Var på en bilkörning idag.. http://www.grc.as/ Kan säga att alla sportbilar måste defenetivt sänka sina nivåer. Kan inte ha varit en ända porche eller ferrari som hade klarat 95db.
140 dB ca.Hur mycket låter en F1-bil? Det borde väl vara en lagom gräns?
Fjanterier...
jag hade 107 db,sate i min hemsnickrade killer och klarade gränsen bra under som han utrryckte det.i bänken tog den från 117.94 till 116.53.tror det handlar mer om att rikta om ljudet än att sänka det men visst gör det bra nytta..varm blir den oxå ,db killern.tror den lyser på ett erf,sr coolt ut på 24 timmars när alla åker runt med sina lysande svemokrökar
Lite OT men ändå inte: När jag segelflög i Uppsala för snart 15 år sen så lyckades grannarna till flygfältet få igenom restriktioner så att vi inte fick flyga efter en viss tid på kvällen. Detta på grund av buller. Vänta nu... segelflygplan har ju ingen motor Jo men grannarna upplevde ju störning i alla fall så kommunen tyckte att det inte var något relevant motargument
Öh.. ja ja, att de var störda kunde vi alla skriva under på...
Det var bara att bryta ihop och gå vidare
Att vid banan sänka DB-nivån med några få DB gör varken till eller ifrån för närmaste granne när det kommer till hur pass störda dom blir av bullret från banan. Det dom stör sig mest på när det gäller bullret är ju ATT det låter, inte hur högt det låter...
Jag menar bara att man stör sig på motorbanan, och då hittar man nåt att klaga på. Därför kommer det fortfarande klagas, även om vi skulle nå 70db föbipasserande vid banan. Om vi lyckas bli ljudlösa, så hittar dom nåt annat att klaga på...
140 dB ca.
Hur mycket låter en F1-bil? Det borde väl vara en lagom gräns?
Fjanterier...
Hur mycket låter en F1-bil? Det borde väl vara en lagom gräns?
Fjanterier...
Det kan vara rimligt med någon tidsgräns också, exempelvis att mellan 22:00 - 08:00 ha strängare krav och mellan 08:00 - 22:00 ha mer generösa krav.
Så brukar det vara i lägenheter att man får inte väsnas hur mycket som helst under nätterna så att grannarna inte kan sova.
Att det finns någon form av gräns är väl en sak. Men när t.o.m. gatlegala hojar och bilar med original avgassystem kan ha problem med att komma under gränserna så har det gått för långt.
Att det finns någon form av gräns är väl en sak. Men när t.o.m. gatlegala hojar och bilar med original avgassystem kan ha problem med att komma under gränserna så har det gått för långt.
Så hur tycker du att motorbanor ska lösa de problem som är?
Men vad har en originaldel för betydelse i sammanhanget?
Man kan inte ta en orörd gatlegal hoj och tävla med, för det krävs vissa modifikationer. Varför skulle inte ljudnivå kunna tillhöra dessa modifikationer?
OT: Det är bara ett j*vla gnäll från många räserputtar. Dom har ett krav på hojen för omgivningens skull, och detta kan inte godtas!
Använda den vackra fina svarta flaggan för dom som passerar övre bullergräns. Det är inte motorbanan som ska få skit för att hojen inte uppfyller kraven, det är föraren som ska få ta det!
Nej, 123 dbA Fast response, mätt vid bankant. Bilen var en Arrows 2003 års modell.
Ja, men de fjanterierna håller på att stänga ner landets banor om vi inte gör något. Dags att alla som gillar motorsport reagerar, men inte genom att köpa ett nytt helsystem utan genom att bearbeta sina lokala politiker och genom att var och en ser till att inte bullra i onödan. Det är bara att inse att ska man vinna fighten mot grannarna gäller det att jobba på alla fronter och samtidigt se till att inte ta onödiga strider.
Renault RS23 av 2003 års modell lät 140dbA, men vet inte om det var förbipassering.Nej, 123 dbA Fast response, mätt vid bankant. Bilen var en Arrows 2003 års modell.
Men är det inte jävligt konstigt att inte motorerna får låta lika mycket som grannens gräsklippare ens? Är det ens möjligt att dämpa insugsljud och kedjerassel? Hur isåfall?
/ Jens
Det som jag tycker är intressant i denna diskussion är den skrämmande låga nivån på kunskap i ämnet akustik som uppvisas av funktionärer, banägare, kommunledningar m.fl. Att mäta ljud på rätt sätt är ingalunda en enkel uppgift och att sätta hårda gränser 95dBA på en storhet vars "irritationsfaktor" inte bara är högst frekvensberoende och crestfaktorberoende, utan som även är beroende av riktning och avstånd, väderlek och lufttryck. Skall man ta fram en standard för dessa mätningar bör man göra grundliga undersökningar gällande störnivån hos grannarna och anta de normer och regler som gäller för vägbuller i fastigheter.
I vilket fall som helst skall motorcyklarna mätas en och en vid förbipasseringen för att ge rättvisande resultat!
vad gäller vid årets SM/SO tävlingar detta året ? Är det bullerdagar eller måste man montera på originalsystemet !?
lika hårda på ett sm som erf nu?
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
ExploreBike: Baltikum
Baltikum är en fantastisk d... |
|
Lego Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår
Foto: Jacob Sjöman Trans... |
|
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |