95 dB vid förbipassering blir intressant!

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Jag är inte ett dugg insatt i det arbete som nu görs, och jag är glad att du upplyser mig om att det faktiskt görs det som jag efterlyser. Det jag vänder mig emot är den gräns som hittills legat till grund för go/no go på bankörningar och race.
Mina intentioner var aldrig att "såga hela motorsportsverige" utan att ifrågasätta att man antagit den generella siffran som jag förstod varit gällande fram tills nu. Jag erkänner att jag uttryckte mig klumpigt angående personers kompetens och ber gärna om ursäkt om någon tagit illa vid sig.
Min egen kompetens inom området är tämligen ointressant då jag uppenbarligen har rätt eftersom bristerna med rådande standard redan uppmärksammats i de utredningar du nämner.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Jag är inte ett dugg insatt i det arbete som nu görs, och jag är glad att du upplyser mig om att det faktiskt görs det som jag efterlyser. Det jag vänder mig emot är den gräns som hittills legat till grund för go/no go på bankörningar och race.
Mina intentioner var aldrig att "såga hela motorsportsverige" utan att ifrågasätta att man antagit den generella siffran som jag förstod varit gällande fram tills nu. Jag erkänner att jag uttryckte mig klumpigt angående personers kompetens och ber gärna om ursäkt om någon tagit illa vid sig.
Min egen kompetens inom området är tämligen ointressant då jag uppenbarligen har rätt eftersom bristerna med rådande standard redan uppmärksammats i de utredningar du nämner.

I princip alla regler vi har för motorsport (oavsett antal hjul) grundar sig på de internationella förbundens regler. Mer eller mindre direkta översättningar med lokal anpassning vad gäller klasser etc.
Så tidigare ljudnivåer etc är ingenting någon på ett kansli i Sverige bara huggit till med.
 

Stoekh

******
Gick med
21 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Flertalet olika
Att påstå att inte en sänkning av bullret vid banan med 5-10 db inte påverkar är strunt, det är klart att det gör, sedan är det långt från alla grannar till banorna som är kritiska, det är ett fåtal, men dom har i ett demokratiskt samhälle rätten att utrycka sej också.
/Christer

Läs tidigare i tråden om användaren vars föräldrar bor i anslutning till Falkenbergs... Ett vardagligt samtal i trädgården överröstar bullret från banan. Det visar ju lite på vilken nivå dessa tomtar ligger på.

Nej, de klagande grannarna bryr sig inte om DB-gränsen är satt till 200db, 100db eller 10db. Det handlar inte på något sätt om decibel. Så länge banan ligger där kommer de klaga.

...
Att sen ljudmätar-mupparna ska mäta ljudet vid bankanten, eller vid banan överhuvudtaget är ju pinsamt. Det är väll ingen i depåområdet som klagar? Nej, ska det mätas ska det mätas i den som klagars vardagsrum. Men då mätningen bara är ett spel för galleriet så kan man lika gärna skita i det helt och hållet. Lägg tiden på att skratta åt den personen som uppfann Svemokröken istället, ingen raketforskare direkt:rofl

/Stök
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Jag jobbar som chef på byggen, vi pålar, spontar och annat mitt staden med ljudkrav på 80Db. Husen vi bygger får inte släppa in trafikljud, järnväg osv..
Jag antar att dit "frezon" vill komma var att utan att jobba DIREKT med ljud och akusik konsulter, så kommer man ingen vart. Det kanske redan är gjort? Men man måste också vara mycket tydlig i sina mål och inte rent allmänt beställa ex. en bullerutredning, det kan slå helt fel beroende på väder vind eller andra omgivande faktorer osv.. men alla tror givetvis att ni gör allt som står i er makt. Men jag tror man skall rikta in sig på den banan som har störst chans att "gå i genom" och därigenom få ett form av prejudikat i kammarrätten (eller var ni nu hamnar), de högre instanserna tittar ALLTID på gamla mål som referens.
ETT STORT LYCKA TILL!
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Lägg tiden på att skratta åt den personen som uppfann Svemokröken istället, ingen raketforskare direkt:rofl

/Stök

Du kan skratta åt honom på egen hand nästa gång du åker till karlskoga....


Du har uppenbarligen inte förstått hur man kan mäta vid bankant och få fram hur mycket det låter hos grannen, därför ska jag förklara en gång till, sakta:

Man tar fram en bullerutbredningskarta, baserad på så kallad källstyrka, som mäts fram för varje fordonstyp. Därefter räknas kartan fram, med en medelvind på 5 m/s åt varje riktning från banan räknat. I kalkylmodellen tas det hänsyn bla till dämpning från mark, skog, terräng, höjdskillnader, etc. När denna kartan är framtagen görs det mätningar samtidigt vid bankant och hos grannen, för att verifiera att kartan inte är helt åt pipan. Vi ska inte mäta inne i vardagsrummet hos grannen, utan värdet vi har att gå efter är det sk "fasadvärdet", fast mätt i fri rymd utan reflekterande ytor.

När allt detta är gjort, en process som tar en liten stund, har man facit. Beroende på var man sedan placerar mätaren kalibreras dess placering in för att motsvara värdet vid bankant. Då får man fram hur mycket värdet på mätaren kan vara för att hålla sej under de stipulerade värdena hos grannen. Denna tabell finns sedan på plats intill ljudmätaren, och när man har aktivitet på banan kan man enkelt se om något fordon är över nivån.

Det är lite sorgligt att se att så många tror att det bara är att skita i att ta tag i problemet så löser det sej självt. Det har ni på ett sätt rätt i, för gör vi inget kommer landets motorbanor att stängas.
Det alla här kan göra är att se till att ni har riktiga ljuddämpare på era hojar. Alla kan göra lite, men ingen kan göra allt.
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Nej, det är länsstyrelsen som går efter de värdena. Kommunen beslutar inget, dom är tillsynsmyndighet.

Okey, då lär ni tillslut hamna hos miljödomstolen, mitt sk. tips kvarstår, tror
absolut ni har större chans att klubba igenom 1 bana än 3. Sen kör ni de andra med predjudikat från första segern:tummenupp
Keep up with your good work!!
 

Kneedrag

Guest
Nu kan jag inget om vad sånt här kostar eller om det finns på några banor i Sverige. Så ni får förlåta mig. ;)
Var nere i Assen på motogp så var det en stor hög gräsvall runt hela banan. Perfekt för att dämpa ljudet och perfekt att sitta och kolla från för publiken. Varför har inte svenska banor så?

nyfiken
 
Last edited:

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Du kan skratta åt honom på egen hand nästa gång du åker till karlskoga....


Du har uppenbarligen inte förstått hur man kan mäta vid bankant och få fram hur mycket det låter hos grannen, därför ska jag förklara en gång till, sakta:

Man tar fram en bullerutbredningskarta, baserad på så kallad källstyrka, som mäts fram för varje fordonstyp. Därefter räknas kartan fram, med en medelvind på 5 m/s åt varje riktning från banan räknat. I kalkylmodellen tas det hänsyn bla till dämpning från mark, skog, terräng, höjdskillnader, etc. När denna kartan är framtagen görs det mätningar samtidigt vid bankant och hos grannen, för att verifiera att kartan inte är helt åt pipan. Vi ska inte mäta inne i vardagsrummet hos grannen, utan värdet vi har att gå efter är det sk "fasadvärdet", fast mätt i fri rymd utan reflekterande ytor.

När allt detta är gjort, en process som tar en liten stund, har man facit. Beroende på var man sedan placerar mätaren kalibreras dess placering in för att motsvara värdet vid bankant. Då får man fram hur mycket värdet på mätaren kan vara för att hålla sej under de stipulerade värdena hos grannen. Denna tabell finns sedan på plats intill ljudmätaren, och när man har aktivitet på banan kan man enkelt se om något fordon är över nivån.

Det är lite sorgligt att se att så många tror att det bara är att skita i att ta tag i problemet så löser det sej självt. Det har ni på ett sätt rätt i, för gör vi inget kommer landets motorbanor att stängas.
Det alla här kan göra är att se till att ni har riktiga ljuddämpare på era hojar. Alla kan göra lite, men ingen kan göra allt.

Hur långt har man kommit i detta arbete på våra banor?

Vad har har man fått siffran 95 db från? Har man mätt sig fram till detta redan förra året eller har man satt 95db för att ha lite marginal och något att utgå ifrån?

Är det först i år som man kommer börja använda sig av de automatiserade mätsystemen och först nu som de förhoppningsvis kommer ha rätt kalibrering och rätt utbildad personal för att sköta den?
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Läs artiktel nedan och betänk att en skrikande ARA eller kakadua uppnår
130Db, det jämnförs med startande jumbojet. Jag kan inte begripa med
vilken rätt grannarna klagar. Är väl även utanför detaljplanerat område??


Kacklande strid avgjord

Foto: Björn Larsson Ask/SCANPIX
Grannar till en kvinna med många papegojor och undulater i trädgården i Floda har klagat ända upp till miljödomstolen för att få tysta på lätena.
Högst 40 fåglar i voljären
Även Lerums miljö-och byggnadsnämnd har klagat och nu har miljödomstolen bestämt vad som ska gälla.
Vitet på 10 000 kronor vid brott mot tidigare uppsatta regler tas bort och men annars förblir det mesta vid det gamla.
Tjut, skrän och flaxanden har stört grannarna i åratal från soluppgången till mörkret lagt sig.
Nu tycker Miljödomstolen liksom Lerums miljö- och byggnadsnämnd att fasta regler behövs. Kvinnan får högst ha 40 vuxna fåglar flygande i den stora buren, voljärnen, i trädgården.
Undulater, nymfparaktiter och praktrosellor går bra men 20 kanariefåglar och olika typer av långstjärtade papegojor får stanna inomhus. Artena och antalen har varierat genom åren.
Fågelägaren anser att hon följer reglerna och att grannarna trakasserar henne men mätningar har visat att ljudet från de olika fåglarna varit så högt att det anses utgöra en olägenhet för människors hälsa.
Striden om den högljudda papegojan Girli har varit särskilt hård. När länstyrelsens tog bort beslutet att fågeln bara fick vistas ute två timmar på vardagar och tillät den var ute även på helgerna klagade grannarna.
Miljödomstolen avslår dock den överklagan. Girli får vara ute alla dagar mellan klockan 8 och 19 tillsammans med dom många andra tamfåglarna.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Nu kan jag inget om vad sånt här kostar eller om det finns på några banor i Sverige. Så ni får förlåta mig. ;)
Var nere i Assen på motogp så var det en stor hög gräsvall runt hela banan. Perfekt för att dämpa ljudet och perfekt att sitta och kolla från för publiken. Varför har inte svenska banor så?

nyfiken

Därför att en bulelrvall bara har effekt omedelbart bakom vallen. Effekten längre bort är noll och intet. Ljudet "blåser" över vallen, är den enkla förklaringen. Närmaste granne bor 600 meter bort, skillnaden är inte mätbar ens med ett 8 meter högt plank runt banan enligt de beräkningar som gjorts.

Okey, då lär ni tillslut hamna hos miljödomstolen, mitt sk. tips kvarstår, tror
absolut ni har större chans att klubba igenom 1 bana än 3. Sen kör ni de andra med predjudikat från första segern:tummenupp
Keep up with your good work!!

Du missuppfattade nog mej, vi gör ingen samlad aktion i form av att alla ligger som samma ärende. Vi använder samma konsulter, men gör våra egna MKB och ansökan. Mantorp är klara med sin och ska få sitt beslut vilken dag som helst, vi håller på med vår komplettering och ska lämna in den inom nån vecka. Knutstorp har jag inte riktigt koll på hur långt dom kommit. Vår ansökan beräknas vara klar för beslut i sommar, och vi har fått indikationer av länsstyrelsen att vi kommer att få liknande villkor som Mantorp har. Detta är ju bra för alla, då har vi 2 banor med likadana villkor och öppnar upp för de övriga att ha oss som prejudikat.
Det enda som oroar just nu är att Karlskoga inte valt samma linje, och dessutom fått problem med länsstyrelsen där. Dom är nu i Miljödomstolen, och det verkar inte gå så bra för dom. Deras villkor för närvarande är en ren katastrof med sänkning av bullret med 5 dbA vart tredje år i 9 år om jag har rätt för mej. Vi hoppas ju att inte dom får bli prejudikat för övriga banor.....
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Därför att en bulelrvall bara har effekt omedelbart bakom vallen. Effekten längre bort är noll och intet. Ljudet "blåser" över vallen, är den enkla förklaringen. Närmaste granne bor 600 meter bort, skillnaden är inte mätbar ens med ett 8 meter högt plank runt banan enligt de beräkningar som gjorts.

Hur gick det i tisdags? hade ni systemet igång?
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Ja, naturligtvis. 2 hojar hade problem, en suzuki 600 med Yoshisystem och en annan 600 som jag inte stoppade personligen så jag vet inte vilket system han körde med. 48 deltagare totalt.

SÅ, slutsats? Kan man köra med helsystem? Eller körde alla med originalburkar?
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Men vad har en originaldel för betydelse i sammanhanget?

Man kan inte ta en orörd gatlegal hoj och tävla med, för det krävs vissa modifikationer. Varför skulle inte ljudnivå kunna tillhöra dessa modifikationer?


Vad orginaldelar har för betydelse? Ja det beror ju på vilka evenemang som hålls på banan. Är det enbart tävlingar där rena tävlingsfordon används så spelar inte originaldelar i sig någon roll. Om evenemang där gaturegistrerade fordon tillåts eller krävs hålls på banan så har det betydelse.

Exempelvis så har SMC BKK (Broms-och Kurvkurs) och SHK (Sporthojskurser). Dessa hålls på motorbanor.
http://svmc.se


Jag har min första kurs i slutat av April så jag vet inte av personlig erfarenhet hur de är ännu (du får fråga mig i maj), men vad man har hört så är det mycket positivt. Jag tycker det hade varit tråkigt om sådan verksamhet bara läggs ner.


Så hur tycker du att motorbanor ska lösa de problem som är?

De kan försöka motarbeta skärpta krav och under tiden försöka följa de krav som gäller. Vilket antagligen är vad de redan gör.
De kanske kan komma undan med att släppa de som bara ligger lite över gränserna (inofficiellt), men att totalt strunta i de krav som finns är inte så lyckat för då kanske de får stänga ner helt.

Jag är inte så insatt i detta. Men på vissa ställen hade det kanske gått för motorbanorna att få större markområde tillhörande motorbanan runt motorbanan och på det viset få längre avstånd till närmaste granne? Hade det hjälpt? Eller är det samma gränser oavsett om närmsta granne har sitt hus 10 meter eller 10 mil ifrån motorbanan ?
 

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
Nej, det är länsstyrelsen som går efter de värdena. Kommunen beslutar inget, dom är tillsynsmyndighet.

Kopierat från Naturvårdsverket igen, det är många sidor att läsa...

"Motorsportbanor är anmälningspliktiga verksamheter enligt miljöbalken och förordningen om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd. Det är kommunens nämnd för miljöfrågor som tar emot och behandlar anmälningarna. Dessutom tillämpar länsstyrelsen så kallad frivillig tillståndsprövning för att reglera intressekonflikter med omgivningen. Naturvårdsverket har det centrala ansvaret för att vägleda tillsynsmyndigheternas arbete enligt miljöbalken."

Som jag tolkar det (och upplevde det med Monzta) används värdena av Miljönämnden ( de ville använda de lägsta värdena för att det var friluftsområde :( )

Länken är mest för att de som klagar på ert arbete och "fjanterier" ska kunna hitta var de ursprungliga värdena kommer från...

Det var ganska många standardcyklar med originalsystem som hade problem att klara sig under dB-gränsen den korta tid det var körningar här.
 
Last edited:

FARFAR

Tittar på 2012!
Gick med
8 Aug 2004
Ort
GBG
Hoj
2 st ZX 10-09 Race
SÅ, slutsats? Kan man köra med helsystem? Eller körde alla med originalburkar?

Jag kan ha fel, men klara man sig förra året efter det fasta systemet sattes upp, klara man sig i år också.
Jag körde orginal på min 07 häromdagen för att jag ej fått i ordning på mitt helsystem( vilket jag klara mej på förra året med min 05a).
Andreas körde med helsystem på sin 07a och klara sig( utan DB-killer).

Så svaret är att alla körde inte med orginal.

Slutsats är nog att prova vad just din hoj låter, ta med både och å i värsta fall meka lite:tummenupp .
 

Stoekh

******
Gick med
21 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Flertalet olika


Så Du menar alltså att Ni professionella ljudmätningsingenjörer har kommit fram till att just 95dB vid förbipassering ger 60dB respektive 55dB (ljud känner skillnad på dag, antar jag...) hos varje klagande granne på samtliga besiktigade (Svemo) banor? Well, kunde Jesus gå på vatten så antar jag att detta inte alls är så komplicerat som det låter.

Förresten, hur försvarar du Svemokrökens funktionalitet samtidigt som du dementerar Bullerplankets? Eller det kanske du tar upp på seminariet?

Ljudnivån skall mätas vid fasaden av "närmast belägna bostäder". Inte på banområdet. Att räkna ut någon generell formel som ska täcka alla Sveriges motorbanor och dess "ljudproblem" är ju därför att göra helt fel. Gör på rätt sätt istället.


Visst ska man inte sitta tyst och inte agera. Men att hålla på med denna teaterföreställning som inte leder någonvart är ju bara slöseri med tid. Vad tror Du händer när vi når dagens bullergräns (om vi inte redan är där)? Jo, de kommer fortsätta klaga. Dem kommer klaga tills bullergränserna sänks ännu mer, och ännu mer - tills banorna tvingas bomma igen.

Det är ju för fan simpla bönder det handlar om, ge dom lite "bullerersättning" på ett par Vasa per aktiv månad så lär de tystna. Svemo tar stegvis bort kostsamma licensförmåner samtidigt som licenskostnaderna stiger - det går in gott med pengar i Svemo och utgifterna är högst diskutabla - så att finansiera en sådan ersättningskassa är långt ifrån en utopi.
Eller agera lite mer likt supporterkulturen och driv bort de klagande bonnajävlarna. I och för sig inte så värst PK men vem fan vill förknippas med PK, anyway?

Cheers!
 

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Ort
Igelstorp
Hoj
Ducati Monster m900
Så Du menar alltså att Ni professionella ljudmätningsingenjörer har kommit fram till att just 95dB vid förbipassering ger 60dB respektive 55dB (ljud känner skillnad på dag, antar jag...) hos varje klagande granne på samtliga besiktigade (Svemo) banor? Well, kunde Jesus gå på vatten så antar jag att detta inte alls är så komplicerat som det låter.

Förresten, hur försvarar du Svemokrökens funktionalitet samtidigt som du dementerar Bullerplankets? Eller det kanske du tar upp på seminariet?

Ljudnivån skall mätas vid fasaden av "närmast belägna bostäder". Inte på banområdet. Att räkna ut någon generell formel som ska täcka alla Sveriges motorbanor och dess "ljudproblem" är ju därför att göra helt fel. Gör på rätt sätt istället.


Visst ska man inte sitta tyst och inte agera. Men att hålla på med denna teaterföreställning som inte leder någonvart är ju bara slöseri med tid. Vad tror Du händer när vi når dagens bullergräns (om vi inte redan är där)? Jo, de kommer fortsätta klaga. Dem kommer klaga tills bullergränserna sänks ännu mer, och ännu mer - tills banorna tvingas bomma igen.

Det är ju för fan simpla bönder det handlar om, ge dom lite "bullerersättning" på ett par Vasa per aktiv månad så lär de tystna. Svemo tar stegvis bort kostsamma licensförmåner samtidigt som licenskostnaderna stiger - det går in gott med pengar i Svemo och utgifterna är högst diskutabla - så att finansiera en sådan ersättningskassa är långt ifrån en utopi.
Eller agera lite mer likt supporterkulturen och driv bort de klagande bonnajävlarna. I och för sig inte så värst PK men vem fan vill förknippas med PK, anyway?

Cheers!

jag antar att du inte läste nt.18's inlägg ang hur det räknas ut. det är inte en generell uträckning för alla banor , utan det baseras på en bullerkarta för den specifika banan vilket gör att dom kan mäta vid bankant , kolla med kartan och se vad det uppmäta värdet motsvarar för värde vid huset,

alltså är deras arbete högst värdefullt ,
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top