låta. Har ni gjort en anmälan på er verksamhet? Tänker på tillståndet, om ni istället för en anmälan gör en ansökan om miljötillstånd är det istället länsstyrelsens regelverk som gäller.

Gällande miljötillstånd funkar det såhär:
En motorbana är ingen tillståndspliktig verksamhet. Motorbanor har endast anmälningsplikt. Om man gör en anmälan(till kommunens miljökontor) är det kommunen som sätter reglerna. Gör man istället en frivillig tillståndsansökan är det Länsstyrelsen och NFS 2004:16 som sätter regelverket. Då är kommunen istället tillsynsmyndighet, och man har en helt annan position gentemot tillsynsmyndigheten. I första fallet är kommunen både domare och bödel, i andra fallet är det länsstyrelsen som bestämmer, och kommunen kontrollerar att allt går rätt till.

RR_Chrille

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
GSX-R1000-K5
95 dB på SM 7-10

Såg på arc.nu att 95 dB vid förbifart gäller även på SM... Framgår av PM1.

Gick inget vidare för mig på fivers bandag så, någon som har en ljuddämpare till en gsx-r1000-05 att sälja eller något annat bra förslag!!

Var kan man få tag i en DB-killer?

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08

Gick inget vidare för mig på fivers bandag så, någon som har en ljuddämpare till en gsx-r1000-05 att sälja eller något annat bra förslag!!

Till vad för avgassystemsmärke?

/ Jens

FastFreddie5

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2007
Hoj
Honda CBR 600 RR-08, numer Elitidrottsman!
Är det inte 100db som gäller på sm?

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Är det bara i Anderstorp det är 95db? Har för mig att jag läst att det var 102db förra året och i år är det 100? Eller är det olika på olika banor.
Fan, hojen går ju svinsurt med originalljuddämp!

100db/a statiskt och 95db/a förbifart är typ samma fast helt olika. :) Det är olika sätt att mäta från. Inte att förväxla siffrorna med mätmetoden, vilka många gör.

Förra året var det 102db/a statiskt och 98db/a förbifart med +2db/a som tollerans. Året innnan samma siffror men med +3 db/a som tollerans.

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
har man helsystem och db killer och trots detta svårt att få ner ljudet kan man bygga om db killern relativt lätt och få ner ljudet men det medför ett ökat motstånd i dämparen och kanske en ommappning....detta om man inte vill krångla med att leta efter orginalsystem/dämpare om man inte har det liggande.

edit: var det inte 95db vid förbiåkning förra året oxå?

Last edited:

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Lite spännande när det är så hårt på tävling/träning. Sen en vanlig bandag så får man informationen att släpp lite på gasen där vi står och mäter på rakan så ska det inte vara några problem.

Tycker själv att det är ett jävla skit att man inte får utöva sin hobby som man vill men jag har gärna en tystare hoj om jag får fortsätta köra på banorna vi har.

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Lite spännande när det är så hårt på tävling/träning. Sen en vanlig bandag så får man informationen att släpp lite på gasen där vi står och mäter på rakan så ska det inte vara några problem.

Tycker själv att det är ett jävla skit att man inte får utöva sin hobby som man vill men jag har gärna en tystare hoj om jag får fortsätta köra på banorna vi har.

Du menar på fullt allvar att banorna slarvar så med sina ljudmätningar? Snacka om att skjuta sej i foten....

Rogge

C4-RACING
Gick med
21 Mar 2004
Hoj
ZX10R 08
Är det här med bullerdagar/helger helt slopat eftersom det är samma krav på SM som på vanliga bandagar ?

RJ

God & glad kexchoklad!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
2 st Kawasaki KX450F 12:a och 09:a
Liten fråga ang. detta med 95 db. Min klass STK600 har en träning på fredag, antag att min hoj låter för mkt blir jag då svartflaggad och måste åtgärda detta under den värdefulla träningstiden eller kan jag åtgärda efteråt?
Körde en bandag så sent som igår med samma krav (95 db) och klarade mig då trots helsystem men man vet ju aldrig hur det går när man kommer till A-torp.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Liten fråga ang. detta med 95 db. Min klass STK600 har en träning på fredag, antag att min hoj låter för mkt blir jag då svartflaggad och måste åtgärda detta under den värdefulla träningstiden eller kan jag åtgärda efteråt?
Den/de som låter för mycket borde väl bli svartflaggade direkt, annars fyller ju inte regeln någon direkt funktion.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning