Var har dagens inlägg tagit vägen
Fanns ju flera i morse.
Det var visst någon uppdatering av någon server; alla inlägg efter 22.00 igår är borta.
Vilket är synd, för Stefan Bernström skrev ett lång och sakligt inlägg där han på ett utmärkt sätt redogjorde för hur processerna gällande buller och motorbanor, samt även hur bullermätning går till.
Detta argument var ett utmärkt inlägg då det effektivt borde fått tyst på argument av typen "Vaffan, motorbanan var ju här först, folk får la flytta" eller "Djävla idioter som klagar, men fotbollshuliganer är det ingen som klagar på". Synd att det inte finns kvar.
Men TACK ändå Stefan, för att DU driver bullerdebatt/provning/arbete på ett sätt som gör att VI andra har möjlighet att få köra så mycket som möjligt!
BRA jobbat!
Och inlägget Stefan skrev så ut så här; hittade det på min mail!!!
Här är meddelande som just skrivits:*************** ---Quote (Originally by Nr:18)---Du gör en grov feltolkning. Jag har aldrig någonsin varit positiv till denna uppfinning, jag sa bara att du kan själv skratta åt honom när du åker till karlskoga nästa gång. Detta var ett sublimt sätt att påpeka vem som kom på idéen. Jag ska försöka att vara lite tydligare nästa gång. Jag behöver inte tro någonting angående om klagomålen försvinner. Under perioden 1999-2007 är det registrerat ca 20 klagomål per säsong på buller från banan i Anderstorp, sedan 2008 har klagomålen på buller helt försvunnit. 0 St registrerade 2008. Enda orsaken till detta är att grannen vet om att vi kan bevisa hur mycket det låter från banan, och när det låter, eftersom vi spelar in allt ljud på banan. Grannen har sett detta med egna ögon och väljer att inte klaga på bullret eftersom han vet att han inte kan vinna den fighten. Han kommer givetvis inte att ge upp så lätt, men hans tyngsta argument är effektivt kapat jämns med fotknölarna. Som jag skrivit tidigare, din mätmetod är inte den myndigheterna vill att vi använder, därför kommer vi heller inte att följa ditt råd. Det argumentet är det samma som alla som inte orkar engagera sej brukar ha. Tror du att hela stockholm är oengagerat i motorsport? En hel del av de som hjälper till i detta jobbet bor långt från banorna, men brinner för motorsport. Då gör man vad man kan, istället för att bara kasta skit omkring sej. Här tar tydligen argumenten slut. Man kan ju önska att du avstår personangrepp när du inte har mer att tillföra..... Sedär, du kan ju vara konstruktiv när du vill! Redan idag har vi en dialog med berörda parter, det krävs enligt lag. Det kallas samråd. Skylla-sig-själv-tanken har ett stort fel, det finns inget stöd i lagen för den. Oavsett var du bosätter dej, eller när du gör det, har du rätt till en god bebyggd miljö.
http://www.boverket.se/Global/Webbokhandel/Dokument/2003/god_bebyggd_miljo.pdf Den dispens du föreslår är den som redan finns i form av bullerhelger. I anderstorp har vi 3 helger(fre-sön), samt 3 vardagar. 2 av dessa helger får det låta upp till 75 dbA hos grannen, en helg är det helt fri nivå. Av vardagarna är det samma förhållande, 2 med upp till 75 dbA hos grannen, en med helt fri nivå. Dessa helger används 2009 till följande: SM i roadracing, Nationaldagsracet och EuroBOSS Anderstorp Super Prix. Vardagarna hamnar för det mesta tillsammans med helgerna, som träningsdagar. Angående kommuner och landsting, landstinget har för övrigt inget med ämnet att göra. Kommunen i Anderstorp, som jag har en tät kontakt med, är mer än välvilligt inställd till banan. Näringslivsavdelningen har startat ett projekt kallat Race City, med mål att främja utvecklingen både på speedwaybanan och på Anderstorp Raceway. Detta innebär i korthet att kommunen ska vara en aktiv part när vi jobbar fram större event.Problemet är att Länsstyrelsen är de som sätter spelplanen för oss. Det huset är fullt med miljömäniskor, som inte är ett dugg intresserade av motorsport. Man jämför vår verksamhet med kemiska industrier och liknande. 100% av alla klagomål som når en kommun går till arkivet, men inte det arkiv du menar. Allt diarieförs, annars begås det tjänstefel. Om du har bevis för din siffra kan du ju presentera källa för den? Bevis för min siffra är kommunallagen.
Riktigt BRA Stefan!!!!