Efter allt snack om dB nivåer så slinker det igenom? Verkar underligt tycker jag.
Det är väl en bullerhelg men frågan är om användadet av bullerhelger gangar sporten som sådan?Såg att ERF:et på Anderstorp har 95 Db som gräns vid förbifart. Dom kör ju på en "bullerfri" helg, borde det inte vara högre gräns vid förbifart på SM:et som är en "buller" helg då?
Eller ska vi hojar alltid hålla 95 Db på alla banor oavsett "bullerhelg" eller inte?
/Pär
Det är väl en bullerhelg men frågan är om användadet av bullerhelger gangar sporten som sådan?
Kanon, då är det bara att skruva ur DB-killersena och brassa järnet
Gissar att det blivit lite fel i texten, är garanterat 102 dB stillastående och 95 dB vid förbipassering.
Om man kommer till en träning med en 125 eller 250gp hoj Honda. Nypackade ljuddämpare. Finns det en chans att klara 95db? Eller går det inte att träna med gp hojar längre?
Nån som klarat gränsen i år?
Jag blev mätt på en onsdagsträning på Karlskoga förra året med min 125R-hoj, då klarade jag mig precis med helt nypackad standardljuddämpare (och med resten standard). Men att klara 95dB med allt annat än standardprylar är nog bara att glömma på en racer...
Jag hade även med ett lånat instrument och testade att mäta olika hojar och det var enbart 125Jr och 250Std som hade någon marginal till 95dB förbifart (utav de hojarna som låg och pressade, de hojar som tog det lugnt runt banan klarade sig allihop naturligtvis). Detta kommer gissningsvis bli ett problem för alla klasser...
Kan kan man väl. Hojen kanske går lite sämre men frågan är om du märker det.
Har du PC3 USB är det ju bara att mappa om, lätt som en plätt.
Tror du på den personen som har sagt det så lyd det rådet.Har hört att det är farligt att köra ens korta sträckor med acra mappning och orginal system.
PrecisTror du på den personen som har sagt det så lyd det rådet.
Mätte du på ett korrekt sätt? Fritt fält, utan reflexer? Förvånande isåfall....
Det är möjligt men det är den skala som används vid ljudmätning och i de regelverk som man finns för de instanser som reglerar buller.Varför ska man använda db/A skalan för? Är inte den förlegad med felaktiga baseringar på vad som är skadligt för det mänskliga örat?
Det är möjligt men det är den skala som används vid ljudmätning och i de regelverk som man finns för de instanser som reglerar buller.
Därför att regelverket är för db(A) och ingen annan skala. Att grannarna inte står med dB mätare är ju klart men det är ju det som finns att mäta på.Tror ju inte att grannarna står med db/A mätare och klagar på oss för att vi inte följer den skalan lixom. Varför mäta "felaktigt" om örat ändå inte fungerar så som man trodde förr i tiden..
Tror ju inte att grannarna står med db/A mätare och klagar på oss för att vi inte följer den skalan lixom. Varför mäta "felaktigt" om örat ändå inte fungerar så som man trodde förr i tiden..
Hur menar du?Vad är det som gäller om man inte skall göra en A-vägning?
Har hört att det är farligt att köra ens korta sträckor med acra mappning och orginal system.
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |