95 dB vid förbipassering blir intressant!

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Kopierat från Naturvårdsverket igen, det är många sidor att läsa...

"Motorsportbanor är anmälningspliktiga verksamheter enligt miljöbalken och förordningen om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd. Det är kommunens nämnd för miljöfrågor som tar emot och behandlar anmälningarna. Dessutom tillämpar länsstyrelsen så kallad frivillig tillståndsprövning för att reglera intressekonflikter med omgivningen. Naturvårdsverket har det centrala ansvaret för att vägleda tillsynsmyndigheternas arbete enligt miljöbalken."

Som jag tolkar det (och upplevde det med Monzta) används värdena av Miljönämnden ( de ville använda de lägsta värdena för att det var friluftsområde :( )

Länken är mest för att de som klagar på ert arbete och "fjanterier" ska kunna hitta var de ursprungliga värdena kommer från...

Det var ganska många standardcyklar med originalsystem som hade problem att klara sig under dB-gränsen den korta tid det var körningar här.

Ja, när det gäller anmälningar är det kommunen som handlägger ärendet. Nu pratar vi om tillståndsansökan, som är nästa nivå. Motorbanor har anmälningsplikt, men har av miljökontoret blivit uppmanade att göra en tillståndsansökan istället. Då gör man en sk frivillig tillståndsansökan, som handläggs av länsstyrelsen. Miljökontoret hade som argument att då kan man vara lite tuffare mot de som klagar på buller, eftersom nästa instans gett ett tillstånd. Lite mer krut i bössan åt miljökontoret helt enkelt. Det är denna process som ett flertal av landets banor gjort eller gör för tillfället.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Så Du menar alltså att Ni professionella ljudmätningsingenjörer har kommit fram till att just 95dB vid förbipassering ger 60dB respektive 55dB (ljud känner skillnad på dag, antar jag...) hos varje klagande granne på samtliga besiktigade (Svemo) banor? Well, kunde Jesus gå på vatten så antar jag att detta inte alls är så komplicerat som det låter.

Förresten, hur försvarar du Svemokrökens funktionalitet samtidigt som du dementerar Bullerplankets? Eller det kanske du tar upp på seminariet?

Ljudnivån skall mätas vid fasaden av "närmast belägna bostäder". Inte på banområdet. Att räkna ut någon generell formel som ska täcka alla Sveriges motorbanor och dess "ljudproblem" är ju därför att göra helt fel. Gör på rätt sätt istället.


Visst ska man inte sitta tyst och inte agera. Men att hålla på med denna teaterföreställning som inte leder någonvart är ju bara slöseri med tid. Vad tror Du händer när vi når dagens bullergräns (om vi inte redan är där)? Jo, de kommer fortsätta klaga. Dem kommer klaga tills bullergränserna sänks ännu mer, och ännu mer - tills banorna tvingas bomma igen.

Det är ju för fan simpla bönder det handlar om, ge dom lite "bullerersättning" på ett par Vasa per aktiv månad så lär de tystna. Svemo tar stegvis bort kostsamma licensförmåner samtidigt som licenskostnaderna stiger - det går in gott med pengar i Svemo och utgifterna är högst diskutabla - så att finansiera en sådan ersättningskassa är långt ifrån en utopi.
Eller agera lite mer likt supporterkulturen och driv bort de klagande bonnajävlarna. I och för sig inte så värst PK men vem fan vill förknippas med PK, anyway?

Cheers!

Vänd då på frågan, hur tycker du att vi SKA aggera? Uppenbarligen gör vi ju fel enligt dej.....

Svemokröken har jag aldrig i något som helst sammanhang försvarat. Helt meningslös, och vi har dessutom sett exempel på svemokrökar som höjer ljudnivån istället för att sänka dom.


Att lasta över detta problem på Svemo är ju en smidig väg att gå. Låt nån annan göra jobbet lär ju funka jättebra...:5sure

Angående var man ska mäta, vi mäter på det sätt som experter säger åt oss att mäta, inte på det sätt som nån surpelle på sporthoj säger åt oss att mäta. I det ärendet litar jag på yrkesfolk, inte på dej som uppenbarligen inte har något som helst konstruktivt att komma med.
Att mäta vid källan, för att komma fram till hur mycket det låter hos grannen har vid kontrollmätningar visat sej ge riktigt bra träffsäkerhet. Angående gränsen på 95 dbA, den är ingenting som det gissats fram till, det är efter mätningar som man kommit fram till att om man har 102 dbA statiskt blir det runt 6 dbA mindre vid förbipassering. Målet med denna gräns är att alla banor ska klara gränsen hos sin närmaste granne. Tycker inte du att det är bra om man kan klara gränsen i karlskoga, köra till anderstorp och veta att man kommer klara gränsen där också?
 

RS250RR

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Gbg
Hoj
Honda RS250 -05, Yamaha YZ250-12 Yamaha R6 -09
snälla hjälp mig att förstå, jag har ju inte kört hoj på ett tag.

Om man kommer till en träning med en 125 eller 250gp hoj Honda. Nypackade ljuddämpare. Finns det en chans att klara 95db? Eller går det inte att träna med gp hojar längre?

Nån som klarat gränsen i år?

(jag förstår givetvis att alla hojar är unika och låter olika mkt osv osv men ändå)
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
snälla hjälp mig att förstå, jag har ju inte kört hoj på ett tag.

Om man kommer till en träning med en 125 eller 250gp hoj Honda. Nypackade ljuddämpare. Finns det en chans att klara 95db? Eller går det inte att träna med gp hojar längre?

Nån som klarat gränsen i år?

(jag förstår givetvis att alla hojar är unika och låter olika mkt osv osv men ändå)

Vi har ställt frågan och inte kunnat klura ut svaret ännu. OBS detta är inte bara på träningar utan även tävlinghelger som denna ljudnivå kommer att gälla.
Fredde Watz ska väl ta ut räsern på Sviesta så får vi se hur det går.
Men mina jollymotopipor kan man nog glömma. :(

Min förra räser (RS125R) lät 108db vid förbipassering på sviesta förra året med orginalljuddämpare. Dock med handhållen mätare.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Många hakar upp sig på handhållen kontra fast monterad mätare. Det är ganska oväsentligt i sammanhanget eftersom andra faktorer spelar betydligt större roll som tex. typ av mätare, att den är rätt kalibrerad, var det mäts etc etc.
Det finns handhållna mätare av oerhört god kvalité och det finns fast monterade pissmätare.
 

RS250RR

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Gbg
Hoj
Honda RS250 -05, Yamaha YZ250-12 Yamaha R6 -09
rätt tråkigt om alla som vill åka racer får sluta pga detta :(
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
rätt tråkigt om alla som vill åka racer får sluta pga detta :(
Enligt Humlans (Nr18) inlägg i en annan tråd mätte man på detta sätt förra året på Anderstorp och då hade några problem men de flesta klarade sig.
 
Last edited:

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Många hakar upp sig på handhållen kontra fast monterad mätare. Det är ganska oväsentligt i sammanhanget eftersom andra faktorer spelar betydligt större roll som tex. typ av mätare, att den är rätt kalibrerad, var det mäts etc etc.
Det finns handhållna mätare av oerhört god kvalité och det finns fast monterade pissmätare.

Det har du rätt i. Men han som mätte den gången höll ut mätaren i banan och så att säga följde efter fordonet.
Har för mig att Axxexs sa att det skulle mätas fem meter ifrån bankanten.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det har du rätt i. Men han som mätte den gången höll ut mätaren i banan och så att säga följde efter fordonet.
Har för mig att Axxexs sa att det skulle mätas fem meter ifrån bankanten.
Då är ju mätvärdet du fick tämligen ointressant pga fel mätmetod..
 

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Enligt Humlans (Nr18) inlägg tidigare i tråden mätte man på detta sätt förra året på Anderstorp och då hade några problem men de flesta klarade sig.

Jo och då sa dom på plats att under bullerhelg så var värdet typ 75 dba vid närmaste hus jämfört med 60 dba en vanlig dag.
Så det var typ "fritt" fram.

Var på classic helgen i Anderstorp förra året när dom tävlade med gamla F1 bilar. Det var inga 95 Dba vid förbipassering, snarare rymdfärjetakeoff nivåer. :skrämd
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
som sagt varför gör igen som rallybilarna gör på sina ljuddämpare?
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
snälla hjälp mig att förstå, jag har ju inte kört hoj på ett tag.

Om man kommer till en träning med en 125 eller 250gp hoj Honda. Nypackade ljuddämpare. Finns det en chans att klara 95db? Eller går det inte att träna med gp hojar längre?

Nån som klarat gränsen i år?

(jag förstår givetvis att alla hojar är unika och låter olika mkt osv osv men ändå)

Det var en 2cylindrig 125 morbidelli som hade problem på senaste träningen på Sviestad (106dB) men lite längre ljuddämpare fixade biffen vid den träningen.

Beror nog på vad för dämpare du har också.
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Dämpning

Jaja.. Vi får väl se hur det går på Knutan 25 April...
För min del så tycker jag att det har blivit en häxjakt..på alla former av motorsport..
Folk vet att det finns en motorbana så vaför i helvete flyttar man dit då???

Samma skit med Bromma eller för den delen F16 i Uppsla
Flygplatsen har funnits där sen 1943 och så flyttar någon idot till Gamlis och börjar klaga på buller.......:3freak :mad: :näsblod
Samma skit i Holland berättar kompisarna som bor i Assen...
Assenbanan var från början 15 Km och kommer att sluta som en Gokartbana om några år..
Dom politiker som styr där nu förstår inte alls varför motorfolket klagar...
Dom har ju fått ett nytt och fint hotell istället där banan gick förut..:huvet
Jag är pisstrött..på alla politiker som tycker att fotboll är mycket bättre...
Är det någon som har funderat på att hur mycket all vandalisering kostar ???
Eller hur mycket extrainsatta poliser kostar osv...
Så jämför vi med vad Sleven Rolle och jag med flera,ställer till med i motsvarande grad..??
Går vi bärsärkargång,sprayar tags,slår sönder allt som kommer i våran väg???Nääääääää
Det är inte utan att man var förbannad ibland och numera förbannad nästan jämt.........:(
 
  • Gilla
Reaktioner: R2

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Enligt Humlans (Nr18) inlägg i en annan tråd mätte man på detta sätt förra året på Anderstorp och då hade några problem men de flesta klarade sig.

Vilket är lite motsägelsefullt då 250r enligt luff låter mest hos grannarna där, och passerade nivåerna där. Iofs var det väl fler som åkte med väldigt små ljuddämpare under EM etc, än det är på SM-helger. Men minns iaf Luff klaga som fan på 250. Sen om det hade med ljudnivåerna att göra, eller nåt annat är jag osäker på ;)
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Var har dagens inlägg tagit vägen:va Fanns ju flera i morse.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Var har dagens inlägg tagit vägen:va Fanns ju flera i morse.

Det var visst någon uppdatering av någon server; alla inlägg efter 22.00 igår är borta.
Vilket är synd, för Stefan Bernström skrev ett lång och sakligt inlägg där han på ett utmärkt sätt redogjorde för hur processerna gällande buller och motorbanor, samt även hur bullermätning går till.
Detta argument var ett utmärkt inlägg då det effektivt borde fått tyst på argument av typen "Vaffan, motorbanan var ju här först, folk får la flytta" eller "Djävla idioter som klagar, men fotbollshuliganer är det ingen som klagar på". Synd att det inte finns kvar.
Men TACK ändå Stefan, för att DU driver bullerdebatt/provning/arbete på ett sätt som gör att VI andra har möjlighet att få köra så mycket som möjligt!
BRA jobbat!

Och inlägget Stefan skrev så ut så här; hittade det på min mail!!!:tummenupp

Här är meddelande som just skrivits:*************** ---Quote (Originally by Nr:18)---Du gör en grov feltolkning. Jag har aldrig någonsin varit positiv till denna uppfinning, jag sa bara att du kan själv skratta åt honom när du åker till karlskoga nästa gång. Detta var ett sublimt sätt att påpeka vem som kom på idéen. Jag ska försöka att vara lite tydligare nästa gång. Jag behöver inte tro någonting angående om klagomålen försvinner. Under perioden 1999-2007 är det registrerat ca 20 klagomål per säsong på buller från banan i Anderstorp, sedan 2008 har klagomålen på buller helt försvunnit. 0 St registrerade 2008. Enda orsaken till detta är att grannen vet om att vi kan bevisa hur mycket det låter från banan, och när det låter, eftersom vi spelar in allt ljud på banan. Grannen har sett detta med egna ögon och väljer att inte klaga på bullret eftersom han vet att han inte kan vinna den fighten. Han kommer givetvis inte att ge upp så lätt, men hans tyngsta argument är effektivt kapat jämns med fotknölarna. Som jag skrivit tidigare, din mätmetod är inte den myndigheterna vill att vi använder, därför kommer vi heller inte att följa ditt råd. Det argumentet är det samma som alla som inte orkar engagera sej brukar ha. Tror du att hela stockholm är oengagerat i motorsport? En hel del av de som hjälper till i detta jobbet bor långt från banorna, men brinner för motorsport. Då gör man vad man kan, istället för att bara kasta skit omkring sej. Här tar tydligen argumenten slut. Man kan ju önska att du avstår personangrepp när du inte har mer att tillföra..... Sedär, du kan ju vara konstruktiv när du vill! Redan idag har vi en dialog med berörda parter, det krävs enligt lag. Det kallas samråd. Skylla-sig-själv-tanken har ett stort fel, det finns inget stöd i lagen för den. Oavsett var du bosätter dej, eller när du gör det, har du rätt till en god bebyggd miljö.http://www.boverket.se/Global/Webbokhandel/Dokument/2003/god_bebyggd_miljo.pdf Den dispens du föreslår är den som redan finns i form av bullerhelger. I anderstorp har vi 3 helger(fre-sön), samt 3 vardagar. 2 av dessa helger får det låta upp till 75 dbA hos grannen, en helg är det helt fri nivå. Av vardagarna är det samma förhållande, 2 med upp till 75 dbA hos grannen, en med helt fri nivå. Dessa helger används 2009 till följande: SM i roadracing, Nationaldagsracet och EuroBOSS Anderstorp Super Prix. Vardagarna hamnar för det mesta tillsammans med helgerna, som träningsdagar. Angående kommuner och landsting, landstinget har för övrigt inget med ämnet att göra. Kommunen i Anderstorp, som jag har en tät kontakt med, är mer än välvilligt inställd till banan. Näringslivsavdelningen har startat ett projekt kallat Race City, med mål att främja utvecklingen både på speedwaybanan och på Anderstorp Raceway. Detta innebär i korthet att kommunen ska vara en aktiv part när vi jobbar fram större event.Problemet är att Länsstyrelsen är de som sätter spelplanen för oss. Det huset är fullt med miljömäniskor, som inte är ett dugg intresserade av motorsport. Man jämför vår verksamhet med kemiska industrier och liknande. 100% av alla klagomål som når en kommun går till arkivet, men inte det arkiv du menar. Allt diarieförs, annars begås det tjänstefel. Om du har bevis för din siffra kan du ju presentera källa för den? Bevis för min siffra är kommunallagen.


Riktigt BRA Stefan!!!!:tummenupp :tummenupp :tummenupp
 
Last edited:

Tommy Steel

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2005
Ort
Sverige
Hoj
Triumph
Intressanta inlägg.
Undrar dock över var värdet 95db baseras på, varför blev det inte 94 eller 96db. Kommer inomhus miljön hos de drabbade att förbättras väsentligt om vi har 95db istället för 96. Själv tror jag att moderna hojar utan problem klarar 95db men vad skall vi göra som har gamla -90tals hojar och vill åka på en banträff eller en kurv och bromskurs. Har mätt min 100% orginalcykel från -93 och mäter 99db stillastående med lite motorvarv. Jag kan åka fram och tillbaks utanför de klagandes bostad utan att bryta mot lagen men så fort jag rullar ut på en bana är cykeln ej godkänd. Det måste väl gå att få till olika bullergränser på banorna beroende på vilken typ av verksamhet man skall bedriva. Vet någon om det finns en möjlighet att ändra på detta så vore iallafall jag tacksam.
T
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top