95 dB vid förbipassering blir intressant!

Fixx

Hundförare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Eslöv
Hoj
hoj?
Var på en bilkörning idag.. http://www.grc.as/ Kan säga att alla sportbilar måste defenetivt sänka sina nivåer. Kan inte ha varit en ända porche eller ferrari som hade klarat 95db.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
jag hade 107 db,sate i min hemsnickrade killer och klarade gränsen bra under som han utrryckte det.i bänken tog den från 117.94 till 116.53.tror det handlar mer om att rikta om ljudet än att sänka det men visst gör det bra nytta..varm blir den oxå:) ,db killern.tror den lyser på ett erf,sr coolt ut på 24 timmars när alla åker runt med sina lysande svemokrökar:yoparty

Någon bild på bygget? Behöver insperation till mitt.

Lite OT men ändå inte: När jag segelflög i Uppsala för snart 15 år sen så lyckades grannarna till flygfältet få igenom restriktioner så att vi inte fick flyga efter en viss tid på kvällen. Detta på grund av buller. Vänta nu... segelflygplan har ju ingen motor :va Jo men grannarna upplevde ju störning i alla fall så kommunen tyckte att det inte var något relevant motargument :huvet

Öh.. :va ja ja, att de var störda kunde vi alla skriva under på...

Det var bara att bryta ihop och gå vidare :rolleyes:

Det är väl bra med lite restriktioner så klubben får vara kvar. Annars hade ju alternativet varit att den fått lägga ner helt. Krävs alltid lite kompromisser åt båda håll.

Har en flygklubb i närheten med dessa ljudlösa segelflygare. Visst när det segelflygs är det ok. Men när det risiga planet med minimal ljudämpare drar upp skiten rakt över bebyggelse då är det inte kul. Se till att ha bra ljuddämpare och det kanske går att ha någon bättre propeller? för att förgå klagande grannar.
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Att vid banan sänka DB-nivån med några få DB gör varken till eller ifrån för närmaste granne när det kommer till hur pass störda dom blir av bullret från banan. Det dom stör sig mest på när det gäller bullret är ju ATT det låter, inte hur högt det låter...

Jag menar bara att man stör sig på motorbanan, och då hittar man nåt att klaga på. Därför kommer det fortfarande klagas, även om vi skulle nå 70db föbipasserande vid banan. Om vi lyckas bli ljudlösa, så hittar dom nåt annat att klaga på...

Exakt.
Även om man ligger gott under vad som är max db vid närmsta granne så gnäller dom.
Dom tror väll att den som skriker högst får som den vill.

Jag vet inte vad kommunerna har att säga om det men ju fler klagomål dom får in från dom envisa jäklarna desto mer bränsle måste dom lägga på att göra nått åt banorna.

Kommunerna får fan i mig stå på sig lite också , där finns en db gräns som ska följas.
Har dom mätt upp db vid grannarna som ligger under maxgränsen då är det okej.
Problemet löst.
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000

Nej, 123 dbA Fast response, mätt vid bankant. Bilen var en Arrows 2003 års modell.

Hur mycket låter en F1-bil? Det borde väl vara en lagom gräns?
Fjanterier...

Ja, men de fjanterierna håller på att stänga ner landets banor om vi inte gör något. Dags att alla som gillar motorsport reagerar, men inte genom att köpa ett nytt helsystem utan genom att bearbeta sina lokala politiker och genom att var och en ser till att inte bullra i onödan. Det är bara att inse att ska man vinna fighten mot grannarna gäller det att jobba på alla fronter och samtidigt se till att inte ta onödiga strider.
 
Last edited:

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
varför gör folk inte som grally grabbarna? stålstrumpa istället för slang. stålstrumpa = samma sorts strumpa på stålombundna slangar, fast modell större.

Hur mycket låter en F1-bil? Det borde väl vara en lagom gräns?
Fjanterier...

har du hört en F1 bil? de låter faaaan så mycket mer än ett gäng motorcyklar.

det är obesrkivligt hur mycket dem låter. och ja jag har vart på ett F1 race, när A1-Ring fanns i öseriket 2003.
 
Last edited:

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Man blir irriterad när man läser sånt här.

Förutom de som själva håller på med motorsport så har de flesta ingen förståelse för motorfordons intresse. Nä alla ska vara intresserade av bollidrott.
Om det är några som efter en match skriker, skräpar ner, slås och vandaliserar på stan efter så gör det inte så mycket, det är ju sånt som hör till det ädla intresset att sparka på en boll.
Men om någon skulle vara intresserade av motorsport och ha en förbränningsmotor som låter lite mycket och sitter och snackar om kurvtagningar och varvtider efteråt, självklart ska sånna ligister förbjudas direkct!!!!1111
Sen trotts att de bollidrotts intresserade är så fascinerade av en liten boll som ryms i en hand eller två, så måste de åka runt i vadå, jo bilar med förbränningsmotor för att komma till sina älskade bollar. :huvet

Jag tycker att de som klagar på att det väsnas för mycket från motorbanor, även fast grannen som klipper gräset eller snickrar lite på huset överröstar det endast skulle få använda manuella verktyg, trampbil osv, inget med någon form av motor innan de får lämna sina klagomål.

Att det finns någon form av gräns är väl en sak. Men när t.o.m. gatlegala hojar och bilar med original avgassystem kan ha problem med att komma under gränserna så har det gått för långt.
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Det kan vara rimligt med någon tidsgräns också, exempelvis att mellan 22:00 - 08:00 ha strängare krav och mellan 08:00 - 22:00 ha mer generösa krav.
Så brukar det vara i lägenheter att man får inte väsnas hur mycket som helst under nätterna så att grannarna inte kan sova.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Det kan vara rimligt med någon tidsgräns också, exempelvis att mellan 22:00 - 08:00 ha strängare krav och mellan 08:00 - 22:00 ha mer generösa krav.
Så brukar det vara i lägenheter att man får inte väsnas hur mycket som helst under nätterna så att grannarna inte kan sova.

Men det är ju just så det är! Vissa krav fram till ett visst klockslag och andra krav därefter.

Att det finns någon form av gräns är väl en sak. Men när t.o.m. gatlegala hojar och bilar med original avgassystem kan ha problem med att komma under gränserna så har det gått för långt.

Så hur tycker du att motorbanor ska lösa de problem som är?
 
Last edited:

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Att det finns någon form av gräns är väl en sak. Men när t.o.m. gatlegala hojar och bilar med original avgassystem kan ha problem med att komma under gränserna så har det gått för långt.

Men vad har en originaldel för betydelse i sammanhanget?

Man kan inte ta en orörd gatlegal hoj och tävla med, för det krävs vissa modifikationer. Varför skulle inte ljudnivå kunna tillhöra dessa modifikationer?

OT: Det är bara ett j*vla gnäll från många räserputtar. Dom har ett krav på hojen för omgivningens skull, och detta kan inte godtas!

Så hur tycker du att motorbanor ska lösa de problem som är?

Använda den vackra fina svarta flaggan för dom som passerar övre bullergräns. Det är inte motorbanan som ska få skit för att hojen inte uppfyller kraven, det är föraren som ska få ta det!
 
Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Men vad har en originaldel för betydelse i sammanhanget?

Man kan inte ta en orörd gatlegal hoj och tävla med, för det krävs vissa modifikationer. Varför skulle inte ljudnivå kunna tillhöra dessa modifikationer?

OT: Det är bara ett j*vla gnäll från många räserputtar. Dom har ett krav på hojen för omgivningens skull, och detta kan inte godtas!



Använda den vackra fina svarta flaggan för dom som passerar övre bullergräns. Det är inte motorbanan som ska få skit för att hojen inte uppfyller kraven, det är föraren som ska få ta det!

Men är det inte jävligt konstigt att inte motorerna får låta lika mycket som grannens gräsklippare ens? Är det ens möjligt att dämpa insugsljud och kedjerassel? Hur isåfall?

/ Jens
 

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Nej, 123 dbA Fast response, mätt vid bankant. Bilen var en Arrows 2003 års modell.

Well, gamla Formel-1 bilar som används till uppvisning har ofta Hartge eller ibland Cosworth motorer. Dom är nertrimmade så att dom inte ska helrenoveras efter varje helg (som dom gjorde när dom var aktiva). Ingen vill ha dom utgifterna bara för uppvisning. Visst F1 bilar på uppvisning låter mycket. Men inget jämfört med rigtiga racebilar. Var på läktarna vid F1 loppet i Shanghai oktober 2008. (Var på jobb där.) Om jag säger så här. Tänk dig ett jaktplan Gripen eller F22 med full efterbrännkammare, på steroider, och någon har dessutom tagit en hammare och slagit den rätt i kulorna på piloten. Det räcker ändå inte för att beskriva vrålet från en F1 motor på full gas. Då kommer du kanske förstå hur mycket det låter. Sitta på läktaren utan öronproppar går inte mera än 3 minuter. Så.... hur många dB? Vet inte, hade ingen mätare med mig. Men det låter som FAN! Outhärdligt och samtidigt urläckert teknikvrål.


Ja, men de fjanterierna håller på att stänga ner landets banor om vi inte gör något. Dags att alla som gillar motorsport reagerar, men inte genom att köpa ett nytt helsystem utan genom att bearbeta sina lokala politiker och genom att var och en ser till att inte bullra i onödan. Det är bara att inse att ska man vinna fighten mot grannarna gäller det att jobba på alla fronter och samtidigt se till att inte ta onödiga strider.

Jag har börjat fundera. Alla grannar klagar på allt. Det är ju löjligt att alla platser i hela Sverige plötsligt skall vara supertysta "byssan-lull" bara för att någon har byggt ett hus utan att tänka sig om. Italien & Frankrike så ler grannarna när det är motortävling eller fotbollkamp.

Naturligtvis måste vi böja oss för att överleva. Men man kanske kunde göra något för att sätta saker i perspektiv. Om vi passade på att vid varje fotbollskamp sända in massvis av klagor på bullernivå från det närliggande fotbollsstadion !!!!!!

Naturligtvis kan dom inte förbjuda fotboll eller skrålande supporters. Men det ville kanske leda till debatt, som kanske kunde komma oss minoriteter till godo ?

Vad säger ni? Skicka in klagomål efter varje större fotbollskamp. Speciellt allsvenskan och landskamper. Bara ta närmste grannes namn från hans brevlåda och sänd in klagomål i hans namn. Efter ett tag borde det göra susen.

/Kris
 
Last edited:

daniel.yzfr7

Mr R7
Gick med
22 Nov 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
YZFR1+49/39cc minimoto för race
Instämmer i stort sett med alla i denna tråd att bullerkraven på bana är löjligt låg.:mad:
Kvittar om vi sänker dB med -4dB eller -10dB så kommer dessa tröga grannar
alltid att gnälla.
Inse fakta att motorsport låter!
Sen kan man ju undra varför bor man intill en bana om det nu skall gnällas.
Visst de kanske bodde där innan ....tror knappast det om man inte ärver gården från sina föräldrar.

Jag får väl köra med dubbla ljuddämpare nästa gång:tummenupp :tummenupp
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Nej, 123 dbA Fast response, mätt vid bankant. Bilen var en Arrows 2003 års modell.
Renault RS23 av 2003 års modell lät 140dbA, men vet inte om det var förbipassering.
Jag hittar inget i reglementet, men många referenser till att en F1 låter 130-140dBA. Otroligt mycket mer än 95. Fritt ljud således.
FIA har iaf. en gräns för 100dBA för Rallycrossbilar tills i år.
 

christer

SDK Socio # 3535
Gick med
26 May 2003
Ort
Linköping
Hoj
Ducati 748 SPS
Vi kan tycka precis vad vi vill, det gäller i alla fall i slutänden att leva upp till de krav miljökontoren ställer. det kan vara så att vi inte ens då får de värsta gnällspikarna tillfredställda men då kan vi åtminstone visa svart på vitt att vi inte bullrar över specifierad gräns.
Att påstå att inte en sänkning av bullret vid banan med 5-10 db inte påverkar är strunt, det är klart att det gör, sedan är det långt från alla grannar till banorna som är kritiska, det är ett fåtal, men dom har i ett demokratiskt samhälle rätten att utrycka sej också.
Somliga tror att detta är ett Svenskt fenomen, detta om något är fel, i Spanien lägger man ner banor p.g.a. buller, i Belgien har man desimerat mägden crossbanor till fragment mot vad det tidigare var.

Så en personlig sammanställning efter en hög eget dravel. Om vi nu ser till att leva upp till de krav som ställs idag så har vi möjlighet till att tala för vår sak och till och med utöka antalet tillfälle då vi kan köra på våra banor, skiter vi i det så kommer det att få följden att vi får mindre tid.

Ett ganska enkelt val om ni frågar mej.

/Christer
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Men är det inte jävligt konstigt att inte motorerna får låta lika mycket som grannens gräsklippare ens? Är det ens möjligt att dämpa insugsljud och kedjerassel? Hur isåfall?

/ Jens

I min syn på saken: Att klippa gräset ingår i samhällets vardagliga sysslor beroende på årstid, precis som att köra en snöslunga eller sopa upp gruset på gatan efter vintern med en sopmaskin.

Detta är accepterat, troligen pga av att det är lite av ett måste för att samhället ska fungera på ett tillfredsställande sätt. Dessa "måsten" gynnar alla i samhället genom en renare, finare samt behagligare tillvaro när "bullret" är över. Därför har det blivit ett accepterat "buller" som inte stör i den bemärkelsen.

Men när ett intresse likt motorsport sprider buller, så blir detta ett störande moment. Även om man själv delar intresset så kan det vara störande, eftersom det finns tidpunkter där det krävs en lägre ljudnivå. Sen behöver inte bullret/oljudet vara högt för att det ska vara störande.

Jag har full förståelse för att det finns människor som inte gillar ljudet från motorsport, för det låter mycket! Det finns ingen anledning till att låta så mycket som det gör. Personligen finns det ett motorljud som jag irriterar mig på, för att det har fått mig att vakna för tidigt...och det är varmkörning av 2-takt på morgonen!

Om alla rättar sig till kravet på MAX 95 dB så kör alla efter reglerna, då kan banägaren med gott samvete redovisa detta. Lika lätt som att följa reglerna för säkrade bromsar/olja...eller? Som sagt, det är MAX 95dB...det betyder att det är okej att ligga på 94dB :tummenupp
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Det som jag tycker är intressant i denna diskussion är den skrämmande låga nivån på kunskap i ämnet akustik som uppvisas av funktionärer, banägare, kommunledningar m.fl. Att mäta ljud på rätt sätt är ingalunda en enkel uppgift och att sätta hårda gränser 95dBA på en storhet vars "irritationsfaktor" inte bara är högst frekvensberoende och crestfaktorberoende, utan som även är beroende av riktning och avstånd, väderlek och lufttryck. Skall man ta fram en standard för dessa mätningar bör man göra grundliga undersökningar gällande störnivån hos grannarna och anta de normer och regler som gäller för vägbuller i fastigheter.

I vilket fall som helst skall motorcyklarna mätas en och en vid förbipasseringen för att ge rättvisande resultat!
 

29Racing

SST600 2010
Gick med
28 Jul 2004
Ort
Gbg
Hoj
YZF-R6 2007
vad gäller vid årets SM/SO tävlingar detta året ? Är det bullerdagar eller måste man montera på originalsystemet !?

lika hårda på ett sm som erf nu?
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Det som jag tycker är intressant i denna diskussion är den skrämmande låga nivån på kunskap i ämnet akustik som uppvisas av funktionärer, banägare, kommunledningar m.fl. Att mäta ljud på rätt sätt är ingalunda en enkel uppgift och att sätta hårda gränser 95dBA på en storhet vars "irritationsfaktor" inte bara är högst frekvensberoende och crestfaktorberoende, utan som även är beroende av riktning och avstånd, väderlek och lufttryck. Skall man ta fram en standard för dessa mätningar bör man göra grundliga undersökningar gällande störnivån hos grannarna och anta de normer och regler som gäller för vägbuller i fastigheter.

I vilket fall som helst skall motorcyklarna mätas en och en vid förbipasseringen för att ge rättvisande resultat!

Hur insatt är du i det arbete som görs bland banägare, Svemo, Bilsportförbund, etc? Jag antar att du inte har en aning om vilken process vi just i detta nu är igång med? 3 av landets största motorbanor har gemensamt gjort bullerutredningskartor och miljökonsekvensbeskrivningar/ansökningar om tillstånd enligt miljöbalken för att få till stånd ett gemensamt regelverk som i slutändan ska mynna ut i något som samtliga banor kan referera till när dom så småningom ska gå igenom samma process. Åtskilliga miljoner har hitills lagts ner i ämnet, och det är inte färdigt ännu....
5 av landets motorbanor har köpt in samma hårdvara, kalibrerats av samma personer samt vid ett par tillfällen hitills utbildat personal i konsten att mäta ljud på ett korrekt sätt. Kontinuerligt har vi seminarier för att stämma av hur vi ska hantera olika frågeställningar hos myndigheter, samt uppdatera oss på nyheter inom ljudmätning.
Förbifartsmätning av enskilda fordon av olika sorter genomförs redan, för att ta reda på den så kallade källstyrkan, som i sin tur ligger till grund för de bullerutredningskartor som tas fram. Proceduren för dessa källstyrkemätningar är ganska omfattande, men i korthet går den ut på att genom jämförande mätningar vid olika förhållanden få fram det faktaunderlag som krävs.
Att som du gör här, såga hela motorsportsverige utan att ha en aning om vad som pågår är bara för kasst. Om du är någon slags expert inom området ljudmätning är du varmt välkommen att kontakta mej så ska du gärna få hjälpa till, för din hjälp behövs om du har kompetensen! Är det så att du bara är lekman inom ljudmätningsområdet, så kan du ju se till att ha på fötter innan du uttalar dej om sånt du uppenbarligen inte vet något om....

vad gäller vid årets SM/SO tävlingar detta året ? Är det bullerdagar eller måste man montera på originalsystemet !?

lika hårda på ett sm som erf nu?

Det är Svemos regelverk som gäller på SM-helgerna. I reglementet står vilka nivåer det är som gäller.
 
Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top