Samma för mig med 107 utan db killer Men efter min killer påsatt så klarade man gränsen men förlorar en pålle på slangen....
Sänkte din db-killer ljudstyrkan med 12db???????
Samma för mig med 107 utan db killer Men efter min killer påsatt så klarade man gränsen men förlorar en pålle på slangen....
Ha ha ha... Ja, det är ju fantastiskt roligt om det inte räcker med orginalljuddämpare redan, och reglerna ska bli ännu tuffare nästa år...
Kör man vidare på det här, och håller stenhårt på dom nya reglerna, så kommer det att bli en fantastiskt rolig säsong...
Min gissning är då 0 förare till start i 125R och 250R, och ett fåtal i SBK, STK600. Det kommer bli sjukt många hetsiga och livliga diskussioner ute på tävlingarna i sommar...
Om inga startar så har vi ju i alla fall lyckats sänka bullret riktigt mycket...
Jag står fast vid vad jag sagt hela tiden! Vi kan sänka bullret med 10-15db och närmsta granne kommer fortfarande klaga. Vi kommer ju nästa år redan ha hårdare regler på banan än vad man har för att klara en besiktning av en gathoj på Svensk Bilprovning. Vilket innebär att man INTE kommer att klara en SM/SO tävling med en STD gathoj ens... Och jag lovar att även då kommer närmsta granne att klaga...
Samma för mig med 107 utan db killer Men efter min killer påsatt så klarade man gränsen men förlorar en pålle på slangen....
Vilken postiv attityd du har!
Vilken gräns klarade du med monterad db-killer?
Menar du att du förlorade endast 1 hk med db-killer som sänker ljudet med 12 dba så påstår jag att du antingen ljuger eller helt har ändrat förutsättningarna för mätningen. Det är som en tulipanaros, enkelt att säga men omöjligt att göra. Db är en logaritmisk skala, det betyder att en sänkning med 10 db är det samma som en halvering av ljudnivån. Det går inte utan att tappa effekt.
Det handlar inte så mycket om en negativ attityd, som att jag tycker att den här DB-hysterin bara är ett spel för galleriet.
Det är bara är ett sätt för grannar, kommuner, länsstyrelser, mfl att på ett enkelt sätt komma åt den så hatade motorsporten.
Att vid banan sänka DB-nivån med några få DB gör varken till eller ifrån för närmaste granne när det kommer till hur pass störda dom blir av bullret från banan. Det dom stör sig mest på när det gäller bullret är ju ATT det låter, inte hur högt det låter...
Vi har ju redan nu exempel på bräkande får, närliggande landsväg, vindbrus i träd, grannens gräsklippare osv som låter mera hos närmaste granne än själva bullret från banan och därigenom stör kontrollmätningarna...
Ett stort problem är ju att grannan sitter i sin trädgård att irriterar sig över alla lastbilar/bussar/skåbilar som strömmar in till banan vid tävling och träning, och svär över all aktivitet runt knuten och att det aldrig blir lugn och ro. Man kan ju inte klaga på trafiken på tillfarterna och dom almänna vägarna, och då är det sjukt mycket lättare att klaga på det "hemska" bullret.
Jag menar bara att man stör sig på motorbanan, och då hittar man nåt att klaga på. Därför kommer det fortfarande klagas, även om vi skulle nå 70db föbipasserande vid banan. Om vi lyckas bli ljudlösa, så hittar dom nåt annat att klaga på...
Om vi nu lyckas driva igenom en RR-tävling med reglerna som kommer att gälla i år, och nästa år (vilket jag tror kommer bli svårt, särskilt när kraven skärps ytterligare till 2010), så kommer det bara resultera i fortsatt gnäll från grannar, och ännu hårdare krav. Till slut kommer hälften av motorbanorna vara stängda helt, och resten får man åka på 2ggr om året. Och även då kommer det klagas och gnällas.
Sen att Mossberg kunde komma över gränsvärdet genom att springa förbi mätutrustningen och skrika, eller att man inte ens passerar kontrollen med en orginalljuddämpare ställer ju till enorma problem. Inte bara för att gränsvärden är för låga eller mätaren är fel inställd, utan att det även pekar på inkonsekvens och variationer i mätresultaten från gång till gång. Finns det garantier för att mätaren alltid kommer att användas på samma/korrekt sätt, och alltid visa samma resultat när samma MC passerar varje gång?
Detta kommer att ställa till MYCKET problem på tävlingarna när folk kommer att anse sig diskade på felaktiga grunder... Ljudmätning är inte en exakt vetenskap så länge det inte sker i en kontrollerad miljö...
Detta är inget negativt mot dig Stefan, och du ska inte ta det personligt när jag uttrycker frustrationen mot den här db-hysterin.
Jag vet att du jobbar hårt med att få ner bullret, och försöka tillfredsställa länsstyrelsen och kommunen nere på Anderstorp t.ex.
Ja, det verkar helt otroligt konstigt...
En sån där db-killer vill jag också ha i så fall!!!
En sånhär funderar jag på att beställa.. Om man läser lite så ska den göra underverk..
http://www.dirtwerkz.com/Pages/products/exhaust/dB_Dawg.html
....Db är en logaritmisk skala, det betyder att en sänkning med 10 db är det samma som en halvering av ljudnivån. Det går inte utan att tappa effekt...
Kanske dum fråga, men i dag finns ju grymt effektiva bullerplank, bygg ett 4m högt plank med dämpande isolering kring de känsligaste ställena på banan.
Det kommer påverka ljudet enormt, men är dyrt! Planket skall sitta så nära banan som är möjligt ur publiksynpunkt, inte uppe vid vägen!
Tycker mig ha sett att man på Falken brukat hålla ut "micken" i banan vid ljudtesterna, ...vilket enl mig borde ge för höga värden av det studsande ljudet från depåmuren.
Kan det ligga nåt i den teorin ?
Solklart borde det vara så, då den "glade gentlemannen" som brukar hålla i apparaten placerar med förkärlek som Du säger ut manicken över räcket.. Försökte för två år sen påtale just detta o tala med han då min kompis låg strax över, det gav inget mer än ett par flaxande armar tbx..
Avd: Världen mot 2t! Kanske en dum fråga men varför skulle man vilja förbjuda 2-taktare ?
Vad är en Svemokrök?????
Per
sök i det här forumet så finner du svaret...
"seek and you shall find...." ?
Bullerplank/vallar är helt verkningslösa på lite längre avstånd. Ska se om jag hittar utredningen på jobbet som gjordes baserad på en 8 meter hög vall runt hela anderstorpsbanan, den visade en sänkning på ungefär en dbA hos grannarna. Ljud utbreder sej som en sfär ovanför ljudkällan, med följd att vinden bär ljudet över vallen.
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |