95 dB vid förbipassering blir intressant!

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Buller

En annan sak som är intressant är ,varför får STCC låta i 110 Decibel
men Svenska Porschekuppen och Classic racing "Bara" får låta i 100db ???:va
Är det så att pengar trots allt kan styra?
MVH
 
  • Gilla
Reaktioner: MaG

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
En annan sak som är intressant är ,varför får STCC låta i 110 Decibel
men Svenska Porschekuppen och Classic racing "Bara" får låta i 100db ???:va
Är det så att pengar trots allt kan styra?
MVH
Nr18 har redan svarat på det. Det ges dispens för högre dB nivåer.

Den dispens du föreslår är den som redan finns i form av bullerhelger. I anderstorp har vi 3 helger(fre-sön), samt 3 vardagar. 2 av dessa helger får det låta upp till 75 dbA hos grannen, en helg är det helt fri nivå. Av vardagarna är det samma förhållande, 2 med upp till 75 dbA hos grannen, en med helt fri nivå. Dessa helger används 2009 till följande: SM i roadracing, Nationaldagsracet och EuroBOSS Anderstorp Super Prix. Vardagarna hamnar för det mesta tillsammans med helgerna, som träningsdagar.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Eftersom motorbanorna bevisligen stör folk som bor i närområdena undrar jag varför motorsport-Sverige tillåter vissa att låta mer än andra?

Om nu STCC får låta 110 dB så förstör ju det för oss andra. Samma sak med gamla F1-bilar etc på "classic-helger".

Sätt 95 dB för ALLA så försvinner en del av de framtida problemen.
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Eftersom motorbanorna bevisligen stör folk som bor i närområdena undrar jag varför motorsport-Sverige tillåter vissa att låta mer än andra?

Om nu STCC får låta 110 dB så förstör ju det för oss andra. Samma sak med gamla F1-bilar etc på "classic-helger".

Sätt 95 dB för ALLA så försvinner en del av de framtida problemen.


Nu är det så att gamla hojjar utan vattenkylning luftburkar karosser mm låter mer än moderna sporthojar..

Jag tycker det är skillnad om man låter varje dag men det är säsongsrelaterat och vi har fyra olika platser som vi kör på från April till September..

Vi kör bara mellan 9,00 till 17.00 ca

Har svårt att tycka om alla restriktioner som ska kväva all glädje och livshobby av byråkrater utan empati för allt vad motorsport innebär för alla utövare oavsett vad vi kör på...

Alla dessa som klagar på 105 db kommer att klaga på 95 oxå..

Jag är bara såååååååååå jävla less på alla som klagar utan att skaffa sig ett eget liv...:död :arsele
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Nu är det så att gamla hojjar utan vattenkylning luftburkar karosser mm låter mer än moderna sporthojar..
Det förstår jag också men min fråga var inte riktad mot någon specifik grupp av fordon utan mer mot det faktum att vissa tillåts låta mer än andra vid vissa tillfällen, vilket jag har lite svårt att se logiken i när det handlar om att rädda motorbanorna.

Lite OT men är det inte ironiskt att man som förare kan hålla fullt på Sviestads bakraka och knappt höra sin egen motor för att de passerar en JAS ett par hundra meter ovanför huvudet? :D
 

Tommy Steel

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2005
Ort
Sverige
Hoj
Triumph
En annan sak som är intressant är ,varför får STCC låta i 110 Decibel
men Svenska Porschekuppen och Classic racing "Bara" får låta i 100db ???:va
Är det så att pengar trots allt kan styra?
MVH

Vad som inte tydligt framgår i ovanstående inlägg är att det vid en STCC tävling är tillåtet för STCC bilarna att låta 110db medans alla andra (under samma tävling) endast får låta 95db. Hur kan vår organisation överhuvudtaget gå med på detta. Är det en buller helg så måste väl högsta tillåtna db gräns gälla för alla klasser. Det käns som om db gränserna är satta så lågt, inte för att omkringboende inte skall bli störda, utan för att vi inte vill muta oss in i verksamheten. Det känns inte kul med banåkat längre.
Hur skall man få stopp på myglet?
T
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Vad som inte tydligt framgår i ovanstående inlägg är att det vid en STCC tävling är tillåtet för STCC bilarna att låta 110db medans alla andra (under samma tävling) endast får låta 95db. Hur kan vår organisation överhuvudtaget gå med på detta. Är det en buller helg så måste väl högsta tillåtna db gräns gälla för alla klasser. Det käns som om db gränserna är satta så lågt, inte för att omkringboende inte skall bli störda, utan för att vi inte vill muta oss in i verksamheten. Det känns inte kul med banåkat längre.
Hur skall man få stopp på myglet?
T
Jag ställer mig inte frågande till att SVEMO går med på 95dB utan att man tillåter 110dB. Ska motorsporten ha en chans att få finnas kvar måste den vara proaktiv och vara först och bäst för att kunna fö beslutsfattarna att förstå att den är seriös och går att ta på allvar.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Vad som inte tydligt framgår i ovanstående inlägg är att det vid en STCC tävling är tillåtet för STCC bilarna att låta 110db medans alla andra (under samma tävling) endast får låta 95db. Hur kan vår organisation överhuvudtaget gå med på detta. Är det en buller helg så måste väl högsta tillåtna db gräns gälla för alla klasser. Det käns som om db gränserna är satta så lågt, inte för att omkringboende inte skall bli störda, utan för att vi inte vill muta oss in i verksamheten. Det känns inte kul med banåkat längre.
Hur skall man få stopp på myglet?
T

Vad för mygel?

Om en arrangör har problem med att kunna få en klass under de lägre nivåerna och har en möjlighet att öka nivåerna för den klassen men låter bli att höja för de som inte bullrar.
Tyder på ett visst ansvar tycker jag. Minska tiden de omkringboende störs så kanske de inte klagar mer...
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Vad för mygel?
Om en arrangör har problem med att kunna få en klass under de lägre nivåerna och har en möjlighet att öka nivåerna för den klassen men låter bli att höja för de som inte bullrar. Tyder på ett visst ansvar tycker jag. Minska tiden de omkringboende störs så kanske de inte klagar mer...
Tvärtom så tyder det väl på att man tänker väldigt kortsiktigt och inte alls tar sitt ansvar. De omkringboende kommer ju att störas för att arrangören/banägaren inte vågar säga ifrån.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Tvärtom så tyder det väl på att man tänker väldigt kortsiktigt och inte alls tar sitt ansvar. De omkringboende kommer ju att störas för att arrangören/banägaren inte vågar säga ifrån.

Störas ja, men inte från 8-17 lika mycket då arrangörern begränsar störningarna.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Tvärtom så tyder det väl på att man tänker väldigt kortsiktigt och inte alls tar sitt ansvar. De omkringboende kommer ju att störas för att arrangören/banägaren inte vågar säga ifrån.

Och när vi tar vårt ansvar och säger ifrån får vi ilskna rookieförare efter oss.....
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Tvärtom så tyder det väl på att man tänker väldigt kortsiktigt och inte alls tar sitt ansvar. De omkringboende kommer ju att störas för att arrangören/banägaren inte vågar säga ifrån.

Exakt.

För övrigt finns det en viss logik i att man använder bullerhelger där de verkligen behövs, t ex vid körning med gamla F1-bilar som har ett kulturvärde och inte bör byggas om utan bevaras i sitt originalskick. Det är däremot helt ologiskt att låta STCC bullra 110 db med sina nybyggda bilar/mc, de skulle man lätt kunna påtvinga 95 db. Svaret är givetvis enkelt, det är marknadsföring och publikfrieri, kortsiktigt och korkat.

Och när vi tar vårt ansvar och säger ifrån får vi ilskna rookieförare efter oss.....

Du får trösta dig med att framtiden kommer att ge dig det erkännande du förtjänar. Om det gnälls nu så blir det destå fler tack senare.
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Och när vi tar vårt ansvar och säger ifrån får vi ilskna rookieförare efter oss.....
Ja, det är ju lättare att jaga rookieförare än mer etablerade förare, men låt oss lämna den diskussionen (det där redde väl du och jag ut för 1½ år sedan...). Nu handlade det om att arrangörerna godkänner vissa klasser att låta mer än andra och det är garanterat något som de kommer att få äta upp med tiden.

Du som kan mer om det här med ljud än de flesta, stämmer det att en tvåtaktare kan låta mer vid bankanten än en fyrtaktare men vid närmsta granne är det fyrtaktaren som hörs mest?
Om det stämmer så är det ju lite orättvist mot tvåtaktarna.
 

Duxford

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2007
Ort
Stockholm
Hoj
1976 Yamaha 750
Exakt.

För övrigt finns det en viss logik i att man använder bullerhelger där de verkligen behövs, t ex vid körning med gamla F1-bilar som har ett kulturvärde och inte bör byggas om utan bevaras i sitt originalskick. Det är däremot helt ologiskt att låta STCC bullra 110 db med sina nybyggda bilar/mc, de skulle man lätt kunna påtvinga 95 db. Svaret är givetvis enkelt, det är marknadsföring och publikfrieri, kortsiktigt och korkat.



Du får trösta dig med att framtiden kommer att ge dig det erkännande du förtjänar. Om det gnälls nu så blir det destå fler tack senare.

Har jag missat något här, att Pro Superbike får låta 110db vid STCC racen eller??????
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Du som kan mer om det här med ljud än de flesta, stämmer det att en tvåtaktare kan låta mer vid bankanten än en fyrtaktare men vid närmsta granne är det fyrtaktaren som hörs mest?
Om det stämmer så är det ju lite orättvist mot tvåtaktarna.
Väldigt enkelt förklarat så är det som du skriver att ljudet från en tvåtaktare inte sprider sig lika långt som ljudet av en fyrtaktare. Läs gärna den länk jag postade tidigare i tråden.
Det är ju också därför man kommer göra referensmätningar hos grannarna för att se hur bullerkartorna och verkligehten stämmer överens.

En fråga till Nr18. Har den mätutrutsning som ni kommer använda, du får gärna PM mig info om vad som köps in, ha möjlighet till spektrumanalys?
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Har jag missat något här, att Pro Superbike får låta 110db vid STCC racen eller??????
Nej, de har samma regler som alla andra RR-klasser:

Från Pro Superbike reglementet:
3.7 Ljudmätning
Ljudmätning enligt FIM: s tekniska reglemente. Ljudnivå enligt SVEMO: s reglemente max 100db(A) vid stillastående och 95db(A) vid förbifart enligt SR. Efter målgång +2db. Kontroll av ljudnivå kan ske före, under och/eller efter träning, tidskvalificering och tävling.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Väldigt enkelt förklarat så är det som du skriver att ljudet från en tvåtaktare inte sprider sig lika långt som ljudet av en fyrtaktare. Läs gärna den länk jag postade tidigare i tråden.
Det är ju också därför man kommer göra referensmätningar hos grannarna för att se hur bullerkartorna och verkligehten stämmer överens.

En fråga till Nr18. Har den mätutrutsning som ni kommer använda, du får gärna PM mig info om vad som köps in, ha möjlighet till spektrumanalys?

Den utrustning som de flesta banor köpt in heter Norsonic Nor 140, specen finns på deras hemsida. Så kunnig att jag vet vad du menar med spektrumanalys är jag inte, men det står säkert på deras hemsida om den funktionen finns. Nor 140 går att komplettera med ett antal olika tillägg, och det paket som de flesta satsat på innehåller mätare, extern mikrofon, dator som loggar kontinuerligt, programvara att skapa mätrapportermed, plus lite fler grejer som jag inte hunnit sätta mej in i ännu. Man lär under tiden man jobbar med denna utrustning. Stensby i LMS är också i färd med att lära sej systemet.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Den utrustning som de flesta banor köpt in heter Norsonic Nor 140, specen finns på deras hemsida. Så kunnig att jag vet vad du menar med spektrumanalys är jag inte, men det står säkert på deras hemsida om den funktionen finns. Nor 140 går att komplettera med ett antal olika tillägg, och det paket som de flesta satsat på innehåller mätare, extern mikrofon, dator som loggar kontinuerligt, programvara att skapa mätrapportermed, plus lite fler grejer som jag inte hunnit sätta mej in i ännu. Man lär under tiden man jobbar med denna utrustning. Stensby i LMS är också i färd med att lära sej systemet.
Den har spektrumanalysator inbyggt ser jag.
Spekturmanalys är att du ser visuellt ser frekvenserna, de små staplarna på bilden. Nu har jag inte kikat men det bör du kunna ta fram i de filer man tankar ner till datorn, så kan vi se skillnaderna i de olika motorcyklarnas ljud också. speciellt om man kan spara spektrumanalysen över tid. :)

Nor140_rw_web.jpg
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Det verkar som om det inte är 95db vid förbipassering nu på SM:et i Anderstorp iallafall?? Enligt TR:et så är det 102db vid förbipassering som gäller.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Det verkar som om det inte är 95db vid förbipassering nu på SM:et i Anderstorp iallafall?? Enligt TR:et så är det 102db vid förbipassering som gäller.
Kanon, då är det bara att skruva ur DB-killersena och brassa järnet :yoparty

Gissar att det blivit lite fel i texten, är garanterat 102 dB stillastående och 95 dB vid förbipassering.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top